Begane grond indelen, tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-02-2024
Wij hebben een woning gekocht, en willen eea aan muren verwijderen..

Hoe zouden jullie dit huis gaan indelen? Welke muren eruit etc.. Waar komt keuken, eettafel en bank met tv etc.

Edit: garage gaat niet als garage gebruikt worden

Kortom, hellup! 🤭

Hierbij een kleine schets met wat afmetingen en muren.. De indeling zoals hij nu is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlgSZGlvtILgY32EK07E0TLUZmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaeBtgntT63UKGm3AVwBMweq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Muts21 op 27-09-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat hangt nogal af van welke muren dragend zijn en welke niet...

(en of je die slaapkamer wilt behouden, is het een enkele verdieping?)

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 27-09-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Onder aan de muur van 360 zou een groot raam, links aan de muur van 600 zit vooraan een groot raam, achter aan de muur van 320 zit een groot raam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik neem trouwens aan dat je huis op Funda heeft gestaan? Daar staan iets betere plattegronden op waar je al wat meer detail uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
pagani schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:28:
Dat hangt nogal af van welke muren dragend zijn en welke niet...

(en of je die slaapkamer wilt behouden, is het een enkele verdieping?)
Ik gok alle binnenmuren draagmuren, de buren hebben de slaapkamer /kamer muur eruit en de slaapkamer /keuken muur eruit.. Beide met draagbalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muts21
pagani schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:31:
Ik neem trouwens aan dat je huis op Funda heeft gestaan? Daar staan iets betere plattegronden op waar je al wat meer detail uit kan halen.
Nee helaas momenteel geen duidelijkere plattegrond..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Muts21 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:32:
[...]

Nee helaas momenteel geen duidelijkere plattegrond..
Ik denk dat iets meer eigen inzet je gaat helpen in dit topic.
Maak even een fatsoenlijke plattegrond met bijvoorbeeld floorplanner of sketchup. Geeft daarin ook goed aan waar ramen en deuren zitten.

Aan welke opstellingen en oplossingen heb je zelf al gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
SquareOne schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat iets meer eigen inzet je gaat helpen in dit topic.
Maak even een fatsoenlijke plattegrond met bijvoorbeeld floorplanner of sketchup. Geeft daarin ook goed aan waar ramen en deuren zitten.

Aan welke opstellingen en oplossingen heb je zelf al gedacht?
We dachten zelf keuken/slaapkamer keuken /woonkamer en slaapkamer /woonkamer muren eruit.. Kortom, één grote ruimte met dan een kookeiland/kookwand waar nu de keuken/woonkamer muur staat. En een deur naar garage om daar een werk /speelkamer maken.. (want om nou ook die muur er nog uit te halen leek ons niet de beste keus)

Maar goed, voor de definitieve keuzes zijn we een bouwvakker nodig die ons kan vertellen of het daadwerkelijk mogelijk is met draagmuren natuurlijk.

Was vooral benieuwd wat anderen praktisch en mooi lijkt.

Ik zal eens gaan kijken bij die programma's, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Je kan alles opengooien, maar is dat ook praktisch? Een slaapkamer wil je graag niet in je living. Het is dan ook zeer onwennig wanneer er bezoek langskomt dat de slaapkamer zichtbaar is. Of als er bijvoorbeeld vrienden langskomen van de partner en je zelf in bed wil gaan liggen....

Anderzijds, een open keuken is altijd leuk. Dat zou ik dan wel lekker doortrekken. Eventueel de muur van de keuken eruit en doortrekken naar de living door middel van een kookeiland waar je ook kan aan eten.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
tc982 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:00:
Je kan alles opengooien, maar is dat ook praktisch? Een slaapkamer wil je graag niet in je living. Het is dan ook zeer onwennig wanneer er bezoek langskomt dat de slaapkamer zichtbaar is. Of als er bijvoorbeeld vrienden langskomen van de partner en je zelf in bed wil gaan liggen....

Anderzijds, een open keuken is altijd leuk. Dat zou ik dan wel lekker doortrekken. Eventueel de muur van de keuken eruit en doortrekken naar de living door middel van een kookeiland waar je ook kan aan eten.
Excuus, ik heb het niet helemaal helder vermeld. Het is nu een slaapkamer, en wij willen het bij de woonkamer /keuken betrekken.

