100Mbps i.p.v. 1Gbps over cat6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 07:14
Afgelopen weekend eindelijk eens wat tijd vrijgemaakt om het fysieke netwerk in ons huis op orde te krijgen.
12 poorts patch panel aangeschaft en netjes alle cat 6 ftp kabels die overal in het huis getrokken zijn hierop aangesloten en vervolgens met standaard cat 6 utp kabels naar de switch toe.

Echter krijg ik momenteel bij 1 van mijn netwerkdoosjes op beide kabels max 100Mbps, windows geeft het zelf ook aan in ethernet status. Skip ik de netwerkdoos en patch panel en stop ik de kabel direct in mijn switch dan haal ik gewoon mijn max snelheid en heb ik 1Gbps, dus het probleem zit ergens tussen de inbouwdoos en het patch panel.

Gecontroleerd:
  1. Poorten doorgemeten met kabeltester, alle 8 de draden mooi groen
  2. Gekeken of de kabels in het patch panel en in de netwerkdoos goed aangesloten zijn, maar die zijn precies volgens de kleurcodering van het betreffende kastje aangesloten (wel verschillend van elkaar dus, maar "zoals het hoort" )
  3. Andere netwerkkabels geprobeerd om aan te sluiten op de netwerkdoos en tussen patch panel en switch in
Enige wat ik niet kan doen is de kabels opnieuw strippen en punchen, want daar is niet voldoende kabel meer voor over.

Iemand enig idee waarom ik maar 100Mbps haal ipv 1Gpbs?

Beste antwoord (via Arachnan op 27-09-2021 13:39)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De kabels zijn inderdaad wel erg krap afgemeten. Normaal moet dus de buitenmantel van je kabel onder de klem zitten en dat zit deze nu niet. Verder heb je de aders relatief ver untwisted. Zou eigenlijk nog niet veel moeten uitmaken, maar je zou even kunnen proberen om ze los te trekken, tiwsten en opnieuw vast te maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is de poort niet ingesteld op 100 megabit ipv 1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Arachnan schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:43:
Enige wat ik niet kan doen is de kabels opnieuw strippen en punchen, want daar is niet voldoende kabel meer voor over.
Heb je de kabel gestript of ook de individuele aders?

En heb je tevens wat foto's van je setup voor ons?

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 27-09-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:57
Andere kabels in de muur werken wel via de patchpanel en netwerkdoos?

Dan zit het mogelijk in je kabel of dat hij niet goed geknipt/gepunched is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
Arachnan schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:43:
• Poorten doorgemeten met kabeltester, alle 8 de draden mooi groen
• Gekeken of de kabels in het patch panel en in de netwerkdoos goed aangesloten zijn, maar die zijn precies volgens de kleurcodering van het betreffende kastje aangesloten..
* Gaan de LED'jes ook netjes op volgorde, dus 1,2,3,4 etc?
* Heb je aan beide kanten dezelfde codering aangehouden, dus 568B (of evt 568A)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het kan zijn dat je een slechte kwaliteit patch kabel hebt. Vooral als de kabel erg lang is dan wordt uiteindelijk de patchkabel (die van de muur naar je laptop/pc) ook steeds belangrijker.

Ik heb het ook gehad op zolder. Ik had het getest met een standaard patch kabel (welke niet van volledig koper was) en kreeg daarmee ook een slechte verbinding, die erna vervangen voor een patchkabel die uit 8 volledig koperen aders bestond en het probleem was opgelost.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arachnan
CH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:48:
Is de poort niet ingesteld op 100 megabit ipv 1000?
Nee dat is het probleem niet. Direct op de switch is alles prima in orde. Verder is er in de netwerkdoos en patch panel niets in te stellen natuurlijk.
rens-br schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:48:
[...]
Heb je de kabel gestript of ook de individuele aders?

En heb je tevens wat foto's van je setup voor ons?

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Hierbij even wat foto's ter verduidelijking. Alleen de kabel is gestript, niet de individuele aders. Het is niet mijn meest nette werk, maar er zit toch een omhulsel om het patch panel heen en de aardedraad moet ik nog even bevestigen :+
en bedankt!

De gehele setup in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Gtk7MIGU4ynkk7IP6uXqXwxF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNQbNDO14AlYfL37DqKDpBJd.jpg?f=fotoalbum_large

De patch panel aansluitingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb8DzGb9rEf-oFLYVb7xp_jLoA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqOVICCW11K4XGCczlBu6d5t.jpg?f=fotoalbum_large

Het netwerkdoosje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR60HnfPve0ZZbnX05IOpciA70I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pXopegOlkCAFZSI9Dlx8sXq.jpg?f=fotoalbum_large
corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:49:
Andere kabels in de muur werken wel via de patchpanel en netwerkdoos?

Dan zit het mogelijk in je kabel of dat hij niet goed geknipt/gepunched is
Ik heb verder maar 1 andere netwerkdoos aangesloten en daar krijg ik helemaal geen signaal, maar daar zie ik ook alleen maar dat draden 1, 2, 5, 7 en 8 het doen met de kabeltester, dus ik denk dat in die kabel een breuk zit waarschijnlijk.
Nielson schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:50:
[...]

* Gaan de LED'jes ook netjes op volgorde, dus 1,2,3,4 etc?
* Heb je aan beide kanten dezelfde codering aangehouden, dus 568B (of evt 568A)?
Ja en ja. Beide kanten T568B codering
DutchKel schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:51:
Het kan zijn dat je een slechte kwaliteit patch kabel hebt. Vooral als de kabel erg lang is dan wordt uiteindelijk de patchkabel (die van de muur naar je laptop/pc) ook steeds belangrijker.

