Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1950
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-03-2023
Hallo allemaal.
Ik heb een FritzBox 7590 in combinatie met de Siemens Gigaset C450 IP.
Voor het uitbellen gebruik ik Voipbuster en voor het inbellen heb ik een nummer van BudgetPhone.
Uitbellen is geen probleem maar als ik gebeld wordt, zie ik (sinds modem update?) geen nummer/naam meer van de beller in de display van de Gigaset.
Het rare is dat in het Telefonie/Oproepenlijst van de 7590, ik alle nummers wel zie staan die me gebeld hebben.
De nummers komen gewoon “binnen” maar worden niet zichtbaar op de Gigaset.
Er staat alleen Extern en vaste net in het display als ik gebeld wordt.

Nu komt het: het heeft altijd gewerkt maar om een of andere reden nu niet meer.
Ik vermoed dat het komt door de laatste update van de 7590 naar versie 07.28
Ik heb van alles al geprobeerd, zoals het veranderen van regio en taal naar Germany.
Dat loste ook niks op. Ook de Gigaset (basisstation) een harde reset gegeven en alles weer opnieuw ingesteld, maar ook dat hielp niet.
Inmiddels iets gelezen over DTMF en FSK en ik denk dat daar de kneep zit, alhoewel het hier al jaren goed heeft gefunctioneerd.
Ook de Clip functie staat in de 7590 aangevinkt.
In het Telefoonnummer bewerken menu staat o.a. – DTMF-overdracht op Automatic en Nummerweergave – op Gedeactiveerd.
Nu zou je zeggen dat dat niet goed is maar de keuzes die ik daar voorhanden krijg zijn:
Telefoonnummer in displaynaam of Telefoonnummer in usernaam of Telefoonnummer in display- of usernaam en als laatste Telefoonnummer in ‘P-Preferred-Identity’
Ik heb alles geprobeerd in dit menu, maar ook dat gaf geen oplossing.

Zou ik terug kunnen gaan naar de vorige versie van de 7590 om te zien of het dan wel weer werkt?

Ik heb totaal geen idee meer wat te doen om het weer werkend te krijgen.
Iemand nog suggesties om het probleem op te lossen?

Met vriendelijke groet,
Wim.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04

lier

MikroTik nerd

[b]Wim1950 in "Geen nummerweergave FB 7590 i.c.m. Siemens Gigaset C450 IP"Wim1950 schreef op maandag 27 september 2021 @ Zou ik terug kunnen gaan naar de vorige versie van de 7590 om te zien of het dan wel weer werkt?
Waarom niet? Lijkt mij (bijna) de eerste stap.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1950
Zal me eens verdiepen hoe dat in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1950
OPGELOST!

Een downgrade zag ik eigenlijk niet zo zitten om geen connectie problemen achteraf te krijgen.
Wat heb ik toen gedaan?
Vóór mijn 7590 gebruikte ik een 7490 en heb deze nu geïnstalleerd om verbinding met internet te maken.
Na wat instellingen te hebben veranderd kreeg ik mijn telefoon werkend maar ook nu geen nummerweergave.
Toch echt vreemd want ook met deze router heeft het altijd gewerkt.
Dan ook hier maar eens de regio veranderd nadat het aanwezige telefoonnummer was verwijderd.
De regio veranderd naar Germany en na herstart weer de procedure van het ingeven van het telefoonnummer herhaald.
En wat denk je? Juist, nu wel nummerweergave te zien, pff.

Toch maar eens kijken of dat geen toeval was en alles teruggezet naar Nederland en je raadt het al, geen nummerweergave.
Toch moet er iets veranderd zijn aan AVM zijde want in het verleden werkte het wel.

Nu terug naar de 7590. Alles weer aangesloten nadat de 7590 een tijdlang stroomloos is geweest en het telefoonnummer opnieuw ingegeven. Met het bellen naar mezelf kwam er geen naam of nummer in het display.
Nu maar hopen of het werkt als ik de regio naar Duitsland veranderd.
Na de nodige handelingen kon ik gaan testen en ja hoor, daar kwam weer een naam in de display tevoorschijn. Toch vreemd want dat had ik gisteren ook al gedaan, maar het werkt gelukkig weer.

