Vloerverwarming badkamer - elektisch of warm water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39
We zijn bezig met een flinke verbouwing, o.a. vloerisolatie- en verwarming op de begane grond en een dakopbouw van 40m2. Daarnaast wordt het dak van onze badkamer (zit nu onder een laag puntdak) verhoogd en de badkamer zelf gerenoveerd.
De vloerverwarming wordt ook in de nieuwe ruimtes in de opbouw gelegd, en de badkamer ligt daarnaast. Daarom leek het mij handig om de badkamer ook meteen mee te nemen. De aannemer en de loodgieter lijken het er niet helemaal over eens te zijn of we de vloerverwarming in de badkamer nou elektrisch of met warm water moeten gaan doen.
Als ik zo zoek is het grootste voordeel van elektrisch dat het sneller reageert, en je dus alleen hoeft te verwarmen wanneer je in de ruimte bent. Aan de andere kant lees ik dat je je badkamer eigenlijk juist altijd warm wil houden i.v.m. vocht/condens/schimmel, en dat je dan alsnog een radiator nodig hebt om daar voor te zorgen. Elektrisch is natuurlijk wel weer flink duurder in het gebruik. Aan de andere kant lees ik ook weer dat vloerverwarming op de bovenverdieping überhaupt onhandig is omdat je het niet zou kunnen ontluchten (lijkt mij toch iets waar oplossingen voor zijn) Ik neig zelf nog steeds naar warm water, maar ik zou niet zeggen dat ik zeker ben...

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Wormaap schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:23:
Ik neig zelf nog steeds naar warm water, maar ik zou niet zeggen dat ik zeker ben...
Ik neig met je mee. Elektrische vloerverwarming is goedkoper aan te leggen maar duur in gebruik.

Gevalletje n=1 :
Ook al eens gezien dat een badkamer opgeleverd werd en electrische vloerverwarming niet bleek te werken. De badkamer was al helemaal betegeld en afgemonteerd. Dat is niet meer gefixed. Dan heb je het altijd koud in de badkamer. Wel goedkoop :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:47
Gewoon warm water nemen. Je noemt de goede argumenten. Dat niet kunnen ontluchten is onzin trouwens, dat heeft echt niets met de plaats van je vloerverwarming te maken.

Elektrisch is goedkoper in aanleg, duurder in gebruik. Wel snel een warme vloer, maar niet snel een warme badkamer. Alsnog een radiator nodig om de badkamer lekker op temperatuur te houden.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:04
Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer, als ik toen wist wat ik nu weet had ik het niet gedaan.
Sowieso geen vloerverwarming denk ik...

De elektrisch vv heeft toch wel een beste tijd nodig om de vloer wat warm te krijgen.
Tegen de tijd dat de vloer warm is, is bij ons het hele huishouden (vrouw, zoontje en ik) klaar met douchen.

We hebben een matje neergelegd, ziet er leuk uit en is ook warm aan de voeten.

We hebben trouwens wel gewoon een (design)radiator hangen, maar die staat eigenlijk altijd op de anti-bevries-stand...

[ Voor 12% gewijzigd door Rensjuh op 27-09-2021 16:00 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:37
Wij willen straks een elektrische radiator ophangen. Met vloerverwarming verwarm je eerst je vloer, vervolgens de ruimte, duurt mij te lang.

Altijd aan laten is geen optie ivm kosten :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier vv in de badkamer.

Vanuit de standverwarming gaat er 80 graden naar de radiator.
Op de retour van de radiator zit een temperatuur beperkende klep.
Waardoor hij 40 graden water doorlaat in de vloerverwarming .
Werkt super.
Vloer warm, rad warm, handdoeken droog.

Ik zou altijd vv op water gebruiken,. Heb ook de ervaring met vv electra, en dat vind ik qwa kosten toch een mindere optie.

Ps badkamer heeft een eigen thermostaat en gestuurde klep, dus gaat onafhankelijk van beneden aan en uit.

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 27-09-2021 17:20 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:14
Rensjuh schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:00:
Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer, als ik toen wist wat ik nu weet had ik het niet gedaan.
Sowieso geen vloerverwarming denk ik...

De elektrisch vv heeft toch wel een beste tijd nodig om de vloer wat warm te krijgen.
Tegen de tijd dat de vloer warm is, is bij ons het hele huishouden (vrouw, zoontje en ik) klaar met douchen.

We hebben een matje neergelegd, ziet er leuk uit en is ook warm aan de voeten.

We hebben trouwens wel gewoon een (design)radiator hangen, maar die staat eigenlijk altijd op de anti-bevries-stand...
Grappig. Ik heb precies andersom. Ik heb vloerverwarming vi rtl en t duurt eeuwen voordat t warm wordt. Als t vooraf had geweten had ik t niet gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
Wij hebben combinatie van een radiator en elektrische vloerverwarming. De eerste voor het verwarmen en de tweede voor het warme gevoel aan de voetjes. Elektrische verwarming gaat alleen in de ochtend en avond even aan dus verbruik valt in die zin wel mee. Als hoofdverwarming is het niet zo efficiënt inderdaad.

