Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-11 19:24
Hallo Tweakers,

Ik draai al een tijdje mee in verschillenden Wonen & Verbouwen topics en heb met alle info hier veel aan onze jaren 70 woning kunnen doen.
Zo is het dak geïsoleerd van binnenuit, spouw en vloer geïsoleerd, hr++glas, zonnepanelen op het dak en twee L/L warmtepompen.

Sinds ik de L/L warmtepompen in oktober 2020 heb gekregen zijn we die naast het koelen op de slaapkamer, ook beneden gaan gebruiken voor verwarmen. Daarnaast hebben we een HRe ketel uit 2019 die op de koudste dagen bijspringt voor verwarmen en gebruikt wordt voor warm water in de badkamer (keuken= elektrische boiler).
Even een vergelijk (ook al waren het twee verschillende jaren):
- 1 Oktober 2020 tot 1 Oktober 2021 = 172 m3 gas, 940 kw/h stroom met grotendeels L/L verwarmen en koelen in zomer.
- 1 Oktober 2019 tot 1 Oktober 2020 = 693 m3 gas, -800 kw/h stroom zonder L/L

Een verschil van -521 m3 gas en +1740 kw/h stroom. Leuke besparing van enkele honderden euro's terwijl we meer comfort ervaren. De meeste EBV heb ik met 5 a 7 jaar terugverdiend en energielabel is nu A waar het in 2018 D was.

Iets wat hoog op ons lijstje staat in de komende jaren is een nieuwe keuken en een nieuwe vloer. Er ligt nu een oude leistenen vloer in die ik er uit wil gaan slopen, of een nieuwe vloer overheen wil gaan leggen.
De standaard vraag die iedereen dans telt is: Nemen jullie dan ook direct vloerverwarming?

Over dit laatste zou ik graag wat meningen horen.
Vloerverwarming aanleggen is een flinke kostenpost, terwijl ik afgelopen jaar (m.u.v. de hele koude periode in januari/februari) het hele huis heb kunnen verwarmen met de L/L. Vloerverwarming constant laten draaien op de CV ketel lijkt me dan eerder een achteruitgang en bovendien overbodig als mijn woning al op temperatuur is.
Kijk je nog verder vooruit, dan zal er over 8 tot 10 jaar wellicht wel een andere warmtebron komen als vervanging voor de CV. Dan is vloerverwarming misschien wel de handigste keuze?

Wat is wijsheid?

En nog en beetje off-topic vraagje voor de klussers: Maakt het nog veel uit of we eerst de keuken doen en later de vloer, of toch beter eerst de vloer? Mijn inschatting was dat (mochten we de vloer nog even uitstellen) de plinten van de keuken altijd op maat kunnen worden gemaakt bij een nieuwe vloer.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:46:
En nog en beetje off-topic vraagje voor de klussers: Maakt het nog veel uit of we eerst de keuken doen en later de vloer, of toch beter eerst de vloer? Mijn inschatting was dat (mochten we de vloer nog even uitstellen) de plinten van de keuken altijd op maat kunnen worden gemaakt bij een nieuwe vloer.
Sorry, geen antwoord op je hoofdvraag. Maar hier wel een advies over. Het is afhankelijk of je keuken nu op de vloer staat die eruit gaat. Staat ie op leisteen, dan eerst de vloer, dan de nieuwe keuken. Staat de keuken niet op leisteen, maar op de betonvloer eronder, dan kun je ook eerst de keuken vernieuwen en dan de vloer vervangen. Voordeel van de eerste optie is dat alles meteen op goede hoogte is. Als je eerst keuken vervangt en dan de vloer, dan is je werkblad mogelijk toch iets te laag of te hoog. Dat kan vervelend zijn. (Nog los even van de mogelijkheid dat je frontjes beschadigen bij het aanbrengen van de nieuwe vloer.)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat vind je van het comfort van je lucht/lucht warmtepomp qua luchtstromen? Vloerverwarming en een lucht/water warmtepomp zal het comfort verhogen denk ik. Dat kun je alleen zelf beslissen of je dat het waard vind.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:28
@pentaw1nz Vloerverwarming geeft wel enorme boost in comfort. Mensen ervaren stralingswarmte als prettiger dan warme lucht.

Afhankelijk van je keuken locatie zou je vloer en keuken apart kunnen vervangen maar ideaal is het natuurlijk niet. En leisteen is over het algemeen niet echt een mooie vlakke vloer, dus een vloer er overheen werkt waarschijnlijk goed met een hoop egaline.

