Kan ik een WAN als LAN gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-01 14:41
Kan ik een WAN als een LAN port gebruken bij een access point?

Ik ben op zoek naar een access point die 2x LAN heeft.
Tot zover heb ik alleen nog maar access points met 1x WAN en 1x LAN die in mijn busget passen gevonden.
Het gebruik van de acces point is voor het verbinden van een PLC en een touchscreen.
Er komt geen internet op de router waar de PLC en touchscreen mee verbonden moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Appie_20000 op 27-09-2021 11:19 ]

Beste antwoord (via Appie_20000 op 27-09-2021 12:08)

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:26
Je zoekt eigenlijk naar een AP die als client fungeert? Verschillende range extenders hebben die functionaliteit met 2 poorten en zijn relatief klein. Ik dacht dat TP-Link er had, maar ik vind enkel de Powerline adapters. Maar m'n google werk gaf wel 2 goedkope alternatieven, geen idee of dat wat van kwaliteit is
https://www.bol.com/nl/nl...9KVw.4_42.54.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/nl...9KVw.4_42.53.ProductTitle

En je zal er nog andere ook vinden als je wat zoekt op range extender

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De WAN-aansluiting op bijvoorbeeld een router is om aan de buitenwereld te hangen. In sommige routers kan je instellen dat het als LAN-poort moet fungeren, waardoor het als LAN-poort gedraagt, maar 'by default' is dat dus niet het geval en is dus niet altijd aan te passen. Om wat voor router of apparaat gaat het om precies te zijn?

Maar als ik jouw verhaal zo lees, lijkt een switch mij voldoende? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:04
als je dit wilt doen, raad ik je een goedkope tp-link router aan met 4 lan en 1 wan poort (de wanpoort laat je dan voor wat het is en de wifi en lanpoorten gebruik je dan voor je lan, wel even dhcp uitzetten op het lan dan)

zoiets: pricewatch: TP-Link Archer C6

overigens lijkt je vraag heel sterk op dit topic:

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 36% gewijzigd door goldrnr op 27-09-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
Ik moet een verbinding hebben naar de router dat lukt niet met een switch aangezien de verbinding draadloos moet zijn.
Het gaat hier over een aparaat dat de koeling van een matrijs regelt.
Ik gebruik voor de besturing een Siemens LOGO! (Ethernet).
De access point kan niet groter dan 20x20x10 cm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Appie_20000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:17:
Kan ik een WAN als een LAN port gebruken bij een access point?

Ik ben op zoek naar een access point die 2x LAN heeft.
Tot zover heb ik alleen nog maar access points met 1x WAN en 1x LAN die in mijn busget passen gevonden.
Het gebruik van de acces point is voor het verbinden van een PLC en een touchscreen.
Er komt geen internet op de router waar de PLC en touchscreen mee verbonden moeten worden.
Al de mogelijkheid overwogen om er voor 15E een switch tussen te zetten ?
Anders moet je niet naar AP zoeken. maar naar een router die ook als AP kan dienen, die hebben wel meerdere lan poorten.
Appie_20000 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:25:
Ik moet een verbinding hebben naar de router dat lukt niet met een switch aangezien de verbinding draadloos moet zijn.
Het gaat hier over een aparaat dat de koeling van een matrijs regelt.
Ik gebruik voor de besturing een Siemens LOGO! (Ethernet).
De access point kan niet groter dan 20x20x10 cm zijn.
Daarom zet je die switch dan ook achter het AP. dan heb je 2 bedrade verbindingen naar 1 AP.

20x20x10. Klinkt alsof je het bij dat apparaat wil inbouwen. Houd je wel in de gaten dat je grote kans hebt dat je ontvangst dan ruk is ?

Ik ben trouwens wel benieuwd welke je dan met wan en lan gevodnen hebt ? Want een puur AP doet niet aan wan of lan ?

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 27-09-2021 11:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
heuveltje schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:26:
[...]

Anders moet je niet naar AP zoeken. maar naar een router die ook als AP kan dienen, die hebben wel meerdere lan poorten.
Een switch zou idd kunnen, dan zou ik maar 1x LAN nodig hebben.

Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
[...]

[...]

Daarom zet je die switch dan ook achter het AP. dan heb je 2 bedrade verbindingen naar 1 AP.

