Vreemd probleem met elektra

Pagina: 1
Acties:

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:34
Ik heb naar mijn idee een bijzonder probleem met de elektra in huis. Vandaag kwam ik er puur per toeval achter dat onze tweede koel/vries combinatie in de bijkeuken was uitgevallen. Wij baalden enorm omdat deze pas 2 weken oud is. Echter kwamen we er al snel achter dat het niet aan de koelkast lag maar aan het stopcontact waar geen stroom op stond (andere apparaten deden het er ook niet op). Ook twee andere stopcontacten in de ruimte werkte niet. In de meterkast bleken alle groepen gewoon "omhoog" te staan. Daar zat het hem dus niet in. Het vreemde is er nu een uur of twee later de stopcontacten wel weer functioneren. Echter herinner ik mij nu opeens dat ik dit probleem voor een week of twee eerder ook al heb ervaren met de verlichting (vier stuks) op de overloop die het opeens niet meer deden en even later wel weer. Ook toen heb ik de groepenkast gecheckt maar daar was er geen groep uitgevallen.

Wat zou dit kunnen zijn? Uiteraard ga ik maandag even de elektricien bellen.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:46
Niet toevallig een schakelaar waarvan je niet weet wat die schakelt? Indien het geen geschakelde stopcontacten zijn klinkt dit érg gevaarlijk.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-01 18:51

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Slecht contact, een kabeltje wat net niet goed vast zit?

• Sunri5e
TereZz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:08:
Niet toevallig een schakelaar waarvan je niet weet wat die schakelt? Indien het geen geschakelde stopcontacten zijn klinkt dit érg gevaarlijk.
Die stopcontacten zitten als het goed is niet op een schakelaar. Ik moet wel zeggen dat alles net nieuw is. We wonen er pas een week of 3.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Accretion schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:10:
Slecht contact, een kabeltje wat net niet goed vast zit?
Dit. Maar dat is best gevaarlijk eigenlijk.

Aangezien er telkens meerdere lampen/stopcontacten uitvallen, zou ik beginnen bij de centraaldoos van die ruimte en meer specifiek de draden die daar vanuit de meterkast binnen komen.
Sunri5e schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:11:
[...]

Die stopcontacten zitten als het goed is niet op een schakelaar. Ik moet wel zeggen dat alles net nieuw is. We wonen er pas een week of 3.
Alles net nieuw als in nieuwbouw/alles gerenoveerd/verbouwd of als in voor jullie net nieuw omdat jullie er net wonen.

[ Voor 31% gewijzigd door cryptapix op 25-09-2021 22:14 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-01 18:51

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

cryptapix schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:12:
[...]

Dit. Maar dat is best gevaarlijk eigenlijk.
Klopt, hogere weerstand => warmteontwikkeling => brand.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:05

Illusion

(the art of)

Sunri5e schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:11:
[...]

Dan zou ik de aannemer eens bellen dat hij dit op komt lossen. Niet zelf aan prutsen.

Omdat ik verwacht dat overloop en bijkeuken niet op dezelfde groep zitten, zou ik overigens gaan voor een losse schroef in de meterkast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 21:15

Ligone

Moeha!

Heb je al eens gevraagd bij de buren of zij ook zoiets voorhadden? Het is niet uitzonderlijk dat er soms 1 fase wegvalt wegens werken/storing op het net...

• Sunri5e
cryptapix schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:12:
[...]

[...]

Alles net nieuw als in nieuwbouw/alles gerenoveerd/verbouwd of als in voor jullie net nieuw omdat jullie er net wonen.
Alles is gerenoveerd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:11

Onbekend

...

Grote kans dat iets niet (goed) is aangesloten.
Ik ga er vanuit dat je garantie hebt op het elektrawerk, dus gewoon maandag bellen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:21

steveman

Comfortabel ten onder

Klinkt bekend, was bij mij een gesmolten lasklem :/

Bleek ontzeeettend beunhazerig aangelegd allemaal.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 19:01
Los contact, waarschijnlijk ergens een lasdop die niet lekker zit. Of nog erger , een zwevende nul. Heb je een multimeter ?

Ik zou als je er zelf geen verstand van heb met rasse schreden iemand optrommelen die er wel verstand van heeft.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01 21:21

MLLL

Palm Treo 650

Laatst in een nieuwe groepenkast waren er in de kast fabrieksaf de schroefjes niet goed aangedraaid die van de hoofdvoeding naar de groepen liepen
Had hetzelfde probleem, elektricien zei dat het vaker voorkwam, vond het zelf ook een kwalijke zaak, dat terzijde.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51

Dennis1812

Amateur prutser

Bleek bij ons een loshangende 0 draad te zijn.

Heeft ons een hoop nieuwe apparatuur gekost voor we daar achter waren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennis1812 schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:47:

offtopic:
Dat lees ik de afgelopen jaren wel vaker, valt daar in een gemiddelde woning-installatie iets tegen te doen? Iets dat ervoor zorgt dat de boel wordt uitgeschakeld als er een 0 los zit?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51

Dennis1812

Amateur prutser

Raven schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:07:
[...]

offtopic:
Dat lees ik de afgelopen jaren wel vaker, valt daar in een gemiddelde woning-installatie iets tegen te doen? Iets dat ervoor zorgt dat de boel wordt uitgeschakeld als er een 0 los zit?
Eerlijk? Geen idee.
Bij ons is het vastgesteld door een elektricien die poolshoogte kwam nemen na de 4e CV reparatie in een goede maand tijd. En het was regelmatig disco in de verlichting/random apparatuur kapot. Koffieautomaat gaf aan te hoge voltage te krijgen waarna bij hij daarna doorbrande. Dat daar de vlam uitsloeg was de druppel.