Wij gaan boven slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als het kan zou ik de achtergevel over de volledige breedte gelijktrekken, de bijkeuken en de garage als aparte kamers laten bestaan. Het hoekje van de garage om het huis heen wel daar bij betrekken. Maar dat zal een flinke duit kosten.

Wat je voorstelt, dus de slaapkamer en keuken helemaal bij de woonkamer betrekken lijkt me een uitstekend plan, je krijgt er een flinke open ruimte voor terug waar je een aparte woonkeuken, zithoek, tv-hoek kunt maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
- Keuken verplaatsen naar de straatkant (in L-vorm of U-vorm linksonder)
- huidige slaapkamer en keuken weghalen
- deur van keuken naar bijkeuken behouden en in bijkeuken ook deur naar tuin maken
- grote pui met veel glas over volledige achtergevel (3m20)

Bovenstaande niet gehinderd door enige kennis van leidingwerk, kruipruimten, draagmuren of al dan niet bestaande deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Schakel een architect in ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nou da's misschien wel heel rigoureus. Niks mis met wat ideeën opdoen toch? Ik lees nog niks wat iemand niet zelf zou kunnen verzinnen - maar het zou dan wel weer handig zijn om wat info te zien over waar de deuren zitten, wat er dan wel met de garage gaat gebeuren als die niet als garage wordt ingezet, dat soort dingen.

Maar ook daarvoor hoef je niet meteen bij een architect te zijn - een goed bouwbedrijf (want ik denk niet dat TS dit zelf gaat doen) kan echt een heel eind met je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-07 16:34
Naar de gemeente toe endaar de bestektekeningen ophalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
Waar liggen tuinen. Hoe zitten ramen en deuren. Waar zit de meterkast. Waar zit de trap. Hoe ziet de bovenverdieping eruit. Uit welk jaar is het huis eigenlijk.

Logisch redeneren zet mij dat het rechthoekige deel woonkamer/slaapkamer/hal/keuken volledig draagmuur is. Verder verwacht ik dat de lijn die je denkbeeldig kan trekken die begint op de linker bovenhoek van de bijkeuken en doorloopt in de keuken en later de hal, een draagmuur is die al ondersteund is in het open gedeelte van de woonkamer.

Echter, dat hoeft niet. Bij typische VINEX tunnelbouw kan het goed mogelijk zijn dat alleen de buitenkant dragend is en alles binnenin uit gipswandjes bestaat. Bij een huis met houten vloeren durf ik er donder op te zeggen dat die hierboven beschreven muur wel dragend is. Feit is dat je hiervoor hulp moet inschakelen.

Bijkeuken zou ik behouden voor de wasmachine, extra koelkast en als sluis voor kou in de winter. Even uitgaande van bovenkant is achtertuin, zou je de keuken naar voren kunnen halen om zo meer tuingericht te gaan wonen. Eventueel de hal wat langer maken waardoor je in het deel waar nu de keuken zit, een zithoek kan maken die min of meer los ligt van de eethoek beneden in de tekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33

TheBorg

Resistance is futile.

Sluit me aan bij wat er al gezegd is.

Maak een mooie tekening. Bijv. met https://floorplanner.com/. Vroeger werkte Funda daar mee. Misschien nu zelfs nogsteeds maar het is niet meer te herkennen. Ik kan tekenen in Autocad maar van Sketchup werd ik helemaal gek. Sommige mensen vinden het wel fantastisch maar Floorplanner kan alles wat je wil en 10x sneller en makkelijker. 1 verdieping tekenen is volgens mij gratis.

Wil je weten wat de draagmuren zijn? Kijk even op de website van de gemeente hoe je een bouwtekening moet opvragen. Heb het zelf in Breda gedaan was zo geregeld.

En zelf zou ik ook de slaapkamer en keuken er uit rammen en dan een mooie open keuken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Dank voor alle reacties, ik ga komende dagen even kijken of ik iets met zo'n programma kan. Ben daar meestal niet heel handig mee 🙊

We gaan inderdaad alles uitbesteden, dus met de draagmuren gaat uiteindelijk wel goedkomen. het gaat puur om ideeën eigenlijk.

De bovenkant is achter het huis inderdaad.

De achtertuin is niet heel diep, maar aan de garage kant ligt ook nog tuin. De rechterkant zit aan de woning van de buren (2 onder 1 kap)

Wat we met de garage gaan doen weten we niet, het lijkt me fijn om een doorgang te maken met een deur (evt schuifdeur om ruimte te besparen) en daar dan een werk /speelkamer van te maken..

