Starlink delen met het hele dorp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drommel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08-2023
Hee mede tweakers, hier de situatie schets:
Ik woon sinds anderhalf jaar met m'n vriendin in de jungle in Colombia, lekker off grid en afgezonderd van de buitenwereld. Momenteel hebben we hier een hughesnet sattelite Schotel, de enige manier om op dit moment hier internet te krijgen. Ping van 850ms, databundel van 30 gb per maand en een verbinding die wegvalt als t regent, tegen een maandprijs waar ze hier 5 dagen voor moeten werken, kortom verre van ideaal😬

Nu staan we ingeschreven voor Starlink, dus zodra dat beschikbaar komt gaan wij er nogal flink op vooruit(op stroomverbruik na dan, ik vrees dat ik er 2 zonnepanelen bij zal moeten gaan leggen door t verbruik van 100 watt...)

Nu had ik het idee om in het dichtstbijzijnde dorp een soort isp op te zetten, namelijk een starlink verbinding met een switch eraan die per poort een percentage van de bandbreedte toewijst, zodat die ene verbinding over zo'n 10-15 huizen verdeeld kan worden. De verbinding an sich is namelijk veel te duur om door de locals zelf aan te schaffen, zeker met de bijkomende aankoop van het modem en de schotel. Er zijn nu meerdere huishoudens die ook hughesnet hebben, en ik heb gepeild dat er meer dan genoeg animo is om het de moeite waard te maken.

Mijn idee was gewoon een 24 poort switch(voor evt uitbreiding in de toekomst, ik verwacht er 10-15 te gaan gebruiken) aan de modem van starlink, die dan per poort een maximum percentage van de bandbreedte toegewezen krijgt. Dan een aantal utp kabels door het dorp met aan het einde allemaal een access point, wifi voor allemaal. Het leuke is dat ik hoop op die manier ook bijvoorbeeld gratis internet aan het lokale schooltje te kunnen leveren. Een paar oude desktops of aio erheen en lekker de kids ermee laten rommelen.

Op ongeveer al mijn zoektermen vind ik vooral QoS oplossingen of bandbreedte per ip adres, wat ik dus niet wil. Dan gaat alsnog 1 huis met een groep facebookende tieners er met de bandbreedte vandoor...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:18
Leuk projectje, maar zonder verder echt veel netwerkkennis te hebben ofzo, hoezo zou bandbreedte per IP-adres niet werken? Dat ene huis met die Facebookende tieners zitten toch allemaal op hetzelfde IP-adres (van access point) vanuit de switch gezien?

• drommel
Snowdog schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 02:30:
Dat ene huis met die Facebookende tieners zitten toch allemaal op hetzelfde IP-adres (van access point) vanuit de switch gezien?
Nee zo werkt het niet helemaal. In een netwerk moet elk eindpunt een ip adres hebben, zodat de router weet naar welk apparaat welk datapakketje gestuurd moet worden. Dus het is niet het access point dat een ip adres krijgt toegedeeld, maar elke telefoon. Vandaar dat dat dus niet ideaal zou zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

drommel schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 02:45:
[...]

Nee zo werkt het niet helemaal. In een netwerk moet elk eindpunt een ip adres hebben, zodat de router weet naar welk apparaat welk datapakketje gestuurd moet worden. Dus het is niet het access point dat een ip adres krijgt toegedeeld, maar elke telefoon. Vandaar dat dat dus niet ideaal zou zijn.
Gezien dit, heb je wel een leuk idee, maar nog niet bijzonder veel kennis van netwerken, AP's, routers, of (beetje veiligheid) VLAN's, ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat iemand zijn telefoon kan streamen naar een televisie 10 huizen verderop :P Eindpunt voor jouw netwerk kan prima een AP in een huis zijn, elk apparaat in dat huis krijgt gewoon zijn eigen van de AP.

Maar bij gros van de managed switches heb je ook gewoon QOS bandwith control, maar een beetje managed 24 poort met zulke features zijn aanzienlijk prijziger dan de meer toegankelijke 8/10poorts. Oudere kleinere zijn ook prima te doen, ik heb zelf een GS108Ev3 (10 poort) en daarmee kan ik per poort via de QOS Ingress en egress toepassen van paar kbit tot 512mbit.

