Nest E thermostaat met Bosch HRC30 Probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-01-2024
Hallo mede Tweakers,

Ik ben sinds vorige week verhuisd en had gisteren even de tijd om mijn Google Nest thermostaat v3 te installeren. Ik heb deze het precies hetzelfde aangesloten zoals ik heb gedaan op de ketel in mijn vorige woning.

Alleen nu heb ik het volgende probleem. de thermostaat meet de heledag ook snachts een temperatuur van 23° terwijl ik de thermostaat op 15° heb ingesteld. Ook hoor ik dat de ketel de heletijd aan staat.

Het gaat om een oude Bosch HRC 30 ketel. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplosing?

alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Even opletten hoe je de thermostaat aansluit.

Opentherm of aan/uit.

Het is ook afhankelijk of deze ketel een opentherm module heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
Ik heb hem zojuist aangesloten op aan/uit. Ik kan hem niet op opentherm aansluiten omdat ik daar een aparte module voor nodig heb.

Maar nu staat de temperatuur nog steeds op 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:10
is je drieweg klep toevallig niet kapot ? dat geeft ook incoorect opwarming van je woning.
zoek maar even op youtube hoe je dat moet controleren en of vervangen. ik ben even te lui.
om de link te posten. en ik zou voor in de toekomst wel de moudele aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RicoB schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:23:
Ik heb hem zojuist aangesloten op aan/uit. Ik kan hem niet op opentherm aansluiten omdat ik daar een aparte module voor nodig heb.

Maar nu staat de temperatuur nog steeds op 24 graden.
Het is natuurlijk niet zo dat de temperatuur in huis in een uur tijd significant zakt. :)
Wat belangrijk is dat de ketel niet meer aanslaat om nog verder te verwarmen.

Weet je zeker dat er geen OpenTherm in je HRC 30 zit? Ik heb (volgens mij) dezelfde ketel en ik kan me van destijds niet herinneren dat ik daar specifiek OpenTherm bij heb besteld, maar heb dat dus wel (zijn andere aansluitklemmen op de ketel). Maar ik kan er ook naast zitten uiteraard.

En oja, offtopic: als ie niet in eco mode staat, zet hem daar dan even in. Scheelt energie.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 27-09-2021 21:06 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
miciel schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:55:
is je drieweg klep toevallig niet kapot ? dat geeft ook incoorect opwarming van je woning.
zoek maar even op youtube hoe je dat moet controleren en of vervangen. ik ben even te lui.
om de link te posten. en ik zou voor in de toekomst wel de moudele aanschaffen.
Heb nu de oude thermostaat aangesloten en nu staat de ketel gewoon uit. Misschien dat de ketel te oud is om goed te communiceren met de heatlink.

Was toch al van plan om de ketel binnenkort te gaan vervangen omdat die aardig op leeftijd is. Ben aan het kijken voor een hybride ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
remco_k schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:59:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat de temperatuur in huis in een uur tijd significant zakt. :)
Wat belangrijk is dat de ketel niet meer aanslaat om nog verder te verwarmen.

Weet je zeker dat er geen OpenTherm in je HRC 30 zit? Ik heb (volgens mij) dezelfde ketel en ik kan me van destijds niet herinneren dat ik daar specifiek OpenTherm bij heb besteld, maar heb dat dus wel (zijn andere aansluitklemmen op de ketel). Maar ik kan er ook naast zitten uiteraard.

En oja, offtopic: als ie niet in eco mode staat, zet hem daar dan even in. Scheelt energie.
De ketel stond echt de hele tijd te loeien dus dat is niet goed lijkt me.

Zit wel opentherm op maar dan heb je weer een speciale module nodig om dat werkend te krijgen. Heb jij zelf ook een Google nest thermostat op die ketel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Nee, ik heb een OpenTherm thermostaat van Honeywell eraan hangen.

Pak de handleiding er even bij. Daar staat duidelijk in hoe je een OpenTherm thermostaat aan moet sluiten op de ketel.
De Nest is OpenTherm toch?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
remco_k schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:09:
Nee, ik heb een OpenTherm thermostaat van Honeywell eraan hangen.

