Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-11-2022
Hoi iedereen,

Ik heb net een nieuwe pc in gebruik genomen en al van bij het eerste moment valt me op dat ik een enorm verschil heb in kleurbereik tussen mijn 2 monitors... De ene mist in contrast en staat koeler dan de andere.
Dit terwijl de settings voor beide monitors hetzelfde zijn.

Beide 24" iiyama's (zelfde type) hangen aan een GeForce GTX 1650. de 1 via HDMI, de andere via DVI.
De 1650 is een tussenstap tot ik een RTX3080 kan kopen.

Nu wil ik deze pc voor beeldbewerking gaan gebruiken en is dit "vrij vervelend" en ik durf m'n calibratie software niet installeren met het idee dat ik het dan helemaal niet meer goed krijg...

Kan iemand me wat raad geven? Is het normaal, kan het via een calibratietool opgelost worden, had ik gewoon direct een 3080 moeten kopen :P ?? Ik heb redelijk wat vragen.

Alvast bedankt voor de input.

Groeten,
Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 08:09
Als je de beeldschermen van poort verwisselt, wat is dan het verschil? Zit het 'm in het beeldscherm of in de output van je kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
Afrit13 schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:34:
Als je de beeldschermen van poort verwisselt, wat is dan het verschil? Zit het 'm in het beeldscherm of in de output van je kaart?
Het gaat met de schermen mee. Dus het zit hem in de kaart/software

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

PromoX

Flying solo

Misschien kun je iets met de suggesties uit dit artikel?
https://pcmonitors.info/a...r-on-nvidia-and-amd-gpus/

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
dat ga ik vanavond eens doornemen dankjewel!

Andere tips nog steeds welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
Zou het kunnen dat je DVI-scherm stiekum analoog wordt aangestuurd? Er zijn DVI-aansluitingen waarbij ook een analoog signaal door de kabel kan, dat heet DVI-I. Als je videokaart en beeldscherm dit beide ondersteunen en je DVI-kabel ook, dan zou het kunnen toch? Dus ff door de instellingen van de videokaart wandelen en kijken of je ergens een vinkje of knopje kunt omzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik had t ook met nieuwer type IIYAMA, zelfde model maar kreeg ze niet hetzelde. Nu 2 10 jaar oude E2710HDS langs elkaar en gewoon 100% identiek en nog een voordeel. pixels vloeien veel beter over in elkaar. Dus je kunt geen pixels tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:33
Schermen zijn niet 100% identiek. Ze worden gekalibreerd tot een bepaalde grens. Het ene bedrijf is daar strenger in dan de andere. Kan ook zijn dat er net een ander panel in zit van een andere fabrikant. ( zelfde type maar andere leverancier )

Beste kan je ze handmatig kalibreren. ( weet niet hoe ernstig het verschil is )

Verkeert gelezen, het gaat mee met het verwisselen van de poorten.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 28-09-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
corporalnl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:18:
Schermen zijn niet 100% identiek. Ze worden gekalibreerd tot een bepaalde grens. Het ene bedrijf is daar strenger in dan de andere. Kan ook zijn dat er net een ander panel in zit van een andere fabrikant. ( zelfde type maar andere leverancier )

Beste kan je ze handmatig kalibreren. ( weet niet hoe ernstig het verschil is )
Aangezien het kleurverschil meegaat wanneer de aansluitingen worden verwisseld, denk ik niet dat dit (voor het grootste deel) aan het verschil tussen de beeldschermen ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Excalibaard op 28-09-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:33
Excalibaard schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:30:
[...]

Aangezien het kleurverschil meegaat wanneer de aansluitingen worden verwisseld, denk ik niet dat dit (voor het grootste deel) aan het verschil tussen de beeldschermen ligt.
Ah dat heb ik even gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TomsonBE schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:32:
Hoi iedereen,

Ik heb net een nieuwe pc in gebruik genomen en al van bij het eerste moment valt me op dat ik een enorm verschil heb in kleurbereik tussen mijn 2 monitors... De ene mist in contrast en staat koeler dan de andere.
Dit terwijl de settings voor beide monitors hetzelfde zijn.

Beide 24" iiyama's (zelfde type) hangen aan een GeForce GTX 1650. de 1 via HDMI, de andere via DVI.
De 1650 is een tussenstap tot ik een RTX3080 kan kopen.

Nu wil ik deze pc voor beeldbewerking gaan gebruiken en is dit "vrij vervelend" en ik durf m'n calibratie software niet installeren met het idee dat ik het dan helemaal niet meer goed krijg...

Kan iemand me wat raad geven? Is het normaal, kan het via een calibratietool opgelost worden, had ik gewoon direct een 3080 moeten kopen :P ?? Ik heb redelijk wat vragen.

Alvast bedankt voor de input.

Groeten,
Tom
DVI-D ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
Kabel is een DVI-D kabel.

Ben even in vakantie gegaan en even niet meer bij stil gestaan maar deze week terug verder mee gaan.

Alvast bedankt iedereen voor de input! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeVuErXbrIjdN63N5DrylWcRig4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkrOC8CiB1ms3AiiJYf3xnxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsonBE
Links is het scherm dat met HDMI verbonden is en rechts de DVI-D aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kan ook aan de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de kabel liggen. Hebben de monitoren geen DP dat je een van de monitoren daarop aansluit? Of een DP>HDMI kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
De instellingen die de monitor zelf gebruikt mbt. kleurwarmte, contrast, helderheid, etc. zullen per input worden bewaard. Kijk bij beide monitors eens in de OSD of de waardes bij beide inputs hetzelfde zijn.

Tevens zijn er instellingen te vinden in het control panel van je videokaart. Je kan instellen in welk formaat de data word verpakt en verstuurd. kleurdiepte (8-bit, 10-bit, 12-bit), range (Full range RGB, limited 16-255), Eventuele compressie (denk aan 4:2:2 chroma subsampling), en het gebruikte formaat (RGB of CMYK), kunnen invloed hebben op hoe je monitor dingen weergeeft. De videokaart zelf heeft vervolgens ook nog instellingen voor kleurwarmte, contrast, helderheid, etc. Alleen als alles tussen beiden 1:1 overeenkomt zul je theoretisch het exact zelfde plaatje op beide monitors te zien krijgen om verschillende inputs, ervanuitgaande dat de software die in de monitor draait de inputs gelijk behandeld.

Je monitor fabrikant zal ook monitor drivers beschikbaar hebben die aan je OS vertellen wat het kleurprofiel van je monitor is. Het is aan te raden om deze ook te installeren ipv. je default PNP monitor fallback van windows te gebruiken.
Pagina: 1