Broos stucwerk: normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
We hebben ons hele huis laten stucen. Stukadoor was via via geregeld via onze aannemer, daarna alles geverfd voor we komende week gaan verhuizen. Stucwerk is van het merk 'Knauf', en het zit er nu op sinds begin Juni. Al ruim 3 maanden dus. Wat mij nu stoort is hoe makkelijk het stucwerk beschadigd. We zijn nog niet eens verhuisd en er zijn overal al beschadigingen opgekomen. Gewoon van een kartonnen doos die naar boven wordt getild, of de rubberen voetjes van een trap. Of tijdens het schakelmateriaal vervangen. Grootste diepe kras is veroorzaakt door de gasten die de airco's kwamen installeren. Geen idee wat daar is gebeurd, maar die hele muur moet nu echt opnieuw.

Ik vind het echt betreurenswaardig, het is ontzettend duur om je hele huis zo onder handen te nemen, en dan zit je met muren die absoluut nergens tegen kunnen. Ik hou mijn hart vast voor de verhuizing komende week...

Is dit altijd zo met stucwerk, of is er misschien iets niet helemaal ok met het werk dat is geleverd?

Beste antwoord (via HalfVol op 26-09-2021 20:09)

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:41
@HalfVol Dat is altijd zo met stucwerk, vooral als er nog geen voorstrijk en verf op zit. Het is trouwens wel goed te herstellen. Een emmertje renoband van €15 en smeren maar (met plamuurmes). Later nog met een fijnkorrelig schuurpapier erover en je ziet er haast niks meer van. Er zijn ook wel schoteltjes op een stokje (weet zo de naam niet) waarmee je het mooi effen kan opschuren.

Ik had bij de verbouwing van mijn huis ook veel beschadigingen in het stucwerk. Als je na het stuccen nog veel moet doen is het bijna onvermijdelijk dat hier en daar wat stucwerk beschadigd. Zie het als onderdeel van de afwerking dat erbij hoort.

Idempotent.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is normaal met gips, dat is vrij zacht. Je moet een beetje voorzichtig doen.

Als je tegen je auto loopt met sleutels of winkelwagentjes beschadigd die ook.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 10:13
Knauf Stucpasta of Knauf Rotband? Knauf maakt nogal wat verschillende stucprodicten ;)

Stucpasta is inderdaad wat zachter dan het echte rotband. Als het professioneel gestuct is, verwacht ik ook rotband of iets soortgelijks.

Pas na een goede laag latex (schilderwerk) is de muur een stuk harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 15:54

BLACKfm

o_O

Hier een muurtje geplaatst en gepleisterd met 'Fix and Finish', naar mijn idee wel 'hard' spul, maar ook daar komen met de simpelste acties butsen en krasjes in.

En als alles toch een keer geschilderd wordt als alles op zijn plaats staat is het denk ik ook niet zoveel moeite om die paar plekjes even na te bewerken c.q. 'plamuren' met wat gips (van hetzelfde materiaal).

Lijkt mij overigens dat bij het verbouwen van een huis je het 'lompe' werk eerst laat doen voordat je aan de afwerking begint, juist om dit soort schades te voorkomen.
Niks zo kut om een bankstel of kast van onwerkbaar formaat óók nog eens 'heel voorzichtig' de trap op te tillen omdat je het stuc of schilderwerk niet wilt beschadigen. Dat gaat hoe dan ook een keer gebeuren als je aan het klussen bent.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een heel huis stuccen zal Knauf MP75 gebruikt zijn waarschijnlijk. En dat is gewoon prima spul, en wordt ook gewoon goed hard, net zoals je gipsblokken of gipsplaten kan kopen. Maar als het al beschadigd als je er met een kartonnnen doos tegenaan komt is dat niet helemaal goed gegaan.

Behang krabben met een plamuurmes op een gipsmuurtje beschadig je de muur ook als je er wat kracht achter zet.

In het ziekenhuis gebruikt men ook gips bij botbreuken, en wordt ook knetter hard, dus opzich zou het wel wat kunnen hebben.

Wellicht te weinig water gebruikt, of geen voorstrijk/stucprimer en is het water de muren in getrokken en daardoor een slechte hechting.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 26-09-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HalfVol schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:16:
We hebben ons hele huis laten stucen. Stukadoor was via via geregeld via onze aannemer, daarna alles geverfd voor we komende week gaan verhuizen. Stucwerk is van het merk 'Knauf', en het zit er nu op sinds begin Juni. Al ruim 3 maanden dus. Wat mij nu stoort is hoe makkelijk het stucwerk beschadigd. We zijn nog niet eens verhuisd en er zijn overal al beschadigingen opgekomen. Gewoon van een kartonnen doos die naar boven wordt getild, of de rubberen voetjes van een trap. Of tijdens het schakelmateriaal vervangen. Grootste diepe kras is veroorzaakt door de gasten die de airco's kwamen installeren. Geen idee wat daar is gebeurd, maar die hele muur moet nu echt opnieuw.

Ik vind het echt betreurenswaardig, het is ontzettend duur om je hele huis zo onder handen te nemen, en dan zit je met muren die absoluut nergens tegen kunnen. Ik hou mijn hart vast voor de verhuizing komende week...

