Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ik zit te denken aan een bouwdepot. En ik ga ook uiteindelijk naar een adviseur. Maar ik wel goed voorbereid zijn. Dus vandaar dit topic.

Introductie:

Ik heb met mijn vriendin een huis gekocht ongeveer 2 jaar geleden. Dit huis hebben we gekocht voor 4 ton. De hypotheek is nu nog ongeveer 3.ton. Ik had een overwaarde van mijn oude huis. En we hebben ondertussen ook afgelost. We hebben een lineaire hypotheek bij de ING. De rente van de hypotheek is 2.5.

Als het goed is hoeven we niet langs een notaris. Want dit is toen al meegenomen bij het kopen van een huis.

Het huis is waarschijnlijk meer dan 5 ton waard nu. Als ik kijk naar vergelijkbare huizen.

We hebben de volgende verbeteringen gedaan aan het huis.

1 Zonnepanelen laten plaatsen.
2 Zoldervloer geïsoleerd gedeeltelijk. (rechte stuk)

We betalen nu ongeveer 150 euro per maand aan energie kosten. Waarschijnlijk wordt dit een heel stuk meer. Want we hebben nog de oude gas prijzen. We willen de verbeteringen doen in het huis waardoor de energie kosten zakken. En met dit geld wat we overhouden de kosten voor het bouwdepot betalen.

Onderstaande willen we eind volgend jaar gaan doen. (in de hoop dat de prijzen zakken voor bouwmateriaal) En we hebben eind volgend jaar 20k gespaard.

1 houten kozijnen vervangen voor kunstof. En hr++ ramen laten plaatsen. Het is nu net aan dubbel glas. En de kwaliteit verschild enorm per raam.
2 Ventilatie systeem plaatsen. (we hebben alleen ventilatie in de ramen)
3 Vloer isoleren. We hebben een kruipruimte en vloer verwarming.
4 Een hybride warmtepomp? Ik wil geen warmtepomp in het zicht. en een bodemwarmtepomp is hartstikke duur.

We willen een zo laag mogelijk maandelijkse kosten. En zo min mogelijk onderhoud. het gaat ons niet om het klimaat. Wel natuurlijk het binnen klimaat. ;)

We willen zoveel mogelijk in 1 keer doen. Want dan krijg je meer subsidie.

Vragen:
1 Hoe hoog is de rente van het bouwdepot? Ik kan dit nergens vinden. Ik zie alleen dat deze net zo hoog is als de hypotheek. Maar dat komt waarschijnlijk omdat je normaal gelijk een bouwdepot neemt bij het kopen van je huis?

2 Kan je een bouwdepot alleen afnemen bij je hypotheek verstrekker? (lijkt mij van wel)

3 Een kennis heeft onlangs een bouwdepot genomen. Het geld wat hij overhad kon hij gebruiken om zijn Hypotheek af te lossen in het hoge tarief. Het bouwdepot was een lager tarief dan zijn hypotheek. Ik mag 10% aflossen. Per jaar. Dus stel alles wat ik wil doen in mijn huis kost 40k. En ik heb een bouwdepot van 70k. Dan kan ik 30k gebruiken om mijn hypotheek af te lossen? (klinkt te mooi om waar te zijn)
Of moet dit weer afgelost worden in het bouwdepot? Waardoor ik minder per maand ga betalen?

4 Stel dat bovenstaande niet mogelijk is. We hebben volgend jaar 20k gespaard. Zouden we dan deze 20k het beste kunnen gebruiken om de hypotheek af te lossen van 2.5 procent? En dan een bouwdepot aan te gaan van een lagere rente? Voor deze 20k.

5 We hebben al een keer aan de risico klasse verlaagd.(1 jaar terug) Als alles af is komen we neem ik aan weer in aanmerking hiervoor? Omdat het huis meer waard is geworden. En het huis is waarschijnlijk 5 ton of meer waard terwijl we het gekocht hadden voor 4 ton.

5 Andere financiële opties mogelijk?

Usenet handleidingen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 16:38
Een nieuw bouwdepot wordt altijd gekoppeld aan een nieuw te sluiten lening. Bij je huidige geldverstrekker (ING) is dan de meest logische optie.