Maar als het mooier zou zijn het er bij aan te trekken, is dat ook een optie ;)

Kortom, we hebben nog niet echt plannen en zijn nog zoekende..

Dus voor de aannemer komt heb ik graag een beetje ideeën om voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Oh en de keuken aan de voorkant vinden wij geen optie.. Maar keuken bijvoorbeeld in de garage zou nog wel kunnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muts21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIO1vuvqXQbKK4hm66W7_uxahK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSKnqf5x1nbA2uAqvsvhs7Sq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is het nu (ongeveer)

[ Voor 22% gewijzigd door Muts21 op 28-09-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
Raam van slaapkamer tot dubbele openslaande deuren en/of schuifpui maken. Indien schuifpui, neem de duurdere variant die je ook van buiten met de sleutel openen kan.
Garage zou ik garage/opslag laten. Mooie plek voor de fietsen. Eventueel een frituurpan daar neerzetten. Ik zou er wel een goede deur inzetten, als je dat doorbreekt, vanwege tocht, kou en inbraakrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En wil je dit laten doen voor je er gaat wonen?

Wat kan helpen, is er eerst een tijdje wonen om ideeën op te doen. Kijken wat werkt voor jou en de woning. Ja, dan ben je meer tijd kwijt aan verplaatsen van spullen en je zit extra in de rotzooi - maar het kan uiteindelijk wel goed uitpakken, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:32:
En wil je dit laten doen voor je er gaat wonen?

Wat kan helpen, is er eerst een tijdje wonen om ideeën op te doen. Kijken wat werkt voor jou en de woning. Ja, dan ben je meer tijd kwijt aan verplaatsen van spullen en je zit extra in de rotzooi - maar het kan uiteindelijk wel goed uitpakken, denk ik zo.
Ja we willen het echt doen voor we er gaan wonen. Met 4 jonge kinderen zien we het niet zitten om middenin een verbouwing te wonen..

We wonen nu in en soortgelijke vorm woning, maar iets kleiner. Dan niet zoveel muren, maar alleen de keuken /kamer muur er in (en dan alles in spiegelbeeld) en nu geen garage.

Denk dat we wat dat betreft wel redelijk in kunnen schatten wat wel en niet werkt voor ons. Keuken voorin zien we bijvoorbeeld helemaal niet zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Vind je ? Een architect komt -als je hem de vrijheid geeft- meestal met ideeën waar je zelf niet opkomt, en die houdt dan normaal gezien toch ook rekening met stabiliteit etc ? (Of is dat niet zo in NL ? )

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:16
Muts21 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:44:
[...]

We dachten zelf keuken/slaapkamer keuken /woonkamer en slaapkamer /woonkamer muren eruit.. Kortom, één grote ruimte met dan een kookeiland/kookwand waar nu de keuken/woonkamer muur staat. En een deur naar garage om daar een werk /speelkamer maken.. (want om nou ook die muur er nog uit te halen leek ons niet de beste keus)

Maar goed, voor de definitieve keuzes zijn we een bouwvakker nodig die ons kan vertellen of het daadwerkelijk mogelijk is met draagmuren natuurlijk.

Was vooral benieuwd wat anderen praktisch en mooi lijkt.

Ik zal eens gaan kijken bij die programma's, dank!
Je hebt nog geen bouwvakker nodig, maar een constructeur. Die kan berekenen welke muren er weggehaald kunnen worden en hoe dat opgevangen kan worden.

Een bouwkundig tekenaar kan je helpen met de indeling. Wil je echt een oplossing dat voelt als een maatpak, dan kun je overwegen om een architect in te schakelen.

Als constructeur, bouwkundig tekenaar en/of architect hun werk hebben gedaan, dan komen pas de bouwvakkers en de aannemers in beeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
Mhoa, dat is niet echt nodig denk ik, ik doe alvast even een greep:

*Taatsdeurtje erin.
*Visgraat PVC vloertje erin.
*Matzwarte keuken erin.

Zo, waar kan ik de rekening naar toe sturen? :+

Ik zou eerst met deze tekening naar een constructeur gaan, we kunnen hier van alles bedenken maar het moet wel mogelijk zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:16
FabianGTI schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
[...]

Mhoa, dat is niet echt nodig denk ik, ik doe alvast even een greep:

*Taatsdeurtje erin.
*Visgraat PVC vloertje erin.
*Matzwarte keuken erin.

