Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Heb een jaar geleden onderstaand systeem gebouwd:

CPU: AMD Ryzen 5 3600 met Be quiet! Dark Rock 4 koeling
RAM: Ballistix Gaming
GPU: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
Case: be quiet! Pure Base 500 Black - Midtower
Mobo: MSI B450M Mortar Max
SSD: Crucial P1 - Solid state drive
Voeding: Be quiet! STRAIGHT POWER 11 550W

Heb er weinig problemen mee, tot ongeveer paar maanden geleden. Ik startte het spel Control (van Remedy) op - had het vorig jaar ook al gespeeld, maar nu ineens als ik m'n save-game laadde, kon ik 1-2 minuten spelen en toen ging m'n PC uit.

Heb het proberen te debuggen door verschillende manieren van logging, maar omdat m'n PC direct afsloot, werd het niet weggeschreven. Uiteindelijk nog beetje in Radeon software mee zitten kijken, maar zag ook weinig bijzonders - behalve een hele hoge GPU gebruik ... maar begrijp dat dat normaal is?

Uiteindelijk was het probleem opgelost toen ik alle grafische instellingen van het spel resette naar "default" ... weet dus niet meer wat ik anders had gezet.

Maar ok - probleem was voorbij.

Nu speelde ik afgelopen nacht Hunt Showdown - best grafisch pittige game, maar speel het nu 2-3 weken en nooit last gehad. Behalve dan van dat m'n GPU hoorbaar gaat koelen, maar heb maar aangenomen dat dat normaal is bij grafische spelen (had dat ook bij Escape from Tarkov of andere spellen).

Maar gisternacht, exact om 1:00, sloot ineens m'n PC weer af.

Nu opperde iemand dat het wellicht kwam door Windows Update ofzo - maar heb bij de instellingen gekeken en die staan niet op automatisch installeren ofzo.

Dus nu is de vraag, hoe kan ik het beste achterhalen wat er hier aan de hand is? Is er een handig tooltje of een soort van logging die ik kan bekijken? En in welke hoek raden jullie me aan om te gaan kijken? GPU? CPU? Updates? Voeding? Te warm? Heb echt geen idee.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Moederbord BIOS is up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

Probeer eens MSI afterburner, controleer de temps, en maak een profiel aan die extra hard koelt.
Zie je dan de temps omlaag gaan? Probeer dan eens te gamen.
Zie je de temps amper omlaag gaat? Wanneer je PC het laatst stofvrij gemaakt van binnen?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
Ok, stomme-vragen-alert!
Hoe kan ik dat checken? Echt in m'n BIOS kijken naar versienummer en op de website van de fabrikant? Ik update eigenlijk nooit BIOS, altijd alleen drivers enzo. Wist niet dat dat ook belangrijk was om te updaten 8)7
_Apache_ schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:40:
Probeer eens MSI afterburner, controleer de temps, en maak een profiel aan die extra hard koelt.
Zie je dan de temps omlaag gaan? Probeer dan eens te gamen.
Zie je de temps amper omlaag gaat?
Toen ik gisteravond de temps checkte was het:

idle: 45
in-game in het menu: 53
in-game spelend: 64

Weet even niet precies welke temps ik moet checken, zag er eentje van m'n GPU (dat zijn de waardes hierboven), maar ook eentje Junc GPU ofzo. Geen idee wat dat was, maar die was 100 graden ofzo :|
Wanneer je PC het laatst stofvrij gemaakt van binnen?
Heb m'n PC nu een jaartje (april 2020) - dus weinig stofvrij gemaakt tbh.
Merk wel dat als ik een game start, dat hij heel hard gaat blazen - gewoon hoorbaar hard. Dacht dat dat normaal was, dus weinig aan gedaan.

