Wat voor netwerk in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jopvdsteen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04-2022
Beste,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste woning.
Omdat het een nieuwbouw woning was mocht ik zelf kiezen waar eventuele internet aansluitingen kwamen. Aangezien ik al bang was dat de normale router geen bereik tot boven zou hebben heb im er voor gekozen om op de hal van de 1e en 2e verdieping een ethernet aansluiting te plaatsen.
Ook aan de achterkant van het huis zit nog een extra ethernet aansluiting om van daar het internet richting de tuin te regelen.

Nu ik het daadwerkelijk in moet gaan richten loop ik toch te twijfelen wat nou het beste zal gaan werken in mijn situatie.

Ik zat te denken aan een to link deco in access point mode (dus allemaal bedraad naar de router) maar heb je dan ook het voordeel van de vloeiende overgang zoals bij een mesh netwerk?

En welke alternatieven zijn er? Zou ik bijvoorbeeld ook losse access points zonder mesh kunnen gebruiken voor hetzelfde resultaat?

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:44
Zo lang je de access points bedraad aansluit maak je toch geen gebruik van de mesh (wireless backhaul). Deco setjes zijn doorgaans prima. Wil je ook apparatuur bedraad aansluiten op je access points / switches, of wil je alles op wifi laten werken?

• Jopvdsteen
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04-2022
Maar heb je dan wel het voordeel van het (nagenoeg) onmerkbaar overschakelen tussen de verschillende AP’s? Want ik wil niet steeds handmatig selecteren/schakelen tussen de verschillende AP’s.

Voor nu eerst alles op WiFi (op een aantal punten na maar daar zit gewoon een ethernet punt in de kamer dus hoeft niet via de deco te gaan)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51
Jopvdsteen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:56:
Maar heb je dan wel het voordeel van het (nagenoeg) onmerkbaar overschakelen tussen de verschillende AP’s? Want ik wil niet steeds handmatig selecteren/schakelen tussen de verschillende AP’s.

Voor nu eerst alles op WiFi (op een aantal punten na maar daar zit gewoon een ethernet punt in de kamer dus hoeft niet via de deco te gaan)
Ja, bedraad of onbedraad doen die deco hetzelfde qua switchen tussen APs.
Echter is bedraad een stabielere verbinding tussen de decos met mogelijk ook hogere snelheid.

[ Voor 57% gewijzigd door Cyriel85 op 25-09-2021 14:04 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een accespoint hangt eigenlijk het beste aan het plafond, maar dat kan lastig zijn qua bekabeling.

Let er ook op dat als het signaal ergens schuin doorheen moet, dat erg slecht gaat.

Ook al zou je voor "mesh" gaan, ik zou alsnog netwerkkabel trekken.