Zo, waar kan ik de rekening naar toe sturen? :+

Ik zou eerst met deze tekening naar een constructeur gaan, we kunnen hier van alles bedenken maar het moet wel mogelijk zijn. ;)
Als je daarnaar op zoek bent, kun je beter geen architect inschakelen.

Als je wel een originele indeling wilt, die het maximale haalt uit de ruimte en past bij jouw manier van leven. Daarnaast het beschikbare daglicht maximaliseert en op zoek bent naar geoptimaliseerde zichtlijnen en looplijnen. Ja, dan heeft een architect meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Muts21 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:54:
[...]

Denk dat we wat dat betreft wel redelijk in kunnen schatten wat wel en niet werkt voor ons. Keuken voorin zien we bijvoorbeeld helemaal niet zitten..
Haha, zoveel mensen zoveel wensen. Wij hebben bij onze verbouwing de keuken juist aan de straatkant gedaan, omdat we met een uitbouw een fijn zicht op de tuin wilden hebben. Is één grote glazen pui nu. Een keuken aan de achterzijde zou dan goed in de weg zitten. Maar, je zult je redenen ervoor hebben. Hoe is de woning gelegen? Tuin op het zuiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:21:
[...]

Haha, zoveel mensen zoveel wensen. Wij hebben bij onze verbouwing de keuken juist aan de straatkant gedaan, omdat we met een uitbouw een fijn zicht op de tuin wilden hebben. Is één grote glazen pui nu. Een keuken aan de achterzijde zou dan goed in de weg zitten. Maar, je zult je redenen ervoor hebben. Hoe is de woning gelegen? Tuin op het zuiden?
Hèhè, ja inderdaad zoveel mensen zoveel wensen ;)

Achtertuin ligt op het oosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Er staat een verdiep op? En hoeveel slaapkamers heb je daar? En heb je dan de slaapkamer beneden nog nodig? Want je zegt 4 kinderen.

Hou er rekening mee dat hoe ouder deze kinderen worden, hoe vaker ze privacy zoeken. Een open huis is dan niet altijd een voordeel :)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-07 14:34
Zo iets? Geen geren om de keuken heen, maximaal gebruik van licht. Geen gekut met dragende muren (vermoed ik ;-)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfc9n3sNnB43v-GOrv-4JV0bCWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EsdEoOMWGUe2ifTK0WKYq6t2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
tc982 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:29:
Er staat een verdiep op? En hoeveel slaapkamers heb je daar? En heb je dan de slaapkamer beneden nog nodig? Want je zegt 4 kinderen.

Hou er rekening mee dat hoe ouder deze kinderen worden, hoe vaker ze privacy zoeken. Een open huis is dan niet altijd een voordeel :)
Scherp ;) maar we redden ons op de bovenverdieping, aangezien de garage ook omhoog loopt. Dus allen een eigen plek om terug te trekken.

Maar daarom twijfelen we dus ook om de garage er wel of niet bij te betrekken.. Een extra ruimte is dan misschien wel fijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
amboly schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:32:
[...]

Zo iets? Geen geren om de keuken heen, maximaal gebruik van licht. Geen gekut met dragende muren (vermoed ik ;-)).

[Afbeelding]
Ja ik denk inderdaad dat dit aardig in de goede richting komt.

Beetje zoals we zelf ook dachten in ieder geval.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:21:
[...]

Ik ben toch wel nieuwsgierig geraakt hoe je een keuken aan de voorkant in deze woning zou realiseren..

Hoe zou je de keuken plaatsen, en waar de rest bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Muts21 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:55:
[...]

Ik ben toch wel nieuwsgierig geraakt hoe je een keuken aan de voorkant in deze woning zou realiseren..

Hoe zou je de keuken plaatsen, en waar de rest bijvoorbeeld?
Zie plattegrond van @amboly die ik zo gek nog niet vind hoor. Maar ik zou daar dus de keuken "onderin" plaatsen waar hij de zitkamer van heeft gemaakt.

Dan zou ik de eettafel opschuiven naar de plek waar hij de keuken heeft getekend en op de plek waar hij de eettafel heeft staan, zou ik met een mooie hoekbank de verschillende woningdelen van elkaar scheiden. Dat wordt dan dus je zitkamer, met uitzicht op je tuin. Zijn grote flatscreen zou ik tegen de wand van de garage hangen, of gewoon op een dressoir zetten ofzo.