Conclusie is dan ook dat er van de AVM zijde iets veranderd is qua signaal om de nummerweergave te laten zien en dat de Nederlandse versie dat niet ondersteunt.

Bedankt met het meedenken en hopelijk hebben andere mensen iets aan mijn relaas.

Wim.

• Wim1950
Even nog een korte aanvulling.

Ik ben al jaar en dag een abonnee van XS4ALL en ik vermoed nu het volgende:
Omdat het altijd heeft gewerkt, zoals ook met de 7490 die ik pakweg 2 jaar geleden afgekoppeld heb omdat ik een 7590 kreeg, en deze nu weer aangesloten heb en geen nummerweergave te zien krijg, denk ik dat het komt omdat XS4ALL nu definitief KPN is geworden en KPN alleen maar met DTFM werkt en geen FSK.
XS4ALL heeft dat zéér waarschijnlijk wel altijd ondersteund.
Nu de daadwerkelijke overgang naar KPN een feit is, is dit (denk ik) de reden van het niet doorkomen van de nummerweergave.

Maar gelukkig werkt nu alles weer, ook de FritzCall met de foto's van de beller op de televisie.

Wim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe_d
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09-2024
Wat kan de overgang van XS4ALL naar KPN te maken hebben met het nummerweergave probleem?
Gezien jouw inkomende gesprekken (waarmee het probleem zich voordoet) via Budgetphone binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 20:41
Wat heb je precies voor opstelling in gebruik? Zijn de handsets aangemeld op de Fritzbox, of op een Gigaset basisstation? Persoonlijk zou ik altijd proberen gebruik te maken van een Gigaset basisstation, dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt. Als er aan Fritzbox kant iets verandert, dan weet je inderdaad nooit of het invloed heeft op de werking van je handsets.

Het ligt in ieder geval niet aan de overstap van xs4all naar KPN. Nummerweergave zit gewoon verstopt in het invite pakket wat gestuurd wordt vanuit Budgetphone naar jou toe en het is aan je hardware om dat pakketje verder af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:33
Sorry voor de kick, maar ik wilde even melden dat het wijzigen van de regio naar Germany nog steeds noodzakelijk is bij sommige typen DECT-telefoons, ook met de meest recente firmware versie 7.50 voor de 7590.

Ik had voor m'n ouders een nieuwe Gigaset E290 gekocht via amazon.nl. Nummergave bleek niet meer te werken, terwijl dit bij hun (hele) oude Panasonic DECT-telefoon wel gewoon werkte.

Na lang zoeken vond ik dit topic en inderdaad na het instellen van de 7590 op de regio Germany ging nummerweergave gewoon werken.

Blijkbaar stuurt amazon.nl dus (soms) Duitse modellen op (wat ik al had kunnen weten, want de geprinte handleiding in de doos was alleen in het Duits 8)7).

Dus @Wim1950 bedankt voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny5wd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Het is zeker waar dat dit ook vandaag nog een issue is, zelfs voor de INTERNE nummerweergave vanuit je Fritz!Box. Een voorbeeld:

Met landinstelling op Nederland kan je bijvoorbeeld de ingebouwde "wekker" / het "alarm" op je Fritz!Box instellen op een bepaalde tijd met een bepaalde tekst.

De wekker / het alarm op de Fritz!Box gedraagt zich als een intern toestel.
Wanneer nu de landinstelling is ingesteld op Nederland, verstuurt de Fritz!Box naar de ANALOGE interne poorten, dus FON1, FON2 of soms FON3, alleen het telefoonnummer door.

In geval van de wekker / dat alarm dus 41, 42 of 43 (je kan drie wekkers/alarms instellen).

De nummerweergave die dan actief is op de interne poorten is uitsluitend DTMF, zoals gebruikt door KPN.
Werkt dan ook met analoge toestellen die voor NummerWeergave op het KPN-netwerk zijn ingesteld, maar niet op bijvoorbeeld een Gigaset DL500A (doet alleen het internationale FSK).

Op toestellen die DTMF NummerWeergave begrijpen zie je dan keurig 41, 42 of 43 (of **41, **42, **43).

Zet je de landinstelling op Duitsland, dan verstuurt de Fritz!Box naar de ANALOGE interne poorten ook de TEKST van de wekker mee (want FSK kan ook een "naam" meesturen en tijd en datum automatisch instellen voor analoge toestellen, terwijl DTMF NummerWeergave alleen een nummer kan sturen sturen).