Mijn gevoel zou zeggen, doe het direct goed. Dus vloer eruit, vloerverwarming erin en nieuwe keuken. Je kan dan er gewoon voor kiezen om de vloerverwarming niet aan te zetten en te kijken hoe dat gaat. Nu is je vloer immers ook koud.
Maar je bent dan wel goed voorbereid om in de toekomst een warmtepomp te gebruiken om je huis te verwarmen, want daar is een vloerverwarming ideaal voor.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:56:
Wat vind je van het comfort van je lucht/lucht warmtepomp qua luchtstromen? Vloerverwarming en een lucht/water warmtepomp zal het comfort verhogen denk ik. Dat kun je alleen zelf beslissen of je dat het waard vind.
Precies, in de TS staat dat hij met L/L meer comfort ervaart, maar ik neem dan aan dat hij doelt op koelen in de zomer. Het zal verder vast persoonlijk zijn, maar ik vind mijn moderne airco nog behoorlijk aanwezig als hij aan het koelen is. Terwijl als ik 's winters aan het verwarmen ben je er effectief gezien niks van merkt, behalve dat het warmer wordt dan. En als je dan met CV gaat verwarmen, dan is vloerverwarming een logische optie.

• pentaw1nz
Toke_gt schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:54:
[...]

Sorry, geen antwoord op je hoofdvraag. Maar hier wel een advies over. Het is afhankelijk of je keuken nu op de vloer staat die eruit gaat. Staat ie op leisteen, dan eerst de vloer, dan de nieuwe keuken. Staat de keuken niet op leisteen, maar op de betonvloer eronder, dan kun je ook eerst de keuken vernieuwen en dan de vloer vervangen. Voordeel van de eerste optie is dat alles meteen op goede hoogte is. Als je eerst keuken vervangt en dan de vloer, dan is je werkblad mogelijk toch iets te laag of te hoog. Dat kan vervelend zijn. (Nog los even van de mogelijkheid dat je frontjes beschadigen bij het aanbrengen van de nieuwe vloer.)
De keuken staat nu OP het leisteen. Als ik deze er uit sloop dan zal er daarna echter weer een laag egaline of beton overheen komen en daarop weer nieuwe tegels (ben niet zo'n fan van PVC). De hoogte zal dus niet heel veel veranderen. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zal hoe dan ook makkelijker zijn... Moet ik alleen nog langer doorsparen en die keuken is me een doorn in t oog :9
Marzman schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:56:
Ik ervaar het comfort goed. De L/L hang aan de achterkant van het huis, de woonkamer is aan de voorkant. Hij blaast schuin richting de woonkamer en bevalt eigenlijk goed. Met de hele koude dagen in januari/februari trok hij het alleen niet meer, dus toen de CV aan gehad.

Denk ook dat L/W nog weer een verbetering is, maar omdat mijn ketel van 2019 is zal ik die investering de eerst komende jaren niet maken, terwijl de vloer er sowieso wel uit gaat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
Sissors schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:59:
[...]

Precies, in de TS staat dat hij met L/L meer comfort ervaart, maar ik neem dan aan dat hij doelt op koelen in de zomer. Het zal verder vast persoonlijk zijn, maar ik vind mijn moderne airco nog behoorlijk aanwezig als hij aan het koelen is. Terwijl als ik 's winters aan het verwarmen ben je er effectief gezien niks van merkt, behalve dat het warmer wordt dan. En als je dan met CV gaat verwarmen, dan is vloerverwarming een logische optie.
Ik doel inderdaad ook op het koelen dat me erg veel comfort geeft, vooral op de slaapkamer!
Het L/L verwarmen is niet zozeer een boost in comfort, maar leuk dat je een paar honderd euro per jaar kunt besparen terwijl je huis in de zomer ook nog eens lekker koel is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pentaw1nz schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:01:
[...]

Ik ervaar het comfort goed. De L/L hang aan de achterkant van het huis, de woonkamer is aan de voorkant. Hij blaast schuin richting de woonkamer en bevalt eigenlijk goed. Met de hele koude dagen in januari/februari trok hij het alleen niet meer, dus toen de CV aan gehad.

Denk ook dat L/W nog weer een verbetering is, maar omdat mijn ketel van 2019 is zal ik die investering de eerst komende jaren niet maken, terwijl de vloer er sowieso wel uit gaat.
Dan zou ik het niet doen, maar je moet toch zelf die keuze maken. Ik zou ook kijken naar terugverdientijd en die is nooit. En het comfort veranderd ook niet echt voor die paar dagen per jaar (vloerverwarming is ook voor trage opwarming).

