Hoewel ik een PS4 heb, merk ik dat ik het mis om sommige games op de PC te spelen. Bijvoorbeeld. Cities: Skylines, de Anno-reeks en dergelijke. Vooral dit soort RTS-achtige games zijn niet leuk op de Playstation, en op de Mac kan ik dit helaas niet spelen. Ik wil dus voor het eerst in een jaar of 15 een PC bouwen en ik merk dat er in de tussentijd wel het een en ander is veranderd 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Heb 1440p-schermen en native resolutie is natuurlijk het mooist. Ik verwacht niet dat ik veel AAA-games zal spelen. Sowieso niet competitief dus performance hoeft niet het beste van het beste te zijn. Daarnaast vind ik het leuk om wat te klooien met Linux dus fijn als de hardware daar ook zonder veel gedoe mee werkt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €1.000 zonder GPU. Ik heb namelijk nog een Radeon RX 580 8GB die het prima doet. Had ik een tijd in mijn MacPro gebruikt, maar die heb ik intussen verkocht. Schermen, toetsenbord, muis niet nodig. Heb ook nog prima harddisks en een SSD liggen, dus opslag hoeft hier niet bij. Wil wel een snelle SSD voor Windows.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In een ver verleden heb ik mindere ervaringen met AMD CPU's gehad, dus op basis daarvan liever een Intel-systeem. Maar wellicht moet ik die aversie leren loslaten
Daarnaast moet het systeem stil zijn en ben ik bereid om daar eventueel extra voor te betalen (binnen het genoemde budget). Energiezuinig is ook een pluspunt. Gekke LED'jes of cases met raampjes zijn ook niet aan mij besteed 
Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een van de redenen dat ik ooit ben afgestapt van windowspc's is geklooi met drivers en hardware die niet goed samenwerkt. Fijn als jullie dus kunnen kijken of onderstaande goed samenwerkt.
Verder:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Heb 1440p-schermen en native resolutie is natuurlijk het mooist. Ik verwacht niet dat ik veel AAA-games zal spelen. Sowieso niet competitief dus performance hoeft niet het beste van het beste te zijn. Daarnaast vind ik het leuk om wat te klooien met Linux dus fijn als de hardware daar ook zonder veel gedoe mee werkt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €1.000 zonder GPU. Ik heb namelijk nog een Radeon RX 580 8GB die het prima doet. Had ik een tijd in mijn MacPro gebruikt, maar die heb ik intussen verkocht. Schermen, toetsenbord, muis niet nodig. Heb ook nog prima harddisks en een SSD liggen, dus opslag hoeft hier niet bij. Wil wel een snelle SSD voor Windows.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In een ver verleden heb ik mindere ervaringen met AMD CPU's gehad, dus op basis daarvan liever een Intel-systeem. Maar wellicht moet ik die aversie leren loslaten
Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een van de redenen dat ik ooit ben afgestapt van windowspc's is geklooi met drivers en hardware die niet goed samenwerkt. Fijn als jullie dus kunnen kijken of onderstaande goed samenwerkt.
Verder:
- Ik ben ook benieuwd of ik de prijs verder nog kan drukken of juist wat moet ophogen omdat prestaties van een i7 een stuk beter zijn dan van een i5 (volgens mijn research niet echt).
- Moet ik investeren in betere casefans of zijn de stock-modellen al vrij stil?
- Hoeveel GB aan geheugen is tegenwoordig nuttig? Kom ik weg met 16GB of heeft het zin om meteen voor 32GB te gaan?
- Is een 500W-voeding voldoende of kan ik beter een wat zwaardere nemen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-11500 Boxed | € 229,30 | € 229,30 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B560M-PLUS | € 129,- | € 129,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Wit | € 99,- | € 99,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,87 | € 60,87 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 67,60 | € 67,60 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 84,90 | € 84,90 |
Totaal | € 740,57 |