Kan op deze ketel een slimme thermostaat? Welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Wij wonen in een (slecht geïsoleerd) huurhuis. Hier hangt een Nefit Ecomline HR-ketel.

Om de kosten een klein beetje te drukken zouden we graag een slimme thermostaat willen. Nu is het zo dat het extreem koud wordt, de thermostaat aan springt en het extreem heet wordt, en dan na een uurtje of twee weer koud voordat hij opnieuw aan springt.

Hoewel ik redelijk verstand heb van domotica snap ik maar heel weinig van hoe ketels werken, behalve dat de thermostaat in de woonkamer hangt en met een kabel naar boven aan de ketel gekoppeld zit. Hier zit (zoals op onderstaande foto's te zien) een kroonsteentje. De blauw + rood gaat naar de ketel, en wit + rood gaat ergens de muur/vloer in.

Het eerste deel van mijn vraag is tweevoud:
Allereerst, kan ik in deze situatie een slimme thermostaat toepassen? Ik begrijp dat met een enkel meetpunt in de woonkamer niet zo gek veel zal veranderen, maar voordat ik hier heel ver in ga met Home Assistant en meerdere sensoren zou ik eerst eens gewoon een iets slimmer kastje in de woonkamer willen. Hier komen veel termen voorbij zoals OpenTherm, tweedraads aansluitingen (is dat wat wij hebben?), modulerende ketels etc. wat mij allemaal dus weinig zegt. Dus heel simpel: Kunnen we een slimme thermostaat aansluiten op onze ketel?
Het tweede deel van deze vraag: Kunnen we dit zelf? Het betreft wel een huurhuis, dus hoewel ik het niet zo heel spannend vind om in de woonkamer een ander kastje op te hangen draai ik liever niet zomaar de ketel open. Als ik hier dus via de verhuurder iemand voor moet inschakelen dan wil ik dit van tevoren weten want dat weegt wel mee in het kostenplaatje.

En dan de tweede vraag, voortbordurend op het eerste deel van de eerste vraag; waar moet ik naar op zoek? Wat kan onze ketel wel en niet, en welke oplossing of technologie kan ik gebruiken?

Toevallig fungeert ons ketelhok ook als serverruimte, dus er zijn stroom en netwerkpunten genoeg om e.a. bij de ketel op te kunnen hangen. Ik zou het zelfs in theorie nog wel aandurven om de kabel vanaf de ketel te vervangen indien nodig, alleen dat stukje naar de ketel liever niet.

Mocht iemand mij kunnen helpen hier enigszins wegwijs in te worden dan zou ik dat heel erg op prijs stellen. Ik kan maar weinig concrete info vinden die er niet vanuit gaat dat je al een expert bent, dus het is lastig om het gat in mijn kennis op te vullen.

Hier een korte fotocollage ter impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOwp59xpBgTTfQez9jDBZvlEkN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njkNmCUuZAob3zjWPADBlhfu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqow9s66AW-bCIW6k4rQcHO2Ipg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NhRObCJawQUc4bJTTv1PRdZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeiIXTDmo2TlV-fPLrE0eV7OAsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMdMcDBs55Ya7isgb2d8bUu9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv3aC1mFUvGqvQ6v35aHWhF7fA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwwLD1uIVbgEgREnpE5wmzUl.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via Oon op 27-09-2021 11:52)

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:26
Je huidige thermostaat kan alleen de ketel aan- en uitschakelen. Dit verklaart ook waarom het heel heet wordt als de ketel aanslaat en pas na een paar uur weer opnieuw aangaat. Dit heet overshoot.

De Nefit ketel die er nu hangt kan wel moduleren. Afhankelijk van hoeveel warmtebehoefte er is zal de ketel dan minder of meer gas geven. Dit moet dan wel gebeuren door een thermostaat die dit ook ondersteund.
Zoals al eerder vermeld in de reacties hierboven heeft deze ketel een iRT bus. Hier passen de oude Nefit thermostaten (niet meer nieuw verkrijgbaar) rechtstreeks op of de nieuwere middels een adapter. Deze thermostaten kunnen de ketel modulerend aansturen.

Als je een slimme thermostaat wil zou ik eens kijken naar de Bosch Easy Control (Nefit is een onderdeel van Bosch). Deze kun je met een Easy Control Adapter ook nog aansluiten op jullie oude nefit ketel.
Je hebt dan een slimme thermostaat die ook nog eens gebruik kan maken van de modulurende eigenschappen van de ketel.

Als een volgende stap kun je de Bosch Easy Control ook kopen (of later uitbreiden) met remote control thermostaatkranen. Als je nog geen thermostaatkranen hebt moet je nog wel het binnenwerk van de kraan op de radiator(-en) vervangen.
Voordeel van deze remote thermostaat kranen is dat je de temperatuur per ruimte kunt regelen.

Conclusie:
  • er valt winst te halen door een modulerende thermostaat toe te passen.
  • er valt winst te halen door remote thermostaat kranen zodat niet alle ruimtes mee hoeven te worden verwarmd.
  • er valt comfortwinst te halen door een slimme thermostaat toe te passen (en natuurlijk leuk voor het twaekers gehalte van je huis ;-)).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik weet niet precies wat je bedoeld met een slimme thermosstaat, maar in de grond zal elke slimme thermostaat vooral voor comfort zorgen en iet voor zuiniger stoken. Behalve dat de thermostaat uit kan schakelen als je niet thuis bent.