Dan maakt het verder totaal niet meer uit welk IP ze hebben, als zij op AP van poort x zitten, hebben ze y snelheid beschikbaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Leuk idee maar of het uitvoerbaar is dat is een tweede:
- wat zegt te TOS van Starlink? Mag je een connectie zomaar opsplitsen en delen?
- er zit een limiet aan max lengte van een UTP kabel. Hoe ga je om met particulier/overheid land, wegen en andere obstakels? wie ontdekt en verhelpt kabel breuken? Wifi met outdoor antenne is vaak praktischer.
- wil je 15 man en een school voor je deur hebben staan als het niet werkt?
- wie neemt het over als je weg gaat?

Mocht het van de grond komen dan lezen we uiteraard graag hoe het project verloopt. Zeker voor een school zou een goede verbinding een hele verbetering zijn.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En in hoeverre ben je verantwoordelijk als de lokale El Chapo zijn handel via jouw verbinding doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 08:51
SinergyX schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 03:10:
[...]

Gezien dit, heb je wel een leuk idee, maar nog niet bijzonder veel kennis van netwerken, AP's, routers, of (beetje veiligheid) VLAN's, ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat iemand zijn telefoon kan streamen naar een televisie 10 huizen verderop :P Eindpunt voor jouw netwerk kan prima een AP in een huis zijn, elk apparaat in dat huis krijgt gewoon zijn eigen van de AP.

...
Op zich zou dit niet veel uit moeten maken, streamen naar een huis binnen de dorp-LAN. Je wilt alleen niet dat verkeer via WAN loopt. Maar zeker binnen een huis lijkt mij idd dat er van de ene naar de andere computer gewoon verkeer mogelijk moet zijn (of van een NAS naar de PC of een WIFI-punt per huis etc etc). Dus ieder huis krijgt één vast IP in de router en dat IP-adres kan TS begrenzen op snelheid. Mooiste zou zijn om alleen de snelheid naar WAN te begrenzen maar binnen dorp-LAN niet. Ieder huis hangt zijn eigen AP/Router aan dat IP-adres zodat ze kunnen doen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:30
Klinkt wel leuk en zou moeten werken.

Er komt zo te zien een standaard ethernet kabel uit de schotel naar de bijgeleverde router (die router hoef je niet te gebruiken, optioneel):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrksV98YnmuAK3Tsh_B06c2n3r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oNtt7IsWKTscnSHGqk7WcG8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik op Reddit vond van mede Starlinkers:
Router bij weinig gebruikers
"Connect Router #1 to the modem; assign that device the IP 192.168.1.1. Connect Router #2 to Router #1. Set up its WAN connection as static IP with the LAN address 10.0.1.1. Connect Router #3 to Router #1. Set up its WAN connection as static IP with the LAN address 10.0.2.1."

Ik zie het probleem niet van QOS op router #1!

Switch setup bij veel gebruikers
"Due to Starlink speeds the best way to share it is by placing a 16-port gigabit switch in the house that Starlink is located and distributing at least cat5e network cables to the other houses. And at home you should put a 2.4 / 5.8 ghz p wifi router to take full advantage of the Starlink's speed.If you use a 10/100 mbps switch, each house will have a maximum speed of 100 Mbps, if you use 2.4 Ghz wifi routers in the houses you will have a maximum of 70 Mbps depending on the device."

In plaats van een router is een managed switch beter. Daar kan je ook QOS op doen: https://www.bol.com/nl/nl...Cg_0_39.42.ProductPageUrl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swyicjYhgLYSqq53rLXGKmbXmiY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lx9KphPfL9omf4r7TjEzqhzU.jpg?f=user_large (de bol link heeft wel 24 poorten)

In elk geval zouden dit soort instellingen goed zijn? (bandwidth control per port individueel instelbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RuepXsofKSU7_fep7RSeh8VIQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gnqRMgaYBUrCMVOt9QF0OR7.jpg?f=fotoalbum_large
(D-Link)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuSjcomlZkL04pTwsdRhHfjPW5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wx3wk5xDJmvpj1tHM2nfhyKW.jpg?f=user_large
(Netgear)

Ben benieuwd naar je toekomstige setup, inclusief de zonnepanelen.

[ Voor 115% gewijzigd door Harm_H op 25-09-2021 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
Deze use-case is een beetje waar https://uisp.ui.com/ voor ontworpen is. Kost even moeite om in te stellen, maar daarna kun je t via een GUI wel makkelijk beheren, vereist in dit geval wel Ubiquiti Edge apparatuur, maar dat hoeft niet duur te zijn. Zoek maar eens op traffic-shaping.