Dus stel dat je voor al deze verbouwplannen 70.000 euro nodig hebt en dat niet zelf wil betalen.
Dan verhoog je de hypotheek (als dat kan qua inkomen en waarde woning) met 70.000 euro, maar die 70,000 ontvang je niet in één keer op je betaalrekening want dat wordt op het bouwdepot gestort.
Uit het bouwdepot betaal je vervolgens de nota's. Zie ook: https://www.ing.nl/partic...heek/bouwdepot/index.html

Je hebt in dit voorbeeld dus in het begin je reguliere hypotheek van 300.000, plus de nieuwe lening van 70.000 en ook een bouwdepot van 70.000.De rente op het bouwdepot is dan (meestal) gelijk aan de rente van de nieuwe lening. Met iedere betaling uit het depot ga je dus per saldo meer rente betalen.

Met het bouwdepot kunnen alleen zaken betaald worden voor verbetering van de woning, een aflossing van je gewone hypotheek gaat dus niet via het bouwdepot. Let ook op de looptijd, van maximaal 2 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door AndosH op 27-09-2021 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
Je hebt in jouw situatie helemaal niks aan een bouwdepot.

Een bouwdepot is bedoeld voor de situatie waarin je een woning gaat verbouwen zodat de waarde stijgt, en je een hypotheek wil hebben op basis van de waarde na de verbouwing. Dus stel: je hebt een woning van 200k, wil die verbouwen voor 70k zodat die woning 270k waard wordt. Een bank zal je dan geen hypotheek geven van 270k, omdat het onderpand op dat moment maar 200k waard is.
De oplossing is dan het bouwdepot, je krijgt dan een hypotheek van 270k plus een depot van 70k (en dat depot wordt "gevuld" met 70k vanuit de hypotheek zodat je onder de streep 200k "geleend" geld overhoudt om het huis mee te betalen, en 70k in het depot om de verbouwing mee te betalen). De verbouwing betaal je dan direct vanuit het bouwdepot, zodat de bank garantie heeft dat de werkzaamheden daadwerkelijk worden uitgevoerd en de waardestijging wordt gerealiseerd. Alles wat je vanuit het bouwdepot niet gebruikt voor verbouwen wordt afgelost op de hypotheek (zodat de hypotheekschuld uiteindelijk nooit meer kan zijn dan de oorsponkelijke waarde van het huis plus wat je aan verbouwing hebt uitgegeven).

In jouw geval heeft je onderpand zoveel overwaarde dat je gewoon direct de hypotheek kan verhogen zonder dat daar een bouwdepot "tussen" moet worden geplaatst. Als je een huis hebt met een waarde van 500k en een hypotheekschuld van 300k vindt de bank het prima als je 50k bijleent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vragen:
1 Hoe hoog is de rente van het bouwdepot? Ik kan dit nergens vinden. Ik zie alleen dat deze net zo hoog is als de hypotheek. Maar dat komt waarschijnlijk omdat je normaal gelijk een bouwdepot neemt bij het kopen van je huis?
Zo hoog als de rente van je nieuwe leningdeel, het is een uitbreiding op je bestaande hypotheek (tenzij je die oversluit)
2 Kan je een bouwdepot alleen afnemen bij je hypotheek verstrekker? (lijkt mij van wel)
Bij een hypotheekverstrekker, je mag best combineren
3 Een kennis heeft onlangs een bouwdepot genomen. Het geld wat hij overhad kon hij gebruiken om zijn Hypotheek af te lossen in het hoge tarief. Het bouwdepot was een lager tarief dan zijn hypotheek. Ik mag 10% aflossen. Per jaar. Dus stel alles wat ik wil doen in mijn huis kost 40k. En ik heb een bouwdepot van 70k. Dan kan ik 30k gebruiken om mijn hypotheek af te lossen? (klinkt te mooi om waar te zijn)
Of moet dit weer afgelost worden in het bouwdepot? Waardoor ik minder per maand ga betalen?
Er wordt aan het eind van het bouwdepot (bij minder dan x euro, meestal een paar duizend) ineens een restbedrag uitbetaald, maar dit gaat niet genoeg zijn voor je hele hypotheek
4 Stel dat bovenstaande niet mogelijk is. We hebben volgend jaar 20k gespaard. Zouden we dan deze 20k het beste kunnen gebruiken om de hypotheek af te lossen van 2.5 procent? En dan een bouwdepot aan te gaan van een lagere rente? Voor deze 20k.
Dit hangt naast alles af van je financiële situatie, je toekomstwensen en welk risico je wilt nemen. 2.5 procent rente is lager dan het rendement op aandelen bijvoorbeeld, maar ga eens in gesprek met een adviseur
5 We hebben al een keer aan de risico klasse verlaagd.(1 jaar terug) Als alles af is komen we neem ik aan weer in aanmerking hiervoor? Omdat het huis meer waard is geworden. En het huis is waarschijnlijk 5 ton of meer waard terwijl we het gekocht hadden voor 4 ton.
Dat hangt af van je hypotheek, heeft die uberhaupt lagere klasses en kom je dan onder dat percentage. Let wel, sinds 1 juli moet een taxatie aan véél meer eisen voldoen en kost inmiddels zo'n 600 euro, die taxatie heb je nodig om die overwaarde te bepalen én voor een eventueel bouwdepot (een taxatie voor/na berekening)

