Vraag

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 23:46
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe LG A1 tv en een Samsung Q950T aangeschaft welke beiden beschikken over eARC. De reden hiervoor is, is dat ik Dolby Atmos en DD+ op de hoogst mogelijke kwaliteit kan ervaren. Echter ben ik vrij nieuw op het gebied van audio en "high end" tv's en na uren Googlen is het me nog steeds niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is hoe ik het beste alles kan aansluiten, met een kleine side note; het beeld moet via HDMI door een Philips Hue HDMI sync box gaan om een Gradiant lightstrip achterop de tv aan te sturen.

Hoe ik het nu heb aangesloten met HDMI 2.0 Highspeed over Ethernet kabels:
Ziggobox Next > Philips Sync Box > TV HDMI 1 - Q950T via eARC. Op deze manier kan ik via de TV app zelf Netflix kijken met Dolby Vision + Atmos maar de de Gradiant Light strip werkt natuurlijk niet omdat het signaal niet langs die box komt.
Als ik via de Ziggo Next Netflix kijk kan ik wel UHD kijken maar geen Dolby Atmos omdat de next box dit nog niet ondersteunt.
Nu heb ik een Google Chromecast 4k aangeschaft om die vervolgens aan mijn Philips Hue Sync box te hangen zodat ik én Dolby Atmos heb en de lightstrip achterop mijn tv werkt. Echter las ik nu dat ik dan inderdaad Dolby Atmos kan afspelen maar dit lossy is, niet de beste kwaliteit dus.

Mijn vraag is wat moet ik doen, hoe kan ik het beste alles aansluiten om en de lightstrip te laten werken en lossless Dolby Atmos te krijgen. Zou de Nvidia Shield evt hier een oplossing voor zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik lees vooral streamingsdiensten, die gaan niet verder dan Dolby Digital Plus. Wil je Atmos op basis van TrueHD dan zal je naar Blu-rays moeten kijken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Detrexion
FeaR schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:53:
Ik lees vooral streamingsdiensten, die gaan niet verder dan Dolby Digital Plus. Wil je Atmos op basis van TrueHD dan zal je naar Blu-rays moeten kijken.
Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp is Atmos in bijvoorbeeld Netflix sowieso lossy door DD+ waardoor het niet uitmaakt dat de Chromecast 4k ook lossy is? Als ik dan de "true" atmos experience wil ervaren moet ik een blu-rays gebruiken en de speler op de Sync box aansluiten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Detrexion schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:59:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp is Atmos in bijvoorbeeld Netflix sowieso lossy door DD+ waardoor het niet uitmaakt dat de Chromecast 4k ook lossy is? Als ik dan de "true" atmos experience wil ervaren moet ik een blu-rays gebruiken en de speler op de Sync box aansluiten?
Ja. Je bent afhankelijk van de hele keten. Als je bron(bestand) geen losless is/bevat kan je mediaspelers wisselen wat je wilt maar wat er niet is komt er niet bij. Voor Atmos over TrueHD zal je inderdaad naar UHD Blu-rays moeten en die bron/mediaspeler dan op je syncbox aansluiten. Geluid via eARC (géén ARC) retour om de TrueHD te behouden.

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 26-09-2021 21:30]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:10
En daarnaast is atmos via een soundbar, nooit meer dan doe-alsof-atmos, omdat je de speakers er niet voor hebt. Over lossy of lossless zou ik me dan ook totaal niet druk maken

• Detrexion
Top dank jullie wel. Dan is dat in ieder geval duidelijk en zal ik genoegen nemen met lossy atmos via DD+. Dan nog een andere vraag waar jullie wellicht het antwoord op hebben. Voor nu stream ik dus vooral via Netflix alleen geeft Netflix alleen Dolby Vision aan bij de pictogrammen onder de titel. Er staat verder ook geen audioformaat bij zoals 5.1 / 7.1 etc. Wanneer ik naar het audiosporentabje ga in Netflix staat ie wel automatisch op 7.1 Atmos. Nu heb ik dus geen idee of dit daadwerkelijk DD+ Atmos is. Mijn LG staat ingesteld op eARC aan, Bitstream en PCM.

De ene Google hit zegt dat het een bug in Netflix is en de ander zegt dat er dan een instelling niet goed staat. De soundbar geeft overigens ook niet aan dat ie in Atmos afspeelt.

Nogmaals bedankt.

Edit: ik denk dat het gelukt is. Via de chromecast speelt netflix automatisch dolby vision af. Heb de tv nu op pass-through gezet en heb het idee dat het nu werkt. Tv zelf geeft rechtsboven geen dolby atmos aan maar op de sound bar geeft ie het wel aan.

[Voor 27% gewijzigd door Detrexion op 27-09-2021 14:01]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee