Adviezen mbt oud rookkanaal

Pagina: 1
Acties:

• akameinona
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-02 17:06
In ons net gekochte huis, zit een oud rookkanaal welke vroeger tot de kelder ging, In de boven de kelder gelegen keuken, was van het (enkele) rookkanaal dat daar was al 80% van verwijderd. Zelf heb ik in de daarboven gelegen slaapkamer, alles van de vloer tot plafond (dubbele!) rookkanaal verwijderd. Zonde van de ruimte. Nu wil ik de doorgang van kelder/bg/1ste-etage/plat-dak wel gebruiken voor leidingen.
Op het platte dak staat nog de 'schoorsteen'.

huidige situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODuFS8gMV1XG0WKDd-B4ZBYdv3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jbSQKgUxueaKiydMcbdYPSWK.png?f=user_large

daar wil ik een aantal loze electra pvc buizen in plaatsen en afmetselen met cement (de tweede alleen met cement dichten).
Hieronder isolatiemateriaal en daarna dichten met gipsplaat.

Adviezen en waar ik op moet letten graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChETvrW1j6NBdCUS2CU081jXihk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OCBAS1uLGXhX5mWiX5MHTSCr.png?f=user_large
dank
-M

PS. Waarom zit er vaak een loos rookkanaal naast een actief kanaal. Aan de andere kant van het huis zit er ook een naast het kanaal van de openhaard (vanaf de 1ste etage)?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Het 2e kanaal lijkt mij voor aanvoer van lucht. Anders wordt dat uit de ruimte onttrokken en wordt koude buitenlucht door alle spleten en kieren gezogen door de onderdruk. Die tocht wil je niet als je de kachel aanzet.

Overweeg qua buis een grotere diameter te pakken. Waarschijnlijk heb je nu elektrabuis gepakt om ooit zonnepanelen door aan te sluiten. Maar misschien wil je ook ooit airco leidingen of iets anders op het dak.

Qua dichtmaken heb ik geen tips. Maar horizontaal cement lijkt me niet handig qua staand water en vochtdoorslag.

[ Voor 43% gewijzigd door frickY op 25-09-2021 18:56 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:32
Ik zou het niet dichtmetselen maar onderstaand product gebruiken. Waterdicht tot 1 bar en makkelijk zelf aan te brengen. Daarnaast is het relatief simpel open te maken om er op later moment eventueel nog een leiding door te steken. Kost enkele tientjes voor een sparing tot 125mm. Recent voor een klant een aantal sparingen afgedicht. Ik kende het spul nog niet maar supertevreden over :Y

https://www.filoform.com/filoseal

• akameinona
frickY schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:54:
Het 2e kanaal lijkt mij voor aanvoer van lucht. Anders wordt dat uit de ruimte onttrokken en wordt koude buitenlucht door alle spleten en kieren gezogen door de onderdruk. Die tocht wil je niet als je de kachel aanzet.
Pausible was het niet dat, dat tweede kanaal niet doorloopt/liep dus eindigde onderaan de eerste etage en was niet/nooit aanwezig op de begane grond of kelder.
Overweeg qua buis een grotere diameter te pakken. Waarschijnlijk heb je nu elektrabuis gepakt om ooit zonnepanelen door aan te sluiten. Maar misschien wil je ook ooit airco leidingen of iets anders op het dak.
Wat dat betreft ben ik altijd OTT.
voor eventueel:
- zonnepanelen: 1 duim (25mm pvc)
- 2 airco: 1 duim 2x
- voor UTP (camera's) 19mm
- 230v 16mm pvc (kerst verlichting).

Wel even schrikken, kom zelf van de Antillen, daar was 1 duim pvc overal te krijgen, hier nergens. Prijs daar was 9 gulden (4.30 euro incl) hier online zo'n 11 euro incl.! Zelfde merk Pipelife.
Je heb hier wel meer verschillende (kleuren) soorten pvc buizen. Nog even kijken of daar verschil in zit.

-M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akameinona
ybos schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:50:
Ik zou het niet dichtmetselen maar onderstaand product gebruiken. Waterdicht tot 1 bar en makkelijk zelf aan te brengen. Daarnaast is het relatief simpel open te maken om er op later moment eventueel nog een leiding door te steken. Kost enkele tientjes voor een sparing tot 125mm. Recent voor een klant een aantal sparingen afgedicht. Ik kende het spul nog niet maar supertevreden over :Y

https://www.filoform.com/filoseal
Interessant, zeker voor de opening voor de buizen. De andere opening die ik niet wilde gebruiken voor buizen, denk ik nog cement.

-M

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59
Kanaal absoluut niet dichtmaken aan beide kanten, krijg je schimmel, condens en gedoe. Tenzij je het perfect doet misschien...

Beter aan de binnenkant dichtmaken (met dampremmende folie), en bovenop open laten met een chinees hoedje zodat de constructie kan luchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:24
Een oude schoorsteen gebruiken voor het doorvoeren van leidingen komt op mij over als knoeiwerk.
Beter is om de schoorsteen helemaal weg te halen en de dakbedekking te herstellen.

Als je op termijn leiding doorvoeren nodig hebt, maak dan gebruik van de daarvoor geschikte producten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1