Ik gebruik al vele jaren een Nefit Easy, naar volle tevredenheid. Afhankelijk van de ketel een aan/uit schakeling en /of moduleren. Altijd 2-draads. Mijn ketel is een Nefit Smart HR.

Maar als ik jou zo hoor is je thermostaat niet goed (in ieder geval de regeling). Zelfs een ouderwetse draaiknop van Honeywell zou het beter moeten doen dan je beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
Op de ecomline kan je alleen een aan/uit regeling toepassen volgens mij met niet-nefit regelaars.
Moduleren kan deze ketel verder prima, en ik denk dat jouw ketel gewoon even afgesteld moet worden. Ik heb deze ketel ook, en daar hangt een moduline 30 thermostaat aan, die je al best leuk kunt inregelen. Dan is ie nog niet "slim", maar ik heb de indruk dat je daar al best mee geholpen bent. Voor een paar tientjes koop je ze op marktplaats.
Over die tweedraads verbinding: De ketel levert zowel voeding als data over die draden. Mijn moduline 30 ontvangt ook data van de ketel; ik kan zien of ie tapwater of cv doet (of niks), storingen, etc.
Alle regelaars van Nefit snappen die 2 draads verbinding. Wisselen is in twee tellen gepiept, met een beetje mazzel hoef je niet eens nieuwe ophang-gaatjes te boren.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 27-09-2021 09:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slimme thermostaten heb je ook voor verschillende besturing en waarschijnlijk ook voor aan-uit sturing. Om te kijken wat je nu hebt zal je even de huidige thermostaat moeten opzoeken of kijken op welke aansluiting het nu op de ketel zit. Laatste stelt ook niet zo veel voor. Mocht je daar wel dingen aanpassen, maak foto's! Zo te zien doet de ketel wel aan verschillende sturingen. Voor modulatie hebben ze het over ModuLine, geen idee hoe compatibel dat is.

Maar ik verwacht dat een slimme thermostaat er maar minimaal wat aan zal veranderen. Er is maar zo veel dat een thermostaat kan doen. Ik gok dat nu de watertemperatuur voor de CV gewoon op max staat. Op die manier heb je ontzettend veel overwarmte in het systeem zitten. Dit kan waarschijnlijk een stuk lager. Misschien eens neuzen in Gas besparen door middel van CV tuning deel III.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonusbartus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 20:54
Ik zou deze link eens bekijken, je ketel heeft volgens mij een IRT bus:
https://github.com/Victor-Mo/IRT-ESP
Geen slimme thermostaat, maar wel een verbinding met bijvoorbeeld homeassistant.
Ik gebruik zelf de ems-esp variant, voor de iets nieuwere ketels van Nefit, met een EMS bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Een slimme thermostaat doet niets met je isolatie. Zoals gezegd, ga kijken hoe je beter kan verwarmen met een lagere watertemperatuur. Kijk waar je warmte blijft. In de zomer is het geen probleem om alle deuren in huis open te hebben, in de winter is het in een slecht geïsoleerd huis misschien niet zo handig. Zet de verwarming uit in ruimtes waar je niet/weinig bent en hou de deur dicht.

Tochtstrip en Tesa dubbel glas krimpfolie kunnen ook in een huurhuis. Het kost weinig en levert misschien meer op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:12:
Slimme thermostaten heb je ook voor verschillende besturing en waarschijnlijk ook voor aan-uit sturing. Om te kijken wat je nu hebt zal je even de huidige thermostaat moeten opzoeken of kijken op welke aansluiting het nu op de ketel zit. Laatste stelt ook niet zo veel voor. Mocht je daar wel dingen aanpassen, maak foto's! Zo te zien doet de ketel wel aan verschillende sturingen. Voor modulatie hebben ze het over ModuLine, geen idee hoe compatibel dat is.

Maar ik verwacht dat een slimme thermostaat er maar minimaal wat aan zal veranderen. Er is maar zo veel dat een thermostaat kan doen. Ik gok dat nu de watertemperatuur voor de CV gewoon op max staat. Op die manier heb je ontzettend veel overwarmte in het systeem zitten. Dit kan waarschijnlijk een stuk lager. Misschien eens neuzen in Gas besparen door middel van CV tuning deel III.
Na wat meer lezen in dat topic (wat ik al had gedaan maar inmiddels snap ik net iets meer van wat er staat) denk ik dat ik toch in de richting van tuning moet denken.
De thermostaat die we hebben is een Honeywell DT90E of iets dat er erg op lijkt die in theorie wel geprogrammeerd kan worden, dus daar ga ik de verhuurder eens naar vragen wanneer het weer tijd is voor het jaarlijkse ketelonderhoud, mogelijk dat dat al veel scheelt.

Maar uiteindelijk blijft het natuurlijk een niet-geïsoleerd huis uit 1970, dus het beste is gewoon even de loterij winnen zodat we naar een koophuis kunnen waar minder verwarmd hoeft te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf op dit moment in een slecht geïsoleerde flat uit begin 60 met blokverwarming. Daar krijg ik steevast de helft van mijn voorschot (= gemiddelde gebruik van de flat) terug. Daarvoor heb ik de ergste kieren voorzien van tochtstrip maar vooral gezorgd dat we alleen de ruimtes verwarmingen die nodig zijn (woonkamer en studeerkamer) en alleen als we er zijn. Daarnaast 's avonds gordijnen voor de ramen.