5 Andere financiële opties mogelijk? Uiteraard. Waarschijnlijk is de hele hypotheek oversluit met een boete (en dus een toegevoegd bouwdepot en meegenomen taxatie voor/na verbouwing) momenteel gunstig door de lage rente, dan heb je misschien zelfs meer ruimte voor je verbouwing bij vrijwel gelijke maandlasten

Nog een laatste opmerking mijnerzijds: Met 20k red je je wensen niet, ook niet als de prijzen iets dalen. Reken op 1000-1500 euro per kozijn zónder plaatsen, 6k-8k voor de WTW-installatie, 2k (gok ik) voor de vloerisolatie en 8k voor de warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 27-09-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Dankje voor je antwoord.

bij voorbeeld.

https://www.nn.nl/Particu...-bouwdepot-beeindigen.htm

Zie ik staan.
U geeft in mijn.nn aan op welke leningdelen u het restbedrag wilt aflossen. Op de ING website kan ik dit weer niet vinden. Zo als ik het zo lees kan het wel bij nn.
AndosH schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:23:
Een nieuw bouwdepot wordt altijd gekoppeld aan een nieuw te sluiten lening. Bij je huidige geldverstrekker (ING) is dan de meest logische optie.

Dus stel dat je voor al deze verbouwplannen 70.000 euro nodig hebt en dat niet zelf wil betalen.
Dan verhoog je de hypotheek (als dat kan qua inkomen en waarde woning) met 70.000 euro, maar die 70,000 ontvang je niet in één keer op je betaalrekening want dat wordt op het bouwdepot gestort.
Uit het bouwdepot betaal je vervolgens de nota's. Zie ook: https://www.ing.nl/partic...heek/bouwdepot/index.html

Je hebt in dit voorbeeld dus in het begin je reguliere hypotheek van 300.000, plus de nieuwe lening van 70.000 en ook een bouwdepot van 70.000.De rente op het bouwdepot is dan (meestal) gelijk aan de rente van de nieuwe lening. Met iedere betaling uit het depot ga je dus per saldo meer rente betalen.

Met het bouwdepot kunnen alleen zaken betaald worden voor verbetering van de woning, een aflossing van je gewone hypotheek gaat dus niet via het bouwdepot. Let ook op de looptijd, van maximaal 2 jaar.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
pagani schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:31:
Vragen:
Zo hoog als de rente van je nieuwe leningdeel, het is een uitbreiding op je bestaande hypotheek (tenzij je die oversluit)
Bij een hypotheekverstrekker, je mag best combineren
Er wordt aan het eind van het bouwdepot (bij minder dan x euro, meestal een paar duizend) ineens een restbedrag uitbetaald, maar dit gaat niet genoeg zijn voor je hele hypotheek
Dit hangt naast alles af van je financiële situatie, je toekomstwensen en welk risico je wilt nemen. 2.5 procent rente is lager dan het rendement op aandelen bijvoorbeeld, maar ga eens in gesprek met een adviseur
Dat hangt af van je hypotheek, heeft die uberhaupt lagere klasses en kom je dan onder dat percentage. Let wel, sinds 1 juli moet een taxatie aan véél meer eisen voldoen en kost inmiddels zo'n 600 euro, die taxatie heb je nodig om die overwaarde te bepalen én voor een eventueel bouwdepot (een taxatie voor/na berekening)

