Eigenlijk spreekt zo'n modulerende thermostaat mij meer aan dan een aan/uit-systeem (na een snel rondje Google). Als ik het goed begrijp, heb ik dan dus wel een complete zoneregeling van Honeywell (Evohome) nodig. Gaat het dan om een HCE80 voor beide verdiepingen? In principe zijn twee zones (1 boven en 1 beneden) denk ik voldoende. Het is geen grote woning en ik hoef niet per ruimte de temperatuur te regelen, maar per verdieping zou wel fijn zijn.
als je per verdiepeing wil gaan regelen zou ik een extra afsluiter voor de verdeler zetten.
maar helaas hebben ze bij honnywel alles weer op zijn kop gegooidt. vanwege de vele klachten.
de hce 80 is een aan/uit variant geworden. de hce 20 is open therm. maar deze is bedraad.
als je 2 afsluiters voor je verdelers zet heb je maar je maar 1 hce 20 nodig. en maar 2 thermostaten.
en je moet even wat kabels trekken van boven naar beneden. ik hoop dat daar een mogenheid voor is.
daarnaast heeft inventum ook opentherm ventilatie warmte pompen.
Ik was niet van plan vloerverwarming te laten aanleggen in de badkamer, de handdoekradiator is dus de hoofdverwarming in die ruimte. Dan zijn er dus 3 thermostaten nodig: één voor vloerverwarming beneden, één voor vloerverwarming boven en één voor de badkamerradiator?
Kun je me uitleggen waardoor het systeem onzuiniger wordt als er twee verdelers met eigen pomp zijn?
En kan ik een zoneregeling realiseren met de eerdergenoemde Honeywell Evohome?
ja ik kan het wel uitleggen aan de hand van de eerder geadviseerde robot verdelers.
deze mengen heet water van ongeveer 60 graden terug naar 40 graden.
mooier is natuurlijk om open verdelers te nemen en dan moet je cv ketel begrenzen in temperatuur.
max 40/45 graden. dan wordt je radiator weer niet warm je radiator blijft dan steken op 40 graden,
omdat je cv ketel niet heter stookt. maar je systeem is wel lekker effeicent in combinatie met je ventielatie warmtepomp. vanwege dat je radiator blijft hangen op een lagere temperatuur ben ik geen fan van dit systeem.maar ik snap heel goed dat de andere tweaker het wel adviseert je haal meer rendement uit je
ventilatie warmte pomp en dat is absoluut ook een boel waart. (het is keizen tussen het ene of het andere)
maar je kan eventueel ook een convector plaatsen in de badkamer. dan wordt het ook niet warm bij 45 graden. een convector met ventilatoren zoals jaga hybryde kan denk ik niet vanwege het vocht in de ruimte. hetzelfde geldt voor radson low u2 ook die houden niet zo veel van vocht.
andere optie er zijn ketels (intergas) die een cirquit hebben voor vloerverwarming. (open therm)
en een cirquit hebben voor radiatoren 60 graden aan/uit. ik zeg niet dat het de perfecte oplosing is.
maar je zou er wel naar kijken. maar dan gebruik je enkel gas voor je badkamer radiator en deze
draait dan niet op je ventilatie warmtepomp. maar je vloerverwarming is dan wel weer efficienter.
met open verdelers ed. ook kan je dan de inventum spaarpomp plaatsen ook deze is opentherm
en kan open therm cv ketels aansturen. zoals het intergas (het vloerverwarming circuit.)
maar de ventielatie warmtepomp moet wel kunnen rondpompen.
als de zone regeling bijv dicht staat of te laat inschakelt gaat hij in storing
honnywel en spaarpomp werken wel samen maar met de hce 20 erbij nog werkt ?
dat zou je moeten navragen,( theoretisch werkt het allemaal wel samen )
bij de intergas cv ketel met 2 cirguits. als je badkamer tempertuur vraagt stook je cv ketel niet voor je vloer.
hij kan maar 1 ding tegelijk. de warmtepomp die doet dan in zijn upje een poging om je huis warm te krijgen.
wat allicht soms zal lukken maar midden in de winter moet echt je cv erbij.
maar je kan ook je radiator lekker 40 graden houden. en drie thermostaten doen.
de hce 20 moet dan bij je cv ketel hangen. (het is een theorie geen praktijk ervaring)
2 kabels naar benenden trekken.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat. (de afsluiter komt immers voor de verdeler)
2 kabels naar de eerste verdieping.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat. (de afsluiter komt immers voor de verdeler)
2 kabels naar de badkamer trekken.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat.
en ik weet niet af dat het allemaal ook op die manier kan. dat moet je maar even navragen bij honnywel.
het is namelijk net wat anders dan dat ze voorschrijven. maar theoretisch kan het wel allemaal.
https://www.verwarmenperk...one-regeling-brochure.pdf
variant 4. is een aan/uit regeling van honnywel evohome.
1 ketel ontvanger aan/uit. met 2 kleppen voor verdelers. en 2 draadloze ontvangers.
en 2 draadloze kamer thermostaten. een voor boven en 1 voor benden.
en een hcr 92 voor in de badkamer (een digtale thermostaat kraan)
maar dan moet wel weer alles op 1 cirquit zitten, zowel je badkamer als je vloerverwarming.
(de fimpjes hiervan zijn zo te vinden op youtube)
veriant 5 van de evohome.
er zijn ook mensen die een hcr 92 hebben geplaatst voor een verdeler.
en een draadloze kamer thermostaat hebben. als temperatuur opnemer/bedeining.
als het goed is kan je dan wel open therm stoken. met een openterm ketel ontvanger)
maar ik geef daar geen garantie op. het verhaal werkt niet altijd met zo,n knop.
edit zie link.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2092016
edit 2. je kan ook boven ook een thermostaat plaatsen zonder doorschakeling naar je cv ketel.
en dan in je woonkamer een normale kamer thermostaat. rond modulation. heb je benden geen
afsluiters etc nodig. is benden de referentie temperatuur. is net even wat simpeler.
en sorry voor alle spelfouten. ik ben niet zo goed in nederlands. hoe dat komt geen flauw idee.
[
Voor 3% gewijzigd door
miciel op 28-09-2021 17:51
]