Aardfout fase-aarde 5kΩ buitengroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:13
Hallo mede-tweakers,

Gisteravond kwam ik thuis in een half donker huis. Je raadt het al aardlekschakelaar uitgeschakeld. De groepen 1 voor 1 ingeschakeld tot deze weer tripte. Het is de groep met de tuinverlichting en schuur/garage.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanochtend groepenkast opengemaakt en met multimeter weerstand gemeten
De betreffende groep heeft een weerstand tussen fase en aarde van +-5kΩ. Dit is 46mA en dus voldoende om een aardlekschakelaar te trippen.

Deze groep heeft maar 2 apparaten met een stekker (vriezer en garagedeuropener) en die zijn het niet. Wat rest zijn dan 3 buitenlampen, de schuurverlichting en de bekabeling.

Wat is de beste manier om hierin een aardfout te zoeken?
Ik moet nu eerst naar de winkel omdat een D2 schroefkop geknapt is (ouwe troep groepenkast, als het aan mij lag al lang vervangen)

Mij lijkt de beste volgorde:
Eerst buitenlampen 1 voor 1 openmaken en controleren
Daarna bedrading in schuur centraaldoos afkoppelen
Nog steeds fout dan is het de grondkabel.

Als het de kabel is (+- 30 jaar oud) heeft dan zin om hierin te gaan zoeken? (ik weet niet waar die ligt) of is het makkelijker om 20 a 25 meter sleuf te graven onder het klinkerpad en een nieuwe erin te doen (dan dring ik aan op een mantelbuis).

Ik ben elektricien, het is alleen jaren geleden dat ik moest foutzoeken.

Beste antwoord (via Ricko1 op 25-09-2021 23:40)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Als je de grondkabel hebt afgekoppeld zou ik die eerst ook even meten. Het is nogal lullig om er achter te komen dat het toch iets anders was, nadat je je hele tuin hebt opgegraven.

En heb je ergens een lichtknopje voor je buitenlampen? Als die goed is bedraad (de fase is geschakeld) dan kun je al je lampjes testen door het lichtknopje uit te zetten en dan je groep weer in te schakelen of door te meten.

Zelfde met je schuurverlichting.

Voor de rest, ziet er uit als een goed plan.

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Als je de grondkabel hebt afgekoppeld zou ik die eerst ook even meten. Het is nogal lullig om er achter te komen dat het toch iets anders was, nadat je je hele tuin hebt opgegraven.

En heb je ergens een lichtknopje voor je buitenlampen? Als die goed is bedraad (de fase is geschakeld) dan kun je al je lampjes testen door het lichtknopje uit te zetten en dan je groep weer in te schakelen of door te meten.

TheS4ndm4n#1919

• Ricko1
RocketKoen schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:10:

De verlichting was/is allemaal uitgeschakeld met de 4 schakelaars in de schuur. Dat is een goed punt, Ik zal de dozen in de schuur eerst openmaken en de bedrading controleren.
Als de schakelaars uit zijn kan het de fase bij de lampen niet zijn. Dat verhoogt de kans wel dat het een rotte kabel is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Update: het zit in de kabel tussen de meterkast en de schuur. Mijn ouders zijn nog op vakantie dus daar moet ik op wachten.

Grondkabel afgekoppeld in schuur (fase + nul + schakeldraad naar tuinverlichting) en het tript nog steeds. Weerstand fase-aarde is verlaagt naar 1,5 a 1,7 kΩ. Nul geeft nu 50 a 60 kΩ naar aarde

Met alleen de fase afgekoppeld trippen beide aardleks (waarschijnlijk doordat de nul is doorverbonden).
Ik ga mijn ouders adviseren om de groepenkast te vervangen (mogelijk direct naar 3x25 ipv 1x35). Deze zooi is gevaarlijk (10 groepen + een kookgroep op twee 3 fasen aardleks zonder hoofdschakelaar).