[Glas] Hulp/Informatie mbt: Uplink tussen switch en router.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_of_me
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-08 14:38
Beste Lezers van GOT,

Ik heb een vraag m.b.t. tot mijn nieuwe thuisnetwerk. Achter mijn router (Asus AX89X) heb ik een zyxel switch (XS1930-10). Momenteel maak ik gebruik van een UTP kabel tussen de 10GBe poorten. Echter wil ik gebruik gaan maken van de beschikbare SFP+ poorten op beide apparaten.

1 - Is dit mogelijk? Na wat onderzoek denk ik dat de switch poort hiervoor geschikt is, echter weet ik het niet zeker voor de poort op de router.

In de handleiding van asus (https://www.asus.com/support/FAQ/1045800/) staat dat de 10G Base-T RJ45 op LAN kan en dat 10G Base-T RJ45 en SFP+ 10Gbit mogelijk maakt en dat je bv je NAS op de SFP+ poort kan aansluiten. (Dus ik denk, waarom niet een switch?)

```The RT-AX89X comes with two 10G ports, one Base-T and one SFP+ port, which means both fiber and copper 10G connections are supported. Capture ISP advertised speeds or use your own 10G LAN network between PCs and NAS.```

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer inzicht in kan geven.

2 - Als dit mogelijk is, heb ik 2 SFP+ modules en een glas kabeltje nodig. Maakt het nog wat voor een type? Of zolang ze alle 3 (2 modules , 1 kabel) hetzelfde zijn gaat het goed (Single vs Multi mode). Of is er totaal wat anders dat ik nodig zou hebben? Ik zie bv. van cisco ook SFP+ kabels met de modules er al aan vast.

Ik heb uiteraard nog niets 'geprobeerd' omdat het aanschaf van dure materialen vereist. Het is dan wel prettig om te weten of het kan en wat ik precies nodig hebt.

Alvast hartelijk bedankt!

[Edit]

Voor diegene die zich afvraagt waarom:
Op de switch zitten 8 10 10G Base-T poorten die naar mijn pc's / servers lopen met een Asus XG-C100C netwerk kaart. Echter wil ik mijn nas Link aggregaten op 4 connecties, ipv de 2 die ik nu via de asus router laat lopen. Ik heb een synology die helaas geen 10Gbe PCI extension ondersteund. Dus ik wil de link aggregation naar de switch verplaatsen, maar daar moet ik een extra poort vrijmaken. En omdat ik gebruik maak van o.a. iSCSI is die verdubbeling van snelheid erg wenselijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Aware_of_me op 27-09-2021 07:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:18
Ik zou voor multimode gaan, aangezien je niet over een grote afstand tussen je apparatuur gaat. Maar wel zorgen dat je sfp's en je glasvezel kabel gepoetst is voordat je hem in bedrijf neemt. Het wil nog wel eens problemen gaan geven met vieze sfp's of glasvezels. Zeker bij 10 Gbit of hogere snelheden.

[ Voor 54% gewijzigd door vincedd op 26-09-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

Als die apparaten naast of op elkaar staan, dan zou ik een DAC-kabel gebruiken. Goedkoper, minder stroomverbruik, en geen gedoe met fiber-stekkers.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_of_me
Bedankt voor de tip. De afstand is inderdaad zeer klein. Ze staan in dezelfde ruimte (meterkast). Een kabel van 1.5 a 2 meter zou voldoende zijn. Ik heb nog niet eerder gehoord van een DAC kabel, wat ik zo zie qua prijs voelt dat nog wel als of dat iets is waarmee ik kan experimenteren :-)

Heeft u enig idee of de SFP poort te gebruiken is voor de LAN kant? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit niet mogelijk is gezien de zeer beperkte mogelijkheden die het voor de WAN bied. Zoals niet instelbare VLAN's.

[Edit]

Maakt het merk van de DAC kabel uit? Ik zie betaalbare kabels van bv. DrayTek (DrayTek DAC kabel 10G SFP+ 1m).

