Versterker/receiver voor Celestion SL6SI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unquendor
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Beste Tweakers,

Ik ben geen grote kenner wat betreft onderstaande materie, dus vergeef mij eventuele domme/onduidelijke vragen.

Onlangs heb ik een stel vintage speakers Celestion SL6SI over kunnen nemen. Dit zouden kwalitatief goede speakers zijn. Hierbij kreeg ik ook een Kenwood A83 versterker. Deze versterker heeft zijn beste tijd gehad. Hij stoort iets bij A/B speaker switch en volume knop, en past daarnaast niet goed in de kast. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe receiver/versterker die goed aansluit op deze speakers. Ik lees veel dat deze speakers om veel vermogen vanuit de versterker vragen. Is dit zo, of ligt dit genuanceerder?

Ik gebruik de speakers vooral voor het luisteren naar muziek van cd, en zou graag tv optisch aan willen sluiten. Daarnaast kan het niet al te veel ruimte in nemen, dus wil gaan voor een compact systeem.

Nu kwam ik op de receivers van Denon, en dan specifiek de Denon rcd-m41. Sluit dit aan bij de wensen, of is dit zonde om aan deze speakers aan te sluiten?

Als iemand hier advies over heeft, hoor ik het graag. Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Met een gevoeligheid van van 82dB kunnen ze zeker wel wat vermogen gebruiken. Ongeveer 45 watt om een paar luidsprekers naar 95dB te krijgen op 3 meter afstand. Dat is wat je ongeveer nodig hebt als je op gemiddeld 75dB luistert (bij dynamische muziek heb je pieken van +20dB). Met een 100W versterker haal je bijna 99dB op 3 meter afstand met 2 luidsprekers. Dan zit je aan het limiet van de luidspreker qua powerhandling, maar 99dB is hard genoeg voor pieken in muziek bij een flink hard (maar niet extreem) volume.

Dus bij deze luidsprekers zou ik kijken naar een versterker met minimaal 50W vermogen, maar liever het dubbele. Als je dichterbij zit heb je minder vermogen nodig, en als hij niet dichtbij een muur staat maar meer in een hoek nog minder.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-09-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unquendor
Bedankt Koeitje.
Dus hoe lager de sensitiviteit hoe meer vermogen je nodig hebt? Gelden deze genoemde wattages dan per kanaal of in totaal?
Wat ik nu op het oog heb heeft een nominaal vermogen van 30 + 30 watt bij 6 ohm. Als de 50W dan per kanaal is zit ik wel erg krap, als het totaal is is het misschien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Per kanaal, je kan hier rekenen:

https://mehlau.net/audio/spl/

Twee luidsprekers is +3dB.

Met 2x30 Watt haal je ongeveer 93,2 dB met twee luidsprekers op 3 meter afstand dichtbij een muur. Dat is genoeg om lekker muziek te luisteren, maar als je het ooit wat harder wil zetten heb je geen headroom meer. Als die 30W die je noemt bij 1% vervorming is dan zou ik sowieso naar wat anders kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-09-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Unquendor Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Unquendor Die Kenwood is 360 x 129 x 371mm. Waar zit het hem in dat ie niet goed past? Fysieke afmetingen of uiterlijk? En wat is evt je budget?
Bedoel, ik kan je een Pioneer A616, A656 of A717 aanraden, dan heb je een beest van een amp staan die je speakers prima de baas kan. Maar die is nog een stukje breder en dieper, en doet tweedehands ook rond de 150 euro. Vraag is waar de mogelijkheden zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Unquendor
@The Eagle Bedankt voor de reacties.
Het zijn inderdaad de fysieke afmetingen die niet passend zijn. Ik wil het liever niet in het zicht hebben.
Hierom zoek ik nu naar compacte systemen. Zoek veelal 2e hands. Budget rond 250 euro.
In deze categorie bepaalde opties?

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Videopac

Rommelt wat aan.

Yamaha AX-10?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die is nog steeds: 280 x 118.5 x 388.5mm. dus behoorlijk diep.

Punt is, voor vermogen heb je meestal ook een flinke voedingstrafo nodig en die dingen zijn nou eenmaal lomp. Je heb wel klein vintage spul (denk aan een quad 33 /303 combi), maar dat valt echt niet binnen het budget.
Dat wat wel binnen budget valt is eigenlijk allemaal standaard maat, dus 43 of 36cm breed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:03:
[...]

Die is nog steeds: 280 x 118.5 x 388.5mm. dus behoorlijk diep.

Punt is, voor vermogen heb je meestal ook een flinke voedingstrafo nodig en die dingen zijn nou eenmaal lomp. Je heb wel klein vintage spul (denk aan een quad 33 /303 combi), maar dat valt echt niet binnen het budget.
Dat wat wel binnen budget valt is eigenlijk allemaal standaard maat, dus 43 of 36cm breed.
Dan wordt het een Cyrus of een nieuwe klasse D of T versterker. Die zijn compact door de schakelende voeding en de kleinere koellichamen (minder warmte door hoger rendement).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:08
@Videopac Een mission Cyrus is een goede kleine versterker alleen heeft wel altijd onderhoud nodig, contacten reinigen en condensators in de Phono pre amp, daarnaast geen werkzame hoofdtelefoon uitgang.

Een NAD D3020 of een Argon sa1 is een goede nieuwe optie of tweedehands.
Pagina: 1