Deze winter gaan we naar een tweeondereenkap uit 1959. Maar daar willen we wel op korte termijn de isolatie enorm verbeteren. Niet alleen voor de portemonnee maar ook voor het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:22:
Zelf op dit moment in een slecht geïsoleerde flat uit begin 60 met blokverwarming. Daar krijg ik steevast de helft van mijn voorschot (= gemiddelde gebruik van de flat) terug. Daarvoor heb ik de ergste kieren voorzien van tochtstrip maar vooral gezorgd dat we alleen de ruimtes verwarmingen die nodig zijn (woonkamer en studeerkamer) en alleen als we er zijn. Daarnaast 's avonds gordijnen voor de ramen.

Deze winter gaan we naar een tweeondereenkap uit 1959. Maar daar willen we wel op korte termijn de isolatie enorm verbeteren. Niet alleen voor de portemonnee maar ook voor het comfort.
Helaas is met minder ruimtes verwarmen bij ons weinig winst te behalen. In de keuken en de garage staat de verwarming uit (garage op heel laag in de winter zodat de leidingen niet bevriezen), verder worden eigenlijk alle ruimtes 24/7 benut. Ik heb op zolder de verwarming bijna nooit aan omdat er zoveel warmte omhoog komt, en op de slaapkamers staat hij ook maar laag.
Mijn hoop was daarom ook om toch iets meer te kunnen automatiseren, bijvoorbeeld in de woonkamer de verwarming helemaal uit 's nachts met slimme radiatorknoppen en dan overdag op de slaapkamers helemaal uit, maar daarvoor blijken we ook alle radiatorkranen eerst te moeten (laten) vervangen en dat is ook niet iets dat ik zomaar zelf even ga doen (nog los van de flinke investering om dat voor ~8-10 radiatoren te doen).

Het is alleen echt gekkenwerk hier, we betalen nu 315 euro per maand en dan nog mochten we over het afgelopen jaar bij betalen. Groot deel is wel elektriciteit, maar gas is voorlopig toch nog een stuk duurder dus daar zouden we in theorie flink op moeten kunnen besparen. We zouden bijna zelf investeren in isolatie, dat zouden we na een paar jaar huren terug hebben, maar we hopen natuurlijk al jaren dat we binnen die paar jaar een huis kunnen kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als er nu geen thermostaatkranen zitten is het inderdaad wel lastig. Maar goed, ik heb op de slaapkamers echt nooit de verwarming aan. Dus 's nachts verwarming ik altijd 0,0.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• cohn
Je huidige thermostaat kan alleen de ketel aan- en uitschakelen. Dit verklaart ook waarom het heel heet wordt als de ketel aanslaat en pas na een paar uur weer opnieuw aangaat. Dit heet overshoot.

De Nefit ketel die er nu hangt kan wel moduleren. Afhankelijk van hoeveel warmtebehoefte er is zal de ketel dan minder of meer gas geven. Dit moet dan wel gebeuren door een thermostaat die dit ook ondersteund.
Zoals al eerder vermeld in de reacties hierboven heeft deze ketel een iRT bus. Hier passen de oude Nefit thermostaten (niet meer nieuw verkrijgbaar) rechtstreeks op of de nieuwere middels een adapter. Deze thermostaten kunnen de ketel modulerend aansturen.

Als je een slimme thermostaat wil zou ik eens kijken naar de Bosch Easy Control (Nefit is een onderdeel van Bosch). Deze kun je met een Easy Control Adapter ook nog aansluiten op jullie oude nefit ketel.
Je hebt dan een slimme thermostaat die ook nog eens gebruik kan maken van de modulurende eigenschappen van de ketel.

Als een volgende stap kun je de Bosch Easy Control ook kopen (of later uitbreiden) met remote control thermostaatkranen. Als je nog geen thermostaatkranen hebt moet je nog wel het binnenwerk van de kraan op de radiator(-en) vervangen.
Voordeel van deze remote thermostaat kranen is dat je de temperatuur per ruimte kunt regelen.

Conclusie:
  • er valt winst te halen door remote thermostaat kranen zodat niet alle ruimtes mee hoeven te worden verwarmd.
  • er valt comfortwinst te halen door een slimme thermostaat toe te passen (en natuurlijk leuk voor het twaekers gehalte van je huis ;-)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:28
Wat is van die 315 de verhouding gas vs elektra..? Je zou bijna zeggen dat je goedkoper uit kan zijn wanneer je een paar elektrische radiatoren neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
cohn schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:43:

Conclusie:
Thermostaatkranen is leuk, maar hou er rekening mee dat deze ketel geen modulerende pomp heeft! Dus als je debiet te laag wordt krijg je weer hetzelfde probleem; of te heet, of de ruimte warmt slecht op. Is bovendien een veel lastiger klus die ik in een huurhuis zeker niet zou aanraden.