Ik zou het gewoon even zo laten aangezien je een vrij nieuwe cv hebt en dan tegen de tijd dat die versleten is kijken wat voor oplossingen er zijn (we zitten in een transitieperiode).

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 26-09-2021 11:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:01:
[...]
De keuken staat nu OP het leisteen. Als ik deze er uit sloop dan zal er daarna echter weer een laag egaline of beton overheen komen en daarop weer nieuwe tegels (ben niet zo'n fan van PVC). De hoogte zal dus niet heel veel veranderen. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, zal hoe dan ook makkelijker zijn... Moet ik alleen nog langer doorsparen en die keuken is me een doorn in t oog
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het leisteen onder de keuken te laten liggen als je kiest voor een keuken met plinten. Niemand die het ziet. Moet je alleen je frontjes verwijderen als je de vloer vervangt, om beschadiging te voorkomen. Nieuwe vloer kan dan achter de plint aansluiten op het leisteen.

• pentaw1nz
Toke_gt schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:11:
[...]

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het leisteen onder de keuken te laten liggen als je kiest voor een keuken met plinten. Niemand die het ziet. Moet je alleen je frontjes verwijderen als je de vloer vervangt, om beschadiging te voorkomen. Nieuwe vloer kan dan achter de plint aansluiten op het leisteen.
Ja daar zat ik inderdaad ook over na te denken. En daarna in het slechtste geval nieuwe plinten laten maken als ze niet perfect aansluiten op de nieuwe vloer. Op zich zou eerst de keuken dus wel kunnen.

Wat betreft vloerverwarming hink ik nog een beetje op twee gedachten...
Op zich ben ik het er mee eens dat "als je het doet, je het goed moet doen" ; dus direct vloerverwarming, egaliseren en dan een nieuwe vloer.
Het is wel weer meer comfort en meer toekomst-proof (of het nu voor mezelf is of een volgende bewoner...).

Ik heb hier een tijdje geleden trouwens een kennis gehad die veel beton boren/frezen doet, en die gaf aan dat we ook nog in de bestaande leistenen vloer kunnen gaan frezen, vloerverwarming leggen, en dan egaliseren+nieuwe vloer.
Dat scheelt wel in sloopwerk. Ik verwacht namelijk dat mijn cementdekvloer ook wel toegetakeld wordt als ik met een kangoo de leisteen er uit ga slopen. Dan moet ik dus een nieuwe dekvloer storten, daarin gaan frezen, en daarna weer egaliseren?

Voor mijn gevoel klopt het echter niet om die leisteen te laten zitten. heb het liefst de oude meuk er uit.
Mensen ervaring met laten liggen of juist verwijderen?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:38:
[...]
Voor mijn gevoel klopt het echter niet om die leisteen te laten zitten. heb het liefst de oude meuk er uit.
Mensen ervaring met laten liggen of juist verwijderen?
In mijn vloer bleek er lucht onder de tegels te zitten (de tegels waren niet goed genoeg vastgedrukt). Daardoor was er een risico dat de vloerverwarming de warmte niet goed kon afgeven aan de tegels (en daarmee aan de vloer). Mijn tip: bij twijfel verwijderen. Niets is zo erg als geld uitgeven aan een vloerverwarming die niet goed werkt.

When life gives you lemons, start a battery factory

• pentaw1nz
kan vloerverwarming in een betonvloer worden gefreesd als deze beschadigd is? Bijv. dus door verwijderen van een eerdere tegelvoer.

Of moet je na verwijderen van de tegels eerst weer een nieuwe dekvloer storten, dan frezen, dan sleuven dichtsmeren en egaliseren?

• pentaw1nz
Nog een vraagje over vloerverwarming.

De leistenen tegelvloer die ik wil uitbreken is ruim 2cm dik.
Als ik kies voor een nieuwe vloer van pvc heb ik dus wat hoogte op te vangen.

Twee opties komen bij mij op, graag advies hierin.

- Na uitbreken eerst weer egaliseren met een middel dat 2 a 3cm dikte kan overbruggen.
Daarna vloerverwarming frezen en aanleggen, weer dichtsmeren, egaliseren, pvc leggen.

Of

- Na uitbreken gaan werken met droogbouw vloerverwarming. (Kan dat op een beschadigde betonvloer trouwens, of moet die ook helemaal egaal zijn?) , na aanleggen egaliseren storten en de pvc vloer leggen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bk > dei

Wise enough to play the fool

Pagina: 1