Ik zou overigens de garage niet meteen inzetten bij de woonruimte maar jullie hebben vier kinderen. Dan is een speel/werkruimte zo gek nog niet. Maar doe dan wel een daklichtvenster in het plafond, als we toch bezig zijn :). En de deur vanuit de kamer naar die ruimte dan richting keuken verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:04:
[...]

Zie plattegrond van @amboly die ik zo gek nog niet vind hoor. Maar ik zou daar dus de keuken "onderin" plaatsen waar hij de zitkamer van heeft gemaakt.

Dan zou ik de eettafel opschuiven naar de plek waar hij de keuken heeft getekend en op de plek waar hij de eettafel heeft staan, zou ik met een mooie hoekbank de verschillende woningdelen van elkaar scheiden. Dat wordt dan dus je zitkamer, met uitzicht op je tuin. Zijn grote flatscreen zou ik tegen de wand van de garage hangen, of gewoon op een dressoir zetten ofzo.

Ik zou overigens de garage niet meteen inzetten bij de woonruimte maar jullie hebben vier kinderen. Dan is een speel/werkruimte zo gek nog niet. Maar doe dan wel een daklichtvenster in het plafond, als we toch bezig zijn :). En de deur vanuit de kamer naar die ruimte dan richting keuken verplaatsen.
Maar hoe zou je de keuken ongeveer plaatsen? Dan zou één van de ramen dicht moeten denk ik? Want het zijn grote ramen, die al redelijk laag beginnen.. daar kan geen aanrechtblad met kastje onder..

Ik kan nu even niet meten, maar ik vermoed dat ze op zijn 70 cm beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah! Kijk, dat is info die ik niet scherp had - dan is het inderdaad lastiger. Maar vast niet onmogelijk - de hele rechterkant kun je alvast gebruiken. En een keukenleverancier kan daarover vast slim met je meedenken. In mijn vorige huis hadden de buren het raam in de badkamer dat tot op de grond liep, mat afgeplakt omdat ze er een groot bad voorplaatsten. Het kan zomaar een leuk element in de keuken opleveren - maar als je niet genoeg werkblad overhoudt, is het de vraag of het een goed idee is. Overigens is het vast mogelijk om een werkblad ervoor te plaatsen, 70cm is ook weer niet superlaag. Je houdt dan achter je werkbank een "verdiepte" vensterbank van iets van 15cm diep over, afhankelijk van hoe hoog je je aanrecht wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muts21
Gramser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:24:
Ah! Kijk, dat is info die ik niet scherp had - dan is het inderdaad lastiger. Maar vast niet onmogelijk - de hele rechterkant kun je alvast gebruiken. En een keukenleverancier kan daarover vast slim met je meedenken. In mijn vorige huis hadden de buren het raam in de badkamer dat tot op de grond liep, mat afgeplakt omdat ze er een groot bad voorplaatsten. Het kan zomaar een leuk element in de keuken opleveren - maar als je niet genoeg werkblad overhoudt, is het de vraag of het een goed idee is. Overigens is het vast mogelijk om een werkblad ervoor te plaatsen, 70cm is ook weer niet superlaag. Je houdt dan achter je werkbank een "verdiepte" vensterbank van iets van 15cm diep over, afhankelijk van hoe hoog je je aanrecht wil.
Excuus, "grote ramen" was ook niet erg duidelijk van mij..

Ik ga er eens over sparren met mensen om mij heen, wie weet komt er een leuke oplossing..

Dank in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:46
Ik heb ongeveer dezelfde indeling...mijn huis is wat langer.

Slaapkamer beneden is tegenwoordig wel gewild.
Ik heb zelf de slaapkamer beneden aan de andere kant.
Zodat je van je woonkamer door loopt in een open keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Aggressor schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:33:
Ik heb ongeveer dezelfde indeling...mijn huis is wat langer.

Slaapkamer beneden is tegenwoordig wel gewild.
Ik heb zelf de slaapkamer beneden aan de andere kant.
Zodat je van je woonkamer door loopt in een open keuken.
Inderdaad wel gewild, maar voor ons totaal overbodig.. En we kunnen de ruimte goed gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:46
Muts21 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:35:
[...]