Aldus de elektricien had het prima gekunt dat de hele woning afbrandde maar konden we er niks tegen doen.
In mijn ogen hadden we de enorm gedateerde meterkast eerder moeten renoveren. Maargoed. Toendertijd huurde ik dit nog en was het nog niet van mij.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 11:40
Dennis1812 schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:47:

Bij ons ook, nou ja los, niet goed vast in de meterkast bij een net nieuw geplaatste groep. Die was ook al helemaal zwart geblakerd onderaan, dus zoals eerder genoemd, dit kan best gevaarlijk zijn.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:13
Toevallig bij mij 2 weken geleden de vaatwasser die er opeens mee stopte. De contactdoos waar deze op aangesloten staat geeft wel gewoon 220 aan als ik 'm met de multimeter test, maar zodra je er een apparaat in steekt (geprobeerd met waterkoker) dan doet deze niks.

Ik heb het zeer professioneel opgelost door gewoon een andere CD te pakken, en de defecte CD is nu gewoon ongebruikt.

Ik ga er vanuit dat een ongebruikte aansluitpunt geen gevaar vormt als er geen stroomvraag is. (Maar voor de zekerheid heb ik het wel gemeld bij de huurbaas, die nog ging overleggen met een installatiebedrijf)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
ConQuestador schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:17:
Toevallig bij mij 2 weken geleden de vaatwasser die er opeens mee stopte. De contactdoos waar deze op aangesloten staat geeft wel gewoon 220 aan als ik 'm met de multimeter test, maar zodra je er een apparaat in steekt (geprobeerd met waterkoker) dan doet deze niks.

Ik heb het zeer professioneel opgelost door gewoon een andere CD te pakken, en de defecte CD is nu gewoon ongebruikt.

Ik ga er vanuit dat een ongebruikte aansluitpunt geen gevaar vormt als er geen stroomvraag is. (Maar voor de zekerheid heb ik het wel gemeld bij de huurbaas, die nog ging overleggen met een installatiebedrijf)
Brr, je wil toch liever geen spanning meer op dit stopcontact tot het opgelost is. Een draadje zal loszitten, die kan in principe aan de wandel gaan en overal tegenaan komen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sunri5e
Opgelost! De elektricien heeft vorige week alle buitenverlichting aangesloten op een schemerschakelaar. Per ongeluk is de groep waar de bijkeuken op zat daar ook in meegenomen. Resultaat is dat als de zonder onder ging de stroom van het stopcontact af ging :P

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 22:25
MLLL schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:11:
Laatst in een nieuwe groepenkast waren er in de kast fabrieksaf de schroefjes niet goed aangedraaid die van de hoofdvoeding naar de groepen liepen
Had hetzelfde probleem, elektricien zei dat het vaker voorkwam, vond het zelf ook een kwalijke zaak, dat terzijde.
Mooie is dat het bij de levering van de groepenkast er (in mijn geval) bij vermeld stond.
"Door transport (trillingen) kunnen de schroeven los zijn gaan zitten.. geliever vóór ingebruikname alle schroeven even na te draaien".
En had inderdaad 1 schroef in de groepenkast die wat losser zat dan de rest.

*sowieso

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-01 16:32
DonJunior schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]

Mooie is dat het bij de levering van de groepenkast er (in mijn geval) bij vermeld stond.
"Door transport (trillingen) kunnen de schroeven los zijn gaan zitten.. geliever vóór ingebruikname alle schroeven even na te draaien".
En had inderdaad 1 schroef in de groepenkast die wat losser zat dan de rest.
Bij mijne ook. Sterker nog, er zat een kaartje voor de hoofdschakelaar die hierop wees. Die moest je weghalen voordat je de hoofdschakelaar om kon zetten. :)

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Sunri5e schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:01:
Opgelost! De elektricien heeft vorige week alle buitenverlichting aangesloten op een schemerschakelaar. Per ongeluk is de groep waar de bijkeuken op zat daar ook in meegenomen. Resultaat is dat als de zonder onder ging de stroom van het stopcontact af ging :P
Haha - briljant! What's in a name - jouw nick is in feite de (tijdelijke) oplossing :*)

Gravity sucks...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sunri5e schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:01:
Dan zou ik juist andersom denken, als de zon onder gaat, dat de stroom erop ging. :)

Alles kan stuk.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:01
Raven schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:07:
[...]

offtopic:
Om te beginnen is dit enkel een probleem in meerfasige installaties. Als je een enkelfasige aansluiting hebt kan dit probleem zich nooit voordoen.

Verder is het ook enkel een probleem als de nul ergens in het begin (aan de teller of de als) onderbroken wordt. Als de nul gewoon op één automaat of toestel onderbroken wordt is er ook niets aan de hand (buiten dat die kring of dat toestel dan niet meer werken).

Of er toestellen zijn die hier tegen beschermen weet ik niet, maar meestal doen deze problemen zich voor wanneer de nul onderbroken wordt op straat of wanneer de netbeheerder de stroom uitschakelt en in de verkeerde volgorde terug inschakelt (eerst de fasen en dan de nul). In je eigen installatie kan je best jaarlijks eens alle schroeven van de automaten goed aandraaien om je tegen dit probleem te beschermen.
Pagina: 1