5 Andere financiële opties mogelijk? Uiteraard. Waarschijnlijk is de hele hypotheek oversluit met een boete (en dus een toegevoegd bouwdepot en meegenomen taxatie voor/na verbouwing) momenteel gunstig door de lage rente, dan heb je misschien zelfs meer ruimte voor je verbouwing bij vrijwel gelijke maandlasten

Nog een laatste opmerking mijnerzijds: Met 20k red je je wensen niet, ook niet als de prijzen iets dalen. Reken op 1000-1500 euro per kozijn zónder plaatsen, 6k-8k voor de WTW-installatie, 2k (gok ik) voor de vloerisolatie en 8k voor de warmtepomp.
Dankje :-)

Met 20k ga ik het inderdaad niet redden. Daarom dat ik ook aan het kijken ben voor een bouwdepot. Alleen de voorwaarde is dat ik niet meer kwijt wil zijn per maand.

5 Dat is misschien inderdaad ook nog een optie om te vragen. Alleen ik heb hem 20 jaar vastgezet. (stom) Dus zeer waarschijnlijk geen optie.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheDudez schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:40:
[...]
5 Dat is misschien inderdaad ook nog een optie om te vragen. Alleen ik heb hem 20 jaar vastgezet. (stom) Dus zeer waarschijnlijk geen optie.
Redelijke kans dat de 1% rente die je nu meer betaalt uitgespreid over de komende 28 jaar meer kost dan de boete voor het oversluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:45
TheDudez schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:40:
[...]

tja ik vind het niet stom hoor of je moet in de toekomst kunnen kijken dan is het wel stom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 16:38
TheDudez schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:32:
Zie ik staan.
U geeft in mijn.nn aan op welke leningdelen u het restbedrag wilt aflossen. Op de ING website kan ik dit weer niet vinden. Zo als ik het zo lees kan het wel bij nn.

[...]
Als er geld overblijft in je bouwdepot wordt dat op de hypotheek afgelost. Ik ken niet de voorwaarden van alle geldverstrekkers, dus ik weet niet of je een keuze hebt of je het aflost op de oude leningen of dat het afgelost moet worden op de nieuwe lening die bij het bouwdepot afgesloten is,

Je zult wel altijd moeten onderbouwen hoe veel je gaat verbouwen. Dus als je 40.000 kan onderbouwen kun je niet een depot van 70.000 sluiten en de rest op een lening naar keuze aflossen aan het eind.

En wat ook al genoemd werd in een ander bericht: als je woning voor deze verbouwing al veel meer waard is dan de hypotheek zijn er ook aanbieders die je geen bouwdepot aanbieden, maar het bedrag voor de verbouwing in een keer op je rekening storten. Een bouwdepot is dan alleen een optie als je meer wilt lenen dan de woning waard is voor je de verbouwing gaat starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
AndosH schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:03:
[...]

Als er geld overblijft in je bouwdepot wordt dat op de hypotheek afgelost. Ik ken niet de voorwaarden van alle geldverstrekkers, dus ik weet niet of je een keuze hebt of je het aflost op de oude leningen of dat het afgelost moet worden op de nieuwe lening die bij het bouwdepot afgesloten is,
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat banken dit toelaten want dan zou je makkelijk een hypotheek met hoge rente kunnen inruilen voor een met lage(re) rente, door zoals TS van plan lijkt te zijn een fors bouwdepot te nemen en vervolgens minder uit te geven aan verbouwen. 99% kans dat het niet kan, en voor die 1% kans dat het wel kan heb je een hypotheekadviseur nodig die de regeltjes enorm nauwkeurig kent, niet een random Tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:23

Whaam

Meer beter

Dan nog, een bank leent je niet zo maar even 70k (of hoeveel je ook maar nodig denkt te hebben), je moet dat specificeren met bijvoorbeeld offertes of voorbeeldberekeningen. Als het goed is kost de verbouwing dus niet minder dan je bijleent, -los van eventuele bespaarde onvoorziene kosten- maar mocht je geluk hebben dan heb je een pot(je) geld ergens waar je geen verbouwingszaken meer van hoeft te betalen. Bij sommige banken kan je dat overgebleven bedrag op je hypotheek aflossen.