20x20x10. Klinkt alsof je het bij dat apparaat wil inbouwen. Houd je wel in de gaten dat je grote kans hebt dat je ontvangst dan ruk is ?

Ik ben trouwens wel benieuwd welke je dan met wan en lan gevodnen hebt ? Want een puur AP doet niet aan wan of lan ?
Ja dat klopt, in de fabriekshal worden wifi versterkers geplaatst voor een goed bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37

Tazzios

..

Een accesspoint heeft geen router functie en acteert gewoon als een switch.
Dus of er nou bij het poortje WAN of LAN staat maakt volgensmij niets uit, al het netwerkverkeer gaat er gewoon overheen.

Verder begrijp ik dat het accesspoint draadloos met de router moet verbinden. Dan gebruik je hem niet als accesspoint maar als clientbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
[...]

[...]

Ik zit nog in de test fase dus had ik er een van huis meegenomen waar WAN en LAN op stond.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:26
Je zoekt eigenlijk naar een AP die als client fungeert? Verschillende range extenders hebben die functionaliteit met 2 poorten en zijn relatief klein. Ik dacht dat TP-Link er had, maar ik vind enkel de Powerline adapters. Maar m'n google werk gaf wel 2 goedkope alternatieven, geen idee of dat wat van kwaliteit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
Tazzios schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:32:
Een accesspoint heeft geen router functie en acteert gewoon als een switch.
Dus of er nou bij het poortje WAN of LAN staat maakt volgensmij niets uit, al het netwerkverkeer gaat er gewoon overheen.

Verder begrijp ik dat het accesspoint draadloos met de router moet verbinden. Dan gebruik je hem niet als accesspoint maar als clientbridge.
Oke dank je wel, ik zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
jeroenikke schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:35:

Ja super zo iets kan gebruikt worden.
Valt ook nog mee aan kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
https://www.wifishop.nl/f...ortBy=price&direction=ASC

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 27-09-2021 15:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

moet je switch of accespoint nog een fabrieksspecifieke zaken voldoen?
(Wel gaaf een industriële toepassing, met een HMI en een PLC)

Met je HMI bedien je de PLC, maar waarom daar een draadloos component in zit zie ik nog niet.
Als je 2x LAN wilt is je oplossing een switch.

Of zit in je HMI een wireless component en wil je die zo verbinden?

(HMI)==(interne antenne)-] . .draadloos . . [-(AP)==(PLC)

Waar je even op moet letten is dat bij tp-link in sommige gevallen industriële protocollen totaal niet over de lijn krijgt.
er zijn een aantal industriële protocollen en in die bijv tp-link switches/AP's zit geen support voor Real-Time componenten.
(Dat hoeft in dit geval niet het geval te zijn, maar ik zou het even checken voordat je iets aanschaft wat niet werkt)
Gebruiken deze Siemens zaken Profinet/Profibus/S7/Modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie_20000
Kabouterplop01 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:40:
moet je switch of accespoint nog een fabrieksspecifieke zaken voldoen?
(Wel gaaf een industriële toepassing, met een HMI en een PLC)

Met je HMI bedien je de PLC, maar waarom daar een draadloos component in zit zie ik nog niet.
Als je 2x LAN wilt is je oplossing een switch.

Of zit in je HMI een wireless component en wil je die zo verbinden?

(HMI)==(interne antenne)-] . .draadloos . . [-(AP)==(PLC)

Waar je even op moet letten is dat bij tp-link in sommige gevallen industriële protocollen totaal niet over de lijn krijgt.
er zijn een aantal industriële protocollen en in die bijv tp-link switches/AP's zit geen support voor Real-Time componenten.
(Dat hoeft in dit geval niet het geval te zijn, maar ik zou het even checken voordat je iets aanschaft wat niet werkt)
Gebruiken deze Siemens zaken Profinet/Profibus/S7/Modbus?
Ik gebruik een HMI en een Siemens LOGO! die zijn beide verbonden met een switch.
Ik moet het aparaat van afstand bedienen (dat is mogelijk aangezien wij de software zelf schrijven) maar hiervoor moet ik ze wel op een netwerk krijgen.
Dus een AP voor industrieel gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Als het industrieel moet zijn dan zou je ook naar zoiets kunnen kijken:

https://www.wago.com/nl/t...ss-access-point/p/758-919
Pagina: 1