Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:41

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Vorige week zondag heb ik mijn computer schoongemaakt. Zo ook mijn AIO (radiator, nieuw koelpasta etc..). Tijdens het gamen deze week steeg de temperatuur al heel snel naar 80+ graden, terwijl dit normaliter rond de 70 graden was. Idle is de temperatuur rond de 45 graden.

De koelpasta die ik gebruik is ARCTIC MX-4. De koeler is een Kraken z73 van NZXT op een i7 9700k. Verder is mijn gebruik niet anders en doe ik het zelfde als hiervoor.

Vanochtend opnieuw koelpasta aangebracht, omdat ik dacht dat ik wellicht té veel had gebruikt. Geen resultaat. Op het internet lees ik het een en ander over dat er eventueel lucht in de pomp kan zitten en dus heb ik dit ook al geprobeerd: YouTube: NZXT Kraken AIO Overheating FIX.

Ik weet dat het even duurt voordat koelpasta gesetteld is, maar toch maak ik mij best wel zorgen... NZXT is prijzig en de koeler is nog geen vier maanden oud, dus ja.

Iemand enig idee hoe of wat?

Radiator zit trouwens boven in een h710i van NZXT in combinatie met drie NZXT Aer RGB 2 fans.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05

Osxy

Holy crap on a cracker

1. Had je oorspronkelijk de PC zelf gebouwd?
  2. Hoor je lucht in je Aoi?
  3. Hoe snel loopt de temperatuur op?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
@Osxy, pc is zelf gebouwd. In principe is de AIO stil en heb nooit lucht gehoord of iets. Tot slot loopt het snel op en snel af: bijvoorbeeld tijdens een potje rainbow six siege is het in het menu ongeveer 65 graden. Zodra de map is geladen zit ik op 80 graden. Alt tab ik loopt het direct af naar 60 graden. Als ik even stop (alt tab of gewoon de game af gesloten) voor een minuutje of twee zit het op 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Heel snel op en af lopen kan paar dingen zijn:
- Slecht contact tussen CPU en AIO
- Pomp van AIO draait niet

Als je hem iets langer laat draaien, is de radiator dan warmer?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
@Osxy

Ik ben nu ondertussen een virusscan aan het doen. CPU wordt 95 graden en daar is ie nog nooit in de buurt bij geweest.

Radiator is warm, maar niet heet. De top fans blazen zeg maar de hitte door de radiator naar buiten. Het voelt ook meer als de warmte van m'n pc zelf..

Edit: er staat wel in NZXT Cam dat pomp draait.

En ook voel ik warmte door de buizen stromen.

[ Voor 16% gewijzigd door trashgozer op 26-09-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 14:49

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Waarom zou je na 4 maanden al de koelpasta vervangen?
Welke pasta zat er daarvoor op? Zelfde tube als 4 maanden geleden? Of een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
@Baakster, zoals ik aangaf had ik m'n pc schoongemaakt. Ging van de pre applied naar eentje uit een tube.

Ik heb trouwens ook contact opgenomen met NZXT. Lijkt erop dat het een bekend probleem is en het wordt hoogstwaarschijnlijk kosteloos vervangen, maar dat laat ik nog even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Opnieuw monteren, denk dat het nu niet goed zit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
@Hackus, meerdere malen gedaan. Ook met nieuwe koelpasta om uit te sluiten dat het niet te veel of te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze kasten koelen sowieso niet top. Daar hebben ze eindelijk H510 Flow uitgebracht. Die 'gaas' van voor heeft voor betere intake. pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart

Nu haalt ie de intake uit het zgn gaas, op de zijkant van front. Verder voldoet de Z53 prima voor i7-9700k.
Maar dat neemt niet weg dat je huidige het gewoon goed moet doen.

Gooi er eens een stresstest op met Prime95 (Small FFTs aanvinken)

Heb zelf pricewatch: Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG
waar je front en top zgn gaas hebt

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 28-09-2021 10:42 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:37:
Deze kasten koelen sowieso niet top. Daar hebben ze eindelijk H510 Flow uitgebracht.
NZXT heeft inderdaad niet de beste airflow, maar ik gaf ook al eerder aan dat het normaal rond de 70 graden was onder full load.

H510 is helaas geen optie. Heb ik eerder gehad en werd zeer krab met m'n videokaart en ook m'n huidige AIO gaat daar op geen enkele manier inpassen, helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trashgozer schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:40:
[...]

NZXT heeft inderdaad niet de beste airflow, maar ik gaf ook al eerder aan dat het normaal rond de 70 graden was onder full load.

H510 is helaas geen optie. Heb ik eerder gehad en werd zeer krab met m'n videokaart en ook m'n huidige AIO gaat daar op geen enkele manier inpassen, helaas..
Ik bedoel meer in de zin van; ze zijn daar eindelijk wakker geworden.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:41:
[...]

Ik bedoel meer in de zin van; ze zijn daar eindelijk wakker geworden.. ;)
Ah, mijn fout. Ik hoop ook dat er ooit een h710 mesh front panel komt. En dan alleen de front panel, zodat ik niet weer €150 hoef uit te geven.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Topic is al even geleden gestart. De koeler is RMA gegaan naar NZXT, NZXT heeft het onderzocht en er is een nieuwe opgestuurd. Koeler is dus nooit goed geweest en dat is dan ook de reden dat het zo warm is geworden. Bedankt voor het meedenken iedereen!
Pagina: 1