Maar ‘te mooi om waar te zijn’ is het dus niet, want een verbouwing is taffesduur momenteel.

Hier kan een adviseur je bij helpen, die weet als het goed is de voorwaarden van verschillende banken.

Los van dit alles, een bouwdepot is zoals hierboven al genoemd een extra lening, bovenop je huidige. Tenzij er mooie trucs zijn met overwaarde die ik niet ken, ga je dus altijd meer betalen: je leent namelijk meer.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Man, waarom wil je je hypotheek aflossen, je leeft nu. Ik zou die 20K als buffer laten staan.

Je kunt je kruipruimte ook vol laten spuiten met het een of ander, lijkt me goedkoper.

Ventilatiesysteem snap ik niet zo, worden toilet, badkamer en keuken niet afgezogen?

Warmtepomp heeft ook een buitenunit, kun je die kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:19
Als je bouwdepot ruimte over heeft aan het einde wordt bij mijn bank het restant op dit leningdeel zelf afgelost. Niet een leningdeel naar keuze.

Ook wel logisch, anders zou je een bouwdepot in deze stijgende markt kunnen gebruiken als verkapte oversluiting zonder boete. Dus ik verwacht niet dat die vlieger op gaat.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Een tip vanuit mij. Je krijgt alleen een bouwdepot op het deel dat redelijk waarde vast is. Een keuken krijg je bijv maar 60-70% van "vergoed (betaald)". Dit omdat het smaak afhankelijk is.

Daarnaast moet je een lijst aanleveren met welke verbeteringen je wilt doen. De verstrekker betaald niks als het niet op die lijst staat (die zijzelf goed keuren trouwens).

De gedachte van een bouwdepot is leuk. Alleen bepaald uiteindelijk de verstrekker wat ze uitbetalen en hoeveel zij per onderdeel willen betalen.

-- Bericht aangepast: Vergoeding is niet de juiste bewoording, aangezien het gaat over een lening. Niet over ee gift.

--
Overleg dus eerst goed met de verstrekker voordat je al offertes tekent.

[ Voor 21% gewijzigd door Jboy1991 op 03-10-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:40
Jboy1991 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:39:

De gedachte van een bouwdepot is leuk. Alleen bepaald uiteindelijk de verstrekker wat ze vergoeden en hoeveel zij daarvan vergoeden.
Vergoeden lijkt me sowieso niet de juiste term… ze bepalen wat ze aan je willen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Citroentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Vergoeden lijkt me sowieso niet de juiste term… ze bepalen wat ze aan je willen lenen.
Ik zat er nog aan te denken om vergoeding tussen haakjes te plaatsen. Maar je hebt gelijk, het is geen gift/vergoeding maar een lening.

Bericht aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 23:32
Dus verhogen zonder bouwdepot.

Betere rente en doen wat je wil, je huis is het meer dan waard.
Als je het alleen uitgeeft wat niet bij je huis hoort dan kan je dat niet aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Jboy1991 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:39:
Een tip vanuit mij. Je krijgt alleen een bouwdepot op het deel dat redelijk waarde vast is. Een keuken krijg je bijv maar 60-70% van "vergoed (betaald)". Dit omdat het smaak afhankelijk is.
Nee hoor. In ieder geval niet bij de ING

