Advies mining rig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04-2025
Hi Tweakers,

Ik ben aan het onderzoeken of het interessant zou zijn om een mining rig te bouwen. Hiervoor heb ik het volgende systeem samengesteld en ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Azerty winkelmand linkje
  • Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC 24G
  • Gigabyte X570 GAMING X
  • AMD Athlon 3000G
  • G.Skill Value F4-2400C17D-8GNT
  • SilverStone Strider Gold S Series SST-ST1500-GS
Een aantal remarks:
  • Ik wil beginnen met één GPU. Deze kan d.m.v. het PCIe x16 slot direct op het moederbord staan. Als ik later met meer GPU's wil uitbreiden kan ik de drie PCIe x1 slots in combinatie met risers gebruiken.
  • Zoals jullie zien heb ik in deze setup voor één RTX3090 gekozen. Deze kaart heeft een gigantische hashrate, maar ook een stevig energieverbruik. Dat laatste ben ik me van bewust, maar ik kan het systeem een groot deel van de tijd voeden met mijn zonnepanelen. Daarom leek het me alsnog interessant om een RTX3090 te kiezen.
  • Ik wil booten vanaf een USB, waardoor ik geen SSD nodig heb.
  • Zoals ik het begrijp kan deze voeding twee RTX3090's voeden. Hiermee ben ik voorbereid op een eventuele tweede RTX3090. Vanaf de derde RTX3090 zou ik dus een extra voeding nodig hebben.
Zien jullie in deze configuratie problemen ontstaan? Of hebben jullie ideeën voor verdere optimalisatie? Ik ben erg benieuwd!

Alvast dank!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
Athlon 3000G heeft maar 4 PCI-e lanes voor de videokaart. Je kunt beter een Intel setje met Celeron of Pentium op Z490 nemen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:58
De RTX 3090 trekt maximaal 450 Watt uit het stopcontact (bron), dan kom je met twee van die kaarten, een moederbord, entrylevel CPU, USB stick en wat ventilatoren niet ver boven de 1000 Watt uit - een betere 80+ Platinum 1200 Watt voeding zoals de Corsair HX1200 V2 volstaat dan wel en is ietsjepietsje zuiniger met stroom - als je geen Windmolenpark in je tuin/Batterij zonnepanalen op je dak hebt kan dat een overweging zijn....

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
martyw schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:12:
De RTX 3090 trekt maximaal 450 Watt uit het stopcontact
Daar blijft niet eens de helft van over als er wat BIOS settings geoptimaliseerd gaan worden voor een zo optimaal mogelijke W/hash verhouding.

• -LoL-
Uszka schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:21:
Athlon 3000G heeft maar 4 PCI-e lanes voor de videokaart. Je kunt beter een Intel setje met Celeron of Pentium op Z490 nemen.
Good point! Bedankt! Heb het winkelmandje erop aangepast.
martyw schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:12:
De RTX 3090 trekt maximaal 450 Watt uit het stopcontact (bron), dan kom je met twee van die kaarten, een moederbord, entrylevel CPU, USB stick en wat ventilatoren niet ver boven de 1000 Watt uit - een betere 80+ Platinum 1200 Watt voeding zoals de Corsair HX1200 V2 volstaat dan wel en is ietsjepietsje zuiniger met stroom - als je geen Windmolenpark in je tuin/Batterij zonnepanalen op je dak hebt kan dat een overweging zijn....
Die 450W zie ik na wat rondzoeken idd ook terug komen. Ik had bij de specificaties van Azerty echter 750W zien staan en was daarom tot mijn voorgaande conclusie gekomen. Als dat zo is lijkt me de PSU die jij voorstelt idd een mooie. Maar waar zit dat verschil van die vermogens in?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:58
-LoL- schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:32:
Maar waar zit dat verschil van die vermogens in?
Het vermogen wat vaak aangeraden word gaat uit van een gaming PC met een RTX 3080/RTX 3090 plus een high end CPU (Core i7/i9 of Ryzen 7/9) op een high end moederbord, dan kom je op 750 of 850 Watt. Miners zijn een niche - lichte CPU en meerdere zware videokaarten.

Voor de efficientie van voedingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMnnZ5Adk9ho0-wOWMZN1uuVJTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NuXuyyDHhcjC3Jp92n53KIhS.jpg?f=user_large
Maar niet iedereen is overigens overtuigd van het Bronze/Gold/Titanium systeem
https://www.tomshardware....us-levels-mean,36721.html

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 26-09-2021 23:07 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Weet dus dat je het beste op 50-66% van je rated load zit met verbruik.
Vaak krijg je meer hashes per watt als je niet alles op maximaal zet, waardoor je winst omhoog gaat als je de kaarten iets langzamer zet. (zoals uszka ook al aangaf).

