Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming, zones, thermostaten & nieuwe cv-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emma28
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-11 12:12
Ik heb een huis gekocht (bouwjaar 1996) waar op dit moment nog radiatoren hangen. En van die radiatoren wil ik graag af. Er komt dus warm water vloerverwarming, zowel beneden als op de eerste verdieping. Alleen in de badkamer, die ook gerenoveerd gaat worden, wil ik graag een handdoekradiator houden (op gas). Kan dat?

De cv-ketel bevindt zich op zolder en moet ook vervangen worden. En dan zou ik ook nog graag de huidige, tevens erg oude, ventilatiebox (systeem C) willen vervangen door een ventilatiewarmtepomp. Ik heb geen ruimte voor een warmtepomp met buitenunit, dus zo'n ventilatiewarmtepomp als de Ducobox Eco lijkt me wel wat. Is dat een aanrader?

Ik ben zelf helaas zo technisch onderlegd als een aardappel (en ik heb totaal geen ervaring met vloerverwarming), dus advies is erg welkom. Ik wil graag de temperatuur boven en beneden apart van elkaar kunnen regelen, dus dan zullen er -denk ik- twee thermostaten moeten komen. En twee verdelers voor de vloerverwarming (één boven en één beneden). Klopt dit? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het kiezen van een nieuwe cv-ketel? Werkt dit allemaal probleemloos samen met zo'n ventilatiewarmtepomp? En leent iedere thermostaat zich hiervoor of zijn er nog aandachtspunten waar ik rekening mee moet houden?

Alle reacties

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat je wil kan, ik heb hier exact hetzelfde gedaan. Dan heb je beneden een verdeler en boven een tweede, die kan je los van elkaar bedienen. En als ze de verdeler boven behouden kan je ook nog gewoon een werkende radiator erbij houden voor de badkamer. dat was bij mij niet de bedoeling, de radiator hing er nog omdat het tegelwerk anders heel lelijk werd, maar de CV monteur kwam er achter dat deze dus blijkbaar nog werkte. :') Maar oke, het kan dus wel.

I have stability. The ability to stab.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:36
Onthoud wel dat de capaciteit van je handdoekradiator fors terug zal gaan als je wil verwarmen met ventilatiewarmtepomp.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Emma28
SmurfLink schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:28:
Wat je wil kan, ik heb hier exact hetzelfde gedaan. Dan heb je beneden een verdeler en boven een tweede, die kan je los van elkaar bedienen. En als ze de verdeler boven behouden kan je ook nog gewoon een werkende radiator erbij houden voor de badkamer. dat was bij mij niet de bedoeling, de radiator hing er nog omdat het tegelwerk anders heel lelijk werd, maar de CV monteur kwam er achter dat deze dus blijkbaar nog werkte. :') Maar oke, het kan dus wel.
Bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het in ieder geval mogelijk is! Regel je de temperatuur met de thermostaatknop op de verdeler of met een (draadloze) thermostaat?
mr_evil08 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:32:
Onthoud wel dat de capaciteit van je handdoekradiator fors terug zal gaan als je wil verwarmen met ventilatiewarmtepomp.
Ook in het geval van een hybride opstelling (dus met behoud van een cv-ketel)? En wat moet ik me daarbij voorstellen, wordt de handdoekradiator dan helemaal niet warm?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Emma28 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:58:
[...]

Bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het in ieder geval mogelijk is! Regel je de temperatuur met de thermostaatknop op de verdeler of met een (draadloze) thermostaat?
Het kan allebei. Ik heb thermostaatknoppen omdat ik nogal verwikkeld ben in gezeik met het bedrijf, dat broddelwerk geleverd heeft (Waterleiding gesloopt, gasleiding gesloopt, afvoer gesloopt :') Lang verhaal).. en het digitale bedieningspaneel hebben ze gewoon nooit afgeleverd en ik had niet meer de energie om het gevecht aan te gaan dus ik heb het laten zitten. Maar het is zeker digitaal mogelijk en dan kan je zelfs per kamer/zone de boel bedienen.

I have stability. The ability to stab.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11 19:00
e nefit heeft bijv een mooi combinatie. dan heb je een nefit ketel en een nefit ventilatie warmtepomp.
daar nog een nefit thermostaat aan. (maar dan ga weer de mist in met je zoneregeling.)
waarschijnlijk ga je voor honyweel evohome. aan/uit verhaal. omdat je maar twee thermostaten wilt.
en 2 kleppen. begrens dan wel even je cv ketel in zijn kw vermogen. dan is je gasrekeing niet zo hoog.

even een stukje uit de handleiding gepakt.

CV-4 - kamerthermostaat
Hier wordt warmtevraag verkregen d.m.v. een 24 V aan- uit kamerthermostaat die het cv-toestel en de ventilatiewarmtepomp aanstuurt. Bij het ontstaan van warmtevraag zal eerst de ventilatiewarmtepomp warmte gaan produceren. Door instellen van een wachttijd (10 tot 90 minuten). komt het cv-toestel na het verstrijken van deze wachttijd in bedrijf. Gezamenlijk wordt de gevraagde warmte geleverd door het cv-toestel en de ventilatiewarmtepomp. Bij het bereiken van de gevraagde warmte, wordt het cv-toestel als eerste uitgezet en blijft de ventilatiewarmtepomp via de ingestelde nadraaitijd (1 tot 10 uren) in bedrijf.

er zit ook gelijk een 50 liter boiler in zodat je de eerste paar minuten gratis kan douchen.
daarna komt je cv ketel in bedrijf. om warm water te generen. je zit dus nooit zonder warmwater.