https://www.ing.nl/partic...heek/bouwdepot/index.html

Staat jouw keuken als voorbeeld gewoon bij en kan uit ervaring vertellen dat die gewoon 100 procent vergoed wordt
Daarnaast moet je een lijst aanleveren met welke verbeteringen je wilt doen. De verstrekker betaald niks als het niet op die lijst staat (die zijzelf goed keuren trouwens).
Wederom zeker niet altijd het geval. ING betaalde alles waarvoor ik een bonnetje indiende uit het bouwdepot. Het moest uiteraard wel aannemelijk zijn dat het verbouwingskosten waren (dus de afhaalhap zal vast niet goedgekeurd worden) maar er was zeker geen sprake van een vooraf goedgekeurde lijst. Bepaalde posten die we zelf hadden ingeschat vielen lager uit waardoor we ook nog andere dingen hebben aangepakt die we vooraf niet hadden meegenomen in het verhaal. Geen enkel probleem om te declareren. En nee dat was niet gevalletje wel gelukt maar mag eigenlijk niet, want
Door de renovatie of verbouwing de kwaliteit van uw huis verbetert en deze hierdoor in waarde stijgt.
De verbeteringen vastzitten aan je huis en niet zonder beschadiging kunnen worden losgemaakt.
Zolang het daar aan voldoet vond de ING het prima

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 03-10-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
We Are Borg schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Nee hoor. In ieder geval niet bij de ING

https://www.ing.nl/partic...heek/bouwdepot/index.html

Staat jouw keuken als voorbeeld gewoon bij en kan uit ervaring vertellen dat die gewoon 100 procent vergoed wordt

[...]

Wederom zeker niet altijd het geval. ING betaalde alles waarvoor ik een bonnetje indiende uit het bouwdepot. Het moest uiteraard wel aannemelijk zijn dat het verbouwingskosten waren (dus de afhaalhap zal vast niet goedgekeurd worden) maar er was zeker geen sprake van een vooraf goedgekeurde lijst. Bepaalde posten die we zelf hadden ingeschat vielen lager uit waardoor we ook nog andere dingen hebben aangepakt die we vooraf niet hadden meegenomen in het verhaal. Geen enkel probleem om te declareren. En nee dat was niet gevalletje wel gelukt maar mag eigenlijk niet, want

[...]

Zolang het daar aan voldoet vond de ING het prima
Ik heb niks gezegd, blijkbaar is het per hypotheekverstrekker verschillend. Wij begrepen van ons adviseur dat het overal dezelfde regels zijn.

Bij ons hyptoheekverstrekker mogen wij bijv pcs klik wel betalen uit de bouwdepot maar bij ing weer niet

Daarnaast staat dit zinnetje in onze voorwaarden:
U mag geld uit het bouwdepot alleen gebruiken voor meerwerk of verbeteringen die in de
verbouwingsspecificatie in het hypotheekaanbod of in het taxatierapport staan vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
iamcj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:17:
Man, waarom wil je je hypotheek aflossen, je leeft nu. Ik zou die 20K als buffer laten staan.

Je kunt je kruipruimte ook vol laten spuiten met het een of ander, lijkt me goedkoper.

Ventilatiesysteem snap ik niet zo, worden toilet, badkamer en keuken niet afgezogen?

Warmtepomp heeft ook een buitenunit, kun je die kwijt?
Kruipruimte volspuiten ga ik denk ik ook doen. Moet alleen nog even 3 ingangen vinden. (plavuizen vloer en 3 delen)
Ik heb helemaal niks. Alleen in de ramen roosters.

Buitenenuit kan ik kwijt de vraag is of ik dat wil ben ik nog niet over uit. Vind het lelijk want het zou aan de voorkant van mijn huis moeten. En staat ook wel in de weg. (looppad naar de schuur) Je hebt ook zonder buitunit. De vraag is of dat wat is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:35
Volgens mij is het heel simpel. ( in ons geval kan dit zo )
Je hebt een hypotheek van 200.000 euro. Je hebt daarvan 20.000 euro afgelost afgelopen 2 jaar dus is de hypotheek nog 180.000 euro. Je kan die 20.000 euro weer opnemen in je hypotheek zonder naar de notaris te hoeven. Daarmee kan jeje verbouwing financieren. Geen idee of die 20k nog aftrekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Mektheb schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:19:
Dus verhogen zonder bouwdepot.

Betere rente en doen wat je wil, je huis is het meer dan waard.
Als je het alleen uitgeeft wat niet bij je huis hoort dan kan je dat niet aftrekken.
Deze snap ik niet helemaal. Dus hypotheek verhogen. Want ik heb 1 ton afgelost? Maar dan heb je toch de oude rente? of krijg je dan de nieuwe lage rente?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
TheDudez schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Kruipruimte volspuiten ga ik denk ik ook doen. Moet alleen nog even 3 ingangen vinden. (plavuizen vloer en 3 delen)
Ik heb helemaal niks. Alleen in de ramen roosters.