Zelfs de meest eenvoudige moduline15 (draaiknopje, meer niet) moduleert al. Verder kan je natuurlijk nog zoveel regelen met je thermostaat, je kan ook eens kijken naar het inregelen van de radiators (waterzijdig inregelen). Daarmee zorg je dat de hoeveelheid water netjes verdeeld wordt op de gewenste plekken. Dat kan al op een simpele manier door een knop niet volledig open te draaien zodat het debiet lager wordt, zodat je elders meer capaciteit hebt.
Verder zal je ook even naar de ketel moeten kijken; want daar regel je de max temperatuur van het CV water. Alleen al daarmee kan je wellicht nu al, zonder nog maar iets te kopen, de overshoot kunnen beperken.
Net even gechecked, er staat al een prima moduline op marktplaats voor een tientje. Uurtje programmeren en je hittegolven zijn vermoedelijk al verdwenen. :)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@cohn Uit de brochure haalder ik dat deze ketel ook al zou moeten moduleren op de retour. Dan zit de overshoot dus voornamelijk in een veel te hoge watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Gramser schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:29:
Wat is van die 315 de verhouding gas vs elektra..? Je zou bijna zeggen dat je goedkoper uit kan zijn wanneer je een paar elektrische radiatoren neerzet.
Tochtstrip is nog veel goedkoper.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Da's natuurlijk maar de vraag :)

Maar ik ben wel benieuwd. 315,- is echt een hele hoop geld. Voorschotbedrag is hier 85,- voor een vrijstaande jaren '30 woning, deels geïsoleerd (en de tochtstrips in de erker moeten nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:32:
@cohn Uit de brochure haalder ik dat deze ketel ook al zou moeten moduleren op de retour. Dan zit de overshoot dus voornamelijk in een veel te hoge watertemperatuur.
Klopt, deze ketel moduleert uit zichzelf op temperatuur. Je zou de aanvoertemperatuur dus omlaag kunnen zetten op de ketel. Let wel op dat de opwarmtijd van de woning weer langer wordt.

De thermostaat moduleert op warmtevraag. Dit is iets anders dan wat de ketel uit zichzelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Gramser schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:58:
Da's natuurlijk maar de vraag :)

Maar ik ben wel benieuwd. 315,- is echt een hele hoop geld. Voorschotbedrag is hier 85,- voor een vrijstaande jaren '30 woning, deels geïsoleerd (en de tochtstrips in de erker moeten nog).
TS verwacht erg veel van zo'n slimme thermostaat, maar om te besparen zal je toch echt moeten onderzoeken waar de energie (zowel E als G) naartoe gaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helemaal waar. Een slimme thermostaat is geen isolatiebedrijf. En een aan/uit-thermostaat kun je ook prima programmeren in tijdsblokken. Ik weet natuurlijk niet hóe hard de warmte wegwaait, maar de CV-temp verlagen icm zelf geprogrammeerde tijdsblokken op slimme momenten kan die overshoot ook helpen voorkomen.

Misschien. Eventueel. Dus.

Heb trouwens zelf ook geen slimme thermostaat. Wel een modulerende. Kan de ketel ook aansturen op aan/uit, maar met de vloerverwarming gaf de modulerende stand een rustiger stookgedrag.

[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 27-09-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:32:
De ruimtes worden erg warm. Dus schijnbaar kunnen de radiatoren wel veel warmte kwijt en dan werkt dit minder goed. Achteraf bijregelen/moduleren heeft meer zin als je thermostaatkranen toepast en evt een bypass aanlegt.
Dit is vooral ook bedoeld om het rendement van de ketel te verbeteren, omdat bij een te hete retour te weinig condensatie van de rookgassen plaatsvindt. In de zin van "Beter iets dan niets".

Tot slot iets wat ik ook al vaak gezien heb: vieze of dichtgeverfde thermostaten. Dat is ook een beproefd recept voor overshoot. (Ook bij modulerende thermostaten). Ook dat is in 5 minuten gecheckt zonder een cent uit te geven. :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Hangt de thermostaat op een plek waar hij voldoende snel reageert op de ruimtetemperatuur?
Wat is het model thermostaat?

Aan/Uit regeling hoeft helemaal geen probleem te zijn...

Het ding kan moduleren, maar het lichtste model is dat 7.7kW. Het volgende model is 10kW minimaal...

En dat is gruwelijk veel; zelfs in een slecht geïsoleerde woning is dat een groot deel van het jaar aan/uit pendelen.

Ik draaide in februari etmaalgemiddeld 6kW bij -10.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:29:
Verschilt heel erg, in de winter vooral gas (verwarming) en in de zomer vooral elektra (mobiele airco met laag rendement). In de winter is verwarmen met een elektrische kachel inderdaad goedkoper, want zelfs met radiatorfolie en alles is er heel veel warmteverlies dus een kacheltje bij m'n voeten dat op een lage stand aan staat is vergelijkbaar met de verwarming vol open de hele dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:46:
[...]

Tochtstrip is nog veel goedkoper.
We hebben overal tochtstrips, maar het zijn rotte houten kozijnen van ongeveer 110x130 met enkel glas erin, zelfs krimpfolie doet daar niet heel veel tegen als er letterlijk gaten in het kozijn zitten waardoor je alsnog naar buiten kan kijken maar het houdt de regen buiten en de verhuurder wil er niks aan doen 8)7

Kozijnen zijn ook zo scheef dat je met de tochtstrips echt goed je best moet doen om de ramen dicht te krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 27-09-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:22:
[...]