e je handdoek radiator moet je gewoon aansluiten op je cv systeem en deze zal waarschijnlijk 45
graden worden als de afoervoerwarmtepomp staat te draaien. is dat een probleem ik vindt van niet.

wil je geen nefit ? kan je gaan voor de ecolution van inventum met een boiler van 50 liter,
biede zijn hetzelfde verhaal. de ecolution wekt samen met bijna alle cv ketels. denk aan
nefit remeha intergas etc. maar is ook weer aan/uit. dus je moet je ketel begrenzen in kw vermogen.

ik zou kiezen voor 2 vloerverdelers met een pomp en thermostaatkraan.1 voor de boven verdeiping en 1 voor de beneden verdieping. en kies in dit geval voor een vloerverdeler van robot met een extra inregel mogenlijheid. dan heb je weer wat meer resu;taat van je warmtepomp. en dan kan je ook je radiator gewoon op je cv aansluiten. dan wordt deze ook nog gewoon warm. wel maximaal 45 graden vermoedt ik.

en nu ga ik even optie b beschijven. wilt u open therm stoken ? dan moet u een complete zoneregling van honywel nemen. a 1500 euro. (ongeveer 750 euro per verdeler.) met alemaal thermische moteren.
kamerthermostaten etc. dan kan je kiezen keizen voor de inventum spaarpomp of de modul air.
en die zijn dan weer te combineren met een remeha ketel intergas ketel etc. zolang het maar open therm is.
dan brandt je cv ketel ook op een laag pitje. en kan deze indien nodig wat harder branden.

(en dat kan bij het aan/uit verhaal niet. hij blijft dan op de ingestelde waarde. nranden.
staat je ketel dan te laag dan wordt je huis dus niet warm. nefit ketel begrens je in kw.
en niet in aanvoer temp. die moet op ongeveer 70 graden staan.

andere ketels zoals remeha intergas kan je de aanvoer op max 65 zetten.
en die moet je ook brengenzen in kw tenzij je met moduleren thermosaat aan de gang gaat.

ik hoop dat je er een beetje wijs uit kan worden. zoniet stel de vragen maar.

• mr_evil08
Emma28 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:58:
[...]

Ook in het geval van een hybride opstelling (dus met behoud van een cv-ketel)? En wat moet ik me daarbij voorstellen, wordt de handdoekradiator dan helemaal niet warm?
Probeer het anders even, stel je oude CV even in op max 35c water(een CV geeft in praktijk nog +5c warmer water voordat afslaat) en kijk of je tevreden bent met hoe warm nog wordt.

Ik mis in je verhaal of je ook nog vloerverwarming gaat aanleggen in de badkamer en de handdoekradiator puur bijverwarming zal zijn.

Je hele systeem instellen op hoge temperatuur vanwege 1 radiator zou ik niet snel doen want dan zien we binnenkort een topic "help de rendement van mijn warmtepomp valt tegen".

Wat anderen voorstellen kan zoals boven en beneden een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp, het systeem wordt alleen wat onzuiniger.

Op de vloerverwarmingsverdeler zit een thermonstaat die alleen zorgt dat niet te warme water de vloer in gaat, als je CV besluit 90c aan te maken en de vloerverwarmingverdeler staat op 40c dan zal er nooit warmer water dan 40c doorheen gaan, het zijn gewoon domme (niet electrisch) thermonstaten waar je aan kan draaien.

Maar eigenlijk moet je naar zoneregeling gaan, je CV heeft dan een 2e thermonstaat voor de badkamer, als de badkamer thermonstaat warmte vraagt zal je CV warmer water maken en/of een klep openen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2021 21:46 ]

• Emma28
Bedankt allemaal voor de reacties, het wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_
SmurfLink schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:26:
[...]

Het kan allebei. Ik heb thermostaatknoppen omdat ik nogal verwikkeld ben in gezeik met het bedrijf, dat broddelwerk geleverd heeft (Waterleiding gesloopt, gasleiding gesloopt, afvoer gesloopt :') Lang verhaal).. en het digitale bedieningspaneel hebben ze gewoon nooit afgeleverd en ik had niet meer de energie om het gevecht aan te gaan dus ik heb het laten zitten. Maar het is zeker digitaal mogelijk en dan kan je zelfs per kamer/zone de boel bedienen.
Pff, wat een ellende. Maar mooi om te lezen dat er verschillende mogelijkheden zijn (mits het bedrijf het dus niet verprutst). :D
miciel schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:39:
e nefit heeft bijv een mooi combinatie. dan heb je een nefit ketel en een nefit ventilatie warmtepomp.
daar nog een nefit thermostaat aan. (maar dan ga weer de mist in met je zoneregeling.)
waarschijnlijk ga je voor honyweel evohome. aan/uit verhaal. omdat je maar twee thermostaten wilt.
en 2 kleppen. begrens dan wel even je cv ketel in zijn kw vermogen. dan is je gasrekeing niet zo hoog.

even een stukje uit de handleiding gepakt.