Ik zou er wel voor kiezen om verkeer tussen huizen te filteren/blokkeren en er losse VLANs van te maken. Laat je desnoods (remote) helpen door iemand/een bedrijf om dit voor je in te stellen.

Ipv kabels zou je ook voor een PTMP oplossing kunnen kiezen.

[ Voor 37% gewijzigd door gastje01 op 25-09-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:37
pagani schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:58:
En in hoeverre ben je verantwoordelijk als de lokale El Chapo zijn handel via jouw verbinding doet?
Daar is de contract houder verantwoordelijk voor.

@drommel nog wat aandachtspunten:
Starlink is vanwege het gebrek aan satellieten momenteel nog niet 24uur per dag beschikbaar, dropouts van een paar minuten of langer zijn heel normaal.
Als je 20 mensen aansluit in de rimboe, en er gaat een apparaat stuk... hoe snel heb je dan vervanging? Zorg dus dat je een spare heb liggen.
UTP heeft een max van 100m, lukt dit naar alle huizen en zoja is dit ook veilig weg te werken?
Als het niet te dicht begroeit is, dan zou een wifi mesh netwerk misschien duurder in aanschaf zijn, maar beter te beheren dan utp.
Apparte vlans zijn een must, je hoeft maar een wizzkid te hebben die 10 anderen hacked en je hebt een boos dorp voor je deur staan :D

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10 12:30
Naast alle apparatuur, veiligheid en aansprakelijkheid komt het puntje advertenties vs bandbreedte bij mij op.
(Die krengen vreten vaak meer dan wat je WEL wilt zien).
Overweeg om ergens op te nemen dat je het recht behoud om een DNS blacklist (Pi hole) te configureren. Dan kun je de meeste zooi lokaal blocken (zie aparte topicstarter, de default DNS severs leid je over je eigen DNS heen, advertentie sites krijgen via je switch een 'sorry bestaat niet' ipv 10mb meuk).

Leg ook ergens vast wat iedereen kan verwachten (het zal er wel eens uit liggen, helaas geen geld terug) en dat je GEEN support levert. Als ik op jouw port op de switch mijn kabel+laptop prik en het werkt => succes, het is jouw kabel/router/apparatuur. Anders ben je iedereen aan het helpen. Niet leuk na 3 maanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Even relativeren naar de situatie aldaar. Ik vermoed dat een tijdelijke uitval hier en daar niet heel veel anders is dan ze nu al gewend zijn. Zolang het een flinke verbetering oppeverd tov de huidige situatie zou ik hrt zeker overwegen als dit ook kan en mag :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Volgens deze thread op reddit is het tegen de (standaard) TOS
The only publicly published TOS (Terms Of Service) is for residential use only.

What you are proposing is a resale business. It would need its own TOS from Starlink/SpaceX.

I recommend you attempt to contact StarLink/SpaceX directly about this use.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

En het is iets dat ze wel degelijk kunnen merken, gewoon door de enorme hoeveelheid activiteit die er continue overheen zal gaan, zeker tijdens de drukke uren. Delen met 2 huishoudens kan nog wel eens onder de radat blijven, maar er een ISP rondom bouwen, dat gaat wat moeilijker worden om onopgemerkt te blijven voor Starlink.

Daarnaast merk ik aan je schrijven dat het je ook ontbreekt aan de technische kennis en denk ik dat je de nodige investeringen onderschat om dit allemaal mogelijk te maken. Er komt veel meer bij kijken dan een switch en wat UTP kabels door het dorp (die nooit een signaalintegriteit gaan hebben waar je iets mee zult kunnen aanvangen).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

drommel schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 02:45:
[...]

Daarom is subnetten uitgevonden. Die access points van jou, moeten gewoon routers worden. Dan is het interne ip-adres dat jij uitgeeft, het WAN adres van de router. Per aansluiting kun je dan QoS (o.i.d.) inregelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drommel
sh4d0wman schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 05:28:
- wat zegt te TOS van Starlink? Mag je een connectie zomaar opsplitsen en delen?

Geen idee, ik heb het nog niet dus ook de TOS nog niet gelezen, dat ga ik doen zodra ik mijn eigen verbinding heb. Dit is vooral een technische verkenning

- er zit een limiet aan max lengte van een UTP kabel. Hoe ga je om met particulier/overheid land, wegen en andere obstakels? wie ontdekt en verhelpt kabel breuken? Wifi met outdoor antenne is vaak praktischer.

