Sterke wifi-verbinding, nul internet. Upgrade nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben.lange
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
Mijn probleem: Overal in huis vijf streepjes verbinding met wifi-netwerk, maar regelmatig nul internet.

Mijn situatie: Ik heb internet via Ziggo, 300 Mbit/s. Rijtjeshuis van drie verdiepingen, Ziggo modem (Arris Connectbox) staat op begane grond aan voorzijde huis, bedraad acces point op eerste verdieping aan de achterzijde huis (oude router die ik nog had liggen, Sitecom WL-611). Geen bijzonder dikke muren of grote afstanden, dus met deze plaatsing heb ik overal waar het nodig is een vijf streepjes sterke verbinding met het wifi-netwerk. Desondanks is het regelmatig zo dat nul internet doorgegeven wordt, zelfs wanneer ik nagenoeg bovenop het wifi-punt zit. Youtube-video’s laden niet verder, webpagina’s laden niet. Meermaals opnieuw verbinden werkt soms wel, soms niet. We hebben geen overvloed aan apparaten in huis die gelijktijdig van de wifi gebruikmaken, het is ook niet zo dat de modem zichzelf aan het resetten is oid als ik ineens geen internet heb. Ik heb al mbv een wifi-analyzer een kanaal gekozen met het minste verkeer erop.

Mijn vraag: Ligt dit nu aan mijn setup of is Ziggo gewoon onbetrouwbaar in de doorgifte van internet? Het modem is juist recent geüpdatet naar SmartWifi, en daarmee zou automatisch het snelste wifi-punt gekozen moeten worden. Ik dacht altijd dat het apparaat zelf koos waar hij mee verbonden blijft, maar overschakelen kan nu dus geforceerd worden door het modem? Gaat het dan misschien fout in het overschakelen van punt naar punt, en kan dat misschien liggen aan het hele oude apparaat dat ik als acces point gebruik? Zou in dat geval een complete upgrade naar een mesh-netwerk van één merk kunnen helpen (met Ziggo modem in bridgemodus)? Wordt daarin wel slim en naadloos geschakeld of blijft het ook in een mesh-netwerk de keuze vanuit het apparaat aan welk punt hij zich wil verbinden? En indien een mesh-netwerk als upgrade aan te raden is, dan ook maar meteen wifi 6 of loont dat echt nog niet? Ik hoor graag wat jullie er van denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-07 19:00
SmartWifi werkt alleen in combinatie met Ziggo's SmartWifi pods. En nee, forceren door de modem kan nog steeds niet echt. Apparaten aanmoedigen om te wisselen kan (bijvoorbeeld door ze actief eraf te gooien!)

Wat jij moet doen is deze situatie is uitzoeken waar het probleem ligt.

Zet je Sitecom WL-611 uit en sluit een kabel aan op de Ziggo modem en kijk of internet dan stabiel is op dat apparaat. Probeer daarna eens hetzelfde via de kabel waarmee je Sitecom WL-611 mee is verbonden. Probeer daarna eens hetzelfde via de kabel aangesloten op jouw Sitecom WL-611.

Op die manier zie je welke schakel in de ketting het probleem is. Mogelijk loopt jouw Sitecom WL-611 te kutten en is het internet verder prima. Mogelijk is een netwerkkabel brak waardoor de Sitecom WL-611 verbinding kwijt raakt. Door systematisch te testen, kom je daar misschien achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

@ruben.lange Je TS is erg onduidelijk. Je vertelt niet of de wl-611 in router- of in ap-mode gebruikt wordt en of hij dezelfde SSID als het ziggo modem gebruikt, of een andere. Verder is je opmerking over smartWifi onduidelijk: heb je daadwerkelijk smartWifi boosters in je huis staan? Gebruik je ondanks die smartWifi boosters nog steeds je twaalf jaar oude wl-611?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03
Anno 2021 wil je, ivm snelheid maar vooral ivm storing in RF, eigenlijk zoveel mogelijk op de 5ghz.
Ervaar je dezelfde problemen ook als je met het 5ghz netwerk van het ziggo modem zelf verbonden bent?