CV-4 - kamerthermostaat
Hier wordt warmtevraag verkregen d.m.v. een 24 V aan- uit kamerthermostaat die het cv-toestel en de ventilatiewarmtepomp aanstuurt. Bij het ontstaan van warmtevraag zal eerst de ventilatiewarmtepomp warmte gaan produceren. Door instellen van een wachttijd (10 tot 90 minuten). komt het cv-toestel na het verstrijken van deze wachttijd in bedrijf. Gezamenlijk wordt de gevraagde warmte geleverd door het cv-toestel en de ventilatiewarmtepomp. Bij het bereiken van de gevraagde warmte, wordt het cv-toestel als eerste uitgezet en blijft de ventilatiewarmtepomp via de ingestelde nadraaitijd (1 tot 10 uren) in bedrijf.

er zit ook gelijk een 50 liter boiler in zodat je de eerste paar minuten gratis kan douchen.
daarna komt je cv ketel in bedrijf. om warm water te generen. je zit dus nooit zonder warmwater.

e je handdoek radiator moet je gewoon aansluiten op je cv systeem en deze zal waarschijnlijk 45
graden worden als de afoervoerwarmtepomp staat te draaien. is dat een probleem ik vindt van niet.

wil je geen nefit ? kan je gaan voor de ecolution van inventum met een boiler van 50 liter,
biede zijn hetzelfde verhaal. de ecolution wekt samen met bijna alle cv ketels. denk aan
nefit remeha intergas etc. maar is ook weer aan/uit. dus je moet je ketel begrenzen in kw vermogen.

ik zou kiezen voor 2 vloerverdelers met een pomp en thermostaatkraan.1 voor de boven verdeiping en 1 voor de beneden verdieping. en kies in dit geval voor een vloerverdeler van robot met een extra inregel mogenlijheid. dan heb je weer wat meer resu;taat van je warmtepomp. en dan kan je ook je radiator gewoon op je cv aansluiten. dan wordt deze ook nog gewoon warm. wel maximaal 45 graden vermoedt ik.

en nu ga ik even optie b beschijven. wilt u open therm stoken ? dan moet u een complete zoneregling van honywel nemen. a 1500 euro. (ongeveer 750 euro per verdeler.) met alemaal thermische moteren.
kamerthermostaten etc. dan kan je kiezen keizen voor de inventum spaarpomp of de modul air.
en die zijn dan weer te combineren met een remeha ketel intergas ketel etc. zolang het maar open therm is.
dan brandt je cv ketel ook op een laag pitje. en kan deze indien nodig wat harder branden.

(en dat kan bij het aan/uit verhaal niet. hij blijft dan op de ingestelde waarde. nranden.
staat je ketel dan te laag dan wordt je huis dus niet warm. nefit ketel begrens je in kw.
en niet in aanvoer temp. die moet op ongeveer 70 graden staan.

andere ketels zoals remeha intergas kan je de aanvoer op max 65 zetten.
en die moet je ook brengenzen in kw tenzij je met moduleren thermosaat aan de gang gaat.

ik hoop dat je er een beetje wijs uit kan worden. zoniet stel de vragen maar.
Eigenlijk spreekt zo'n modulerende thermostaat mij meer aan dan een aan/uit-systeem (na een snel rondje Google). Als ik het goed begrijp, heb ik dan dus wel een complete zoneregeling van Honeywell (Evohome) nodig. Gaat het dan om een HCE80 voor beide verdiepingen? In principe zijn twee zones (1 boven en 1 beneden) denk ik voldoende. Het is geen grote woning en ik hoef niet per ruimte de temperatuur te regelen, maar per verdieping zou wel fijn zijn.
mr_evil08 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:40:
[...]

Probeer het anders even, stel je oude CV even in op max 35c water(een CV geeft in praktijk nog +5c warmer water voordat afslaat) en kijk of je tevreden bent met hoe warm nog wordt.

Ik mis in je verhaal of je ook nog vloerverwarming gaat aanleggen in de badkamer en de handdoekradiator puur bijverwarming zal zijn.

Je hele systeem instellen op hoge temperatuur vanwege 1 radiator zou ik niet snel doen want dan zien we binnenkort een topic "help de rendement van mijn warmtepomp valt tegen".

Wat anderen voorstellen kan zoals boven en beneden een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp, het systeem wordt alleen wat onzuiniger.

Op de vloerverwarmingsverdeler zit een thermonstaat die alleen zorgt dat niet te warme water de vloer in gaat, als je CV besluit 90c aan te maken en de vloerverwarmingverdeler staat op 40c dan zal er nooit warmer water dan 40c doorheen gaan, het zijn gewoon domme (niet electrisch) thermonstaten waar je aan kan draaien.

Maar eigenlijk moet je naar zoneregeling gaan, je CV heeft dan een 2e thermonstaat voor de badkamer, als de badkamer thermonstaat warmte vraagt zal je CV warmer water maken en/of een klep openen.
Ik was niet van plan vloerverwarming te laten aanleggen in de badkamer, de handdoekradiator is dus de hoofdverwarming in die ruimte. Dan zijn er dus 3 thermostaten nodig: één voor vloerverwarming beneden, één voor vloerverwarming boven en één voor de badkamerradiator?
Kun je me uitleggen waardoor het systeem onzuiniger wordt als er twee verdelers met eigen pomp zijn?
En kan ik een zoneregeling realiseren met de eerdergenoemde Honeywell Evohome?

Ik probeer het allemaal te volgen maar ik merk dat het me toch een beetje boven de pet gaat. O-)
Bedankt voor het meedenken en de uitleg!

