MSI B450 geen post/bios na instellen secure boot

Pagina: 1
Acties:

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MSI B450 Tomahawk max
AMD R5 3600
2x8 Gb ram 3200mhz
RX 5700XT
970evo 500Gb

Na het controleren van de specs van van machine voor windows 11, heb ik een paar aanpassingen gedaan in de bios.
Alleen secure boot moest nog aangezet worden om de machine klaar te maken voor windows 11.

Om secure boot aan te kunnen zetten, moest CSM uitgeschakeld worden(eufi) en moest er een Platform Key aangemaakt worden. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens rebooten en klaar........niet dus!

Na deze instellingen, is het niet meer mogelijk om te booten. Het is zelfs niet meer mogelijk om de bios te benaderen om de instellingen weer ongedaan te maken. Het beeldscherm geeft meteen al aan "geen beeld" en gaat direct in slaapmodus.
Daarnaast brand het boot ledje op het moederbord, de pc draait gewoon, maar het moederbord Post niet. De bios lijkt de videokaart niet meer te kunnen aanspreken. Ik heb nog een paar gevallen gevonden waarbij de pc in feite een "headless computer" is geworden.

* stap 1 - clear CMOS. Batterij eruit voor 5 minuten, met de spanning eraf. Of jbat kortsluiten.
* stap 2 - andere videokaart uitgang.
* stap 3 - andere beeldscherm ingang.
* stap 4 - andere videokaart.(HD6850 + R9 290)
* stap 5 - andere kabels. HDMI, Displayport, DVI.
* stap 6 - 1 geheugenreep.
* stap 7 - bootmedia losgekoppeld.

Geen van deze handelingen geeft effect. Wat gaat er nu mis? En wat kan ik nog doen om weer beeld te krijgen. Een clear cmos zou toch moeten resulteren in een reset!?

[ Voor 6% gewijzigd door kendo op 26-09-2021 20:11 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 12:32
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.5.pdf pagina 38.

These LEDs indicate the status of key components during booting process. When an
error is occurred, the corresponding LED stays lit until the problem is solved.
CPU - indicates CPU is not detected or fail.
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.
VGA - indicates GPU is not detected or fail.
BOOT - indicates the booting device is not detected
or fail.

Lijkt als eerste erop dus dat het OS niet geladen kan worden.

Wat ook een oorzaak kan zijn, is dat je videokaart pas actief wordt als het OS geladen wordt. Recent is dit ook nog eens geconstateerd bij een ander persoon die dacht dat zijn systeem het niet meer deed.

zie: YouTube: Fixing a Viewer's BROKEN Gaming PC? - Fix or Flop S1:E12

Dus plaats alleen het broodnodige: CPU, 1x memory in juiste slot, GPU en OS Bootdisk.
Zet de PC aan en kijk of je na enkele seconden/minuten beeld krijgt. Kan soms even duren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• kendo
  • Niet online
Wylana schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:31:
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.5.pdf pagina 38.

These LEDs indicate the status of key components during booting process. When an
error is occurred, the corresponding LED stays lit until the problem is solved.
CPU - indicates CPU is not detected or fail.
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.
VGA - indicates GPU is not detected or fail.
BOOT - indicates the booting device is not detected
or fail.

Lijkt als eerste erop dus dat het OS niet geladen kan worden.

Wat ook een oorzaak kan zijn, is dat je videokaart pas actief wordt als het OS geladen wordt. Recent is dit ook nog eens geconstateerd bij een ander persoon die dacht dat zijn systeem het niet meer deed.

zie: YouTube: Fixing a Viewer's BROKEN Gaming PC? - Fix or Flop S1:E12

Dus plaats alleen het broodnodige: CPU, 1x memory in juiste slot, GPU en OS Bootdisk.
Zet de PC aan en kijk of je na enkele seconden/minuten beeld krijgt. Kan soms even duren.
De aangedragen "oplossingen", zijn reeds geprobeerd.

Er zijn ook andere videokaarten, andere SSD's, andere displays en andere kabels geprobeerd. ook is er geprobeerd om te booten vanaf een windows installatie usb. De videokaart en ssd uit deze machine, zijn vervolgens getest in een andere pc en werken gewoon.

Het probleem is ook niet dat er geen boot media gedetecteerd wordt, dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de MBR/GPT instelling, maar dat zelfs de BIOS geen beeld geeft, ook niet na een CMOS reset, is mij een raadsel.
In het filmpje is er eigenlijk meteen na de reset weer beeld. Bij mij gaan de verschillende displays meteen in slaapmodus na inschakelen en op geen enkel moment tijdens het booten, wordt er output gedetecteerd. Ook niet na een uur draaien.

Een nieuw moederbord is reeds onderweg, maar ben toch zeer benieuwd hoe een ogenschijnlijk, standaard bios instelling die nodig is voor windows 11, een compleet moederbord onbruikbaar kan maken.

EDIT: Een andere mogelijkheid is dat de interne grafische kaart geactiveerd staat. Hoe dat mogelijk is mij ook een raadsel.

Ik lees steeds meer meldingen van dit exacte probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door kendo op 27-09-2021 18:05 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• kendo
  • Niet online
Nou, succes!

Dit bord heeft een "Flash BIOS" button met een dedicated usb poort. Ik heb de nieuwste bios versie gedownload en op een stickje gezet en de bios laten updaten. Na voltooiing, weer terug in windows.
Nu nog even de bios induiken.