Moederbord Best Buy guide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
reviews: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM4-moederborden

Hoewel er in de table een uitzondering vermeld wordt voor de 3200G en 3400G is er geen soortgelijke melding voor de 1600AF, die over Zen+ cores beschikt ondanks de "1000"-series aanduiding. Die mag dus gerust met een * bij de X570 chipset.

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed

(Oh, en hoewel de vooringevulde tekst zegt dat ik @ username van de schrijver moet vermelden is de handleiding om die username te vinden onjuist. Thomas Hochstenbach is niet te vinden als userprofiel dus ook niet te "mentionen" in deze post)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
@Croga, zeker wel - z'n userprofielnaam is gewoon z'n auteursnaam @Tomas Hochstenbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:50

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Croga Klopt. De 3200G/3400G gebruiken een oudere core dan de rest van hun serie, de 1600AF (en ook de 1200AF trouwens) juist een nieuwere core dan de rest van de 1000-serie. In dat eerste geval kun je een B550-bord kopen met de gedachte 'Ryzen 3000 werkt hierop' en dan van een koude kermis thuiskomen. In dat tweede geval werkt alles wat je denkt dat werkt, plus stiekem nog een beetje meer, maar in de praktijk leidt dat dus nooit tot problemen.

Daarom heb ik de duidelijkheid en leesbaarheid van de tabel in dat laatste geval verkozen boven elk detail toevoegen als asterisk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik haak even hier in omdat mijn feedback over hetzelfde artikel gaat (@Tomas Hochstenbach:

reviews: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM4-moederborden

Op deze pagina staat dat de Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 géén interne USB-C header heeft, maar dat heeft hij wél. Voor de niet-V2 versie die jullie vorig jaar getest hebben klopt dat inderdaad, maar alle V2 versies uit de line-up van Gigabyte hebben deze header wel, dat is juist precies het grote verschil tussen de 'oude' en V2 versies van deze borden :)

Dit veranderd denk ik ook jullie conclusie over de Elite V2 vs Pro AC waarbij de Pro AC als iets duurdere optie genoemd wordt met meer mogelijkheden. Alleen de Pro AC heeft dus geen USB-C header wat voor mensen met een behuizing die over USB-C beschikt de Elite V2 de betere keus maakt i.m.o.

Als je de voordelen(behalve Wi-Fi) van de Pro AC wilt mét USB-C header dan kom je uit op de B550 PRO V2, maar die zit wel net een segmentje boven de 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:07
Ik wil graag een dikke vette pluim voor dit artikel geven. Super uitgebreid, heel behulpzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@!mark Goed gespot, toegevoegd!

@Zsub Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
@Tomas Hochstenbach Volgens mij kloppen de USB poort vermeldingen in de tabel op pagina reviews: Moederbord Best Buy Guide - De beste AMD-socket AM4-moederborden voor, in ieder geval de MSI B550 Carbon niet.

Deze heeft aan de achterzijde 4x USB 2.0, in de tabel staat 2x USB 2.0, daarnaast is er voor de voorzijde inderdaad een Interne Type C header, die jullie correct vermelden, maar er zijn ook nog Interne USB headers voor 2x 5Gbit/s Type A en 4x USB 2.0.

Mogelijk dat dit bij andere borden ook niet correct staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Dennism Moest idd 4x USB 2.0 zijn, fixed.

