Router voor Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 07:08
Ik zoek een?
Router om achter een Ziggo modem in bridge mode te zetten.

Wat is je budget?
~€200 max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik nog een ADSL lijntje van Tele2 - 40mbit is okay, maar de 8mbit upload is gewoon te weinig (vooral voor thuiswerken). Glas is op mijn locatie geen optie (oudere flat en een VVE die er niets van wil weten), dus is mijn enige andere optie Ziggo (ik ga direct voor internet-only giga).

Hiervan heb ik echter vernomen dat het Ziggo modem niet toegankelijk is voor de eindgebruiker, en je dus afhankelijk bent van Ziggo de wifi en andere instellingen. Dat is voor mij geen optie: Ik heb liever zelf het beheer over mijn thuisnetwerk (ik kan alles doen wat ik wil op het Tele2 modem). Daarom wil ik het Ziggo modem laten bridgen naar een eigen nieuwe router.

Ik heb heel lang niet hoeven kijken naar eigen netwerk apparatuur, dus ik ben er een beetje uit. Ik ben op zoek naar een router met minimaal 4 poorten (er gaat nog een kabel naar 1 of 2 switches elders in de woning), met wifi 6 ondersteuning op zowel 2.4 als 5ghz (beetje toekomstbestendig) en een fatsoenlijke en uitgebreide management software.

Bij enig zoeken kwam ik al snel uit op deze de Asus RT-AX92U , welke perfect binnen het budget past en ook alle functionaliteit lijkt te hebben die ik wil zien. Hij heeft ook een eigen app voor het management, wat mooi meegenomen is :)

Ik vraag me echter af of iemand ervaringen heeft specifiek met deze router (en niet het 2pack waar alle reviews over lijken te gaan), vooral in combinatie met Ziggo. Ook vraag ik me af of er nog alternatieven zijn waar ik naar zou moeten kijken, of dat deze router een veilige optie is.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 18:19

smv

Je kan genoeg voor een normale gebruiker zelf instellen op je kabel modem van Ziggo. De modem is zelf voor een gemiddelde gebruiker niks mis mee.

Je kan je wifi instellingen aanpassen.
Kanaal
QOS enzo

Dus ik weet niet waarom je eigen router wilt. Ik zou eerst eens kijken naar die van Ziggo als je hem binnen hebt, mocht je uit eindelijk niet alles kunnen doen wat je wilt, ga dan kijken naar een eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52
Ziggo is echt duur als het om upload gaat. Als het goedkoop moet, pak dan Bugdget Thuis internet. Krijg je 100 Mbit down / 30 Mbit up VDSL voor 32,50 per maand en 6 maanden halve prijs. Ik werk er zelf al jaren thuis mee en is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
smv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:37:
Je kan genoeg voor een normale gebruiker zelf instellen op je kabel modem van Ziggo. De modem is zelf voor een gemiddelde gebruiker niks mis mee.

Je kan je wifi instellingen aanpassen.
Kanaal
QOS enzo

Dus ik weet niet waarom je eigen router wilt. Ik zou eerst eens kijken naar die van Ziggo als je hem binnen hebt, mocht je uit eindelijk niet alles kunnen doen wat je wilt, ga dan kijken naar een eigen router.
Ik heb vrij veel horror verhalen gehoord van kennisen en anderen dat het standaard modem niet echt stabiel is voor alles behalve de daadwerkelijke modemfunctionaliteit. Ik ben dat liever voor en heb daarbij graag iets waarmee ik meer controle heb over het thuisnetwerk (en zowiezo betere wifi).
Djarune schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:51:
Ziggo is echt duur als het om upload gaat. Als het goedkoop moet, pak dan Bugdget Thuis internet. Krijg je 100 Mbit down / 30 Mbit up VDSL voor 32,50 per maand en 6 maanden halve prijs. Ik werk er zelf al jaren thuis mee en is voldoende.
40/8 is het maximaal beschikbare bij mij helaas via koper. Die gbit download komt overigens ook wel van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Heb zelf gewoon de wifi uitgeschakeld op mijn ziggo modem, DHCP geconfigureerd met een reeks buiten mijn fixed IP adressen. Voor WIFI heb ik een Ruckus Acces Point geconfigureerd.