TS verwacht erg veel van zo'n slimme thermostaat, maar om te besparen zal je toch echt moeten onderzoeken waar de energie (zowel E als G) naartoe gaat.
Ik verwacht zeker niet dat een slimme thermostaat ineens ons verbruik door midden gooit, maar een beetje meer controle over de temperatuur zou wel fijn zijn. Vooral het zelf kunnen regelen ervan, want de thermostaat die we nu hebben zou in theorie geprogrammeerd kunnen worden maar dat zou ik echt niet zelf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:32:
[...]
Tot slot iets wat ik ook al vaak gezien heb: vieze of dichtgeverfde thermostaten. Dat is ook een beproefd recept voor overshoot. (Ook bij modulerende thermostaten). Ook dat is in 5 minuten gecheckt zonder een cent uit te geven. :)
Gelukkig is onze thermostaat wel nieuw geplaatst, want de oude zat inderdaad onder de verf en nicotine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:42:
Hangt de thermostaat op een plek waar hij voldoende snel reageert op de ruimtetemperatuur?
Wat is het model thermostaat?

Aan/Uit regeling hoeft helemaal geen probleem te zijn...

Het ding kan moduleren, maar het lichtste model is dat 7.7kW. Het volgende model is 10kW minimaal...

En dat is gruwelijk veel; zelfs in een slecht geïsoleerde woning is dat een groot deel van het jaar aan/uit pendelen.

Ik draaide in februari etmaalgemiddeld 6kW bij -10.
Thermostaat hangt in de woonkamer bij de deur naar de hal, maar de woonkamer heeft dubbel glas en de rest van het huis niet dus het is inderdaad maar de vraag of de locatie correct is.

Model is de Honeywell DT90E of iets dat er qua uiterlijk 1:1 op lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:39

paQ

mja, denk dat je met een andere thermostaat niet veel meer gaat winnen, als de warmte gewoon weer naar buiten waait, ondanks dat een slimme thermostaat na enkele dagen wel weet hoe lang hij bezig is met op temperatuur krijgen en eventuele overshoot zo kan beperken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
paQ schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:55:
mja, denk dat je met een andere thermostaat niet veel meer gaat winnen, als de warmte gewoon weer naar buiten waait, ondanks dat een slimme thermostaat na enkele dagen wel weet hoe lang hij bezig is met op temperatuur krijgen en eventuele overshoot zo kan beperken.
Dat + het gemak van op afstand de temperatuur instellen is waar ik hoopte toch wel enige winst mee te kunnen halen. Helemaal mooi als de thermostaat ook meerdere sensoren (of samenwerking met slimme radiatorknoppen) ondersteunt zodat je per ruimte kan gaan meten (en regelen) in plaats van alleen in de woonkamer, maar dat was stap twee.

Uiteindelijk is het dweilen met de kraan open, maar daar kan ik weinig aan doen. Alles dat we kunnen doen van tochtstrips, raamfolie en radiatorfolie tot de simpelere dingen zoals de verwarming gewoon een paar graden lager doen we al, alleen kan ik deze thermostaat zelf niet programmeren dus ik kan alleen de huidige gewenste temperatuur aanpassen. Ik denk dat als ik met een slimme thermostaat kan inregelen dat hij 's ochtends rond een uur of 6-7 langzaam begint met verwarmen en dan 's avonds rond een uur of 11 weer in nachtmodus gaat dat het al veel zou schelen, want ik word nu soms 's nachts wakker en dan is het op zolder gewoon 25 graden. Helemaal gaan we daar niet vanaf komen want warmte stijgt op dus de zolder zal altijd 's avonds/'s nachts nog wat restwarmte van de rest van het huis hebben, maar belachelijk dat we op dat moment nog doorverwarmen voor beneden als daar toch niemand is.

En handmatig de thermostaat 's avonds lager zetten is natuurlijk ook een optie, maar zelf met hele goede bedoelingen gebeurt dat uiteindelijk toch niet (of in ieder geval niet consequent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:39

paQ

Slimme thermostaten zijn er zat. Nest gaat (mijn mening) goed om met overshoot temperaturen / leert netjes.
Tado, Honeywell en Netatmo werken integraal samen met hun eigen kranen.

Let wel op bij het plaatsen van thermostaatkranen, dat het huidige kraantje daar wel mee uitgerust moet kunnen worden.
Als ik zo tussen de regels doorlees, zou ik dat vooraf even uitzoeken of dat niet ook nog eens x maal een nieuwer kraantje installeren wordt + dure thermostaatkranen erop.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
paQ schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:43:
Slimme thermostaten zijn er zat. Nest gaat (mijn mening) goed om met overshoot temperaturen / leert netjes.
Tado, Honeywell en Netatmo werken integraal samen met hun eigen kranen.

Let wel op bij het plaatsen van thermostaatkranen, dat het huidige kraantje daar wel mee uitgerust moet kunnen worden.
Als ik zo tussen de regels doorlees, zou ik dat vooraf even uitzoeken of dat niet ook nog eens x maal een nieuwer kraantje installeren wordt + dure thermostaatkranen erop.
Dat is het probleem hier nu dus inderdaad, bijna alle radiatoren zijn flink oud en hebben nog zo'n hele zwaar draaiende knop waar voor zover ik weet geen slimme thermostaatkraan op kan. Dus dat zou een kwestie zijn van de juiste onderdelen bestellen, hele systeem leeg laten lopen en allemaal in 1x vervangen.

Op zich zijn dat (thermostatische kranen) de kosten nog niet, een 20 euro per kraan is nog wel de moeite waard, maar daar bovenop komt dan dat ik toch niet zomaar onze hele CV installatie wil laten leeglopen en alle kraantjes wil vervangen zonder dat de verhuurder er vanaf weet, dus dan zou er al meteen een verwarmingsmonteur bij komen kijken. Gezeik om niks allemaal eigenlijk, maar dan weet ik wel zeker dat ik niks kapot maak dat niet van mij is.