Wat de interne headers betreft vermeld ik overal alleen de USB-C-headers, omdat daar nog wel eens verschillen in zitten. Elk bord heeft natuurlijk ook interne USB 2.0 en USB 3.0 headers, maar da's weinig spannend verder (en rgb headers, en argb headers, en een hd audio header, en... :p). De tabellen zijn bedoeld om de belangrijkste verschillen bloot te leggen, voor echt álle specs hebben we natuurlijk de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:28
Is er ook een Intel versie in de maak? Ik ben namelijk op zoek naar een Intel ITX versie :) Momenteel de ASUS ROG Strix Z590-I Gaming maar totaal niet tevreden over. Wordt geadverteerd dat die "Watercooling Ready" is, maar er is geen enkel compatible blok te vinden. Daarnaast de SSD "sandwich" zorgt voor hogere SSD temperaturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Senaxx op 27-09-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Senaxx schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:39:
Is er ook een Intel versie in de maak? Ik ben namelijk op zoek naar een Intel ITX versie :) Momenteel de ASUS ROG Strix Z590-I Gaming maar totaal niet tevreden over. Wordt geadverteerd dat die "Watercooling Ready" is, maar er is geen enkel compatible blok te vinden. Daarnaast de SSD "sandwich" zorgt voor hogere SSD temperaturen.
Van Intel staat natuurlijk een nieuwe generatie voor de deur, dus daar zullen we tzt ruim aandacht aan besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn F
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-12-2023
Hey Tweakers

Weer een heerlijke en duidelijk review met toch wel 1 dingetje waar ik me lichtelijk aan stoor.

Ik snap dat er hier een boel mensen rondlopen die dol zijn op luxe onderdelen die voor de meeste mensen zwaar over de top zijn en meestal niet nodig.
Wat ik niet snap is dat er bij het high end segment een moederbordje staat van over de 800 Eu.

Zou het niet zinvol zijn dat we als Tweakers deze veel te dure bordjes (maar ook veel te dure GPU's en andere shizzles) niet meer gaan benoemen in de Best Buy Guides?'

Ten eerst is het echt te belachelijk dat er zulke prijzen worden gevraagd voor deze mobo's (ook GPU's bv).
We worden hier gewoon keihard in ons achterste ge...... door deze grote fabrikanten.
Kostprijs van zo'n moederbord zal gok ik nog geen 40 eu zijn.

Late we wel wezen dat je nog niet eens heel lang geleden echt een high end bordje kon krijgen voor 200 a 250 eu. Nu worden mobos van 200 eu opeens mid-range genoemd.

Ik denk dat er veel mensen, die wellicht hun 1e of 2e computer zelf eens willen bouwen, deze pricewatch gebruiken als leidraad voor wat is goed. Als wij hun dan al het idee geven dat een "enorm" goed moederbordje, waar 70% van de gamers alles mee kan doen, midrange is of zelfs nog budget, dat streven we ons doel voorbij denk ik.
Asus zal enorm blij zijn dat we deze dingen benoemen maar ik zou onderdelen die gewoon over de top te duur zijn weglaten uit de Best Buy Guides. Je kan hier de reviews altijd terug vinden op een andere plek op de site.

Op het vlak va GPU's word er nu (terecht) aangestuurd op de wat oudere generatie (High end) kaartjes die prijstechnisch veel interessanter zijn. Dit hadden we ook al, veel, eerder aan moeten/kunnen sturen denk ik, maar gelukkig gebeurt dit nu op meerdere plekken wel.

Zolang sites als tweakers en bv Tom, sturing geven aan te dure onderdelen dan blijven de mensen ze wel kopen. De fabrikanten als Asus Gigabyte en MSI zullen dit uiteraard prima vinden, en lekker doorgaan met deze onzin.
Als wij nu eens wat meer die dingen gaan boycotten dan is de kans denk ik groter dat de prijzen weer eens de normale kant op gaan.

Al met al wou ik dit even kwijt en ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Mee eens of niet leef je uit vrienden. :)

Mvg Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Het overzicht onder "Compatibiliteit AMD-socket AM4" is door de * niet meer correct uitgelijnd.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Martijn F Er zijn tweakers die er een sport in zien om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en zo veel mogelijk value for money willen, maar ook tweakers die graag flink uitgeven aan hardware die uitgebreid, mooi en uniek is, of zoals je het zelf noemt, zwaar over de top. Door alle categorieën te bespreken, doen we recht aan beide groepen.

@PcDealer Klopt, elke cel is gecentreerd en door het extra karakter ligt het midden van die 'tekst' op een iets andere plek.
Pagina: 1