Buitenenuit kan ik kwijt de vraag is of ik dat wil ben ik nog niet over uit. Vind het lelijk want het zou aan de voorkant van mijn huis moeten. En staat ook wel in de weg. (looppad naar de schuur) Je hebt ook zonder buitunit. De vraag is of dat wat is.
Die zonder buitenunit maken veel herrie binnen. Je kunt hem ook aan de gevel hangen of op je dak zetten. Volgens mij mag je niet zomaar wat aan je voorgevel hangen btw. Check je gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Eigenlijk toch te belachelijk dat je zoveel moet investeren om je maandelijkse kosten laag te houden.
Je hebt al zonnepanelen. Mijn volgende stap zou zijn spouwisolatie en eventueel kozijnen vervangen.
Een warmtepomp zou ik nog mee wachten. Zou het in stappen doen. En met welk maandelijks bedrag ben je tevreden aan energiekosten?

Ps. Mijn reactie op vraag 5: je krijgt volgens mij geen risicoverlaging als een huis meer waard wordt op de markt. Dan zou die ook weer omhoog gaan bij instorten van de markt. Dit gaat over het moment dat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ik heb een schuin dak voor een heel groot deel. Ophangen vind ik echt super lelijk aan de voorkant. Heb achter wel een rechtstuk. Maar dat is al zo 15 meter verder van mijn huidige cv ketel. Zou misschien net kunnen maar rendement is een stuk slechter. Mag maximaal 20 meter zijn.
iamcj schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Die zonder buitenunit maken veel herrie binnen. Je kunt hem ook aan de gevel hangen of op je dak zetten. Volgens mij mag je niet zomaar wat aan je voorgevel hangen btw. Check je gemeente.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Mastergo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:17:
Eigenlijk toch te belachelijk dat je zoveel moet investeren om je maandelijkse kosten laag te houden.
Je hebt al zonnepanelen. Mijn volgende stap zou zijn spouwisolatie en eventueel kozijnen vervangen.
Een warmtepomp zou ik nog mee wachten. Zou het in stappen doen. En met welk maandelijks bedrag ben je tevreden aan energiekosten?

Ps. Mijn reactie op vraag 5: je krijgt volgens mij geen risicoverlaging als een huis meer waard wordt op de markt. Dan zou die ook weer omhoog gaan bij instorten van de markt. Dit gaat over het moment dat je koopt.
Zo laag mogelijk bedrag. Maar alleen moet het financieel wel waard zijn.

De spouwmuur vind ik teveel risco de spouw is op sommige stukken net 4 en soms 6 CM. Je hebt nauwelijks garantie. Iedereen kan wat in je muur spuiten. Er is wel een garantie fonds. Maar dat is allemaal van wceend.

Ik kijk alleen naar een warmte pomp om de maandelijks kosten te drukken.

1) Huis moet zo fijn mogelijk zijn.
2) Zo laag mogelijk vaste lasten.
3) Weinig onderhoud. (vandaar kunststof)

Ik moet hoe dan ook iets gaan doen. (je wordt gedwongen zie de gas prijzen) Alleen het blijft erg lastig wat ik precies moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 03-10-2021 11:07 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
TheDudez schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:35:
Ik heb een schuin dak voor een heel groot deel. Ophangen vind ik echt super lelijk aan de voorkant. Heb achter wel een rechtstuk. Maar dat is al zo 15 meter verder van mijn huidige cv ketel. Zou misschien net kunnen maar rendement is een stuk slechter. Mag maximaal 20 meter zijn.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/vakbladwarmtepompen.nl/app/uploads/2020/05/0715102E-Decorio-Luchtwarmtepompbehuizing-30-55-kopie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
TheDudez schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Zo laag mogelijk bedrag. Maar alleen moet het financieel wel waard zijn.