Pak de handleiding er even bij. Daar staat duidelijk in hoe je een OpenTherm thermostaat aan moet sluiten op de ketel.
De Nest is OpenTherm toch?
Ja in de handleiding hebben ze het over een speciale module die je apart moet aanschaffen. Volgens mij kan je de nest ook al aan/uit thermostaat gebruiken. Tenminste de V3 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storzvogel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik heb hetzelfde probleem, heb jij het al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB
storzvogel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:49:
Ik heb hetzelfde probleem, heb jij het al opgelost?
Nee heb het nog niet kunnen oplossen. ben van plan om een nieuwe ketel te kopen en daar dan de google nest weer op aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tl_buis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-05 15:48
Ik had hetzelfde, ook een bosch hrc 30 die bleef aanslaan en bleef loeien. Het bleek in mijn geval belachelijk simpel te zijn. Het nest heatlink stond handmatig aan middels de drukknop op die unit. Verder moest ik de software van de heatlink updaten en de heatlink resetten (20 seconden) grote ronde knop ingedrukt houden).

• RicoB
tl_buis schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:36:
Ik had hetzelfde, ook een bosch hrc 30 die bleef aanslaan en bleef loeien. Het bleek in mijn geval belachelijk simpel te zijn. Het nest heatlink stond handmatig aan middels de drukknop op die unit. Verder moest ik de software van de heatlink updaten en de heatlink resetten (20 seconden) grote ronde knop ingedrukt houden).
Bedankt voor je reactie,
Ik zal dat eens even proberen.

Hoe heb jij de Thermostaat trouwens aangesloten?
Via een opentherm module of gewoon als aan/uit?

Ik probeer het zelf als aan/uit aan te sluiten omdat ik geen opentherm module heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echovicHD
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-08-2024
Thanks voor de tip 🙏. Het is gelukt!
20 seconden de knop indrukken om te resetten naar fabrieksinstellingen. Daarna 10 seconden ingedrukt houden voor de heatlink reset zodat de override uitstaat. Er zijn geen updates uitgevoerd. Ik hoop dat de ketel nog 2 jaar mee kan.
tl_buis schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:36:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-04 05:51
Ik probeer ook om een Nest thermostaat op een Bosch HRC aan te sluiten en krijg ik de foutmelding A8 op de Bosch ketel. Ketel is 15jr oud en ik heb een Honeywell Chronotherm aan/uit als thermostaat. Bedrading van de Heat Link heb ik aangesloten waar de thermostaat aangesloten was op de ketel en op T1 en T2 van de Heat Link.

Wat kan het zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbuObOyLO7DBNz4BWBrrh5DpjP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qT2IzxfnasBBosKOTQ2LAnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cskYPGT7BKRTCWoP0440ZMrZdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIAYAMRss2dwyvZRwTmUdLpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op de ketel is zo te zien (en uit mijn hoofd) de Opentherm aansluiting nu in gebruik door je bedrading. Dat gaat niet werken met een aan/uit thermostaat. Wellicht even handleiding checken van de ketel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
De openthem aansluiting is volgens mij in het midden en de groene aansluiting voor aan/uit. De draden zijn ook waar mijn Honeywell Chronotherm thermostaat aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Als je het nou even in de handleiding opzoekt (waarin staat dat op de witte kroonsteen aansluitingen 1 en 2 er zijn voor schakelende thermostaten), dan hebben we een feit te checken ipv gokwerk.
Ik heb er geen verklaring voor waarom je Honeywell Chronotherm gewerkt heeft op die plek, tenzij dat dus een OpenTherm thermostaat was en (in tegenstelling tot wat jij denkt) geen aan/uit thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 31-10-2022 15:33 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Geprobeerd om aan te sluiten op de witte kroonsteen aansluitingen 1 en 2 maar krijg ik nog steeeds de foutmelding A8. Handleiding gepakt en staat dat een weerstand tussen 2 en 4 nodig is maar die heb ik niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c158SpTc298BuyCSouTMV3C5Clg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQyJ2xIjR2tsx8uigq75wCR8.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1