Niks bridged modus / routers om te configureren of wat dan ook aan extra appartuur aan te hoeven schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je je AP's apart hebt kun je b.v. voor een edgerouter gaan van ubiquiti. Doen het goed en makkelijk in te stellen. Als je router + wifi wilt geen idee. Denk dat alles van een fatsoenlijk merk wel presteert.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:29
Die Asus set heb ik ook, maar die software is echt mega onstabiel. heb ze nu ongeveer een jaar, en de internetverbinding valt minstens 1x per maand weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:00
Khrome schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:24:

Ik heb vrij veel horror verhalen gehoord van kennisen en anderen dat het standaard modem niet echt stabiel is voor alles behalve de daadwerkelijke modemfunctionaliteit. Ik ben dat liever voor en heb daarbij graag iets waarmee ik meer controle heb over het thuisnetwerk (en zowiezo betere wifi).
Van wanneer zijn deze verhalen? Er is in de loop der jaren nogal wat verschillende apperatuur uitgeleverd door ziggo/UPC waar er een paar tussen zaten die niet zo geweldig waren. Qua Wifi heb ik zelf gemerkt dat de ziggo router die ik tot recent had niet onder deed voor de mikrotik AP die ik nu heb hangen (het vershil is wel dat ik meerdere AP's heb hangen). Enige instellingen die ik miste was port forwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 18:19

smv

Aragnut schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:32:
[...]

Van wanneer zijn deze verhalen? Er is in de loop der jaren nogal wat verschillende apperatuur uitgeleverd door ziggo/UPC waar er een paar tussen zaten die niet zo geweldig waren. Qua Wifi heb ik zelf gemerkt dat de ziggo router die ik tot recent had niet onder deed voor de mikrotik AP die ik nu heb hangen (het vershil is wel dat ik meerdere AP's heb hangen). Enige instellingen die ik miste was port forwarding.
Dit is precies wat ik bedoel inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
smv schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:04:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel inderdaad :)
Van een paar maanden geleden, collega's die in de buurt wonen. :)

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 22:26

ParaWM

Pro Prutser

Woon zelf in een appartement ook. Heb ook een router achter de ziggo modem die in bridge staat. PC zelf bekabeld aangesloten. Had al een kabel liggen naar mijn tv meubel ook, met een switch aldaar om de TV, receiver, PlayStation en het ziggo kastje ook bekabeld te hebben. Omdat de modem en router in de hoek van de kamer bij het raam staan, was de wifi in de slaapkamer niet goed genoeg. Tijdje terug een AP gekocht die nu wifi maakt vanuit het TV meubel ook, centraler in het huis, en de wifi is nu overal top. Heb zelfs de wifi op de router maar uitgezet, die is eigenlijk alleen nog fancy hub momenteel. Zou eigenlijk niet weten waarom je dan nog een router zou nemen. AP is vaak veel goedkoper. Ziggo modem heeft ook 4 LAN poorten. Maar misschien mis ik iets :)

Sinterklaas wil bier !

• Khrome
ParaWM schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:20:
Woon zelf in een appartement ook. Heb ook een router achter de ziggo modem die in bridge staat. PC zelf bekabeld aangesloten. Had al een kabel liggen naar mijn tv meubel ook, met een switch aldaar om de TV, receiver, PlayStation en het ziggo kastje ook bekabeld te hebben. Omdat de modem en router in de hoek van de kamer bij het raam staan, was de wifi in de slaapkamer niet goed genoeg. Tijdje terug een AP gekocht die nu wifi maakt vanuit het TV meubel ook, centraler in het huis, en de wifi is nu overal top. Heb zelfs de wifi op de router maar uitgezet, die is eigenlijk alleen nog fancy hub momenteel. Zou eigenlijk niet weten waarom je dan nog een router zou nemen. AP is vaak veel goedkoper. Ziggo modem heeft ook 4 LAN poorten. Maar misschien mis ik iets :)
Ik had van mijn kennissen gehoord dat ze helemaal niets konden instellen op hun modem (je kon er niet op inloggen), daar kwam eigenlijk mijn originele vraag vandaan. Als dit tegenwoordig wel kan heb ik in principe inderdaad niet echt een eigen router nodig en kan ik het wel even aankijken in het begin :)

Pagina: 1