• miciel
Eigenlijk spreekt zo'n modulerende thermostaat mij meer aan dan een aan/uit-systeem (na een snel rondje Google). Als ik het goed begrijp, heb ik dan dus wel een complete zoneregeling van Honeywell (Evohome) nodig. Gaat het dan om een HCE80 voor beide verdiepingen? In principe zijn twee zones (1 boven en 1 beneden) denk ik voldoende. Het is geen grote woning en ik hoef niet per ruimte de temperatuur te regelen, maar per verdieping zou wel fijn zijn.
als je per verdiepeing wil gaan regelen zou ik een extra afsluiter voor de verdeler zetten.
maar helaas hebben ze bij honnywel alles weer op zijn kop gegooidt. vanwege de vele klachten.
de hce 80 is een aan/uit variant geworden. de hce 20 is open therm. maar deze is bedraad.
als je 2 afsluiters voor je verdelers zet heb je maar je maar 1 hce 20 nodig. en maar 2 thermostaten.
en je moet even wat kabels trekken van boven naar beneden. ik hoop dat daar een mogenheid voor is.
daarnaast heeft inventum ook opentherm ventilatie warmte pompen.
Ik was niet van plan vloerverwarming te laten aanleggen in de badkamer, de handdoekradiator is dus de hoofdverwarming in die ruimte. Dan zijn er dus 3 thermostaten nodig: één voor vloerverwarming beneden, één voor vloerverwarming boven en één voor de badkamerradiator?
Kun je me uitleggen waardoor het systeem onzuiniger wordt als er twee verdelers met eigen pomp zijn?
ja ik kan het wel uitleggen aan de hand van de eerder geadviseerde robot verdelers.
deze mengen heet water van ongeveer 60 graden terug naar 40 graden.
mooier is natuurlijk om open verdelers te nemen en dan moet je cv ketel begrenzen in temperatuur.
max 40/45 graden. dan wordt je radiator weer niet warm je radiator blijft dan steken op 40 graden,
omdat je cv ketel niet heter stookt. maar je systeem is wel lekker effeicent in combinatie met je ventielatie warmtepomp. vanwege dat je radiator blijft hangen op een lagere temperatuur ben ik geen fan van dit systeem.maar ik snap heel goed dat de andere tweaker het wel adviseert je haal meer rendement uit je
ventilatie warmte pomp en dat is absoluut ook een boel waart. (het is keizen tussen het ene of het andere)

maar je kan eventueel ook een convector plaatsen in de badkamer. dan wordt het ook niet warm bij 45 graden. een convector met ventilatoren zoals jaga hybryde kan denk ik niet vanwege het vocht in de ruimte. hetzelfde geldt voor radson low u2 ook die houden niet zo veel van vocht.

andere optie er zijn ketels (intergas) die een cirquit hebben voor vloerverwarming. (open therm)
en een cirquit hebben voor radiatoren 60 graden aan/uit. ik zeg niet dat het de perfecte oplosing is.
maar je zou er wel naar kijken. maar dan gebruik je enkel gas voor je badkamer radiator en deze
draait dan niet op je ventilatie warmtepomp. maar je vloerverwarming is dan wel weer efficienter.
met open verdelers ed. ook kan je dan de inventum spaarpomp plaatsen ook deze is opentherm
en kan open therm cv ketels aansturen. zoals het intergas (het vloerverwarming circuit.)

maar de ventielatie warmtepomp moet wel kunnen rondpompen.
als de zone regeling bijv dicht staat of te laat inschakelt gaat hij in storing
honnywel en spaarpomp werken wel samen maar met de hce 20 erbij nog werkt ?
dat zou je moeten navragen,( theoretisch werkt het allemaal wel samen )

bij de intergas cv ketel met 2 cirguits. als je badkamer tempertuur vraagt stook je cv ketel niet voor je vloer.
hij kan maar 1 ding tegelijk. de warmtepomp die doet dan in zijn upje een poging ​om je huis warm te krijgen.
wat allicht soms zal lukken maar midden in de winter moet echt je cv erbij.

maar je kan ook je radiator lekker 40 graden houden. en drie thermostaten doen.
de hce 20 moet dan bij je cv ketel hangen. (het is een theorie geen praktijk ervaring)

​2 kabels naar benenden trekken.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat. ​(de afsluiter komt immers voor de verdeler)
2 kabels naar de eerste verdieping.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat. ​(de afsluiter komt immers voor de verdeler)
2 kabels naar de badkamer trekken.
1 voor de klep motor en 1 voor de thermostaat.

en ik weet niet af dat het allemaal ook op die manier kan. dat moet je maar even navragen bij honnywel.
het is namelijk net wat anders dan dat ze voorschrijven. maar theoretisch kan het wel allemaal.
https://www.verwarmenperk...one-regeling-brochure.pdf

variant 4. is een aan/uit regeling van honnywel evohome.
1 ketel ontvanger aan/uit. met 2 kleppen voor verdelers. en 2 draadloze ontvangers.
en 2 draadloze kamer thermostaten. een voor boven en 1 voor benden.
en een hcr 92 voor in de badkamer (een digtale thermostaat kraan)
maar dan moet wel weer alles op 1 cirquit zitten, zowel je badkamer als je vloerverwarming.
(de fimpjes hiervan zijn zo te vinden op youtube)

veriant 5 van de evohome.
er zijn ook mensen die een hcr 92 hebben geplaatst voor een verdeler.
en een draadloze kamer thermostaat hebben. als temperatuur opnemer/bedeining.
als het goed is kan je dan wel open therm stoken. met een openterm ketel ontvanger)
maar ik geef daar geen garantie op. het verhaal werkt niet altijd met zo,n knop.

edit zie link. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2092016

edit 2. je kan ook boven ook een thermostaat plaatsen zonder doorschakeling naar je cv ketel.
en dan in je woonkamer een normale kamer thermostaat. rond modulation. heb je benden geen
afsluiters etc nodig. is benden de referentie temperatuur. is net even wat simpeler.

en sorry voor alle spelfouten. ik ben niet zo goed in nederlands. hoe dat komt geen flauw idee.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 28-09-2021 17:51 ]

• mr_evil08
Emma28 schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:03:

Ik probeer het allemaal te volgen maar ik merk dat het me toch een beetje boven de pet gaat. O-)
Bedankt voor het meedenken en de uitleg!
Omdat je voor 1 radiator perse op hogere temperaturen moet verwarmen om het nog als hoofdverwarming nuttig laten zijn.
Bij vloerverwarming stook je juist tot 30-35c water, nu moet de watertemperatuur flink omhoog waardoor de rendement van de warmtepomp zal kelderen.

