Opzetten alternatief internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvgard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08-2023
Hi,

Het zijn rare tijden. Ik wil me graag voorbereiden op het moment dat alle ISP’s en/of DNSen plat gaan. Hoe zet je dan met en via je buren en telefoons een “Internet” op? Is daar een handleiding voor?

Ik kan het in de FAQ niet vinden en ook online gaat “netwerk opzetten” vooral over in één huis of gebouw. Ik bedoel: buren, buurt, stad, land, continent. Maar dan gedistribueerd, net als de radionetwerken tussen 1910 en 1950 ongeveer, maar dan op korte afstanden en massaal.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

Uiteraard bestaat er geen handleiding voor het opzetten van een Internet(?). Maar dat is volgens mij ook niet je bedoeling....?

Wat zou je met je buren willen delen? Welke diensten gaan jullie aan elkaar aanbieden? Wat zou je willen bereiken?

Een netwerk met de buren (en de buren van de buren, etc.) opzetten is uiteraard wel mogelijk (en daarvoor zijn uiteraard wel handleidingen te vinden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Is dit een schoolopdracht?
Je kunt niet zelf "een internet" opzetten. Met wie ga je dan connectie maken? Als alle internet providers het niet meer doen heb je ook geen connectie meer meer met mobiel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 17:05

o_f_course

Och...

start je eigen ISP
YouTube: This Man Launched a New Internet Service Provider from His Garage | ...

met verwijzingen naar resources

misschien heb je iets eraan.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het internet is niets anders dan een netwerk van netwerken en is per definitie gedistribueerd. Valt de high-level interconnectiviteit weg, dan hou je gewoon de netwerken eronder. Dat zie je als onzalige regeringen eens in de zoveel tijd hun land loskoppelen van het internet om een of andere voor hen moverende reden. Rest van het internet gaat gewoon door alsof niets veranderd is (tenzij een resource in het deel zat wat offline ging), ondertussen gaat connectiviteit binnen dat land ook gewoon door, tenzij resources ergens anders staan..

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 09:22
Er zijn modems die 2 uplinks aan kunnen dan kun je internet van 2 providers nemen. Of een met een 4G/5G simkaart als fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:30
Zonder (centrale?) DNS werkt internet nog prima, enkel je resolving zal niet meer werken (communicatie via IP gaat nog wel), tenzij je nog een DNS lokaal hebt welke de adressen weet van de locaties die je wilt resolven. Als je om een ISP heen wilt zul je moeten kijken om een verbindinkje zelf direct met een internet exchange te maken (let op: dit zal mogelijk aan de prijzige kant zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kijk eens hier naar als je echt serieus geintresseerd bent. Heb er zelf niks mee te maken maar in verleden wel eens uit interesse meegelezen omdat er wat oud-collega's in actief waren.

https://www.hamnet.nl/doelstelling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hvgard schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:26:
Hi,

Het zijn rare tijden. Ik wil me graag voorbereiden op het moment dat alle ISP’s en/of DNSen plat gaan. Hoe zet je dan met en via je buren en telefoons een “Internet” op? Is daar een handleiding voor?

Ik kan het in de FAQ niet vinden en ook online gaat “netwerk opzetten” vooral over in één huis of gebouw. Ik bedoel: buren, buurt, stad, land, continent. Maar dan gedistribueerd, net als de radionetwerken tussen 1910 en 1950 ongeveer, maar dan op korte afstanden en massaal.

Alvast dank!
Je probeert na te maken wat het internet al is: Een redundant netwerk van netwerken. Het internet is zo ontworpen dat er onderdelen uit kunnen vallen zonder veel impact op de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 14:46
Als alle ISPs in Nederland tegelijkertijd uitvallen is er iets anders aan de hand dan een probleem met Internet. Ik denk dat je dan meer hebt aan een veilige verblijfsplaats en voldoende eten en drinken.

Je kunt je prima voorbereiden op het wegvallen van jouw internetverbinding door een tweede verbinding via een andere techniek af te nemen zoals andere mensen ook al hebben gezegd. Eventueel kun je dat ook met je buren delen door een netwerk onderling op te bouwen. Dat is dan weer niet anders dan een lokaal netwerk.

Als je echt zelf een ISP wil worden en diensten aan wil bieden aan mensen dan kan dat natuurlijk ook. Dan begin je door jezelf als bedrijf te registreren en een AS nummer en IP space aan te vragen bij RIPE. Wanneer je dat hebt kun je een peering / transit opzetten met verschillende carriers bij een internet exchange zoals de AMS-IX of NL-IX. Let wel dat dit snel vrij veel geld gaat kosten.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Pagina: 1