Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal vooral gebruikt worden voor Solidworks. Momenteel werk ik op een pc uit 2014.
In het huidige systeem zit een Quadro k2000 GPU, Xeon e5-1620 CPU en 24GB Ram.
Dit systeem begint toch wel erg traag te worden met grote assemblies. Soms kosten zelfs de meest simpele bewerkingen tientallen seconden.
Ik denk dat het tijd wordt om niet te lang te blijven optimalizeren, maar een nieuw systeem aan te schaffen. Hopelijk kan iemand wat advies geven betreffende de keuzes.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik twijfel hoe veel ik aan het systeem uit wil geven, vandaar dat ik twee varianten heb samengesteld. Het budget ligt tussen de 1500 en 2500 euro. Als er veel meerwaarde is vind ik het niet erg om tegen die bovengrens of misschien zelfs eroverheen te gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur. Het hele systeem (kast + alles wat er in zit) wordt vernieuwd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede moderne processor, quadro grafische kaart en degelijke koeling. Waarschijnlijk 32+ gb RAM. Het liefste in een simpele professionele behuizing.
Verder geen gekke eisen wat betreft harde schijven. Één SSD van 1TB is genoeg. Het systeem zal alleen als solidworks werkstation gebruikt gaan worden, externe netwerkopslag is aanwezig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb begrepen dat de nieuwe Ryzen 5xxx serie het erg goed doet in solidworks. Intel i9 zou een optie zijn als iemand daar een goede reden voor heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet goed (en lang) met solidworks werken.
Ga je overklokken?
Overklokken waarschijnlijk niet, tenzij dit makkelijk en nuttig is.
Optimaliseren voor Solidworks gaat wel gebeuren voor zover dat nodig is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb hieronder twee vergelijkbare systemen uitgedacht. Beide Quadro + Ryzen 5xxx systemen die denk ik gaan voldoen aan mijn gebruikseisen. Een 'midrange' en een 'high end' systeem.
Ik zou graag feedback krijgen op de geselecteerde componenten (heb ik iets over het hoofd gezien?) en een korte discussie starten over de meerwaarde van het duurdere systeem.
Quadro P2200 (midrange) systeem
Quadro rtx4000 (high end) systeem
Het nieuwe systeem zal vooral gebruikt worden voor Solidworks. Momenteel werk ik op een pc uit 2014.
In het huidige systeem zit een Quadro k2000 GPU, Xeon e5-1620 CPU en 24GB Ram.
Dit systeem begint toch wel erg traag te worden met grote assemblies. Soms kosten zelfs de meest simpele bewerkingen tientallen seconden.
Ik denk dat het tijd wordt om niet te lang te blijven optimalizeren, maar een nieuw systeem aan te schaffen. Hopelijk kan iemand wat advies geven betreffende de keuzes.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik twijfel hoe veel ik aan het systeem uit wil geven, vandaar dat ik twee varianten heb samengesteld. Het budget ligt tussen de 1500 en 2500 euro. Als er veel meerwaarde is vind ik het niet erg om tegen die bovengrens of misschien zelfs eroverheen te gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen randapparatuur. Het hele systeem (kast + alles wat er in zit) wordt vernieuwd.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede moderne processor, quadro grafische kaart en degelijke koeling. Waarschijnlijk 32+ gb RAM. Het liefste in een simpele professionele behuizing.
Verder geen gekke eisen wat betreft harde schijven. Één SSD van 1TB is genoeg. Het systeem zal alleen als solidworks werkstation gebruikt gaan worden, externe netwerkopslag is aanwezig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb begrepen dat de nieuwe Ryzen 5xxx serie het erg goed doet in solidworks. Intel i9 zou een optie zijn als iemand daar een goede reden voor heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet goed (en lang) met solidworks werken.
Ga je overklokken?
Overklokken waarschijnlijk niet, tenzij dit makkelijk en nuttig is.
Optimaliseren voor Solidworks gaat wel gebeuren voor zover dat nodig is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb hieronder twee vergelijkbare systemen uitgedacht. Beide Quadro + Ryzen 5xxx systemen die denk ik gaan voldoen aan mijn gebruikseisen. Een 'midrange' en een 'high end' systeem.
Ik zou graag feedback krijgen op de geselecteerde componenten (heb ik iets over het hoofd gezien?) en een korte discussie starten over de meerwaarde van het duurdere systeem.
Quadro P2200 (midrange) systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 385,50 | € 385,50 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Videokaarten | PNY NVIDIA Quadro P2200 (retail) | € 625,36 | € 625,36 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 168,31 | € 168,31 |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 76,- | € 76,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 97,90 | € 97,90 |
Totaal | € 1.631,77 |
Quadro rtx4000 (high end) systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 517,77 | € 517,77 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 99,- | € 99,- |
1 | Videokaarten | PNY NVIDIA Quadro RTX 4000 (VCQRTX4000-PB) | € 999,- | € 999,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 132,25 | € 132,25 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 88,50 | € 88,50 |
2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 168,31 | € 336,62 |
1 | Voedingen | Corsair RM750 (2019) | € 76,- | € 76,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 97,90 | € 97,90 |
Totaal | € 2.347,04 |
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.