Dus daarom dat ik als eerste stap (ofja tweede, na alle folie en tochtstrips e.d.) nu een slimme thermostaat wil proberen, zodat we dus in ieder geval iéts meer controle hebben over wanneer er gestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Oon Mijn inschatting is dat je met een slimme thermostaat misschien wel je comfort omhoog zou kunnen krijgen, in combinatie met grappen als waterzijdig inregelen en verlagen van de cv-watertemperatuur, maar dat daarmee ook je verbruik omhoog gaat. Dat effect is bijvoorbeeld ook bekend van weersafhankelijke regelingen.

Ook met simpele maatregelen zoals bijvoorbeeld een gordijn in het trapgat is te voorkomen dat er teveel warmte naar zolder weglekt.
Een openslaand raam zou je geheel met acrylaat kunnen afsluiten, zodat alle kieren weg zijn.

Maar zonder exact meten wat je nu verbruikt is elke investering in iets “slims” een blinde gok.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
@Oon Zoek je dus een knappe klokthermostaat, of daadwerkelijk een slimme.

Ik was altijd tevreden over Honeywell chronotherm vision, te krijgen in aan/uit en modulerend.. maar ik denk niet dat jouw CV opentherm snapt; alleen Nefit specifiek protocol - en ik vermoed dat er weinig moderne slimme thermostaten zijn die Nefit spreken

De vision is voor een scheet en een knikker te vinden op Marktplaats

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 27-09-2021 17:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
cohn schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:43:
Dit lijkt me niet waar (ik wil niet direct onzin zeggen)

Ik heb jarenlang een oude ketel met alleen aan uit gehad. Aangesloten op een Honeywell Chronoterm iv, nauwelijks overshoot en perfect de ingestelde temperatuur houden. Dat ligt puur aan de pi regeling van de thermostaat, zeker als die zelflerend is.

Daarna helaas nooit meer een thermostaat gehad die dat zo goed kon. Niet de moduline 30 van nefit en de nefit easy die ik nu heb ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Oon schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:10:
[...]

Dat is het probleem hier nu dus inderdaad, bijna alle radiatoren zijn flink oud en hebben nog zo'n hele zwaar draaiende knop waar voor zover ik weet geen slimme thermostaatkraan op kan. Dus dat zou een kwestie zijn van de juiste onderdelen bestellen, hele systeem leeg laten lopen en allemaal in 1x vervangen.

Op zich zijn dat (thermostatische kranen) de kosten nog niet, een 20 euro per kraan is nog wel de moeite waard, maar daar bovenop komt dan dat ik toch niet zomaar onze hele CV installatie wil laten leeglopen en alle kraantjes wil vervangen zonder dat de verhuurder er vanaf weet, dus dan zou er al meteen een verwarmingsmonteur bij komen kijken. Gezeik om niks allemaal eigenlijk, maar dan weet ik wel zeker dat ik niks kapot maak dat niet van mij is.

Dus daarom dat ik als eerste stap (ofja tweede, na alle folie en tochtstrips e.d.) nu een slimme thermostaat wil proberen, zodat we dus in ieder geval iéts meer controle hebben over wanneer er gestookt wordt.
Draaikranen zijn nooit uitgerust met een dergelijke klep. Dat zie je in huurwoningen alleen bij woningen met stadsverwarming. Problemen waar je met oude kranen tegenaan gaat lopen dat ze dan weer haaks, dan weer verkeerd-haaks, dan weer recht zitten. En dan past het weer niet, of je draait een koppeling los die je niet los wilde hebben, gedonder met lekkage etc. (Zelf werk ik het liefste met hennep bij de CV maar dat moet je wel in de vingers hebben).
Niet aan beginnen want hier zit echt je probleem niet.
Ik zou echt eens een simpele moduline 30 pakken, daar kan je al heel veel op regelen. Vind je het niks dan gooi je hem zo weer op marktplaats.
Op jouw ketel zit ook een klepje wat eraf kan (met tekst display reset pump etc). Daarachter zitten de regelaars voor tapwater, brandertemp en cv water temp. Post daar eens een foto van?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:10:
[...]

Draaikranen zijn nooit uitgerust met een dergelijke klep. Dat zie je in huurwoningen alleen bij woningen met stadsverwarming. Problemen waar je met oude kranen tegenaan gaat lopen dat ze dan weer haaks, dan weer verkeerd-haaks, dan weer recht zitten. En dan past het weer niet, of je draait een koppeling los die je niet los wilde hebben, gedonder met lekkage etc. (Zelf werk ik het liefste met hennep bij de CV maar dat moet je wel in de vingers hebben).
Niet aan beginnen want hier zit echt je probleem niet.
Ik zou echt eens een simpele moduline 30 pakken, daar kan je al heel veel op regelen. Vind je het niks dan gooi je hem zo weer op marktplaats.
Op jouw ketel zit ook een klepje wat eraf kan (met tekst display reset pump etc). Daarachter zitten de regelaars voor tapwater, brandertemp en cv water temp. Post daar eens een foto van?
Weet je toevallig zo waar dat klepje zit? Zit dat waar ook de display en de drukmeter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
De goedkoopste oplossing die het proberen waard is: de keteltemperatuur (fors) lager instellen.
Dikke kans dat ie nu water van rond de 80 graden aanmaakt terwijl je waarschijnlijk beter af bent met water van rond de 50 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 28-09-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een radiatorknop hoeft niet helemaal open te staan. Een radiator moet ongeveer 30gr temperatuursverschil hebben tussen instroom en uitstroom. Door de ingang wat te knijpen kun je aardig bijregelen. Bijkomend voordeel is dat er dan ook meer warm water is voor andere radiatoren.