Is dit altijd zo met stucwerk, of is er misschien iets niet helemaal ok met het werk dat is geleverd?
Met een metalen airco unit, kras je al snel op gestucte wand. 'de' Stukadoor kan dat denk ik wel repareren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Heb je voor het schilderen gebruik gemaakt van voorstrijk? Dit maakt het ook een stuk kras vaster.

Bij een WCD kun je ook de randen dik insmeren met betokontakt of een gewone voorstrijk tegen het afbrokkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

BLACKfm schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:48:
Hier een muurtje geplaatst en gepleisterd met 'Fix and Finish', naar mijn idee wel 'hard' spul, maar ook daar komen met de simpelste acties butsen en krasjes in.

En als alles toch een keer geschilderd wordt als alles op zijn plaats staat is het denk ik ook niet zoveel moeite om die paar plekjes even na te bewerken c.q. 'plamuren' met wat gips (van hetzelfde materiaal).

Lijkt mij overigens dat bij het verbouwen van een huis je het 'lompe' werk eerst laat doen voordat je aan de afwerking begint, juist om dit soort schades te voorkomen.
Niks zo kut om een bankstel of kast van onwerkbaar formaat óók nog eens 'heel voorzichtig' de trap op te tillen omdat je het stuc of schilderwerk niet wilt beschadigen. Dat gaat hoe dan ook een keer gebeuren als je aan het klussen bent.
Stuccen terwijl je bankstel en dressoir al in de kamer staan lijkt me anders ook niet handig. Klussen wil je toch in een leeg huis. 1 voor de ruimte, 2 zodat je meubels niet vuil worden en of beschadigen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:41
@HalfVol Dat is altijd zo met stucwerk, vooral als er nog geen voorstrijk en verf op zit. Het is trouwens wel goed te herstellen. Een emmertje renoband van €15 en smeren maar (met plamuurmes). Later nog met een fijnkorrelig schuurpapier erover en je ziet er haast niks meer van. Er zijn ook wel schoteltjes op een stokje (weet zo de naam niet) waarmee je het mooi effen kan opschuren.

Ik had bij de verbouwing van mijn huis ook veel beschadigingen in het stucwerk. Als je na het stuccen nog veel moet doen is het bijna onvermijdelijk dat hier en daar wat stucwerk beschadigd. Zie het als onderdeel van de afwerking dat erbij hoort.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Super bedankt voor de snelle feedback allemaal.

Het klinkt alsof het redelijk normaal is. Of er voorstrijk is gebruikt/gedaan weet ik niet zeker, maar lijkt me er ook niet meer toe doen. Het is nu wat het is. Goed te weten voor de volgende keer.

Herstellen is inderdaad redelijk simpel. Ik had al begrepen dat het een kwestie is van dichtsmeren met renoband of zoiets en schuren. Wat minder simpel is, is om het verfwerk weer netjes te krijgen. Je blijft het toch zien met de lichtval tenzij je de hele muur weer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 13:41
HalfVol schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:04:

Het klinkt alsof het redelijk normaal is. Of er voorstrijk is gebruikt/gedaan weet ik niet zeker, maar lijkt me er ook niet meer toe doen. Het is nu wat het is. Goed te weten voor de volgende keer.

Herstellen is inderdaad redelijk simpel. Ik had al begrepen dat het een kwestie is van dichtsmeren met renoband of zoiets en schuren. Wat minder simpel is, is om het verfwerk weer netjes te krijgen. Je blijft het toch zien met de lichtval tenzij je de hele muur weer doet.
Heb dit ook thuis gezien. Omdat ik heel bang was dat dit overal te zien was hebben we overal gegrond behang laten plakken. Dit voorkomt naar mijn idee alle stootjes en krassen.

Ander voordeel is dat er net een beetje een structuurtje in zit en dat het al gegrond is!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Knauw finish pasta. Kant en klaar in de emmer en daarmee herstel je kleine beschadigingen.

Alleen nog met korrel 180 ff naschuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Qua lichtval in de verf komt het met matte latex meestal wel goed als je subtiel bijstipt en er daarna even met een droge roller overheen gaat. Als je bijvoorbeeld donkerblauw hebt is het een ander verhaal.

Wel echt een nadeel van dat populaire glad stucen van tegenwoordig

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
HalfVol schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:04:

Voorstrijk kun je zelf doen, daarna de verf erop.En geen verf van de Action maar goede duurzame latex. Er zijn ook potten te koop met extra beschermend en dergelijke.
Ideaal zou het zijn als er eerst gestuct wordt, als dat droog is voorstrijk erop en daarna verven. Daarna pas met dozen en trappen er langs lopen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 12:00
Ieder stucwerk is kwetsbaar. oude huizen en nieuwbouw, maakt niet uit. Het komt overal voor.
Heeft het stucwerk een korrel. Dan kan je dat goed herstellen met Stuc-O-Seal kit van Van Braven. Is het glad dan gewoon plamuren (emmertjes van de Action, is prima spul).
Pagina: 1