Inderdaad wel gewild, maar voor ons totaal overbodig.. En we kunnen de ruimte goed gebruiken.
Dan zou ik de muur van de slaapkamer eruit halen. En van de keuken...mooie open ruimte. (Mits het kan)
Een buurman verderop bij mij heeft het zo ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:19
Extra speelkamer op de begane grond is met kinderen zeker aan te raden. Eerst was het bij ons vooral Wii en PS4, nu 's avonds andere tv-programma's kijken dan in de gewone woonkamer. Bijkeuken zou ik ook aanhouden of daarvoor ruimte in de garage reserveren. Ideaal als eerste punt van binnenkomst waar vieze schoenen, natte jassen, schooltassen etc kwijt kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Als voorbeeld om een keuken aan de voorkant te plaatsen heb ik een schets gemaakt. De maten op de floorplanner komen niet helemaal overeen met de maten op je schets van de OP. ben ervan uit gegaan dat de maten die je hebt opgeschreven op papier kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSbJXwMKvBtm6pbrKLRL2c5L9RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XalxKxFu1RvFDKcL0HIJMkZg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de eettafel tussen de hal en de bijkeuken geplaatst omdat het mij vervelend lijkt steeds voorlangs te moeten lopen als je de kamer inkomt en eventueel bij de bijkeuken wilt. De route is nu niet helemaal rechtdoor maar wel redelijk.

Het is in ieder geval een idee van een andere indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Aurum schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:26:
Als voorbeeld om een keuken aan de voorkant te plaatsen heb ik een schets gemaakt. De maten op de floorplanner komen niet helemaal overeen met de maten op je schets van de OP. ben ervan uit gegaan dat de maten die je hebt opgeschreven op papier kloppen.

[Afbeelding]

Ik heb de eettafel tussen de hal en de bijkeuken geplaatst omdat het mij vervelend lijkt steeds voorlangs te moeten lopen als je de kamer inkomt en eventueel bij de bijkeuken wilt. De route is nu niet helemaal rechtdoor maar wel redelijk.

Dank! Dat ziet er toch wel interessant uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zonder iets te weten van je budget en hoe de tuin eruit ziet: Is het geen idee een uitbouw aan de achterzijde te maken aan de slaapkamer tussen de garage en de bijkeuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
pagani schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:00:
Zonder iets te weten van je budget en hoe de tuin eruit ziet: Is het geen idee een uitbouw aan de achterzijde te maken aan de slaapkamer tussen de garage en de bijkeuken?
Dat zou wel het allermooist zijn denk ik. En dan bijkeuken bij woonkamer trekken en mooie glazen achterpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 11:20
Hoeveel tijd hebben jullie?
Een dergelijk grote verbouwing vraagt wel wat goed personeel (en dus niet degene die binnen een paar maanden al tijd heeft).
Is het doel er voor zomer 2022 in te trekken of hebben jullie wel meer tijd?

Met een tuin op het oosten zou ik de keuken aan die kant houden, die is toch vroeg ‘donker’ en dus is een tuingerichte woonkamer niet perse van meerwaarde. Scheelt waarschijnlijk ook enkele tientallen duizenden euros.

Dan is een woonkeuken leuker, wellicht een tafel vast aan het eiland aan de tuinkant? Dus dat je met je gezicht/rug naar de tuin aan tafel zit zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
pagani schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:00:
Helaas gaat dat (eerst) niet in het budget passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Smobbo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:20:
Hoeveel tijd hebben jullie?
Een dergelijk grote verbouwing vraagt wel wat goed personeel (en dus niet degene die binnen een paar maanden al tijd heeft).
Is het doel er voor zomer 2022 in te trekken of hebben jullie wel meer tijd?

Met een tuin op het oosten zou ik de keuken aan die kant houden, die is toch vroeg ‘donker’ en dus is een tuingerichte woonkamer niet perse van meerwaarde. Scheelt waarschijnlijk ook enkele tientallen duizenden euros.

Dan is een woonkeuken leuker, wellicht een tafel vast aan het eiland aan de tuinkant? Dus dat je met je gezicht/rug naar de tuin aan tafel zit zeg maar.
We hebben de tijd wel. Eettafel vast aan een eiland, of een eiland waaraan je kunt eten houden we niet zo van.

En hoezo zou het enkele tienduizenden euro's schelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Aurum schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:26:

[Afbeelding]

Nou da’s precies wat ik bedoelde - alleen had ik het kookeiland weer niet bedacht. Leuk!

• Smobbo
Muts21 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:38:
[...]