De tekst die je instelt bij je alarm wordt op de analoge poorten dus als "naam" informatie voor je nummerweergave gekoppeld aan 41/42/43 doorgegeven.

Het lijkt erop dat AVM dus heeft besloten om bij landinstelling Nederland geen CNIP meer te ondersteunen op de interne analoge aansluitingen, maar alleen CLIP.

De externe analoge lijn herkent nog wel beide formaten bij binnenkomende oproepen, want zowel bij KPN als bij bijvoorbeeld Ziggo verschijnen wel de nummers in de logbestanden van de Fritz!Box.

Gelukkig heb je hier alleen last van bij de analoge interne poortjes.
DECT toestellen die CAT-iq 2.0 conform zijn of Fritz, SwissVoice en/of legacy Siemens en Gigaset DECT-toestellen die rechtsstreeks draadloos zijn verbonden met de Fritz!Box en deze als DECT-basis gebruiken geven wel altijd naam en nummers door (in ieder geval intern).

Voor ISDN-toestellen geldt hetzelfde, want DSS1 is een Europese standaard die eigenlijk overal werkte. In het geval van het alarm wordt de tekst dan als ISDN display tekst naar het toestel verzonden via het D-kanaal.

Je kan dit zelf uitproberen, ook als je KPN hebt. Zet het land op Duitsland in plaats van Nederland en sluit een analoog toestel aan op FON1. Laat de wekker rinkelen op dat toestel nummer.

Of via interne toestellen, bel vanaf een ander toestel (wel eentje dat rechtsstreeks op Fritz!Box is aangesloten) naar **1 en kijk wat er op het display staat.

Bij instelling op DUITSLAND zal de NAAM van het andere interne toestel verschijnen.
Bij instelling op NEDERLAND zal alleen het NUMMER van het andere interne toestel verschijnen.
Net zoals bij de wekker...

Maar KPN of Ziggo etc. maakt daarbij niet uit, want zodra je extern belt naar je vaste nummer, bijvoorbeeld vanaf je mobiel, dan zal de Fritz!Box zowel bij KPN (DTMF) als bij Ziggo (FSK) het nummer herkennen en weergeven.

Staat het nummer dan in het telefoonboek van de Fritz!Box, dan zal bij de instelling DUITSLAND in plaats van het nummer ook de NAAM zoals vermeld in Fritz!Box telefoonboek verschijnen, OOK op het analoge toestel aan FON1 en OOK als die naam NIET in dat interne toestel zelf is opgeslagen.

Bij de instelling op Nederland zal, ongeacht of extern signaal DTMF (KPN) of Ziggo (FSK) is, intern alleen het NUMMER verschijnen (en dat geldt dan alleen voor FON1 en FON2, want bij ISDN en bij DECT verschijnt de naam dus wel gewoon, in beide gevallen, mits ISDN DSS1 en/of DECT CAT-iq 2.0 (zie boven) alsmede het binnenkomende nummer in het telefoonboek van de Fritz!Box gezet.

Zelf gebruik ik nu uitsluitend nog Fritz!-eigen of CAT-iq 2.0 compliant toestellen (in Nederland zal je dat overigens nooit in de winkel ergens vermeld zien, want vaste telefonie over DECT is op zijn minst bij consumenten in Nederland een minder groot dingetje dan in Duitsland -- net zoals dat voor ISDN gold).

Intern gebruik ik ook nog ISDN ipv VoIP in sommige gevallen, vanwege bepaalde features die vanuit de Fritz!Box eigen SIP-implementatie nog niet altijd lekker werken.

Bel je de klantenservice van AVM, dan kunnen ze je vaak niet verder helpen tegenwoordig. We zullen dus met deze wijzigingen aan AVM zijde moeten leren leven.

Gelukkig kan je op een 6890 en op een 7590 wel gewoon zelf Annex B of Annex A instellen voor het modemgedeelte en ook zijn de WiFi frequenties in Europa geharmoniseerd dus het wijzigen van de landinstellingen heeft wat dat betreft geen nadelige gevolgen, althans heb ze nog niet kunnen ontdekken. Hooguit aan andere kiestoon wellicht maar ook dat is mij niet opgevallen.

