Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-02 22:04
Mijn vraag
...
Met deze configuratie video problemen.
Wanneer ik een prima stream van m'n Humax op deze pc converteer (movavi) geeft ie blokken en strepen.
Voorheen op oude pc (Asus M5A97 Mb, AMD FX4350, 16Gb ram en Radeon 6700) nooit problemen ondervonden
Iemand een idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Nu een MSI B450A Pro Max, Ryzen 5 3600, 16Gb ram en een Radeon 550

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.
Alle componenten nog eens gecontroleerd os ze goed geplaatst waren, cq goed contact maakten.
De streams eerst verkleind (van 8-11Gb naar 4-6Gb).. Geen verbetering

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Hoe stream je?
Wifi ? Direct bekabeld? Switch? PoE? PowerLine?

Kan je wat meer details geven over je netwerk?

En zijn alle drivers up2date? (Chipset, geluid, LAN, WIFI, BIOS, Windows etc).
Geheugen ook goed ingesteld?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Ikzellef schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:37:

...
Nu een MSI B450A Pro Max, Ryzen 5 3600, 16Gb ram en een Radeon 550
Hoe lang heb je dit systeem en welke opslag gebruik je. Toevallig een installatie die uit je oude pc komt of heb je een volledig schone Windows installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
Stream idem als bij oude pc, bedraad.
Als drivers up tot date.
Nieuwe pc start vanaf M2
Opslag HD (extern)
Volledig nieuwe install, drie maanden ongeveer.
De oude draait ook nog (gelukkig) daar doe ik nu de conversie op. De stream die bij de pc aankomt is 100%, bij de conversie ontstaat de storing.

• Wylana
Gekeken of de verbinding nog wel op 1GB staat en niet toevallig 100mbit?

Wat voor extern opslag hebben we het hier over? Synology, oud pc's, Treepar?

Wat zijn de waardes op je computer als je streamt? CPU/geheugen/HDD etc.

• Ikzellef
Ben niet heel duidelijk geweest in m'n omschrijving.
Ik heb een HUMAX 'video recorder' waarmee ik van de kabel programma's opnemen ,die ik dan via het thuisnetwerk bekabeld naar de pc omzet.
Daar komt dan een ts file binnen
Dat bestand ontdoe ik dan van reclamerotzooi met video redo, wat een nieuw ts bestand oplevert. Dit is in het geval van Ned1,2of 3 en de Belg en BBC first nogal groot (tot wel 11 of meer GB), wat ik dan met movavi wil omzetten naar een kleiner bestand.
Met de oude pc ging dat gesmeerd, en gaf gave beelden, en bestanden van 3 tot 5 Gb, wat prettiger is ivm opslag. Die conversie doe ik wel op een interne SSD, waarna ik ze op een externe harddisk zet om ze op de tv af te spelen.
Dat converteren met die nieuwe pc geeft dus problemen

• Ikzellef
Wat ik nog vergeten heb te vermelden:
Deze pc heeft ook moeite met het bios cq uefi gebeuren.
Duurt soms minuten ( of helemaal niet, opnieuw sterren nodig) om in Windows te komen.

• Wylana
Als je al problemen hebt om binnen enkele seconden in Windows te komen, dan ligt daar al denk je probleem.

Zou je eens een overzicht willen maken van al je componenten?

Moederbord
CPU
CPU Koeler
RAM
VIDEO
OS DISK (SSD SATA/SSD M2 NVME/HDD)
Extra Storage
Netwerkkaart type
Voeding
Kast model+type
OS (Windows 10? en welk versie (20h1/21h1 etc)

Verder kan je eens kijken of je problemen met je OS disk hebt door SFC /SCANNOW te draaien en kijken of je corrupte bestanden vind.

• Ikzellef
Deze kende ik niet meer, t liep jaren zonder problemen onder XP, 7 en 10, tot deze nieuwe configuratie. Hij kwam wel wat mismatches tegen, en geeft aan het gerepareerd te hebben.
Toch duurt het nog vrij lang voordat ie in Windows komt.
Een tweede scan gedaan, vind geen afwijkingen meer.

Overzicht componenten:
M'n MSI B450A pro Max met ryzen 5 3600 met AMD koeler
Corsair vengeanceLPX 2x8 3200, asroc Radeon RX550 2Gb video,
Silicon power sp128GBSS3A558 SSD ( alleen win en apps)
Een Samsung 250 GB en twee maal 500Gb HDD,
Standaardrealtek netwerkkaarten, bedraad via TP link 1000gb switch,
Voeding bewijst system power 500 w,. Bitfenix kastje
Het geheel wordt gestuurd door Windows 10 pro 21h1

In ieder geval al dank zover,..,

• Wylana
Is de 250GB een SSD?
Zo ja, dan adviseer ik je nog om Samsung Magician te installeren.

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Verder is OverProvisioning ook nog vereist om in te regelen op al je SSD schijven. Als je SSD schijf bijna volt zit en je hebt geen OverProvisioning ingesteld dan zakt je hele performance in. Dus kijk hier ook even naar. Advies is om 10% in te regelen.

Verder geef je aan alle drivers up2date te hebben. Heb je die van hier gedownload?
https://www.msi.com/Mothe...AX#down-driver&Win10%2064

Temperaturen al eens gemeten tijdens volledige belasting?