Zeker een handdoekradiator is vaak niet overgedemotioneerd omdat niemand een joekel van radiator in zijn badkamer wil hebben.

Ik zie allemaal creatieve ideeën rondgaan, maar wil je wel een complex systeem?
Je wil wel vloerverwarming op de 1e verdieping dus waarom niet gelijk de badkamer meenemen ?

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2021 16:50 ]

• Emma28
Wederom bedankt voor de input!

Miciel, eigenlijk zijn open verdelers (dus zonder pomp?) dus meer aan te raden in mijn situatie?

Ik heb vandaag even gesproken met een installateur. Hij raadt een Spaarpomp van Inventum aan in combinatie met een cv-ketel van Nefit en hij had het ook al over verdelers zonder pomp. Hij raadt ook aan om in de badkamer ook vloerverwarming te laten aanleggen en de handdoekradiator als bijverwarming te gebruiken (zoals in dit topic dus ook naar voren komt).

Volgens mij wordt de situatie dan als volgt: beneden vloerverwarming met open verdeler (1 zone). Boven vloerverwarming met open verdeler (meerdere zones mogelijk). Er is dan één bedieningspaneel waarmee ik de temperatuur voor iedere zone kan regelen. Wel zal er dan in iedere zone een thermostaat moeten hangen om de temperatuur te kunnen meten, toch? En als ik de cv-ketel begrens in temperatuur, kan het nooit te heet worden? (er komt een pvc vloer in). Of is het toch veiliger om voor verdelers met pomp te kiezen?
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:37:
[...]

Ik zie allemaal creatieve ideeën rondgaan, maar wil je wel een complex systeem?
Je wil wel vloerverwarming op de 1e verdieping dus waarom niet gelijk de badkamer meenemen ?
Als vloerverwarming aanleggen in de badkamer de complexe situatie in één klap een stuk minder ingewikkeld maakt, teken ik daarvoor. Ik wil het eigenlijk allemaal zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk houden. :D

• mr_evil08
@Emma28 Ook op een openvloerverwarmingsverdeler zit een begrenzer, daar zit een kraan op de aanvoer wat je instelt hoeveel water er maximaal doorheen mag(max watertemp), doorgaans staat die kraan op 30-40c om de opervlakte temperatuur van max 28c te handhaven zodat je PVC niet kapot gaat bijvoorbeeld.

Je aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld de CV ketel verlagen is puur voor efficiëntie.

Edit: In principe kan je ook gewoon 1 thermostaat plaatsen in de woonkamer, als je het systeem correct uitbalanceert zou het ook prima functioneren, echter wil je boven slaapkamer A of B tijdelijk niet of minder verwarmen dan moet je steeds aan kraantjes draaien en dat kun je dus oplossen met thermostaten wat hier aangedragen wordt, die plaats je dan op de vloerverwarmingsverdeler zodat de lus dicht gaat als het te warm wordt.

Tip: De duurdere vloerverwarmingsverdelers kan je ook de flow nauwkeurig regelen dat heeft het voordeel dat je bepaalde zone,s minder/meer water kan geven(waar je het iets warmer/kouder wil hebben zeg maar).

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2021 19:08 ]

• miciel
Emma28 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:22:
Wederom bedankt voor de input!

Miciel, eigenlijk zijn open verdelers (dus zonder pomp?) dus meer aan te raden in mijn situatie?

Ik heb vandaag even gesproken met een installateur. Hij raadt een Spaarpomp van Inventum aan in combinatie met een cv-ketel van Nefit en hij had het ook al over verdelers zonder pomp. Hij raadt ook aan om in de badkamer ook vloerverwarming te laten aanleggen en de handdoekradiator als bijverwarming te gebruiken (zoals in dit topic dus ook naar voren komt).

Volgens mij wordt de situatie dan als volgt: beneden vloerverwarming met open verdeler (1 zone). Boven vloerverwarming met open verdeler (meerdere zones mogelijk). Er is dan één bedieningspaneel waarmee ik de temperatuur voor iedere zone kan regelen. Wel zal er dan in iedere zone een thermostaat moeten hangen om de temperatuur te kunnen meten, toch? En als ik de cv-ketel begrens in temperatuur, kan het nooit te heet worden? (er komt een pvc vloer in). Of is het toch veiliger om voor verdelers met pomp te kiezen?
een nefit en een spaarpomp zou niet mijn voorkeur hebben om 2 redenen.
a de meeste nefit ketels kunnen niet overweg met een open therm singaal.
er moet een vertaal moulde tussen. opzich is dat nog wel te overzien.
de ketel zit toch als laatste de spaarpomp bepaalt wie er brandt/stookt.
het zou wel kunnen( maar zo heel af en toe werkt het gewoon niet. )
b een nefit ketel heeft een hoge start temperatuur van 70 graden.
als die beperkt gaat je ketel staan pendelen. (alhans zegt john visser)
hij werkt vrij veel met dergelijke nefit ketels. ook hier op tweakers al
een dergelijke probleem gehad. met een nefit ketel die verkeert stondt.

