Hoi allen, ik krijg binnenkort 23 panelen 355 Wp met enphase micro-omvormers, 3 fase (8165 Wp, 7500 kwh). 6 van die panelen komen op de schuur die 25m verder ligt. Daar ligt al een buis, en nu is de vraag wat voor kabel er door heen moet. De installateur wil 2.5mm ymvk gaan leggen op het hele systeem, en wil dus ook 2.5mm ymvk door die buis. Maar ik twijfel of dat wel verstandig is. Is 4mm voor het hele systeem hier niet een betere keuze of kan 2.5mm nog?
Vraag
Alle reacties
@corbosman 6 panelen is hoeveel op piekvermogen als de zon optimaal schijnt? Max 2100W dus minder dan 10A lijkt me?
Grote kans dat je de meerprijs van een 4mm2 kabel niet terugverdient, ook al heb je inderdaad iets minder verlies.
Grote kans dat je de meerprijs van een 4mm2 kabel niet terugverdient, ook al heb je inderdaad iets minder verlies.
Het wordt 1 serie groep, van meterkast naar dak, dan van dak naar schuur. Stuk van dak naar schuur is 25m. Volgens plan is alle bekabeling 2.5mm. Da's dus ok? Ietsje verlies boeit me niet zo, gaat me meer om veiligheid.
[ Voor 3% gewijzigd door corbosman op 26-09-2021 23:33 ]
Lijkt mij dat er dan dus gelijkstroom doorheen gaat? Let even op het voltage wat die string maximaal kan produceren. Misschien gewoon de DC kabels pakken? En gaan die panelen nog insertie met die op je andere dak?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
@storeman Ze hebben allemaal een micro omvormer. Dus 23 panelen, allemaal met micro-omvormer, aan een 3fase groep. Maar ipv dat alle panelen op 1 dak liggen zijn het 2 daken met 25m er tussen. Op het 1e dak liggen 17 panelen op het 2e dak 6.
Ah, sorry, ik had optimizer in mijn hoofd. Dan lijkt mij een standaard 2,5mm2 kabel ook wel genoeg. Als dat een vijf-aderige is, kun je de panelen nog verdelen over de fases, dan is er helemaal geen probleem, of zelfs beter dan 1x4mm2
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Ik heb in het verleden ook mijn 2,5mm² kabel in mijn vorige huis vervangen door een 4mm². Ik kan je zeggen wat ik er voor betaald heb, heb ik er nog niet 1% van terugverdiend. Nog los van al het extra werk. Mijn inverter sloeg namelijk 4x per jaar een kwartiertje uit, maar achteraf gezien was het zonde geld.
Zolang je netspanning maar niet te hoog oploopt aan de kant van de inverters, zie ik geen reden om dikker te nemen op basis van veiligheid.
Als je nieuw gaat aanleggen en 4mm² is qua meerprijs verwaarloosbaar, dan gewoon doen.
Zo heb ik ook overal 6mm² naartoe liggen, maar dat was voornamelijk omdat ik die kabel had liggen, niet omdat het per sé nodig is.
Als het overigens om grote lengtes gaat, dan kan een dikkere kabel wel voordeel hebben m.b.t. de spanningsval (c.q. stijging).
Zolang je netspanning maar niet te hoog oploopt aan de kant van de inverters, zie ik geen reden om dikker te nemen op basis van veiligheid.
Als je nieuw gaat aanleggen en 4mm² is qua meerprijs verwaarloosbaar, dan gewoon doen.
Zo heb ik ook overal 6mm² naartoe liggen, maar dat was voornamelijk omdat ik die kabel had liggen, niet omdat het per sé nodig is.
Als het overigens om grote lengtes gaat, dan kan een dikkere kabel wel voordeel hebben m.b.t. de spanningsval (c.q. stijging).
[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 27-09-2021 08:32 ]
Pagina: 1