• Ikzellef
Die 250 is een SSD, ja, maar zo goed als leeg, want na conversie gaan de films naar de externe schijven.
Die drivers zal ik nog eens controleren.
De temperatuur blijft eigenlijk altijd netjes, zo rond de
45-50 graden (Speccy)
Na die scan start ie nu vooralsnog wel sneller op, geen raket start, maar het is beter. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
hij start nu inderdaad vlugger op, maar videos bewerken lukt niet, zelfs een file van 6Gb converteren naar 4Gb of 3Gb lukt m niet. er blijft nog maar 1,2Gb over die volledig gecorrumpeerd is.
Ik heb zelf steeds het idee dat het het moederbord is. De USB schijnt af en toe ook niet jofel, waardoor het typen met en draadloos keyboard vaak storing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
hij start nu inderdaad vlugger op, maar videos bewerken lukt niet, zelfs een file van 6Gb converteren naar 4Gb of 3Gb lukt m niet. er blijft nog maar 1,2Gb over die volledig gecorrumpeerd is.
Ik heb zelf steeds het idee dat het het moederbord is. De USB schijnt af en toe ook niet jofel, waardoor het typen met en draadloos keyboard vaak storing geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welonjeti
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-10-2021
*knip* nee dit hoort niet random in een topic van iemand anders.

[ Voor 104% gewijzigd door br00ky op 02-10-2021 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Ikzellef schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:07:
Ik heb een HUMAX 'video recorder' waarmee ik van de kabel programma's opnemen ,die ik dan via het thuisnetwerk bekabeld naar de pc omzet.
Daar komt dan een ts file binnen
Dat bestand ontdoe ik dan van reclamerotzooi met video redo, wat een nieuw ts bestand oplevert. Dit is in het geval van Ned1,2of 3 en de Belg en BBC first nogal groot (tot wel 11 of meer GB), wat ik dan met movavi wil omzetten naar een kleiner bestand.
Ha, die combinatie VideoRedo en Humax opnames gebruik ik ook. :)
Maar gaat het bij het verwerken met VideoRedo ook al fout?, of is het echt alleen de conversie met Movavi waar het probleem optreedt?
Eventueel zou je als test ook met VideoRedo eens een conversie kunnen doen (reencoding dus)?
Problemen met CPU/geheugen/opslag zou natuurlijk als snel een BSOD geven in windows.
Geheugen/bestanden integriteit testen door vergelijken of CRC/checksums?

Wat ik in dit geval nog zou proberen als test is om de goed werkende Windows 10 configuratie te clonen naar de nieuwe PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
@The_Doman
Bedankt voor het meedenken.
Ik had het idee dat het na redo nog goed is, maar kun je met redo dan de boel comprimeren? Heb die functie nooit gezien, vandaar de movavi move.
En hoewel ik al lang met Windows bezig ben, gaat je volgende regel voor mij net te ver
Geheugen/bestanden integriteit testen door vergelijken of CRC/checksums.
En de oude pc configuratie clonen naar de nieuwe lijkt me niet echt handig, gezien de totaal afwijkende hardware ( de oude is een fx4***, quad core op een Asus bordje, met een verouderde AMD videokaart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik weet niet welke versie je gebruikt maar bij VideoRedo Pro/TVSuite kan je bij het opslaan van de video kiezen voor een ander video formaat/profiel.
Daar kan je dan ook instellingen doen voor resizen/(her)comprimeren.

Wat ik bedoelde is een geheugentest doen (Windows heeft deze functie) en nagaan of de bestanden goed worden weggeschreven.
Je kan bijvoorbeeld met Total Commander makkelijk kopiëren, bestanden/mappen vergelijken en eenvoudig checksums(CRC) aanmaken voor verificatie.
Ook zip/rar bestand verifiëren is altijd een goede test daarvoor.
Wil je echt grondig testen dan heb je ook nog H2testw Tool, Hiermee kan je continue schrijf en verificatie tests doen van test bestanden naar disk.

En de bestaande (goed werkende!) configuratie clonen is natuurlijk bedoeld als (tijdelijke) test om uit te vinden waar het probleem nu precies zit?
Windows 10 is best flexibel om te starten van totaal andere hardware. :)

Maar ik denk zelf dat het probleem zit in de configuratie van Movavi?
Verkeerde / incompatibele video filters/codecs in combinatie met de nieuwe hardware (video encoder?)
Misschien kan je de Movavi configuratie van de oude computer overzetten naar de nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
Codex.....
Ik heb naar aanleiding van deze opmerking de cccp gedownload. Heb een paar conversies geprobeerd, schijnt wat te doen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20

DataGhost

iPL dev

Ik zou zeggen dat je geheugen of je schijf gaar is. Je computer moet gewoon snel opstarten, met een SSD binnen enkele seconden. Niet minutenlang waarbij het nog niet eens zeker is of dat wel lukt. Dus draai een memtest en lees je SMART-waarden uit. Kijk ook in je BIOS of je geheugen qua timing en voltages wel goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
Ik ben niet zo'n held met bios tweaks.
Heb wel een memory check gedaan ( memtest 64) en dat kwam niets uit naar voren. Daarnaast is de Windows update voorbij gekomen, doet misschien ook nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzellef
Momenteel lijkt alles goed te gaan. Bedankt voor het meedenken
Pagina: 1