Gisteravond wederom een spontane shutdown gehad, dit keer exact om 22:00 - vond het eigenlijk te exact om toevallig te zijn. Maar ok, er zitten 60 minuten in een uur ... dus de kans dat het exact op het hele uur gebeurd is 1,66666667% :+

Bedacht me toen dat ik wat grafische instellingen had opgehoogd in Hunt Showdown, dus dat weer omlaag gedraaid. Maar vroeg me af: als het aan die instelling ligt, dan zou het spel toch gewoon alleen langzamer / slechter moeten performen - je PC zou er niet spontaan van moeten uitgaan, toch?

Vind het lastig om te monitoren wanneer het optreed. Kan wel screenrecording aanzetten ofzo, zodat ik m'n temps kan zien wanneer het gebeurd - maar ja, als hij spontaan afsluit zal hij ook niet nog even de video wegschrijven ofzo. Nog tips hoe dit te testen?

Heb tijdje geleden ook keer zo'n performance tooltje gedraaid, zo'n benchmark, maar die draaide gewoon perfect en zonder problemen. M'n GPU ging naar 99% en draaide soepeltjes.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Skar schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:05:
Ok, stomme-vragen-alert!

[...]

Hoe kan ik dat checken? Echt in m'n BIOS kijken naar versienummer en op de website van de fabrikant?
Dat dus.
Ik update eigenlijk nooit BIOS, altijd alleen drivers enzo. Wist niet dat dat ook belangrijk was om te updaten
Bij Ryzen is het aan te raden het BIOS up to date te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

@Skar het stofvrij maken is wel aan te raden. Heb zelf mijn PC in een goed geventileerde ruimte staan, en dat word helaas snel stoffig.
Zelf heb ik instabiliteit meegemaakt toen er koelblokjes op de kaart hadden meoten zitten, maar die waren losgekomen en lagen los onderin de behuizing. Dus die kon zijn warmte niet kwijt. Was wel een aftermarket cooler tho.

Als het overigens door windows update zou komen zou je dat in beeld moeten zien, dat hij gaat afsluiten en updates toepast. Of was de machine *poef* uit en begon opnieuw met opstarten? Al dan niet met en blue screen of death.

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 28-09-2021 13:11 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
En 2 jaar later exact hetzelfde probleem - bijna op de dag af.
Sinds 1-2 weken heb ik ineens zwarte schermen tijdens het gamen, CTRL+ALT+DEL enzo doet niks.
En soms loopt het gewoon "willekeurig" alleen al gewoon in Windows vast. Blijft het scherm bevroren staan, geen response wat dan ook. En al paar keer een spontane "shutdown" gehad, tijdens het gamen.

Merk niet aan de fans ofzo dat ze harder gaan blazen ofzo - precies net zo, maar dan ineens is het "poef".

Heb in Windows "reliability monitor" gekeken en elke keer staat het geclassificeerd als een Hardware Error - maar niet specifiek welk onderdeel.

Heb al MemTest86 gedraaid, drivers van m'n videokaart gedowngrade naar de versie van een half jaar geleden en zelfs Steam opnieuw geinstalleerd - dacht dat het wellicht daarmee te maken had.

En toen dacht ik ineens terug aan deze topic en dat er toen geadviseerd was om het systeem intern wel stofvrij te houden. Dat had ik de vorige keer ook gedaan en daarna geen issues meer gehad.

Dus nu vanochtend ook weer even goed uitgestoft, met perslucht alles schoongeblazen. Zat (naar mijn mening) niet heel veel stof in - had eigenlijk soort van dikke laag verwacht ofzo.

Net paar keer dezelfde games gespeeld en nu geen issues gezien. Moet nog zien hoelang hij het volhoudt.

Vraag me alleen af of dat het probleem geweest kan zijn. Kan "een beetje" stof hiervoor zorgen? Zou dan niet gewoon de fans harder moeten gaan blazen of dat hij heel warm zou moeten worden ofzo? Voelt zo "simpel" als dit de oplossing zou zijn.