alinea 2.
als je een display wilt. dan moet je wel voor evohome gaan.
icm met de hce 80. en dan heb je geen modulerende regeling.
beneden kan je gewoon een zone klep met ontvanger hangen.
de spaarpomp werkt met aan/uit of met modulerent/opentherm singaal.
het apparaat kijkt wat er aan hangt zeg maar.

de spaarpomp is zo ingesteelt dat hij zoveel mogenlijk zelf draait.
en je cv enkel erbij trekt als hij het na een half/uur niet warm krijgt.
met een spaarpomp moet 24/7 dezelfde temperatuur stoken.

wel moet in iedere ruimte/zone een draadloze thermostaat hangen.

wat betreft je vraag over het begrenzen van je cv ketel een beveiliging extra is wel aan te raden.
voor het geval iemand de ketel reset ofzo. er zijn wel wat opties in. zoals een heimer thermostatische kraan
met een aanlegvoeler. en die in de aanvoer van de verdeler. de aanlegvoeler leg je op de stalen leiding.
terug naar een pomp verdeler zou ik niet doen. is zonde van het hele besparingsplan.

de meningen over een extra begrenzer zullen verdeelt zijn. de een zegt van niet de ander zegt van wel.
het nadeel van deze optie is wel dat als je cv verkeert staat ingesteld/te hoog komt dat de knop gewoon
dicht loopt. er is dan dus geen verwarming meer in je huis. maar nog altijd beter dan een kapotte vloer.

de radiator in de badkamer zou ik dan inderdaad lekker als bijverwarming laten instaleren.
een radiator van 40 graden is best lekker voor erbij. met alleen vloerverwarming is het best krap.
de radiator kan je gewoon voedden vanuit je verdeler. gewoon de thermische motor in hetzelde contact steken. als van vloerverwarming voor de badkamer. (of je gebuikt geen thermische moter voor je radiator.
maar zet er een mooie thermostaat kraan op. dat maakt allemaal niet zo gek veel uit. )

edit wat @mr_evil08 zegt over met 1 kamer thermostaat klopt. zeker voor vloerverwarming is dat prima
te regelen. (en of in te regelen) dan heb je weer je modulerende thermostaat. open therm.

en heb je ook een linkje naar een verdeler zonder pomp maar wel met aanvoer voeler ?
ik ben weleens opzoek naar een wat nettere optie. ipv los verhaal.

en bij een aan/uit verhaal bergens je ketel in kw. en in temp.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 28-09-2021 20:15 ]

• Emma28
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:53:
@Emma28 Ook op een openvloerverwarmingsverdeler zit een begrenzer, daar zit een kraan op de aanvoer wat je instelt hoeveel water er maximaal doorheen mag(max watertemp), doorgaans staat die kraan op 30-40c om de opervlakte temperatuur van max 28c te handhaven zodat je PVC niet kapot gaat bijvoorbeeld.

Je aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld de CV ketel verlagen is puur voor efficiëntie.

Edit: In principe kan je ook gewoon 1 thermostaat plaatsen in de woonkamer, als je het systeem correct uitbalanceert zou het ook prima functioneren, echter wil je boven slaapkamer A of B tijdelijk niet of minder verwarmen dan moet je steeds aan kraantjes draaien en dat kun je dus oplossen met thermostaten wat hier aangedragen wordt, die plaats je dan op de vloerverwarmingsverdeler zodat de lus dicht gaat als het te warm wordt.

Tip: De duurdere vloerverwarmingsverdelers kan je ook de flow nauwkeurig regelen dat heeft het voordeel dat je bepaalde zone,s minder/meer water kan geven(waar je het iets warmer/kouder wil hebben zeg maar).
Oh, dat klinkt goed! Heb je een voorbeeld (naam of linkje) van zo'n open verdeler met begrenzer waarbij je de flow nauwkeurig kunt regelen?

Bedankt voor je uitleg, het wordt me stukje bij beetje steeds helderder.

Ik heb nog wel een vraag: kan de pomp van de cv-ketel het wel aan om al dat water de hele dag door het hele huis rond te pompen? Want het zijn toch een stuk meer/langere leidingen dan als je alleen radiatoren hebt? Of zeg ik nu iets heel stoms? :P In totaal gaat het om zo'n 75 vierkante meter waar vloerverwarming komt (boven en beneden bij elkaar opgeteld).
miciel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:39:
[...]

een nefit en een spaarpomp zou niet mijn voorkeur hebben om 2 redenen.
a de meeste nefit ketels kunnen niet overweg met een open therm singaal.
er moet een vertaal moulde tussen. opzich is dat nog wel te overzien.
de ketel zit toch als laatste de spaarpomp bepaalt wie er brandt/stookt.
het zou wel kunnen( maar zo heel af en toe werkt het gewoon niet. )
b een nefit ketel heeft een hoge start temperatuur van 70 graden.
als die beperkt gaat je ketel staan pendelen. (alhans zegt john visser)
hij werkt vrij veel met dergelijke nefit ketels. ook hier op tweakers al
een dergelijke probleem gehad. met een nefit ketel die verkeert stondt.

alinea 2.
als je een display wilt. dan moet je wel voor evohome gaan.
icm met de hce 80. en dan heb je geen modulerende regeling.
beneden kan je gewoon een zone klep met ontvanger hangen.
de spaarpomp werkt met aan/uit of met modulerent/opentherm singaal.
het apparaat kijkt wat er aan hangt zeg maar.