Ik weet dat utp maar een beperkt bereik heb, en wil het dus ook maar in een straal van ong 100 meter vanaf een centraal huis aanbieden. Wegen, particulier land en dat soort dingen zijn dingen die in Nederland aan de orde zijn, hier niet geloof me. We gooien een utp kabel in een mast die er al staat en klaar, men is blij dat er beter internet komt geloof me.
Kabel breuken en onderhoud wil ik prima voor me nemen en het aan een lokaal iemand leren, stelt ook niet echt heel veel voor en zal spaarzaam tot niet een issue zijn..

- wil je 15 man en een school voor je deur hebben staan als het niet werkt? Ja hoor geen probleem, maar dat zal wel meevallen, de stroom valt momenteel ook regelmatig een paar dagen uit dus de mensen zijn wel wat downtime gewend.

- wie neemt het over als je weg gaat?
Ik heb hier m'n huis gebouwd en ben met een jungle hostel bezig, dus ik zit hier nog wel even. En zoals ik al aangaf kan ik best ondertussen wat kennis overdragen.

Mocht het van de grond komen dan lezen we uiteraard graag hoe het project verloopt. Zeker voor een school zou een goede verbinding een hele verbetering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik weet dat utp maar een beperkt bereik heb, en wil het dus ook maar in een straal van ong 100 meter vanaf een centraal huis aanbieden. Wegen, particulier land en dat soort dingen zijn dingen die in Nederland aan de orde zijn, hier niet geloof me. We gooien een utp kabel in een mast die er al staat en klaar, men is blij dat er beter internet komt geloof me.
Kabel breuken en onderhoud wil ik prima voor me nemen en het aan een lokaal iemand leren, stelt ook niet echt heel veel voor en zal spaarzaam tot niet een issue zijn..
That's not how it works...

Meer in een straal van 50m dan 100m. 100m aan kabel kom je echt niet ver mee hoor. Laat ons beginnen bij wat de standaard eigenlijk zegt, want mensen spreken vaak over 100m zonder eigenlijk te beseffen waar het om gaat. Eigenlijk gaat het om 90 meter plus 2x 5 meter. Die 90 meter is de verbinding tussen 2 locaties, die 2x 5 meter zijn de patchkabels. Die standaard is zo geschreven omdat je met 10 kabels van 10 meter aan elkaar geknoopt er ook niet gaat komen.

Maar dan het antwoord op waarom je geen straal van 100m kunt trekken: op geen enkel moment zal je kabel in rechte lijn lopen en je kan en mag die kabel ook niet strak spannen. Je spreekt over een mast. Stel die mast is 5 meter hoog en je lijnen lopen dus 5 meter boven de grond. Dat is 5 meter omhoog en 5 meter omlaag die je daar al onmiddelijk aan kabellengte verliest. Je loopt ook niet in een rechte lijn, je maakt omwegen. Om je een eenvoudig voorbeeld te geven. In mijn huis loopt een kabel tussen 2 punten die op een kaart 8 meter uit elkaar liggen. Als ik het mij goed herinner is de kabel ongeveer 20 meter lang door aan de ene kant hoogteverschillen en aan de andere kant de omwegen die deze moet nemen langs alle muren waar kabels kunnen stijgen tussen verdiepingen.