[ Voor 26% gewijzigd door Aware_of_me op 26-09-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Illusion schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:06:
Als die apparaten naast of op elkaar staan, dan zou ik een DAC-kabel gebruiken. Goedkoper, minder stroomverbruik, en geen gedoe met fiber-stekkers.
Dac kabel gaat niet zomaar. Moet de apparatuur wel het zelfde merk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
de meeste sfp's zijn branded. dat betekend dat je voor asus ook een asus sfp moet gebruiken. soms slikt ie ook een ander merk ,maar meestal niet. Je kan solid optics sfp's gebruiken. die kan je merk branded bestellen of zelf aanpassen naar een bepaald merk( dat doe ik dus op mijn werk) . een DAC kabel is leuk, maar dan moet je devices wel beide van het zelfde merk zijn. Er zijn geen DAC kabels met aan de ene kant bv. asus en aan de andere kant zyxel. DAC kabels zijn altijd 1 merk, nooit 2 verschillende

[ Voor 5% gewijzigd door vincedd op 26-09-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aware_of_me
Goed om te weten. Ik zie vrij weinig modules die asus compatible zijn of gekenmerkt staan dat ze ook geschikt zijn voor asus. Gezien asus zich minder op de markt van professioneel netwerk apparatuur bevind kan ik mij voorstellen dat dit niet snel ge-list en/of gestest wordt. Volgens de handleiding zou onder drivers&firmware -> OS 'other' een Qualified Vendor List voor SFP+ modules te downloaden moeten zijn. Maar helaas staat die daar niet.

Ik heb nu 2 universele modules besteld die in ieder geval Zyxel ondersteund (10G SFP+ SR 850nm 300 van Uptimed) en een LC-LC OM3 850NM kabel van 1.5. We gaan het gewoon eens proberen en kijken hoe ver ik kom.

[ Voor 14% gewijzigd door Aware_of_me op 27-09-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_of_me
Dit werkt dus prima! Gelukkig kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat ik A en B op 1 connector van de LC-LC kabel moest omdraaien. Daarna was het inpluggen en het werkt out of the box.

Het enige wat ik merk, ik heb van KPN 1000/1000 Up/Down. Is dat de upload achter de switch niet verder komt dan 780Mbit (940/780). Dit zag ik ook met de koper uplink. Als ik vanaf mijn pc direct achter de router ga zitten haal ik wel 940/940. Waar zou dit aan kunnen liggen? Gezien het een 10Gbe switch is, verwacht ik dit niet. Tevens in het netwerk zelf achter de switch ondervind ik geen 'snelheidsproblemen'

[ Voor 59% gewijzigd door Aware_of_me op 02-10-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:00
vincedd schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:29:
de meeste sfp's zijn branded. dat betekend dat je voor asus ook een asus sfp moet gebruiken. soms slikt ie ook een ander merk ,maar meestal niet. Je kan solid optics sfp's gebruiken. die kan je merk branded bestellen of zelf aanpassen naar een bepaald merk( dat doe ik dus op mijn werk) . een DAC kabel is leuk, maar dan moet je devices wel beide van het zelfde merk zijn. Er zijn geen DAC kabels met aan de ene kant bv. asus en aan de andere kant zyxel. DAC kabels zijn altijd 1 merk, nooit 2 verschillende
Dat branded valt reuze mee. Vaak is het dat de fabrikant geen ondersteuning bied als je niet hun merkt gebruikt.

Heb hier diverse merken sfp liggen en worden allemaal netjes geaccepteerd door mijn switch. Zelfde geld voor dac kabels.

Zou wat zijn dat als ik een Cisco switch heb dat ik ook een Cisco branded netwerkkaart moet hebben als ik dac wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Jan-man schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Dat branded valt reuze mee. Vaak is het dat de fabrikant geen ondersteuning bied als je niet hun merkt gebruikt.

Heb hier diverse merken sfp liggen en worden allemaal netjes geaccepteerd door mijn switch. Zelfde geld voor dac kabels.

Zou wat zijn dat als ik een Cisco switch heb dat ik ook een Cisco branded netwerkkaart moet hebben als ik dac wil gebruiken.