de spaarpomp is zo ingesteelt dat hij zoveel mogenlijk zelf draait.
en je cv enkel erbij trekt als hij het na een half/uur niet warm krijgt.
met een spaarpomp moet 24/7 dezelfde temperatuur stoken.

wel moet in iedere ruimte/zone een draadloze thermostaat hangen.

wat betreft je vraag over het begrenzen van je cv ketel een beveiliging extra is wel aan te raden.
voor het geval iemand de ketel reset ofzo. er zijn wel wat opties in. zoals een heimer thermostatische kraan
met een aanlegvoeler. en die in de aanvoer van de verdeler. de aanlegvoeler leg je op de stalen leiding.
terug naar een pomp verdeler zou ik niet doen. is zonde van het hele besparingsplan.

de meningen over een extra begrenzer zullen verdeelt zijn. de een zegt van niet de ander zegt van wel.
het nadeel van deze optie is wel dat als je cv verkeert staat ingesteld/te hoog komt dat de knop gewoon
dicht loopt. er is dan dus geen verwarming meer in je huis. maar nog altijd beter dan een kapotte vloer.

de radiator in de badkamer zou ik dan inderdaad lekker als bijverwarming laten instaleren.
een radiator van 40 graden is best lekker voor erbij. met alleen vloerverwarming is het best krap.
de radiator kan je gewoon voedden vanuit je verdeler. gewoon de thermische motor in hetzelde contact steken. als van vloerverwarming voor de badkamer. (of je gebuikt geen thermische moter voor je radiator.
maar zet er een mooie thermostaat kraan op. dat maakt allemaal niet zo gek veel uit. )

edit wat @mr_evil08 zegt over met 1 kamer thermostaat klopt. zeker voor vloerverwarming is dat prima
te regelen. (en of in te regelen) dan heb je weer je modulerende thermostaat. open therm.

en heb je ook een linkje naar een verdeler zonder pomp maar wel met aanvoer voeler ?
ik ben weleens opzoek naar een wat nettere optie. ipv los verhaal.

en bij een aan/uit verhaal bergens je ketel in kw. en in temp.
Dank weer voor je uitgebreide reactie. Een soort beveiliging erop lijkt mij ook prettig, het zou toch wel een kleine ramp zijn als m'n hele vloer kaduuk gaat omdat de temperatuur om wat voor reden dan ook te hoog staat afgesteld. Maar in principe bestaan er dus ook pomploze verdelers met een begrenzer? Dat zou denk ik de makkelijkste oplossing zijn.

Dat was ik nog vergeten te zeggen: de man die ik gisteren sprak zei dat ik een aan/uit-systeem (Evohome dus?) moest hebben (omdat het anders nóg trager zou werken en moduleren schijnbaar weinig zin heeft bij vloerverwarming). Dat zou dus wel moeten werken met een Nefit-ketel icm een Spaarpomp? Zo niet, welk merk cv-ketel zou jij aanraden?

• mr_evil08
Emma28 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
[...]

Oh, dat klinkt goed! Heb je een voorbeeld (naam of linkje) van zo'n open verdeler met begrenzer waarbij je de flow nauwkeurig kunt regelen?

Ik heb nog wel een vraag: kan de pomp van de cv-ketel het wel aan om al dat water de hele dag door het hele huis rond te pompen? Want het zijn toch een stuk meer/langere leidingen dan als je alleen radiatoren hebt? Of zeg ik nu iets heel stoms? :P In totaal gaat het om zo'n 75 vierkante meter waar vloerverwarming komt (boven en beneden bij elkaar opgeteld).

[...]

Dank weer voor je uitgebreide reactie. Een soort beveiliging erop lijkt mij ook prettig, het zou toch wel een kleine ramp zijn als m'n hele vloer kaduuk gaat omdat de temperatuur om wat voor reden dan ook te hoog staat afgesteld. Maar in principe bestaan er dus ook pomploze verdelers met een begrenzer? Dat zou denk ik de makkelijkste oplossing zijn.

Dat was ik nog vergeten te zeggen: de man die ik gisteren sprak zei dat ik een aan/uit-systeem (Evohome dus?) moest hebben (omdat het anders nóg trager zou werken en moduleren schijnbaar weinig zin heeft bij vloerverwarming). Dat zou dus wel moeten werken met een Nefit-ketel icm een Spaarpomp? Zo niet, welk merk cv-ketel zou jij aanraden?
Voorbeeld:
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721422

Hier zie je in praktijk hoe het zit(Met de pomp eraan en de thermonstaat begrenzer die grote witte ronde knop daarmee begrens je de watertemperatuur):
https://www.warmteservice...Q1NWQyYmFmNjI3N2RmN2E0OTM

Die rode dopjes met glaasje is dat ding om nauwkeurig de flow te regelen.
Doorgaans hebben de meeste vloerverwarmingsverdelers ook een eigen pomp welke het water rondpompt, je CV hoeft het dus alleen naar de verdeler transporteren.

Je CV pomp stopt gewoon wanneer er geen warmtevraag is en op de vloerverwarmingsverdeler (indien pomp aanwezig) kun je een pompschakelaar plaatsen zodat die ook stopt als de buizen koud worden.