Reden voor gecombineerde verwarming is omdat onze cv niet altijd aanslaat en de elektrische verwarming dan toch warme voetjes geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-07 22:46
ik ben meer van vloerverwarming met water erin. niet kunnen ontluchten is flauwe kul.
mits je de juiste verdeler plaatst en ontluchters in de aanvoer en de retour, bij de verdeler.
(indien nodig) soms kan er wel een luchtbel in de aanvoer en retour zitten.
maar met de 2 handonluchters krijg je ze er altijd wel uit. plus de onluchter die op de verdeler zit.
zie link voor een kleine verdeler met pomp.
https://www.warmteservice...OCRUHVXysiYwaAvzpEALw_wcB

maar je kan mischien ook nog een rtl ventiel nemen. vooral bij een kleine badkamer zinvol.
en daar zit ook gewoon een ontluchter op. maar daar gelden wel weer allemaal regels voor.
ik kan ze nu even niet zo snel veinden. maar er was een miximale slang lengte voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Je kunt ook een paar extra lussen van de aanvoerleiding naar de radiator leggen , heb je een soort van voerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wormaap schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:23:
We zijn bezig met een flinke verbouwing, o.a. vloerisolatie- en verwarming op de begane grond en een dakopbouw van 40m2. Daarnaast wordt het dak van onze badkamer (zit nu onder een laag puntdak) verhoogd en de badkamer zelf gerenoveerd.
De vloerverwarming wordt ook in de nieuwe ruimtes in de opbouw gelegd, en de badkamer ligt daarnaast. Daarom leek het mij handig om de badkamer ook meteen mee te nemen. De aannemer en de loodgieter lijken het er niet helemaal over eens te zijn of we de vloerverwarming in de badkamer nou elektrisch of met warm water moeten gaan doen.
Als ik zo zoek is het grootste voordeel van elektrisch dat het sneller reageert, en je dus alleen hoeft te verwarmen wanneer je in de ruimte bent. Aan de andere kant lees ik dat je je badkamer eigenlijk juist altijd warm wil houden i.v.m. vocht/condens/schimmel, en dat je dan alsnog een radiator nodig hebt om daar voor te zorgen. Elektrisch is natuurlijk wel weer flink duurder in het gebruik. Aan de andere kant lees ik ook weer dat vloerverwarming op de bovenverdieping überhaupt onhandig is omdat je het niet zou kunnen ontluchten (lijkt mij toch iets waar oplossingen voor zijn) Ik neig zelf nog steeds naar warm water, maar ik zou niet zeggen dat ik zeker ben...
Warm water :)

Ontluchten kun je doen door een kombibox te laten plaatsen, dan is dat prima te doen.

Ja het is traag, maar dat is het altijd. Kwestie van je verwarming op tijd aan laten springen. En het is echt een stuk goedkoper. En mocht je ooit overstappen naar warmtepomp of iets anders, kan je hem mooi mee laten draaien.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MLLL schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:04:
Je kunt ook een paar extra lussen van de aanvoerleiding naar de radiator leggen , heb je een soort van voerverwarming
dat mag enkel vanuit de retour van een radiator anders wordt je vloer te heet.
(maar meestal werkt dat verhaal niet. is je retour te koud om de vloer nog te verwarmen)
eens met @Hooglander1 een combibox multibox rtl verhaal is prima voor in de badkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 27-09-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

miciel schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:10:
[...]

(maar meestal werkt dat verhaal niet. is je retour te koud om de vloer nog te verwarmen)
eens met @Hooglander1 een combibox multibox rtl verhaal is prima voor in de badkamer.
Je zal gelijk hebben, zat al te twijfelen of het de aanvoer of retour was.
Bij mij zal het vast werken, het is altijd 25 graden in mijn badkamer, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 21:49
Dat ontluchten lastiger is in je badkamer dat zou best kunnen. Soms ligt de dekvloer van de badkamer hoger dan de overige vloeren omdat daar de afvoer leidingen nog tussen verwerkt zijn. Maar als je een combinatie neemt met een radiator op de badkamer (alleen vloerverwarming op de badkamer is niet voldoende om de badkamer op temperatuur te houden) dan kun je hem mogelijk bij de radiator deels ontluchten en anders dient er op de badkamer zelf nog ergens een extra ontluchtingsventiel gemaakt te worden.

Lucht gaat altijd naar het hoogste punt, echter mag je de vloerverwarming zoals al eerder is vermeld alleen op de uitvoer van een radiator aansluiten (incl. thermostaat). De vloer kan dan nog behoorlijk warm worden als het nodig is, door een radiator kan 60-70 graden aan water doorheen lopen, dan blijft er nog makkelijk >50 graden over, terwijl door de vloer normaal ongeveer 30-32 graden doorheen stroomt. Dus dat is echt wel voldoende. Maar de lucht die in de vloerverwarming zit die blijft mogelijk aan het einde van de lus op de badkamer hangen omdat die daarna een stukje naar beneden gaat aangezien de stroming net de "verkeerde" kant op gaat zal de lucht niet zo snel naar de radiator gaan.