Zorg ook dat je gebruik maakt van de juiste kabel. Niet elke kabel is geschikt voor buitengebruik in de zon, en je wil niet elke 2 jaar al die kabels vernieuwen. Een kwaliteitskabel (en connectoren) zal er ook voor zorgen dat je meer kans op succes hebt bij langere afstanden als je toch lichtjes over die 100m lengte gaat. Ja, dat kost je wat meer aan investering, maar bijna een noodzaak.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:37
Meeste kwaliteitskabel kan je tot 135m oprekken. Als je ook nog PoE & snelheid wil, dan kom je waarsch ver onder de 100 al problemen tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drommel
Blokker_1999 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:35:
En het is iets dat ze wel degelijk kunnen merken, gewoon door de enorme hoeveelheid activiteit die er continue overheen zal gaan, zeker tijdens de drukke uren. Delen met 2 huishoudens kan nog wel eens onder de radat blijven, maar er een ISP rondom bouwen, dat gaat wat moeilijker worden om onopgemerkt te blijven voor Starlink.
-het internetgebruiker is hier totaal niet vergelijkbaar hoe dat wij dat in het westen doen, dus dat zal wellicht minder verschil maken dan je denkt. Netflix in Colombia heeft een lagere bitrate, en het voornaamste gebruik is whatsapp en social media. Niemand die hier dingen streamt. Maar dat zal ongetwijfeld veranderen als t aanbod veranderd, dus dat zouden we moeten ondervinden. Ik denk wel dat deze usercase iets gaat zijn wat meer voor gaat komen, dus ik ga eens contact opnemen met starlink over wat ze acceptabel vinden en of ze bijv. evt pakketten voor dit soort situaties gaan aanbieden
Blokker_1999 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:35:
Daarnaast merk ik aan je schrijven dat het je ook ontbreekt aan de technische kennis en denk ik dat je de nodige investeringen onderschat om dit allemaal mogelijk te maken. Er komt veel meer bij kijken dan een switch en wat UTP kabels door het dorp (die nooit een signaalintegriteit gaan hebben waar je iets mee zult kunnen aanvangen).
Mijn kennis is wellicht wat roestig en beperkt, maar daarvoor zijn we hier op tweakers en internet toch? Dan kan ik weer wat leren en delen we kennis met elkaar.
Zou je me kunnen vertellen waar ik de investeringen volgens jou onderschat en wat ik nog meer nodig zou hebben behalve een goede switch en een bult utp kabels, evt repeaters en acces points? Dan leer ik weer wat en ontbreekt me weer wat minder kennis. 🙂

[ Voor 3% gewijzigd door drommel op 25-09-2021 17:55 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Ik denk dat mensen hier wat overdrijven, het is geen enterprise setup
Waar is de tweakers mentaliteit gebleven?
Vroegah hadden we 1 com21 kabelmodem waar we over 2 studentenhuizen (langs de dakgoot in de regen) en een gore 3com hub het internet deelde. Zwaar illegaal maar het werkte (meestal).

@drommel
Wat je wilt kan prima maar ipv vaste bandbreedte per poort zou ik toch aan qos denken. Als de rest offline is, dan mag die ene user toch full speed? Anders zonde

Ik denk dat een router vinden die dit slim kwam het belangrijkste is. Alles erachter is prima, gewoon van startlink naar router en dan naar switches. Voor de geringe meerprijs misschien wel iets met vlan support kopen mocht je netwerken netjes willen scheiden

Mikrotik lijkt mij prima keuZe hiervoor. Pak wel iets wat snel genoeg is, qos is best cpu intensief
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Queues_-_

Ubiquiti edgerouter is geloof ik ook wel goed met qos

@Mattie112 wat een gaaf ding! Briljant

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 25-09-2021 18:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:53
Als je qua range in de problemen komt kan je iets als dit nog gebruiken:

https://mikrotik.com/product/gper

Heb je wel POE nodig!

Al dan niet icm:
https://mikrotik.com/product/gper_ip67_case

edit:
Of werken met 1 (of meer) wireless ap's? Evt iets ala https://mikrotik.com/product/wireless_wire voor long-range.

Wel een leuk projectje :)

[ Voor 46% gewijzigd door Mattie112 op 25-09-2021 18:16 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Leuk topic.

Ik zou alles dmv een draadloze verbinding doen. Met een setje nanobeams een multipoint verbinding opzetten. Die dingen kosten de wereld niet en zijn gemaakt voor jouw doel.

En de bandbreedte zou ik in eerste instantie niet vast zetten maar door een goede QoS laten afhandelen. Als het rustig is krijgt men de volle mep, is het druk wordt het eerlijk verdeelt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drommel
torretje2012 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:41:
[...]

Daar is de contract houder verantwoordelijk voor.

@drommel
Als je 20 mensen aansluit in de rimboe, en er gaat een apparaat stuk... hoe snel heb je dan vervanging? Zorg dus dat je een spare heb liggen.
UTP heeft een max van 100m, lukt dit naar alle huizen en zoja is dit ook veilig weg te werken?
Als het niet te dicht begroeit is, dan zou een wifi mesh netwerk misschien duurder in aanschaf zijn, maar beter te beheren dan utp.
Apparte vlans zijn een must, je hoeft maar een wizzkid te hebben die 10 anderen hacked en je hebt een boos dorp voor je deur staan :D
Goeie punten, thanks. Nou is stroomuitval en dat soort zaken hier in het regenseizoen aan de orde van de dag, dus wat downtime is niet zo'n probleem. Ik neem aan dat starlink toch wel binnen enkele dagen vervangende apparatuur kan leveren in de landen waar ze actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Mensen doen hier alsof ts een isp gaat opzetten waar geld verdiend moet worden en de gebruiker recht heeft op een hoge uptime. Maar volgens mij is dit meer een vorm van charity om het dorp het internet op te krijgen. Of klopt dit niet, TS?

