Geen Dolby Vision en - Atmos van LG G1 naar Samsung K950

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:44
Hi Tweakers,

Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan en misschien dat jullie nog wat ideeën hebben. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om series en of films met Dolby Vision en Dolby Atmos af te spelen op de TV i.c.m. de soundbar. Het is het één of het ander.

Mijn setup ziet er als volgt uit:
  • LG OLED G1 (Dolby Vision & Dolby Atmos support) - eARC
  • Samsung K950 soundbar (Dolby Atmos support) - ARC
  • Apple TV 4K (Dolby Vision & Dolby Atmos support)
De apparaten zijn op de volgende manier met elkaar verbonden:
TV HDMI eACR <-> Soundbar HDMI ARC / Soundbar HDMI1 <-> Apple TV 4K HDMI

Verschillende scenario's:
  • Wanneer ik een titel van Netflix of Disney+ afspeel met Dolby Vision en Dolby Atmos via de native apps op de LG TV en wanneer de soundbar niet verbonden is, speelt de TV de content af in Dolby Vision met Dolby Atmos. Leuk, maar ik wil graag dat het Dolby Atmos geluid uit mijn soundbar komt.
  • Wanneer ik bovenstaande herhaal maar dan met de soundbar verbonden, speelt de TV content af in Dolby Vision en de soundbar 5.1. Het is dat niet mogelijk om Dolby Atmos te ontvangen op de soundbar. Ik begrijp dat dit komt door dat de soundbar geen Dolby Atmos retour kan ontvangen over ARC. Zijn er mogelijk heden om dit toch werkend te krijgen op de soundbar?
  • Wanneer ik een titel van Netflix of Disney+ afspeel met Dolby Vision en Dolby Atmos via de apps op de Apple TV 4K (welke verbonden is met de soundbar), speelt de TV de content af in 4K met HDR en Dolby Atmos op mijn soundbar. Het geluid is dan super maar het beeld is dan geen Dolby Vision. Op verschillende sites zag ik dat dit veroorzaakt wordt door dat de soundbar geen Dolby Vision kan doorzetten naar de TV.
Gaat een SHARC eARC of een FeinTech VAX01202 tussen de TV en de soundbar het Dolby Atmos probleem voor mij oplossen? Het mooiste zou zijn dat ik de native apps kan gebruiken zonder de Apple TV 4K. Dat scheelt weer een apparaat en een remote ;)

Als zo'n converter ertussen in zit, schakeld je TV dan nog wel automatisch de soundbar aan of uit, het volume lager of hoger via de TV remote? Dit werkt nu namelijk wel en is ideaal.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door GreX op 26-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dolby atmos op een soundbar wordt nooit meer dan doe-alsof-atmos omdat je er de juiste speakers niet voor hebt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:44
Jorgen schreef op maandag 27 september 2021 @ 01:21:
Dolby atmos op een soundbar wordt nooit meer dan doe-alsof-atmos omdat je er de juiste speakers niet voor hebt.
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik merk wel dat het geluid vele malen voller en mooier klinkt dan wanneer Atmos niet actief is op de soundbar. Het voegt daarom wel wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-04 19:32
Heb je in je netflix account de data restricties uitgezet en max data aanstaan? Ik heb ongeveer hetzelfde als jij maar dan een chromecast en netflix gaat automatisch op dolby vision indien beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.keller
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:22
hier een soort gelijk probleem, bij mij zit er een receiver op de LG G1 aangesloten. Als ik netflix afspeel via de tv in dolby vision en dolby atmos geeft de receiver dolby digital+ weer. De tv op eARC zetten geeft een ruimtelijker geluidsbeeld weer, echter GEEN Atmos.
Wanneer ik met de Nvidia shield dezelfde film afspeel via dezelfde receiver geeft deze wel Dolby Atmos weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceD4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06-2024
De HW-K950 van Samsung heeft alleen Atmos support wanneer er een device met Atmos op een van de ingaande HDMI poorts is aangesloten. Deze soundbar support geen Dolby Vision passthrough van, in jouw geval, de Apple TV 4K naar de tv hierdoor blijft de tv in reguliere HDR weergeven.

Met de huidige setup moet je helaas kiezen voor Dolby Vision of Dolby Atmos maar beide tegelijk is helaas niet mogelijk.

Ik heb wel eens iets gelezen over het splitten van het audio en video kanaal zodat je tv aan kan sluiten op de ingaande HDMI poort maar heb dit zelf nooit getest en weet niet of dit echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceD4
f.keller schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:01:
hier een soort gelijk probleem, bij mij zit er een receiver op de LG G1 aangesloten. Als ik netflix afspeel via de tv in dolby vision en dolby atmos geeft de receiver dolby digital+ weer. De tv op eARC zetten geeft een ruimtelijker geluidsbeeld weer, echter GEEN Atmos.
Wanneer ik met de Nvidia shield dezelfde film afspeel via dezelfde receiver geeft deze wel Dolby Atmos weer.
Heeft de receiver HDMI 2.1/EARC ? zo niet dat is dat de veklaring voor de DD+ i.p.v. Atmos. Gezien de Nvidia Shield direct is aangeloten op de receiver krijgt deze direct het audiosignaal binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:52
Ik heb de shield op de g1 aangesloten en de sonos setup (arc sl en sub ) ook op de g1 .
dan als de film het ondersteunt heb ik dolby vision en dolby atmos geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.keller
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:22
Beaudog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:03:
Ik heb de shield op de g1 aangesloten en de sonos setup (arc sl en sub ) ook op de g1 .
dan als de film het ondersteunt heb ik dolby vision en dolby atmos geluid.
Kan je ook echt zien dat het atmos is? volgens mij werkt sonos net als een gemiddelde sound bar. het geluid wordt software matig bewerkt.
ik heb ook echt atmos speakers aan het plafond, mijn processor decodeerd echt wel de verschillende audioformaten, maar de G1 geeft dus geen atmos signaal
Atmos moet gewoon over HDMI 2.0a weergegeven lkunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceD4
f.keller schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:59:
[...]

Kan je ook echt zien dat het atmos is? volgens mij werkt sonos net als een gemiddelde sound bar. het geluid wordt software matig bewerkt.
ik heb ook echt atmos speakers aan het plafond, mijn processor decodeerd echt wel de verschillende audioformaten, maar de G1 geeft dus geen atmos signaal
Atmos moet gewoon over HDMI 2.0a weergegeven lkunnen worden
Als de verbinding via ARC plaatsvindt tussen de tv en receiver krijg je DD+ Atmos signaal. Wil je Dolby True HD dan heb je een eARC verbinding nodig tussen beide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:52
Als ik een film start of de xbox aan zet en ga gamen kan ik in de sonos app zien welk geluid formaat er weergeven wordt.
dan staat er in de sonos app dolby atmos en op de g1 zie je rechts boven dolby vision staan.
Pagina: 1