Met oude radiatoren gaat 50gr water niet echt werken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
janne_nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:25:
Een radiatorknop hoeft niet helemaal open te staan. Een radiator moet ongeveer 30gr temperatuursverschil hebben tussen instroom en uitstroom. Door de ingang wat te knijpen kun je aardig bijregelen. Bijkomend voordeel is dat er dan ook meer warm water is voor andere radiatoren.

Er is één enkele radiator hier in huis die bijna volledig open staat, dat is de radiator die het meest effectief lijkt te zijn na veel proberen, en ook goed de hele woonkamer door straalt. De rest staat allemaal maar net ver genoeg open om warm te worden en de ruimte waar ze in staan een beetje redelijk te houden, verder open zetten zorgt er meteen voor dat alles gloeiendheet wordt.

Ik heb ook niet het gevoel dat de verwarmingen niet hun werk doen, maar gewoon dat de warmte niet blijft hangen tot het op een bepaald punt komt, waarna het van comfortable omslaat naar te heet. Tot op dat punt is het aan de koude kant, maakt niet uit waar verwarmingen op staan, dan is het ineens heet maar dan blijft het hele systeem nog doorverwarmen omdat er natuurlijk nog heet water in zit.

De ketel zou dus een stuk eerder af kunnen slaan als de thermostaat zou weten hoe lang dat duurt. Alternatief is dan meteen alle verwarmingen dichtdraaien, maar dat zouden we dan 3 of 4 keer per dag moeten doen met de hand en dat is ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wellicht is het dan toch slimmer om die radiator wat te knijpen, zodat het opwarmen wat langzamer, maar gecontroleerder gaat. Een thermostaat met aanwarmvervroeging zou dan na verloop van tijd op tijd moeten beginnen met verwarmen. Maar zoals al gezegd, nog geentje gehad dia dat zo goed deed als die Honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
Hier al een keer naar gekeken: Radiator Ventilator

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Heb ik naar gekeken ja, maar het rendement is zo extreem laag dat ik me niet voor kan stellen dat het een relevante oplossing is.

Ik heb een keer zo'n check gedaan en alles ingevuld alsof het ons huis was, als ik dan kijk op wat we op drie jaar terug zouden kunnen verdienen is zelfs investeren in spouwmuurisolatie nog enigszins interessant (als wij bijv. de helft zouden betalen en de verhuurder de andere helft), maar die radiatorventilatoren waren zo belachelijk duur en zo weinig effect dat het ook gewoon 15 jaar duurt voor je die terugverdient.

Dus leuk idee en het zal zeker helpen in comfort, maar lijkt mij niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
Oon schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:51:
[...]

Heb ik naar gekeken ja, maar het rendement is zo extreem laag dat ik me niet voor kan stellen dat het een relevante oplossing is.

Ik heb een keer zo'n check gedaan en alles ingevuld alsof het ons huis was, als ik dan kijk op wat we op drie jaar terug zouden kunnen verdienen is zelfs investeren in spouwmuurisolatie nog enigszins interessant (als wij bijv. de helft zouden betalen en de verhuurder de andere helft), maar die radiatorventilatoren waren zo belachelijk duur en zo weinig effect dat het ook gewoon 15 jaar duurt voor je die terugverdient.

Dus leuk idee en het zal zeker helpen in comfort, maar lijkt mij niet interessant.
Zelfbouw?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Oon schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:56:
[...]

Weet je toevallig zo waar dat klepje zit? Zit dat waar ook de display en de drukmeter zitten?
Ja, boven jouw druk/temp metertje op jouw foto 3. Het staat er nét niet op.
janne_nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:25:

Dat heet dus waterzijdig inregelen. En dat gaat heel goed met de meeste normale radiatoren. (Het liefste doe je dat met een zogenaamd voetventiel, maar de kans is klein dat die aanwezig zijn bij de TS, en dat maakt ook niet uit)
Waar het minder goed mee gaat is met convectie. Bij een convectorput komt de luchtstroom minder goed op gang; en alleen bij dat type radiatoren (je ziet ze ook bij woningen met veel glaspartijen) heeft een geforceerde luchtstroom met ventilatoren zin. Normale radiatoren geven meer warmte af via straling, dan via convectie. Mechanische ventilatie is verder gevoelig voor stof, je krijgt mogelijk ongewenste luchtstromen en geluid.
Bovendien, probleem van TS is niet dat z'n huis niet warm wordt! Hier zijn vooralsnog geen van de technisch lastige oplossingen nodig. Te heet worden en dan vervolgens na een bepaalde tijd weer koud is puur een regelprobleem. Ook al verliest je huis snel warmte, daar moet je thermostaat gewoon op inregelen. (Ook de moduline 30 is zelflerend.)

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 28-09-2021 10:21 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:14:
[...]

Ja, boven jouw druk/temp metertje op jouw foto 3. Het staat er nét niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od3pI8BYe82Fq9kRwrGTcBjPGAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boiGCGvaLDWsChPEhR3DczIu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYWItCVvTX4m5SW3mcZ1BKGZCSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBq0F24X2oq9ohIUO1dZXE2Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
[b]Mistraller schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:14:

Dat heet dus waterzijdig inregelen.
Precies, ik wilde alleen die kreet niet gebruiken.

