Vraag

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Mijn vraag
Ik heb een paar weken terug een compacte 14" laptop gekocht om mee te surfen op de bank. Als de laptop uit standby komt, zowel met scherm al open als gesloten, dan zijn mijn tabbladen in Chrome blank en de actieve reageert niet. Dit duurt ongeveer 20 seconde, waarna ik weer verder kan op de actieve pagina en de andere tabs weer het beeld geven voor de standby. Bij Edge heb ik dit probleem niet, maar ik gebruik liever Chrome i.v.m gekoppelde wachtwoorden etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Chrome versie 93.0.4577.82 (Officiële build) (64-bits)
https://tweakers.net/pricewatch/1721554/hp-14s-fq1707nd.html
Ik gebruik Windows Hello om de laptop met m'n vingerafdruk uit standby te halen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op het internet kom ik problemen tegen met eerdere versies van Chrome (uit 2019), waarbij men de hardware acceleration uitzet, dit heeft bij mij echter geen effect.

Als ik kijk naar het battery report, zie ik dat de laptop in een soort 'connected standby' gaat:
2021-09-2510:11:06 Active AC 99 % 41.368 mWh
10:14:36 Connected standby AC 99 % 41.368 mWh
12:54:48 Active AC 99 % 41.368 mWh
13:17:14 Connected standby AC 99 % 41.368 mWh
13:29:52 Active AC 99 % 41.368 mWh
13:35:27 Report generated AC 99 % 41.368 mWh
Als ik met powercfg /a kijk, dan is dit (S0) de enige vorm van standby die het systeem ondersteund t.o.v de reguliere standby vormen (S1,S2,S3).
The following sleep states are available on this system:
Standby (S0 Low Power Idle) Network Connected
Hibernate
Fast Startup

The following sleep states are not available on this system:
Standby (S1)
The system firmware does not support this standby state.
This standby state is disabled when S0 low power idle is supported.

Standby (S2)

Standby (S3)

Hybrid Sleep
Standby (S3) is not available.
Het is best irritant, daar ik de laptop speciaal heb gekocht voor op de bank (gebruik 'm als veredelde tablet) en ik in de loop van de dag heel vaak het ding in/uit standby haal i.v.m de kids.

Alle reacties

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47
Ik heb precies ook dit probleem met een nieuwe Dell laptop. Heb al een paar keer gezocht op internet wat het probleem is, maar ik kan er niks over vinden en al zeker geen oplossingen.

Het kan toch niet zo zijn dat niemand verder dit probleem heeft? Ik heb zelf dit probleem in Chrome en Edge.

Ik heb wel gevonden hoe je Connected Standy kan uitschakelen, maar dat vind ik persoonlijk geen oplossing.

code:
1
reg add HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Power /v PlatformAoAcOverride /t REG_DWORD /d 0

[ Voor 35% gewijzigd door tiguan op 30-09-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Bij mij treed het probleem ook op onder microsoft Edge i.p.v alleen Google Chrome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou eens met de GPU acceleratie kunnen spelen. Mogelijk is het driver gerelateerd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik heb dit probleem ook btw, maar heel toevallig ben ik net geswitcht naar Firefox nadat ik de Google dataverzameling drang een beetje zat was.. Ik moet zeggen dat hij echt prima werkt en heb dit issue nog niet gehad met Firefox, dus je zou dat kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
@tiguan @ID-College hebben jullie ook een Radeon Apu als GPU? Vega 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Klopt, AMD Radeon.. Welke kan ik zo 1,2,3 niet vinden.. Ik heb deze laptop: pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Ja is ook Vega 8, die zit ook in/bij mijn ryzen 7 5700u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
mooieboot schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:36:
@tiguan @ID-College hebben jullie ook een Radeon Apu als GPU? Vega 8?
Nee ik heb een Intel chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Ik heb nu sinds 2 weken een nieuwe laptop van exact hetzelfde model, wegens een prijswijziging heb ik deze omgeruild (bol). Deze heeft het probleem ook, dus ik ga er vanuit dat het iets softwarematigs is en/of generiek in deze modellen.

Het blijft irritant dus heb ik wat gespeeld, het probleem doet zich ook voor als ik de slaapoptie wijzig naar "Sluimeren) en het systeem in hibernate gaat. Zodra het uit hibernate gaat, geeft het dezelfde pauze op de actieve website en/of witte tabs.

Onder Firefox treedt dit probleem niet op, daar werkt alles snappy na het ontwaken. Voor nu heb ik al mijn gegevens geimporteerd van Chrome naar Firefox, maar echt blij ben ik er niet mee i.v.m ik de synchronisatie mis tussen mijn telefoon & tablet (beide Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ja waardeloos he. Ik dacht misschien dat de update naar Windows 11 hier verbetering in brengt, maar ook dat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Als ik een ISO (DVD) mount van het netwerk, dan moet ik deze opnieuw opzoeken en mounten om verder te kunnen spelen onder VLC. Na de connected standby zijn m'n networks shares er wel, de ISO toont ook als gemount, maar de inhoud niet onder verkenner of VLC. Dus voor mij om tussendoor een stukje serie te kijken of even m'n mail te bekijken levert steeds een teleurstelling op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
tiguan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:29:
Ja waardeloos he. Ik dacht misschien dat de update naar Windows 11 hier verbetering in brengt, maar ook dat helaas niet.
Kun je dit eens proberen:
1. Open Chrome
2. Type in de adresbalk chrome://flags
3. Zoek naar de volgende flag en zet deze op disabled
Calculate window occlusion on Windows
Calculate window occlusion on Windows will be used in the future to throttle and potentially unload foreground tabs in occluded windows – Windows

#calculate-native-win-occlusion

Dit lijkt het bij mij te hebben gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Oh die ga ik zeker proberen. Thanks!
Pagina: 1