De spouwmuur vind ik teveel risco de spouw is op sommige stukken net 4 en soms 6 CM. Je hebt nauwelijks garantie. Iedereen kan wat in je muur spuiten. Er is wel een garantie fonds. Maar dat is allemaal van wceend.

Ik kijk alleen naar een warmte pomp om de maandelijks kosten te drukken.

1) Huis moet zo fijn mogelijk zijn.
2) Zo laag mogelijk vaste lasten.
3) Weinig onderhoud. (vandaar kunststof)

Ik moet hoe dan ook iets gaan doen. (je wordt gedwongen zie de gas prijzen) Alleen het blijft erg lastig wat ik precies moet doen.
Een kennis heeft zijn oude woning helemaal gasloos gemaakt en is ook van het gas af ( lees jaren 70 woning ) Hij heeft een lucht-lucht warmtepomp. Begane grond compleet vloerverwarming en op de 1e etage radiators.
Geloof 26 panelen op zijn dak liggen.
De 1e etage krijgt hij nauwelijks echt warm. Je kan niet even de radiator opendraaien zoals met gas dat het ineens veel warmer word. Maargoed echt stoken hoeft ook niet voor de slaapkamers. Beneden word alles wel netjes warm. Ze hebben beneden kantoor dus voor thuiswerken prima. Badkamer verwarming is electrisch. De warmtepomp staat op het dak en is een grote ramp want bij vol vermogen staat hij goed te brommen/trillen en op 1 grote slaapkamer is dat heel goed te horen. Geloof dat ze die nu ook niet meer als slaapkamer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Mastergo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Een kennis heeft zijn oude woning helemaal gasloos gemaakt en is ook van het gas af ( lees jaren 70 woning ) Hij heeft een lucht-lucht warmtepomp. Begane grond compleet vloerverwarming en op de 1e etage radiators.
Geloof 26 panelen op zijn dak liggen.
De 1e etage krijgt hij nauwelijks echt warm. Je kan niet even de radiator opendraaien zoals met gas dat het ineens veel warmer word. Maargoed echt stoken hoeft ook niet voor de slaapkamers. Beneden word alles wel netjes warm. Ze hebben beneden kantoor dus voor thuiswerken prima. Badkamer verwarming is electrisch. De warmtepomp staat op het dak en is een grote ramp want bij vol vermogen staat hij goed te brommen/trillen en op 1 grote slaapkamer is dat heel goed te horen. Geloof dat ze die nu ook niet meer als slaapkamer gebruiken.
Hier een L/W WP (lees jaren 30 woning) en van het gas af. Enkel radiatoren door het hele huis. Gaat prima. Alleen in die enorme winterweek was het lawaai wat hoog, maar met silent mode werd dat verholpen. Dan verbruikt die gewoon het elektrische element zo nu en dan. SWW doen we bewust met een WPB in huis op zolder. Dat scheelt ook voor het lawaai buiten. Op zolder zijn ook onze thuiswerkplekken en een simpel zelfbouw gipswandje + isolatie maakt al dat ik de WPB niet hoor. En zo zijn er honderden gebruikers hier op tweakers die nergens last van hebben in allerlei verschillende situaties.

Voor wie het wil volgen: https://pv.pilight.nl/wp.html

Wat betreft een Hybride WP, lees mijn inbreng hier eens en overweeg het dan nogmaals: Hybride warmtepomp

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2021 16:00 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier begin dit jaar een fikse verbouwing gedaan. We hadden de keuze voor een bouwdepot of het opnemen van een deel van onze overwaarde.

Bouwdepot zou enkel gebruikt kunnen worden voor een verbouwing, onderbouwd met offertes, taxatie en facturen. Het eventuele restant zou dan automatisch afgelost wordt op het bouwdepot-deel.

Overwaarde opnemen zou ook kunnen en dan kregen we vrij beschikking over het bedrag. Overleggen van onze laatste WOZ-aanslag was voldoende voor een akkoord van de bank. Nadeel was echter dat we dan 0,1% meer rente zouden betalen (tov bouwdepot) maar het restant naar keuze zouden kunnen inzetten. Dus ook voor aflossen van eventuele “dure” andere hypotheekdelen.

Wij hebben daarom gekozen voor de laatste optie.
Pagina: 1