Ik gok dat je problemen komen OF door gebruik van 2.4ghz ( Sitecom WL-611 is 2.4 only) en/of doordat de Sitecom stervende is. In dit geval zou ik mijn geld zetten op het laatste.

Is allemaal te analyseren maar het is sowieso geen verkeerd idee om moderne 5ghz accesspoints neer te zetten. Ik heb geen idee of die smart pods van ziggo wat zijn maar de deco m4 die ze aanbieden voor 100 euro is een prima set mits ze je juist bekabeld aansluit

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:41:
@ruben.lange Je TS is erg onduidelijk. Je vertelt niet of de wl-611 in router- of in ap-mode gebruikt wordt en of hij dezelfde SSID als het ziggo modem gebruikt, of een andere. Verder is je opmerking over smartWifi onduidelijk: heb je daadwerkelijk smartWifi boosters in je huis staan? Gebruik je ondanks die smartWifi boosters nog steeds je twaalf jaar oude wl-611?
Dit.

Als je dit voor jezelf scherp maakt kom je waarschijnlijk ook vanzelf achter waar je probleem ligt.

Heel kort samengevat, als het fout gaat achtereenvolgens testen met zelfde apparaat (laptop bijv):
- draadloos achter de Sitecom WL-611
- draadloos achter de Arris TG2492LG
- draadloos achter evt andere "Smart WiFi" hardware
- bedraad op Sitecom WL-611
- bedraad op Arris TG2492LG
- bedraad op evt andere netwerkonderdelen

Als het bedraad op de modem al fout is, heb je probleem op de modem of tussen modem en Ziggo. In alle andere gevallen zit het probleem ergens in huis, en na uitvoeren van deze testen weet je tussen waar en waar het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben.lange
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties, ik denk dat ik nu al een eind verder kan.
SmartWifi werkt alleen in combinatie met Ziggo's SmartWifi pods.
Dat werd me al niet helemaal duidelijk uit het mailtje van Ziggo waarin ze de update aankondigden. Ik dacht dat ze het modem daarmee in het algemeen slimmer hadden gemaakt (ook zonder Pods), daarom noemde ik het in de TS. Ik heb geen SmartWifi Pods, maar met jullie opmerkingen kan ik in ieder geval een duidelijk plan trekken.

Bedraad aangesloten apparatuur heeft eigenlijk nooit problemen (zowel wanneer aangesloten op de Ziggo modem als wanneer aangesloten op de WL-611), dus het probleem lijkt niet te liggen bij het modem of Ziggo. Het zal hem echt in de wifi zitten, en de main suspect lijkt me de WL-611. Die staat trouwens in ap-mode en heeft hetzelfde SSID als het Ziggo modem, maar het is me wel duidelijk dat deze sowieso vervangen mag worden door iets dat ook 5G doorgeeft.

Ik ga het voorgestelde rijtje tests doorlopen, maar een leuk nieuw netwerksetje gaat er waarschijnlijk wel komen (even de klusbroek aan en ook maar een extra kabeltje naar zolder leggen).
Laatste vraag dan, hebben jullie nog aanraders voor een setje (router met 2 stations moet volstaan, max rond 400 euro)? Ik ben niet zo thuis in welke merken tegenwoordig goed aangeschreven staan (Coolblue komt aanzetten met Netgear of TP-Link, welke ik beiden niet mee bekend ben) en (vooral) wat dan eventueel overkill zou zijn voor mijn 300 Mbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@ruben.lange
Als je "prima" wifi wilt dan is deze setup prima
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods/bestel-set

Nee, hij heeft geen DFS en vlans maar wel gewoon 300-400 mbit wifi per accesspoints mits je de nodes bekabeld aansluit. Ik adviseer wel om ze via een centrale switch aan te sluiten omdat het ziggo modem nogal eens lastig kan doen (Die van de action van een tientje is prima)

Wil je een stapje hoger dan kom je al snel uit bij bijvoorbeeld de unifi ac lite range (wifi 5 of wifi 6) maar dan moet je het vooral zoeken in feautures ipv snelheid/stabiliteit (tenzij je veel drukke clients hebt dat het gemist van DFS een dingetje wordt).

