SSD welke ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Ik zoek een SSD van 1gig

Budget maximaal 100 euro liever minder.

moederbord Asrock b450m pro4

Vraag 1: begrijp ik nou goed, dat er geen NVME op dit moederbord kan ?
(al zijn die denk ik zo wie zo boven mijn budget)

Ik denk aan een sata ssd of een m.2.

Vraag2: Moet ik bij een m.2 alleen op de lengte letten of dat op mijn moederbord past ?

Vraag 3: Maakt het voor de levens duur wat uit, of het een sata of een M.2 is, of hangt dat puur van het gebruikte geheugen af?

Ik heb nu nog een "gewone" harde schijf, dus qua snelheid ga ik er altijd op vooruit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:14
Gps4l schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:43:
Ik zoek een SSD van 1gig

Budget maximaal 100 euro liever minder.

moederbord Asrock b450m pro4

Vraag 1: begrijp ik nou goed, dat er geen NVME op dit moederbord kan ?
(al zijn die denk ik zo wie zo boven mijn budget)

Ik denk aan een sata ssd of een m.2.

Vraag2: Moet ik bij een m.2 alleen op de lengte letten of dat op mijn moederbord past ?

Vraag 3: Maakt het voor de levens duur wat uit, of het een sata of een M.2 is, of hangt dat puur van het gebruikte geheugen af?

Ik heb nu nog een "gewone" harde schijf, dus qua snelheid ga ik er altijd op vooruit.
Jawel: pricewatch: ASRock B450M Pro4

M.2 (PCI-e 3.0 x4), M.2 (SATA), 4x SATA-600

Ik heb zelf de Asus Prime B450M-A en ook NVME

Er is een mooie korting op deze: pricewatch: Samsung 980 1TB

https://www.amazon.de/dp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21

[ Voor 8% gewijzigd door cy-gor25 op 26-09-2021 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
1GB SSDs zijn wat lastiger te vinden, maar misschien dat een 1TB SSD beter past ;)
Wat betreft je moederbord heeft die 2 M.2 sloten:
1 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4), 1 M.2 (SATA3)
Oftewel NVME zal in dat eerste slot prima gaan.
Ook kwa lengte zijn er niet echt problemen, de meeste M.2 SSDs zijn 2280.

M.2 kan ook Sata zijn, dus het verschil tussen Sata en M.2-(Sata) in slijtage is er niet, ook NVME is niet beter/slechter bestand tegen slijtage, dat heeft vooral met gebruik te maken.

Als je van een gewone HDD af komt gaat elke SSD al een wereld van verschil maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 26-09-2021 15:55 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Dank je wel en lol. Ik bedoelde inderdaad 1 terrabyte.

Ik ga eens in me kast kijken, en of ik dat schroefje nog heb voor een m.2. Het zou in de doos van me moederbord moeten zitten.

Verder nadenken of ik voor de Samsung 980 1T ga of voor een samsung QVO

https://www.alternate.nl/...kers_SSD&utm_term=1654107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Het is deze geworden, ik zou hem morgen in huis moeten hebben.

Samsung 980 - M.2 Interne SSD - NMVE - 1TB

Ik heb ook het schroefje gevonden denk ik, al vind ik het een raar schroefje met weinig draad.
Hopen dat het past, SSD is nieuw voor mij.

Word wel veel werk, Tumbleweed (Linux) opnieuw installeren, en dan weer alle programma's waaronder een virtual machine, waarin ik windows 10 installeer.

De harde schijf van 1 terra byte, waar nu Tumbleweed op staat word een extra data partitie.
Dan zit er nog een 1 terrabyte harddisk in de pc met windows 10, maar die laat ik ongemoeid.
Dat word bij de Linux installatie, probe foreign os aanvinken, en de hardeschijf met tumbleweed formateren.

Dan wel even opletten dat ik niet de zelfde fout maak als toen ik de pc bouwde, waardoor mij home directory xfs geformateerd werd.
Dat werkte overigens prima, maar je kan XFS niet achteraf aanpassen. (de partitie vergroten of verkleinen)

[ Voor 14% gewijzigd door Gps4l op 27-09-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:14
Gps4l schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:29:
Het is deze geworden, ik zou hem morgen in huis moeten hebben.

Samsung 980 - M.2 Interne SSD - NMVE - 1TB

Ik heb ook het schroefje gevonden denk ik, al vind ik het een raar schroefje met weinig draad.
Hopen dat het past, SSD is nieuw voor mij.

Word wel veel werk, Tumbleweed (Linux) opnieuw installeren, en dan weer alle programma's waaronder een virtual machine, waarin ik windows 10 installeer.

De harde schijf van 1 terra byte, waar nu Tumbleweed op staat word een extra data partitie.
Dan zit er nog een 1 terrabyte harddisk in de pc met windows 10, maar die laat ik ongemoeid.
Dat word bij de Linux installatie, probe foreign os aanvinken, en de hardeschijf met tumbleweed formateren.

Dan wel even opletten dat ik niet de zelfde fout maak als toen ik de pc bouwde, waardoor mij home directory xfs geformateerd werd.
Dat werkte overigens prima, maar je kan XFS niet achteraf aanpassen. (de partitie vergroten of verkleinen)
Timeshift of snapper is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gps4l
Ik wil zo wie zo ook opruimen.

Ik kreeg op het openSUSE forum al de suggestie om mijn home dir te comprimeren, en dat op de windows schijf ook in de pc te parkeren. (tar)

Toen ik ging kijken bleek mijn home dir echter iets groter te zijn, als 500 gig.

Hoewel ik die ruimte wel heb, op de windows disk lijkt het me toch beter dat ik kijk of dat niet minder kan.
Ik heb al steam verwijderd en een rom folder van mame.

Ik heb nu een home van iets onder de 200 gig.

De nieuwe harde schijf, een sdd, is mijn eerste SSD, en ik heb al een filmpje gevonden op you tube, waar dat ding op me moederbord moet. Hij kwam net binnen met dank aan de postbode.

Ben nu vooral aan het kijken wat ik nog meer weg kan gooien en of het in dit geval niet makkelijker is om gewoon alleen bepaalde dingen, als de .mozilla folder even op de windows schijf te parkeren.

Ik kan met dolphin (de Linux KDE file browser) gewoon copy paste doen van af Linux naar NTFS.
Wat ik wel apart vind, is dat de file rechten gewoon intact blijven, iets wat NTFS voor zover ik weet niet ondersteund. Voodoo magic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gps4l schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:43:
Ik bedoelde inderdaad 1 terrabyte.
offtopic:
Nog verder mierenneuken: je bedoelde 1 terabyte (een triljoen byte), "terra" is latijn voor "aarde". Het verhaal over terabyte versus tibibyte bewaar ik voor een volgend topic. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gps4l
Helemaal blij hier.

Het installeren van de ssd ging erg makkelijk, ik hoefde geen busje te verplaatsen, en kon me cpu koeler en video kaart gewoon laten zitten.

Daarna tumbleweed geinstalleerd en ook dat ging van een lije dakje.

Ik kan nu de oude tumbleweed starten, de nieuwe en ook windows 10.

Ik deed net een tumbleweed update en dat was best grappig.
Het dowloaden ging natuurlijk niet sneller, maar de installatie van de updates wel.
Wat een verschil !

Ook start tumbleweed veel sneller op, nadat ik in het grub scherm tumbleweed gekozen heb, heb ik vrijwel meteen de desktop.

Iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1