Ik heb het ook gehad op zolder. Ik had het getest met een standaard patch kabel (welke niet van volledig koper was) en kreeg daarmee ook een slechte verbinding, die erna vervangen voor een patchkabel die uit 8 volledig koperen aders bestond en het probleem was opgelost.
De afstanden zijn niet heel lang, zeker niet lang genoeg om voor problemen te zorgen. Het betreft ook een koperen kabel, geen CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:57
Arachnan schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:26:
*knip*
Het netwerkdoosje
[Afbeelding]

[...]

Ik heb verder maar 1 andere netwerkdoos aangesloten en daar krijg ik helemaal geen signaal, maar daar zie ik ook alleen maar dat draden 1, 2, 5, 7 en 8 het doen met de kabeltester, dus ik denk dat in die kabel een breuk zit waarschijnlijk.

*knip*
Welk merk/model netwerkdoosje heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arachnan schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:26:
Nee dat is het probleem niet. Direct op de switch is alles prima in orde. Verder is er in de netwerkdoos en patch panel niets in te stellen natuurlijk.
en
De afstanden zijn niet heel lang, zeker niet lang genoeg om voor problemen te zorgen. Het betreft ook een koperen kabel, geen CCA.
Dan is waarschijnlijk ergens toch echt de wiring van de kabels niet goed. En als dat niet in de kabels is, dan zou ik zeggen ergens in de aansluitingen.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
corporalnl schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:31:
[...]

Welk merk/model netwerkdoosje heb je?
Pff, dat is een goede, gewoon een standaard cat 6 netwerkdoos, geen idee verder qua merk, staat er ook niet op. Heb wel nog een andere netwerkdoos gevonden in huis die ik blijkbaar toch al had aangesloten, haha. Hier haal ik gewoon 1gbps op, op beide poorten, dus aan de netwerkdoos ligt het niet.
CH4OS schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:32:
Dan is waarschijnlijk ergens toch echt de wiring van de kabels niet goed. En als dat niet in de kabels is, dan zou ik zeggen ergens in de aansluitingen.
Aansluitingen zijn identiek met de poorten die wel 1gbps geven, dus ik vermoed dan helaas iets in de kabel in de loze leiding. Ik moet sowieso een nieuwe kabel naar zolder gaan trekken, dus kan ik net zo goed die ook vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En gefeliciteerd, trouwens! :+
Leuk verjaardagscadeau ook, origineel, netwerkkabels trekken... :+

[ Voor 58% gewijzigd door CH4OS op 27-09-2021 12:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

De kabels zijn inderdaad wel erg krap afgemeten. Normaal moet dus de buitenmantel van je kabel onder de klem zitten en dat zit deze nu niet. Verder heb je de aders relatief ver untwisted. Zou eigenlijk nog niet veel moeten uitmaken, maar je zou even kunnen proberen om ze los te trekken, tiwsten en opnieuw vast te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arachnan
rens-br schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:09:
[...]

Hoewel ik ook dacht dat het niet uit zou moeten maken, heb ik de kabels getwist en nog een paar centimeter kabel gestripped, zodat de klem gewoon op de FTP kabel zit en niet op de buitenmantel en tada... 1Gbps op beide poorten 8)7

Fijn dat het nu is opgelost, maar geen idee waarom dat zoveel uitmaakt. (of misschien had 1 of meerdere aders toch geen goede verbinding ondanks dat ze wel volledig gepunched waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Het meest waarschijnlijke is dat een ader geen goede connectie maakte waardoor een aderpaar uitvalt en de verbinding automatisch terugval op 100Mbps.

Hiervoor koop je voor een tientje een simpele kabeltester die geeft dan precies aan welk paar ontbreekt.

Zelf gebruikt ik als punchdown altijd zo'n simpel plastic ding dan voel je tenminste of je goed punched.
Die tools met een veer erin geven geen enkel feedback of de ader goed doorgeduwd is.

Een kabel die geen trekontlasting heeft doordat je de buitenmantel te ver stript heeft geen invloed op de werking alleen op de levensduur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:36
Ben(V) schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:00:
Het meest waarschijnlijke is dat een ader geen goede connectie maakte waardoor een aderpaar uitvalt en de verbinding automatisch terugval op 100Mbps.

Hiervoor koop je voor een tientje een simpele kabeltester die geeft dan precies aan welk paar ontbreekt.
Blijkbaar niet, want uit de TS:
Poorten doorgemeten met kabeltester, alle 8 de draden mooi groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:46
Kan natuurlijk dat alleen op netwerksnelheid er een probleem is, maar meer waarschijnlijk is een gammele LSA verbinding die soms wel en soms niet connectie maakt afhankelijk of je hem een beetje bewogen hebt.

Dat het probleem na opnieuw kabel punchen opgelost is duid toch echt heel sterk op een slecht gepunchte ader.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 27-09-2021 15:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:09:
[...]

Blijkbaar niet, want uit de TS:

[...]
Precies. Ik heb zelf ook 100mbps verbinding gehad terwijl die tester gewoon aangaf dat het goed zat. Zo'n tester is leuk, en dat bedoel ik serieus, maar hij haalt er zeker niet alle fouten uit (tenzij je heel veel duurdere koopt).

Heb toen zelf het gewoon opnieuw aan beide kanten gedaan (nou ja, uiteraard eerst één kant, maar dat hielp niet :P ), en sindsdien werkt hij feilloos.
Pagina: 1