Maar als je nu de Sitecom setup gewend bent dan is denk ik een aardappel met een draadje eruit al een upgrade :+

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruben.lange schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:36:
Allereerst allemaal bedankt voor de reacties, ik denk dat ik nu al een eind verder kan.

[...]

Dat werd me al niet helemaal duidelijk uit het mailtje van Ziggo waarin ze de update aankondigden. Ik dacht dat ze het modem daarmee in het algemeen slimmer hadden gemaakt (ook zonder Pods), daarom noemde ik het in de TS. Ik heb geen SmartWifi Pods, maar met jullie opmerkingen kan ik in ieder geval een duidelijk plan trekken.

Bedraad aangesloten apparatuur heeft eigenlijk nooit problemen (zowel wanneer aangesloten op de Ziggo modem als wanneer aangesloten op de WL-611), dus het probleem lijkt niet te liggen bij het modem of Ziggo. Het zal hem echt in de wifi zitten, en de main suspect lijkt me de WL-611. Die staat trouwens in ap-mode en heeft hetzelfde SSID als het Ziggo modem, maar het is me wel duidelijk dat deze sowieso vervangen mag worden door iets dat ook 5G doorgeeft.
Als het bedraad wel goed werkt, stond bij voorbaat al vast dat er niets mis was met je internetverbinding zelf.

Draadloos kan het echter nog steeds beide zijn. Eens dat die WL-611 stamt uit de tijd dat er nog mammoeten rondliepen en een speer al high-tek was, maar ik zou voor de zekerheid even die twee apparaten verschillende SSID's geven om te testen (in gewoon gebruik is beide zelfde wel beste) en kijken of je de schuldige kunt vinden. Die WL-611 hangt er namelijk al langer en het probleem is pas ontstaan nadat je mailtje van ZIggo kreeg. Het zou teleurstellend zijn als het aan de modem lag, maar nog teleurstellender als je zonder te checken die WL-611 vervangde en het probleem niet verhielp :o

5GHz is trouwens geen 5G, verschillende concepten.
Ik ga het voorgestelde rijtje tests doorlopen, maar een leuk nieuw netwerksetje gaat er waarschijnlijk wel komen (even de klusbroek aan en ook maar een extra kabeltje naar zolder leggen).
Laatste vraag dan, hebben jullie nog aanraders voor een setje (router met 2 stations moet volstaan, max rond 400 euro)? Ik ben niet zo thuis in welke merken tegenwoordig goed aangeschreven staan (Coolblue komt aanzetten met Netgear of TP-Link, welke ik beiden niet mee bekend ben) en (vooral) wat dan eventueel overkill zou zijn voor mijn 300 Mbit/s.
Eerst uitzoeken waar het mis gaat. In de regel is een router totaal overbodig omdat je er eentje van je provider hebt. Simpelste is vaak gewoon een extra WifiBooster van Ziggo erbij nemen. Maar dan moet je modemrouter dus niet oorzaak zijn van het probleem...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook al eens een andere DNS geprobeerd? Die van Ziggo is niet altijd de beste gebleken. Dit kun je gewoon op één apparaat instellen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b als ik het goed lees waren de problemen er al voor het mailtje van ziggo kwam Maar had hij gehoopt dat de beschreven actie uit het mailtje het opgelost zou hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:05:
@dion_b als ik het goed lees waren de problemen er al voor het mailtje van ziggo kwam Maar had hij gehoopt dat de beschreven actie uit het mailtje het opgelost zou hebben :)
Het kan natuurlijk altijd dat de feature al enabled was voordat mail verstuurd was. Hoe dan ook, makkelijk genoeg uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1