Mocht je wel een gelijkvloerse badkamer hebben dan geldt het bovenstaande uiteraard niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

miciel schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:10:
[...]

Met de opmerking dat RTL alleen zinnig is als je heet stookt. * Hooglander1 heeft een warmtepomp. Dan heb je dat niet nodig, want je stookt sowieso niet te heet.

* Hooglander1 heeft een kombibox met een thermostaat er in, ruimte te warm, kraan dicht. Ideaal, want in de zomer hoef je niet je badkamer actief te koelen imo

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 01:08
Warm water kost ook veel tijd om de badkamer warm te krijgen. Ik denk zelf dat het elektrisch sneller gaat. Eventueel kun je kiezen voor een zonesysteem, hiermee kun je de badkamer afzonderlijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Ik zit met dezelfde vraag. Er lijkt ook uit de reacties niet echt een eenduidig antwoord te komen.

Je hebt dus verschillende mogelijkheden:

Radiator op basis van water, hoge temperatuur
Radiator op basis van water, lage temperatuur
vloerverwarming, water
vloerverwarming, electriciteit
vloerverwarming, water of electriciteit gecombineerd met een aanvullende bron van warmte, zoals een radiator op waterbasis, electrische radiator, infraroodpanelen, etc

En als laatste een radiator op waterbasis met retourleidingen in lussen in de vloer ;)

Weet iemand een overzicht van de voor en nadelen van elk van die mogelijkheden?

Ik lees heel regelmatig het verhaal dat de combinatie van watergedragen vvw op zowel de begane grond als in de badkamer om de praktijk niet goed werkt omdat je thermostaat in de woonkamer dan ook de temperatuur in de badkamer bepaalt, en je daar een andere temperatuur behoefte hebt. Klopt dit? Of is er een simpele manier om je systeem in te richten die dit oplost?

Wat electrische vww betreft: vaak wordt aangegeven dat een voordeel is dat het veel sneller warm is. Maar in de praktijk zal het toch nog steeds wel een half uurtje ofzo duren voor je tegels zijn opgewarmd. Tegen die tijd is iedereen al lang klaar met badderen. Is het dan echt een voordeel?

[ Voor 34% gewijzigd door marvel27 op 27-09-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
er is ook nog een elektrische staaf voor in een radiator.
dan heb je dus een gecombineerde radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:16
Ik woon alleen, heb een kleine badkamer waar ik 's ochtends korte tijd vertoef en 's avonds ook niet al te lang. Ik heb in mijn badkamer elektrische vloerverwarming gelegd die een half uur voordat ik op sta een kwartier of half uur aan gaat (of nouja, extra warm wordt). Aparte thermostaat in de badkamer die, achteraf gezien, te dicht bij de design handdoekradiator zit. Dat heeft als bijeffect dat wanneer de CV stookt, de vloerverwarming niet ook nog mee doet.

's Ochtends heb ik warme voeten en een relatief warme badkamer zonder dat de hele CV mee moet doen, 's avonds idem dito. Ideaal. Ik heb toch stroom over van de zonnepanelen, dus dat gebruik ik op die manier lekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toevallig hebben wij beiden. In de keuken lag elektrische vloerverwarming toen we het huis kochten en bij de badkamer renovatie hebben we gekozen om voor water te gaan. De hoofdreden is degene die @Hooglander1 noemt: met water kan je altijd nog overstappen op een warmtepomp. Met elektra zit je vast aan COP1.

En dan over de keuken: die staat echt nooit aan. Het vreet een partij elektriciteit niet normaal en warme voeten: ho maar. Na uren wordt het wel warm maar tegen die tijd ben ik 3 a 4 kWh verder, belachelijk :X.

De vloerverwarming in de badkamer warmt in een klein half uurtje wel op. Wij hebben zo’n multibox maar hebben er geen radiator aan hangen. Water van de CV gaat zo de vloer in. De CV is echter wel begrensd op 40 graden.

Overigens verwarmen we hier vrijwel volledig met L/L warmtepompen dus de CV staat zelden aan. De enige ruimte die er gebruik van maakt is nu de vloerverwarming van de badkamer dus dat half uurtje is wel van volledig koud naar een aangename vloer :p De L/L naast de badkamer staat altijd aan dus echt koud is het er nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 28-09-2021 00:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mldn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-07 21:34
Als je de vloerverwarming op CV wil aansluiten door middel van een multibox, hoe leg je dit dan aan?

Op noppenplaten? Of staalnetten + extra isolatie?

Welke manier wordt aanbevolen voor een badkamer?
Pagina: 1