Jaren geleden ooit een beschrijving en wat plakbare temperatuurstrips gekocht. Dat heeft erg geholpen om aangename temperaturen te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Bovenste potmeter is dik 85 graden aanvoertemp van de radiatoren. Zet die gerust eens een stuk lager, en kijk wat er gebeurt. Je hebt nu een foto met referentie, dus terugzetten kan altijd. Probeer eens 60 graden bijv. (Lager zou ik niet doen gezien je huis, dan duurt het opwarmen wellicht te lang).
De middelste is de temperatuur van het tapwater. Je moet daarvoor bij de kraan meten, daarom staat er geen waarde bij. Voor nu niet relevant, maar kan wel gas besparen, want het warmwater en het opslagvat onnodig warm houden is verspilling. 60 graden is ruim voldoende bij regelmatig tapwatergebruik.
De onderste potmeter heeft bij jou een dekseltje. Dat rondje kan eraf, dan ziet het er hetzelfde uit als de bovenste twee. Deze (met de vlam) regelt de capaciteit van de brander. Draai je daaraan, dan schroef je het vermogen van je ketel terug. Maar als je moduleert, en je systeem is ingeregeld, is dat eigenlijk niet nodig.
Je wilt immers wel snel een lekker warm huis, en daarna een rustige constante temp. Voldoende vermogen is dus wel prettig, maar daarna moet het teruggeschroefd worden, dat is voor de ketel alleen heel moeilijk te bepalen.

---------------

• Oon
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:50:
[...]

Bovenste potmeter is dik 85 graden aanvoertemp van de radiatoren. Zet die gerust eens een stuk lager, en kijk wat er gebeurt. Je hebt nu een foto met referentie, dus terugzetten kan altijd. Probeer eens 60 graden bijv. (Lager zou ik niet doen gezien je huis, dan duurt het opwarmen wellicht te lang).
De middelste is de temperatuur van het tapwater. Je moet daarvoor bij de kraan meten, daarom staat er geen waarde bij. Voor nu niet relevant, maar kan wel gas besparen, want het warmwater en het opslagvat onnodig warm houden is verspilling. 60 graden is ruim voldoende bij regelmatig tapwatergebruik.
De onderste potmeter heeft bij jou een dekseltje. Dat rondje kan eraf, dan ziet het er hetzelfde uit als de bovenste twee. Deze (met de vlam) regelt de capaciteit van de brander. Draai je daaraan, dan schroef je het vermogen van je ketel terug. Maar als je moduleert, en je systeem is ingeregeld, is dat eigenlijk niet nodig.
Je wilt immers wel snel een lekker warm huis, en daarna een rustige constante temp. Voldoende vermogen is dus wel prettig, maar daarna moet het teruggeschroefd worden, dat is voor de ketel alleen heel moeilijk te bepalen.
Ik heb op jouw advies de bovenste knop teruggedraaid naar ongeveer 60-65, en ben alle verwarmingen nog eens langsgegaan om ze op een lage stand open te zetten. Nu de komende dagen eens een paar keer rondlopen om te kijken waar in huis het koud of juist warm is. Belangrijkste vind ik dat de badkamer, woonkamer en hier boven op zolder aangenaam zijn.

En misschien een domme vraag, maar is dit een dienst die bedrijven aanbieden? Zou voor mij best wat waard zijn als iemand alles fatsoenlijk afstelt en nameet, inclusief ook het kraanwater, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel een paar uur duurt om alles op te laten warmen en weer af te laten koelen voor metingen. Ons kraanwater wordt nu ook belachelijk warm, maar dat is iets waar ik niet zomaar zelf mee wil gaan rommelen eerlijk gezegd.

• Mistraller
Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 01:18:
[...]

Ik heb op jouw advies de bovenste knop teruggedraaid naar ongeveer 60-65, en ben alle verwarmingen nog eens langsgegaan om ze op een lage stand open te zetten. Nu de komende dagen eens een paar keer rondlopen om te kijken waar in huis het koud of juist warm is. Belangrijkste vind ik dat de badkamer, woonkamer en hier boven op zolder aangenaam zijn.

En misschien een domme vraag, maar is dit een dienst die bedrijven aanbieden? Zou voor mij best wat waard zijn als iemand alles fatsoenlijk afstelt en nameet, inclusief ook het kraanwater, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel een paar uur duurt om alles op te laten warmen en weer af te laten koelen voor metingen. Ons kraanwater wordt nu ook belachelijk warm, maar dat is iets waar ik niet zomaar zelf mee wil gaan rommelen eerlijk gezegd.
Kraanwater is dat andere knopje, die mag je ook wel wat lager zetten, bij de kraan moet het ca 60 graden zijn, anders krijg je risico op legionella. Dat moet je dus even meten. Zolang je regelmatig warm water verbruikt is 60 graden prima.

Een installateur is niet altijd iemand die dit perfect kan doen, maar uiteraard kan je gewoon lokaal eens rondvragen want een goed installatiebedrijf zal uiteraard ook oog hebben voor comfort, verbruik en balans. En uiteraard zijn er ook specialisten. Zomaar een hit op google: https://cv-inregelen.nl/artikel/waterzijdig-inregelen.

---------------

Pagina: 1