Voor rest:
Belgie of Nederland?
Zonnepanelen of geen zonnepanelen?
Wat ga je doen met de warmte? In de winter is dat wel leuk, maar in de zomer? Dat wordt een erg warme zolderkamer... (ervanuit gaande dat je op termijn meer dan 1 GPU gaat installeren; met 1 GPU loopt het niet zo'n vaart).

• -LoL-
martyw schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:49:
[...]

Het vermogen wat vaak aangeraden word gaat uit van een gaming PC met een RTX 3080/RTX 3090 plus een high end CPU (Core i7/i9 of Ryzen 7/9) op een high end moederbord, dan kom je op 750 of 850 Watt. Miners zijn een niche - lichte CPU en meerdere zware videokaarten.

Voor de efficientie van voedingen:
[Afbeelding]
Maar niet iedereen is overigens overtuigd van het Bronze/Gold/Titanium systeem
https://www.tomshardware....us-levels-mean,36721.html
Aha, duidelijk. Dankjewel!
99ruud99 schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:55:
Weet dus dat je het beste op 50-66% van je rated load zit met verbruik.
Vaak krijg je meer hashes per watt als je niet alles op maximaal zet, waardoor je winst omhoog gaat als je de kaarten iets langzamer zet. (zoals uszka ook al aangaf).

Voor rest:
Belgie of Nederland?
Zonnepanelen of geen zonnepanelen?
Wat ga je doen met de warmte? In de winter is dat wel leuk, maar in de zomer? Dat wordt een erg warme zolderkamer... (ervanuit gaande dat je op termijn meer dan 1 GPU gaat installeren; met 1 GPU loopt het niet zo'n vaart).
Ja ik weet inderdaad dat over het algemeen een undervolt in combinatie met overclock tot betere mining prestaties kan leiden. Maar het lijkt me tricky om daar dan een kleinere voeding voor te kiezen. Als in de praktijk blijkt dat je toch meer vermogen nodig hebt, mag je om een nieuwe voeding. Plus dat je met een zwaardere voeding ook alvast bent voorbereid op eventuele uitbreiding. Bovendien lijkt me dat een voeding ook geen vermogen zal trekken dat niet door de GPU's gevraagd wordt. Eens? Of zeg ik iets raars?

Verder heb ik inderdaad zonnepanelen. Daarom is het feit dat de 3090 niet de efficiëntste is ook al wat minder belangrijk voor mij. Hashrate heeft ie namelijk wel. O-) En ik heb inderdaad een hok thuis waar niet zo veel mee gedaan wordt met buitenlucht ventilatie, dus wat mij betreft ideaal.

Verwijderd

Tja, waar ga je die non-lhr 3090 nu vandaan halen?

Je zal er niet zo blij van worden om er achter te komen dat de huidige batches van 3090's die verkocht worden slechts 50mhash voor elkaar krijgen t.o.v. de 120+ die de originele 3090 zou geven

Dan nog zit je kwa "winst" heel erg minimaal tot niet bestaand. Voordat je je 3090 terug hebt verdiend ben je dik 2 jaar verder, en dan moet je de andere rand-hardware ook nog terug verdienen EN wil je uiteindelijk graag winst maken.

Heb je al eens een overzichtje voor jezelf gemaakt met kosten/baten?

Vergeet dan ook niet meteen mee te nemen dat ETH mining geen lange toekomst meer heeft zodra het overgaat op POS, en je mininginkomsten dan van "verliesgevend" naar "elke dag geld bijleggen" overgaan.

Long story short: wil je graag van je geld af, vooral doorgaan met dit plan. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2021 14:30 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

Volgens mij zijn die 3090's juist de enige kaarten die nog gewoon non-LHR zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

psy schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:31:
Volgens mij zijn die 3090's juist de enige kaarten die nog gewoon non-LHR zijn.
De Founders Editions zijn non-lhr, veel van de andere merken hebben tegenwoordig ook op de 3090 LHR.

Dat hoeven ze er tegenwoordig niet meer bij te schrijven van Nvidia, in de overgangsperiode moest dat nog wel makkelijk herkenbaar zijn

• -LoL-
LHR lijkt voorlopig geen ding te zijn voor de 3090. Bron Bron Bron Bron

En als dit echt faliekant mis gaat verkoop ik alles behalve de 3090 en steek ik die in m'n gaming rig. Kan ik ook prima mee leven :+
Pagina: 1