Probeer eens een HP sfp in een cisco of Juniper switch zou ik zeggen, dan zie je wat ik bedoel.Of een Juniper sfp in een Cisco switch. Dat zelfde werkt ook niet met een Juniper DAC kabel tussen een Cisco en Juniper switch.Ik spreek uit ervaring. Vandaag bij een klant wilde een verbinding niet opkomen. Zat een HP sfp in een Juniper switch. De klant aangeraden de sfp te vervangen voor een Juniper en het probleem was opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door vincedd op 05-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aware_of_me
Uptimed geeft aan met alles compatible te zijn behalve HP. Ik had de optie voor universeel of een HP variant. Wellicht dat brands onderling problemen geven maar universele modules van uptimed of fs niet? Geen ervaring mee, behalve dan nu met die van uptimed en dat werkt vooralsnog, uitstekend voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Realiseer je je wel dat 4 poorten van die NAS gebruiken in een bond je wel meer bandbreedte krijgt maar niet meer maximale snelheid?
Elke connectie blijft gewoon gemaximaliseerd op 1Gbps.

Dus voor je van alles gaat uitproberen zou ik eerst eens onderzoeken of het ooit voorkomt dat je zoveel bandbreedte gelijktijdig nodig hebt.
Je moet dan met vier devices gelijktijdig de maximale 1Gbps verbruiken en ik weet niet welk type NAS je hebt maar ik denk niet dat die NAS dat zo snel kan verwerken.
Je bent dus gewoon een bottleneck aan het verplaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

vincedd schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:29:
FS sfp's gaan vrijwel altijd goed hier :) we bestellen ze niet eens branded... welke merken heb jij last van?
vincedd schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:25:
[...]

Dac kabel gaat niet zomaar. Moet de apparatuur wel het zelfde merk zijn
Nee hoor, heb al diverse combi's geprobeerd, geen problemen ondervonden.
Aware_of_me schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:07:
Bedankt voor de tip. De afstand is inderdaad zeer klein. Ze staan in dezelfde ruimte (meterkast). Een kabel van 1.5 a 2 meter zou voldoende zijn. Ik heb nog niet eerder gehoord van een DAC kabel, wat ik zo zie qua prijs voelt dat nog wel als of dat iets is waarmee ik kan experimenteren :-)

Heeft u enig idee of de SFP poort te gebruiken is voor de LAN kant? Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit niet mogelijk is gezien de zeer beperkte mogelijkheden die het voor de WAN bied. Zoals niet instelbare VLAN's.

[Edit]

Maakt het merk van de DAC kabel uit? Ik zie betaalbare kabels van bv. DrayTek (DrayTek DAC kabel 10G SFP+ 1m).
Nee, die van fiberstore heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_of_me
Ben(V) schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:30:
Realiseer je je wel dat 4 poorten van die NAS gebruiken in een bond je wel meer bandbreedte krijgt maar niet meer maximale snelheid?
Elke connectie blijft gewoon gemaximaliseerd op 1Gbps.

Dus voor je van alles gaat uitproberen zou ik eerst eens onderzoeken of het ooit voorkomt dat je zoveel bandbreedte gelijktijdig nodig hebt.
Je moet dan met vier devices gelijktijdig de maximale 1Gbps verbruiken en ik weet niet welk type NAS je hebt maar ik denk niet dat die NAS dat zo snel kan verwerken.
Je bent dus gewoon een bottleneck aan het verplaatsen.
Daar kwam ik inderdaad van het weekend achter. Snelheden (120MB per seconde) waren niet zoals ik ze verwacht en zag de disk utilization maar tot 30% komen. De bottleneck lijkt hem dus niet bij de HDD te zitten maar bij een 1Gb verbinding. Daar had ik inderdaad nooit bij stil gestaan. Ik weet niet helemaal hoe ik erbij kom, maar ik dacht dat link aggregation met LACP dit wel deed, 4x1GB. Maar dat heb ik inderdaad verkeerd. Synology geeft dit zelf ook aan. Bron:

https://kb.synology.com/n...0are%20multiple%20clients.

[ Voor 3% gewijzigd door Aware_of_me op 06-10-2021 14:10 ]

Pagina: 1