Conclusie: land op Duitsland instellen en de rest zoals je gewend bent in Nederland. Taal kan gewoon op Engels en ook de landcode voor telefonie kan gewoon op 31.

Als het even kan, toestellen die FSK ondersteunen (of beide standaarden) neerzetten, of een stokoude Fritz!Box voor twee tientjes van marktplaats halen en die tussen je DTMF-toestel en je op Duitsland ingestelde Fritz!Box plaatsen en dan als een NummerWeergave converter gebruiken (want de echte converters zoals Artech EX700 serie en WhozCalling zijn ofwel lastig verkrijgbaar danwel veel te duur voor thuisgebruik).

Last but not least, ik het land niet op United Kingdom zetten, want de FSK NummerWeergave aldaar werkt weer op andere frequenties..... en ook niet op Bellcore/USA, want dan moet je je telefoon eerst 1x laten rinkelen alvorens naam/nummer etc verschijnt.

Voordeel van op Duitsland instellen is ook dat geschikte toestellen automatisch datum en tijd overnemen van de Fritz!Box, in ieder geval maand, dag en tijd. Jaar moet je mogelijk dan nog zelf even instellen.

Voor ISDN toestellen heeft dat altijd al gewerkt, ongeacht landinstelling, want wederom onderdeel van de standaard.

Sorry voor deze necro-post O-)

[ Voor 0% gewijzigd door johnny5wd op 03-05-2023 14:31 . Reden: ontbrekende conditie telefoonnummervermelding in telefoonboek van Fritz!Box ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny5wd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
@Mr Magic

<snip>
Ik had voor m'n ouders een nieuwe Gigaset E290 gekocht via amazon.nl. Nummergave bleek niet meer te werken, terwijl dit bij hun (hele) oude Panasonic DECT-telefoon wel gewoon werkte.

<snip>
Ik zou in dat geval een Gigaset E290HX (dus met de letters HX) aanschaffen en in de Fritz!Box het vakje CAT-iq 2.0 ondersteuning aanvinken. Daarna de HX-handset rechtsstreeks op de Fritz!Box aanmelden in plaats van met eigen basis op een analoog poortje aan te sluiten.

Overigens:

Alle Gigaset HX-handsets zijn CAT-iq 2.0 compliant en een aantal "Professional" toestellen ook.

Dan zou de NummerWeergave (én naamweergave uit het telefoonboek) gewoon moeten werken en ook het telefoonboek van de Fritz!Box gemakkelijk toegankelijk moeten zijn, hetzij door lang indrukken telefoonboek knopje danwel door instelling te wijzigen in het Gigaset-toestel. Dat telefoonboek kan trouwens ook gewoon een CardDAV of een Google-account zijn en als je dat voor je ouders beheert hoef je de boel dus niet op individuele toestellen in te stellen ;-)

Voor de goede orde, DECT-handsets die CAT-iq 2.0 en CAT-iq 2.1 ondersteunen (dus NIET slechts "gebaseerd zijn op, zoals Yealink) of hiervoor gecertificeerd zijn kan je rechtsstreeks aanmelden op Fritz!Boxen (ik dacht vanaf firmware 06.50) en gebruik maken van de verplichte CAT-iq 2.0 features (inclusief nummerweergave en centraal telefoonboek).

Een overzicht met officieel gecertificeerde toestellen is hier te vinden:
CAT-iq 2.x Certified Products

Oudere Siemens Gigaset toestellen werken vaak ook, maar die moet je dan wel aanmelden zonder het vinkje voor CAT-iq 2.0 ondersteuning (na aanmelding kan je het vinkje weer aanzetten om beide typen door elkaar te kunnen gebruiken).

Op oudere generatie (lees: Siemens-tijdperk) Gigaset DECT-toestellen kan je vaak het envelopje ingedrukt houden om bij het telefoonboek te komen, of door INT en dan "Telefoonboek" te bellen of door bijvoorbeeld 3# te kiezen / programmeren onder een toets (probeer maar -- wel pas na aanmelding zonder dat vinkje - zie boven).

[ Voor 2% gewijzigd door johnny5wd op 03-05-2023 17:38 . Reden: verkeerde code onder Gigaset geschreven - 0# is voor menu, 3# is voor telefoonboek ]

Pagina: 1