Onduidelijkheid kosten aanleg riolering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Hallo,

Ik heb in 2019 een bouwgrond gekocht die deel uitmaakt van een nieuwe verkaveling waar ik nu een woning op aan het bouwen ben (in Belgie als dat uitmaakt). Er ligt geen riolering voor ons perceel, en in de verkoopakte staat het volgende:
Voor de activiteit riolering kunnen deze loten/woningen aangesloten worden op de riolering in de aanpalende straat. De toekomstige eigenaars dienen voor hun rioolaansluiting een aanvraag in te dienen bij Infrax. De eigenaars dienen een vergoeding voor de 1ste ingebruikname te betalen.
Ik ging er dus ook vanuit dat ik de aanvraag moest lanceren bij Infrax, en de kosten voor de wegenwerken en het plaatsen van de riolering langs de straat voor de verkoper is. Er staat ook specifiek vermeld dat ik een vergoeding 1ste ingebruikname dien te betalen, en niet de kosten voor de aanleg van de hele riolering. Het gaat om een verkaving met 7 percelen, en mijn perceel ligt net in het midden, dus het kan ook niet zijn dat ik de kosten dien te betalen voor het hele stuk tot aan mijn perceel. Ik ben de 1ste die aan het bouwen is, dus de andere eigenaren zijn hier nog niet mee bezig.

Electriciteit heb ik wel al laten aansluiten, dit stond ook zeer duidelijk vermeld dat deze kosten voor mij waren in de verkoopsakte:
Voor de activiteiten aardgas – elektriciteit – kabeltelevisie kunnen er uitbreidingen, verplaatsingen en/of aanpassingen nodig zijn aan de verdeelnetten om de percelen/woningen aansluitbaar te maken. De kosten hiervoor zijn steeds ten laste van de initiatiefnemer van het project.
Zoals je kan zien staat er hier duidelijk vermeld dat ik deze kosten moet betalen, maar bij de riolering dien ik enkel de vergoeding 1ste ingebruikname te betalen.

De verkoper van de grond wil dit uiteraard niet. De watergroep (maatschappij van de waterleiding) geeft ook aan dat de verkoper van het perceel dit normaal dient te betalen, maar de verkoper onderneemt niets en zegt dat het allemaal onduidelijk is en ze niets hoeven te doen. Ook mijn poging om contact met hun op te nemen draait op niets uit, ze negeren mij compleet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Heb jij contact met de andere kopers? Is het misschien een idee om de verkoper gewoon compleet te negeren, zelf de aansluiting op het riool gezamenlijk te regelen en dan alle kosten delen door 7? Ja, de eerste in de rij betaald dan iets meer, maar dan krijg je niet domme onzin dat de laatste op de rij praktisch niets hoeft te betalen omdat hij als laatste is gaan bouwen en lekker makkelijk kan aansluiten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Bezulba schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:57:
Heb jij contact met de andere kopers? Is het misschien een idee om de verkoper gewoon compleet te negeren, zelf de aansluiting op het riool gezamenlijk te regelen en dan alle kosten delen door 7? Ja, de eerste in de rij betaald dan iets meer, maar dan krijg je niet domme onzin dat de laatste op de rij praktisch niets hoeft te betalen omdat hij als laatste is gaan bouwen en lekker makkelijk kan aansluiten.
Ik ken niet alle kopers, maar er zijn er ook dit het als investering gekocht hebben, en deze kosten niet willen doen. Uiteraard is zelf betalen een oplossing, maar het gaat erom dat de verkoper zijn handjes terugtrekt terwijl alle kopers dachten/verwachten dat deze kosten nog voor hem zijn. Zoals ik de verkoopakte lees is dat ook de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Het is standaard dat je voor aansluiting van nutsvoorzieningen (riool, electriciteit, water, gas, ...) met gedeelde kosten/werken te maken hebt: jij voorziet en betaalt het stuk tot de straat waar de voorziening die je wil zit; de nutsvoorzieningsmaatschappij de rest (rekent dit als forfaitaire kost aan).
Wil je gas, dan ga je ook betalen tot aan de straat waar gas ligt (vandaar dat "niemand" gas wil als er geen in de straat ligt, want dat kost teveel).
Hier is de omschrijving eigenlijk ook duidelijk, je kan je riolering aansluiten in de aanpalende straat ==> voorzie zelf de buizen naar de grens met de aanpalende straat; daar wordt je aangesloten.

Men gaat er wel erg gemakkelijk van uit dat je zomaar naar de aanpalende straat geraakt via eigen grond (wat vast niet het geval is), dus moeten er afspraken gemaakt worden. Lastige kwestie; misschien even bij verkoper vragen wat de strook is tussen jou perceel en de aanpalende straat waar vastgelegd is dat jou buis mag liggen (met alle nodige rechten hierrond geregeld).

Ik vrees dat het een lastige zal worden, ik ken mensen (in BE) die op zo'n verkaveling zitten die geen rioolaansluiting hebben, alles in de beek 8)7 Vandaag wordt dat wellicht verplichting tot waterzuivering op eigen grond, dat wordt nog veel duurder dan een gezamenlijke buis.

O ja, win juridisch advies in en vraag na bij stad, infrax, .... Een forum kan meningen geven, maar daar kan je niet zoveel mee. Je zal zeker moeten zijn waar je recht op hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 27-09-2021 10:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja dit is duidelijk anders geregeld dan in Nederland, denk voer voor juristen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Lijkt me voer voor een Belgisch bouwkundig ingenieursbureau.
Pagina: 1