AMD driver uninstalled zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealpollux
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 09:48
Hoi hoi,

Sinds kort heb ik een nieuw systeem samengesteld met een AMD 6700XT grafische kaart. Nu heb ik al last sinds het begin van mijn build dat de driver zich op willekeurige momenten uninstalled en een meldingsvenster weergeeft "dat er geen ondersteunende hardware in mijn syteem zit".

Ik heb al volgende dingen geprobeerd:
- Bij windows settings Hardware de stap dat windows update driver onderdelen zelf mag installeren
- DDU gebruikt om dan vanaf 0 de driver van AMD te installeren (zowel WHQL als de optional geprobeerd)
- BIOS flash naar laaste versie
- Full format & clean install

Wat mij opgevallen is dat hij alleen de driver uninstalled als het systeem in idle zit. Heb een stresstest via 3dmark gedaan voor meer dan 4u met daarna een stresstest van unigine superposition van 12u en het systeem blijft gewoon zijn werk doen zonder dat de driver verwijderd wordt.

Ik ga er wel bijzeggen dat resizable bar (SAM) aanstaat op het moederbord (heb dit wel nog niet afgezet, misschien ligt het daaraan?)

Mijn specs:
- AMD Ryzen 5 5600X
- Corsair Vengeance LPX 32GB 3600(16GB dual channel) (XMP profile 1 actief)
- Kingston A2000 1TB
- Corsair SF750 voeding (systeem heeft voldoende juice dus dit zou het ook niet mogen zijn)
- MSI MPG B550i Gaming edge wifi ( bios build: 1.81 08/05/2021)
- AMD 6700XT MSI ventus 12GB

Ik begin een beetje spijt te hebben van mijn 6700XT, heb sinds 2011 geen AMD meer gehad en heb deze problemen met Nvidia nooit gehad. Mijn laatste AMD (ATI) was een HD6770 en dat was toen ook altijd miserie met die kut drivers.

Als iemand mij misschien kan helpen? Ik ben even ten einde raad omdat het al even geleden is dat ik nog op zo'n irritant probleem ben gebotst. Ik bouw jaarlijks gemiddeld 5 systemen voor vrienden, kennissen of collega's en tot hiertoe eigenlijk nooit echt hardware/driver gerelateerde problemen gehad. En als ik ze al had dan was het snel gefixed met een uninstall of reinstall of ...

Alvast bedankt ;)

Beste antwoord (via unrealpollux op 08-10-2021 11:25)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Klinkt meer als een Windows dingetje dat windows vind dat deze driver niet geschikt is en die de-installeert maar niet een andere installeert.

Probeer eens https://windowsloop.com/d...stallation-on-windows-10/ ( de nummers is telkens een manier om het intestellen, NIET telkens een stap)

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 27-09-2021 18:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55
Sfc /scannow al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealpollux
Heb het net uitgevoerd --> zou foutieve files hebben gevonden en gerepareerd. Maar was al sinds gisteren een clean install dus.... Ik ga hem nu even terug op idle laten draaien en over een paar uur eens terug checken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Klinkt meer als een Windows dingetje dat windows vind dat deze driver niet geschikt is en die de-installeert maar niet een andere installeert.

Probeer eens https://windowsloop.com/d...stallation-on-windows-10/ ( de nummers is telkens een manier om het intestellen, NIET telkens een stap)

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 27-09-2021 18:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
De link van Damic heb ik al eens gebruikt om te voorkomen dat windows de driver updatet. Zat toen een fout in de nieuwste driver die ervoor zorgde dat werken met twee schermen onmogelijk werd (1 scherm gaf corrupte graphics, heel raar probleem en heel irritant). Moest echt op meerdere plekken aangeven dat er niet geupdate moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:31
Probeer eens nog een keer ddu en disable windows driver update(optie in ddu) Doe dit in safe mode en zonder netwerk kabel in je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
unrealpollux schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:42:
Wat mij opgevallen is dat hij alleen de driver uninstalled als het systeem in idle zit.
Als in: staat niks te doen, of moet uit slaapstand komen?
- Corsair SF750 voeding (systeem heeft voldoende juice dus dit zou het ook niet mogen zijn)
zou niet moeten, maar heb je de mogelijkheid om met een andere PSU te testen?
- MSI MPG B550i Gaming edge wifi ( bios build: 1.81 08/05/2021)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealpollux
Tens schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:29:
[...]
Als in: staat niks te doen, of moet uit slaapstand komen?

[...]
zou niet moeten, maar heb je de mogelijkheid om met een andere PSU te testen?

[...]
Hij staat gewoon niks te doen. Slaapstand is uitgeschakeld.

Een andere PSU kan ik helaas niet proberen. Of ik moet er eentje lenen van een vriend om even een testbench te maken...

Ik zal eerst het voorstel van Damic proberen.

Om te reageren op Sokucho. Dat met DDU heb ik al verschillende keren geprobeerd. Zelfs wat meer oudere drivers getest maar probleem blijft.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealpollux
Probleem is solved door het voorstel van Damic uit te proberen. Thx!!!
Pagina: 1