Op zich wel fijn hoor, maar geloof het gewoon bijna niet :?

--- update 1 ---
En helaas, het leek opgelost - maar gisteravond (tijdens het gamen) sloot mn PC weer ineens af.

Dus voor mn eigen referentie (en mogelijk anderen met dezelfde problemen), hier even beschrijven wat ik gedaan heb.

Toen maar gekeken of er een BIOS-update was en die bleken er te zijn, best aantal versies.

Uiteindelijk van versie .D0 naar .J0 gegaan - dus denk 5-6 versies verder. Zag dat mijn BIOS zelfs uit mei 2021 kwam. Dacht echt dat ik hem na de vorige problemen (2 jaar geleden) had geupdate, maar misschien toen niet gedaan.

Maar ok. BIOS geflashed en daarna allerlei monitoring-tools aangezet. Even NXZT Cam geprobeerd, maar kwam erachter dat AMD Adrenaline ook een metrics overlay heeft en daarin staan alle temperaturen enzo.

Na de update kwam - in Windows - ook ineens (uit zichzelf!) een popup window van MSI dat er nieuwe drivers waren. Dus die maar geïnstalleerd.

Toen de monitoring overlay aangezet, mobiel laten opnemen op een soort-van statief gericht op mn monitor en toen wat spellen gaan spelen. Uiteindelijk een uur of 2-3 gespeeld en zonder enig probleem.

Dus hopelijk was het de BIOS-update. Begrijp alleen niet waarom dat ineens problemen geeft. Zou het kunnen dat drivers ervan uitgaan dat er bepaalde versie van de BIOS is en (mede) daardoor instabiliteit komt?

---- update 2 ---
Gister gewoon spel weer opgestart en gaan spelen. Zonder monitoring. En eigenlijk gewoon terwijl ik niks deed - zat in een pauze-menu - sloot m'n PC af.

Had er genoeg van, dus besloten om Windows 10 opnieuw te installeren. Gelukkig kan dat tegenwoordig heel eenvoudig (vroeger was dat echt uren werk) ... dus dat gedaan gister. Daarna alleen de Radeon drivers opnieuw hoeven installeren, de rest was al (blijkbaar) goed geinstalleerd.

Dus vandaag eens testen of het probleem nu verholpen is.

Als dat het niet is, dan wellicht een verse-verse installatie ... waarbij ik dus alle bestanden verwijder. Heb het vermoeden dat nu nog de drivers wel bewaard gebleven zijn ofzo.

---- update 3 ---
Na verse installatie van Windows 10 (waarbij ik wel de bestanden heb bewaard en mogelijk ook hier/daar wat drivers), werkt het allemaal weer naar behoren.

Merk wel dat ineens m'n GPU fans meer aan het blazen zijn als ik bepaalde spellen ga spelen. Schrok er even van, maar al snel bedacht ik me dat ik dit "geblaas" altijd al wel heb gehad met m'n GPU en eigenlijk de laatste tijd stuk minder hoorbaar was.

Geen idee dus wat er veranderd is - mogelijk heb ik in MSI Afterburner wat lopen tweaken, om het geloei iets minder hard te maken ... wat een tijd goed is gegaan en nu uiteindelijk toch als resultaat had dat het allemaal te warm werd ofzo.

Heb nu wel aantal fans besteld om erbij te zetten in m'n case - zodat ik totaal 2 aan de voorkant, 2 aan de bovenkant en 1 aan de achterkant heb. Heb nu alleen de preinstalled 2 fans = 1 voorkant, 1 achterkant. Dus hoop dat ik daarmee de kast intern wat koeler kan houden, wat ervoor zorgt (hopelijk) dat de GPU minder hard hoeft te koelen en dus minder lawaai produceert.

[ Voor 51% gewijzigd door Skar op 03-10-2023 11:10 . Reden: Nog meer vervolgstappen gedocumenteerd ]

Pagina: 1