We hebben de tijd wel. Eettafel vast aan een eiland, of een eiland waaraan je kunt eten houden we niet zo van.

En hoezo zou het enkele tienduizenden euro's schelen?
Het scheelt, afhankelijk van type bouw, een hoop of je de leidingen binnen een paar meter moet verplaatsen of het hele huis door ;) .

Je gaf aan dat een uitbouw niet past in het budget, maar wat voor budget hebben jullie dan?
Dit plan kost toch ook al een aardige bak geld denk ik :+ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijk naar de aflevering van Kijken zonder kopen van afgelopen maandag.

Als je dan de slaapkamer weghaalt, heb je een goeie impressie hoe je dat met je keuken kan doen en hoe dat samenkomt.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Vorkie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:43:
Kijk naar de aflevering van Kijken zonder kopen Kopen zonder kijken van afgelopen maandag.
https://www.rtlxl.nl/prog...0a-442f-83ed-1d827fcab498 ;)
Spoel maar door naar ongeveer 50 minuten dan is de "reveal".

[ Voor 25% gewijzigd door W1LL3M op 29-09-2021 08:19 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kijken zonder kopen is een veel passendere naam ja :+ (Ohh mooi, ohhh nee als het maar niet dit huis is... etc...)

Maar thx voor de link :)

• Muts21
Smobbo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:39:
[...]

Het scheelt, afhankelijk van type bouw, een hoop of je de leidingen binnen een paar meter moet verplaatsen of het hele huis door ;) .

Je gaf aan dat een uitbouw niet past in het budget, maar wat voor budget hebben jullie dan?
Dit plan kost toch ook al een aardige bak geld denk ik :+ !
Ah zo bedoel je.. Ja dat scheelt inderdaad, maar had niet gedacht dat dat zoveel zou schelen 🙈

Ik laat me liever niet uit over het budget, maar het gaat hoe dan ook krap worden aangezien een (draag)muur slopen niet goedkoop is..

Het punt bij een uitbouw is, dat sowieso de binnenmuren er ook nog uit moeten.. Daarom sturen er dus ook zo in twijfel welke muren "moeten"

En omdat we aan de muren komen, moet de keuken ook vernieuwd.

En de vloer moet gedaan, dus willen we ook meteen vloerverwarming over de volledige benedenverdieping.

Je lijkt me iemand met verstand van zaken, enig idee wat het kost om die drie muren eruit te halen, inclusief het plaatsen van een nieuwe balk? (er even vanuit gaande dat ze alledrie dragend zijn)
Gewoon puur voor het idee hoor, ik snap dat er prijsverschil in zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
Muts21 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:54:
[...]

Ik laat me liever niet uit over het budget, maar het gaat hoe dan ook krap worden aangezien een (draag)muur slopen niet goedkoop is..
Ik ben zelf bezig met verbouwing en kan je vertellen: een draagmuur slopen is spotgoedkoop, mits je geen stalen ondersteuning nodig hebt. Dat moet je laten doorrekenen door constructeur en vergunningplichtig. Maar zoals gezegd, het doorbreken an sich is spotgoedkoop!

• Smobbo
Poeh, dat is gewoon lastig om in te schatten zonder tekeningen ed.
Je zult sowieso een constructeur een tekening moeten laten maken/aanpassen. Als het goed is kan je de tekeningen bij de gemeente opvragen, dan hoeft dat alleen aangepast te worden.

Of er dan ook allerlei leidingen omgelegd moeten worden of niet maakt voor de kosten ook nogal uit.
En er moet nagegaan worden of de muren die je weg wilt halen wel allemaal weggehaald kunnen worden, misschien moet er (zo'n lelijke) paal blijven staan.

De grootste drempel nu is echter het vinden van vakbekwame mensen...

Ik gok(!) dat je met 5-10k per muur moet rekenen...?

Eens met @amboly, het slopen is het probleem niet, maar als het een draagmuur is beginnen daarna de kosten pas :+

[ Voor 8% gewijzigd door Smobbo op 29-09-2021 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Smobbo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:23:
Je zult sowieso een constructeur een tekening moeten laten maken/aanpassen. Als het goed is kan je de tekeningen bij de gemeente opvragen, dan hoeft dat alleen aangepast te worden.

Of er dan ook allerlei leidingen omgelegd moeten worden of niet maakt voor de kosten ook nogal uit.
En er moet nagegaan worden of de muren die je weg wilt halen wel allemaal weggehaald kunnen worden, misschien moet er (zo'n lelijke) paal blijven staan.