Een vloerverwarmingsverdeler heeft doorgaans nog een extra beveiliging, mocht de thermonstaat begrenzer kapot zijn en er stroomt te heet water doorheen(veelal meer dan 50c) dan wordt de pomp uitgezet om schade te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2021 15:19 ]

• miciel
Emma28 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:00:
[...]

ik heb helaas geen linkje voor je naar een verdeler zonder pomp maar met begrenzer./voeler.

wat betreft de vraag of je pomp van je cv ketel het redt ? meestal wel. omdat je een gesloten cirquit hebt.
en anders zou je ook nog een transport pomp kunnen overwegen. met bijv relais, of pomp schakelaar.

[...]
ik heb helaas geen linkje of naam kunnen vinden, dus het
wordt of een aanleg thermostaat voeler op de buis klemmen van heimer in een speciale houder.
of een voeler in een T-stuk stoppen. meer opties heb ik even niet. zijn er niet etc.
het verhaal wat hij vertelt is wel wat voor te zeggen. het klopt opzich wel. als je je cv ketel intergas bijv
begrenst in zijn kw vermogen. en temperatuur vermogen. dan maakt het allemaal niet zo gek veel uit.

maar nu even terug koment op gisteren waar ik contact had met inventum en deze zijn toch meer fan
van een modulerende thermostaat. de woonkamer. vertelt bijv ik wil 0.5 graden omhoog. dan gaat eerst de warmte pomp het zelf proberen te realsieren. en lukt het niet na een 30 minuten/een uur. dan vraagt hij de
cv ketel om een handje mee te stoken. dan werken ze samen om je huis warm te krijgen.

een mudolernde thermostaat vertelt hoeveel temperatuur erbij moet. ​
een aan/uit thermostaat vertelt niet hoeveel warmer het moet worden.
het moet gaan gokken wat de vraag is en werkt daarodoor onzorgvuldig.

voor beide uitvoeringen is wat voor te zeggen. en wat er sneller is ?
een vloerverwarming met ventilatie wartepomp moet 24/7 dezelfde temp hebben.
dus de snelheid maakt niet zoveel uit. dat komt maar 1 a 2 keer per jaar voor.

als de modulerende thermostaat je ventilatie warmtepomp aanstuurt en deze
redt het niet binnen 30 minuten/een uur. dan komt je cv ketel erbij. je cv ketel
gaat dus op zijn laagste pitje branden. dat is 6 kw ongeveer. theoretisch gezien
heb je wel wat meer nodig bijv 12 kw. voor dat je ketel 12 kw aan water gaat aanmaken.
ben je meestal ook weer een uurtje verder. dus het verhaal wat de monteur zegt klopt.
als je woning 1 graden omhoog moet ben zo 1 tot 2 uur verder voor dat je woning weer bij is.

met aan uit wordt dat beperkt tot ongeveer 1,5 uur maar dan heb je weer een overschot aan warmte
want in het voorjaar en na jaar heb echt geen 12 kw nodig om je huis warm te krijgen.
maar midden in de winter is het wel lekker als je huis binnen 90 minuten er weer bij is.

de tijden die ik hier schijf zijn ongeveer. het kan ook zijn dat modulerend er drie uur over doet.
met aan uit wordt het echt beperkt tot maximaal 2 uur. dus aan/uit is wel sneller.
bij aan/uit gaat je cv eerst naar de maximale brander capaciteit om daarna terug te moduleren.
dus je ketel gaat van 12 kw bijv terug naar 9 of 6. want voor die vloerverwarming is niet zoveel nodig.

maar ik ben altijd voorstander van modulerent. zodat je ketel tussen de 6 en de 12 kw stookt.
hij moduleert dus tussen de 6 en 12 kw. je cv ketel begint dan bij 6 kw. wat in het voorjaar en najaar
ruim voldoende is. modulerent is dus net nog even wat zuiniger. (maar wel trager dat klopt)

vanwege het trage reageren geldt daarom ook het advies om 24/7 dezelfde temperatuur te stoken.
zodat je warmte pomp het zelf zoveel mogenlijk zelf kan bolwerken. ga je van 18 graden s'nachts
naar 20 overdag dan komt je cv er iedere ochtend bij om je woning weer op temperatuur te krijgen.
(en dat gaat bij modulerend misschien nog wel sneller. omdat je systeem dan weet dat er 2 graden bij moet)

bij aan uit. dan moet je warmtepomp gaan gokken. hij gaat eerst zelf een poging doen. ​merkt hij op
een bepaalt moment dat het niet opschiet. (te lang staat te draaien) dan schakelt hij de cv ketel in.
je cv ketel die moet ook gaan gokken. begint op 12 kw en zakt daarna af. naar bijv 6 kw.

het is een beetje of je door de kat of de hondt gebeten wilt worden. ;)

• miciel
edit. even een belangerijke waarschuwing. de spaarpomp van invetum kan niet overweg met een zoneregeling.
zoals een hce 20 of hce 80. ook de eigen zoneregeling van invetum werkt niet.
de modul air van inventum (een andere ventielatie wartepomp) kan enkel overweg met hun eigen zone regeling. waarvan het niet duidelijk is of deze modulerndt is.

de reden dat een zone regeling zoals hce 80 of 20 niet samen kan is dat een ventielatie wartmepomp
een nadraaitijd heeft. de temperatuur in de ruimte is immers bereikt. dus de verdeler loopt dan dicht en de wartme pomp kan niet nadraaien. waarschijnlijk verstuurt de warte pomp ook geen signaal dat hij nadraait,

de spaarpomp met een modulerende thermostaat kan wel.

[ Voor 51% gewijzigd door miciel op 01-10-2021 20:33 ]

Pagina: 1