Eens met @amboly, het slopen is het probleem niet, maar als het een draagmuur is beginnen daarna de kosten pas :+
5-10k per muur is echt veel. Constructeur voor de drie muren zal ongeveer €1500 zijn, staal incl plaatsen per muur €1500-€2000, slopen en stempelen €1000. Dus laten we zeggen dat je voor €3500 per muur echt een eind moet komen.

• Muts21
amboly schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
[...]

Ik ben zelf bezig met verbouwing en kan je vertellen: een draagmuur slopen is spotgoedkoop, mits je geen stalen ondersteuning nodig hebt. Dat moet je laten doorrekenen door constructeur en vergunningplichtig. Maar zoals gezegd, het doorbreken an sich is spotgoedkoop!
Ik bedoelde inderdaad het totaal plaatje bij het verwijderen van een draagmuur

• Muts21
Smobbo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:23:

Dank, ik was van 5k tot 7k uitgegaan, dus zat wel redelijk (toch ietwat aan de goedkope kant)

En ik bedoelde met het slopen inderdaad het totaalplaatje.. 🙈

• Muts21
colvano schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:28:
[...]

5-10k per muur is echt veel. Constructeur voor de drie muren zal ongeveer €1500 zijn, staal incl plaatsen per muur €1500-€2000, slopen en stempelen €1000. Dus laten we zeggen dat je voor €3500 per muur echt een eind moet komen.
Ik hoop dat je gelijk hebt! ;)
Is waarschijnlijk ook nog afhankelijk van waar je ongeveer woont.. Kan me voorstellen dat het op het platteland in het noorden /oosten bijvoorbeeld goedkoper is dan in de stad in het zuiden /westen.

Maar goed, dat blijft afwachten..

Heb nu in ieder geval een grove schatting 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Muts21 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:16:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt! ;)
Is waarschijnlijk ook nog afhankelijk van waar je ongeveer woont.. Kan me voorstellen dat het op het platteland in het noorden /oosten bijvoorbeeld goedkoper is dan in de stad in het zuiden /westen.

Maar goed, dat blijft afwachten..

Heb nu in ieder geval een grove schatting 😇
Dit is in een grote stad. Verwacht niet dat ergens de prijzen door locatie hoger liggen ;)

Door zelf te slopen kan je nog wat besparen. In dit geval ben ik ook uitgegaan van een stalen portaal en niet alleen een balk. Dus ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je meer kwijt zal zijn. Alleen bij complexe constructies.

• Muts21
colvano schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:25:
[...]

Dit is in een grote stad. Verwacht niet dat ergens de prijzen door locatie hoger liggen ;)

Door zelf te slopen kan je nog wat besparen. In dit geval ben ik ook uitgegaan van een stalen portaal en niet alleen een balk. Dus ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je meer kwijt zal zijn. Alleen bij complexe constructies.
Dank!

Zelfs slopen hebben we inderdaad ook over nagedacht.. En in overleg misschien nog andere dingen om wat te besparen (en daardoor misschien ook nog iets sneller ergens tussen te passen😇)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muts21
Heeft iemand ook nog tips voor de keuken?

We gaan er nu vanuit dat alle drie muren eruit gaan.

Ik wil graag strak antraciet /zwart, met hoogstwaarschijnlijk teakhouten (of grijs marmer) blad.

Gezien het budget wordt het waarschijnlijk ikea.

Het gaat me met name om de indeling..

Ik wil graag dat het zoveel mogelijk als kastenwand oogt (dus waar mogelijk van grond tot plafond) en een (schier)eiland

Plaats voor:
Grote oven met magnetron/combi. of oven met combi-oven.
Vaatwasser
Inductiekookplaat met afzuiging erboven (liefst weggewerkt in kastje)
Wasbak
Koelkast en vriezer (geen noodzaak, in de bijkeuken komt ook een grote combi te staan)
Ruimte op het blad voor koffiezetapparaat /waterkoker /slowcooker /airfryer /keukenmachine

We hebben een vrij kleine ruimte voor mijn wensen vrees ik 🙈

En wat is logisch qua hoogte van de inbouwapparatuur? Ik lees bijvoorbeeld steeds meer ovens op hoogte, en zelfs vaatwasser niet meer laag..

Benieuwd naar jullie tips, ervaringen en ideeën!
Pagina: 1