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:23
als er geen kabels liggen. waarom probeer je dan geen CPE oplossing.

paar antennes op je dak en iedereen draadloos bedienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
:+

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 07-10-2021 14:43 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Het lijkt mij een leuk idee, managed switch er tegenaan en netwerkkabels rondtrekken. Wellicht dat je nog wat unmanaged switches halverwege nodig hebt als je de afstand niet red, maar dat mag de pret niet drukken. Denoods een accesspoint aan het eind van de kabel waarna de WIFI de rest overbrugt. Elke anderhalve megabit is 100x beter dan wat er nu ligt.

ow ja, vergeten; de meeste managed switches zijn nieuw wat prijzig. Geen idee of je daar aan wat oud enterprise spul kan komen?

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 25-09-2021 21:27 ]

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drommel
Masvic schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:56:
Mensen doen hier alsof ts een isp gaat opzetten waar geld verdiend moet worden en de gebruiker recht heeft op een hoge uptime. Maar volgens mij is dit meer een vorm van charity om het dorp het internet op te krijgen. Of klopt dit niet, TS?
Inderdaad dat, ik wil de kosten kunnen dekken en de mensen een betere verbinding met de buitenwereld kunnen bieden, that is it. Een paar weken geleden was het dorp door 27(!) lawines op de toegangsweg nagenoeg 2 weken alleen te voet te bereiken, dus op dat soort momenten is contact met de buitenwereld best wel fijn om goed geregeld te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

drommel schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:52:
[...]
Mijn kennis is wellicht wat roestig en beperkt, maar daarvoor zijn we hier op tweakers en internet toch? Dan kan ik weer wat leren en delen we kennis met elkaar...
Inderdaad. En het is ook een heel sympathiek project; iedereen wil je graag helpen.
Zou je me kunnen vertellen waar ik de investeringen volgens jou onderschat en wat ik nog meer nodig zou hebben behalve een goede switch en een bult utp kabels, evt repeaters en acces points? Dan leer ik weer wat en ontbreekt me weer wat minder kennis. 🙂
Je boodschappenlijstje wordt
  • starlink apparatuur + abo
  • router
  • managable 16p switch
  • ca 2 km utp kabel
  • aansluitmateriaal (wcd's, patchpanel, rj45 patch cables)
  • 15 access points*
*) Waar je nog even over moet nadenken is of je daadwerkelijk access points wilt aanschaffen, of routers.
Als je access points gaat gebruiken heb je een flat network wat down gebracht kan worden door één foutief geconfigureerde client. Dan zit dus het hele dorp meteen zonder internet.
Ga je segmenteren - routers gebruiken, dus - dan beperk je de impact tot één van de 15 aansluitingen. Lullig voor dat ene gezin, maar veel beter managable voor jou

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Wat ik nog wel een interessant vraagstuk vind is de stroomtoevoer.

Je meld zelf dat je nu 100w hebt (maar dat wil gaan verdubbelen). Heb je daar ook een accu/omvormer bij? Is alles op DC? Zeker enterprise switches zijn niet het meest zuinige, evt kleinere switches die je via DC kan voeden scheelt ook al weer een paar procenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
UTP is een dure slechte oplossing. Leuke beunoplossimg voor thuis naar de schuur of tuinhuis. Maar verder will je het gewoon niet hebben: veel te duur en veel te kwetsbaar.

Aardkabel is duur en je hebt ook nog een mantel nodig. Zonlicht en ongedierte zijn serieuze zaken waar je rekening mee moet houden.

En voor de prijs van 30-40 meter kabel trekken heb je ook een draadloze verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

yzf1kr schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:37:
...
En voor de prijs van 30-40 meter kabel trekken heb je ook een draadloze verbinding.
Mweh, in Nederland wel, idd. Maar op de locatie waar de TS zich bevindt, is het waarschijnlijk al moeilijk om überhaupt een bezorger te vinden die daar wil deliveren. Dat beperkt de product keuze aanzienlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
Bij de draadloze route (PtMP) kun je ook makkelijk de power source splitten. Dan hoef jij alleen je eigen spul op je accu mee te laten draaien, de ontvangende kant doet dat met zijn/haar antenne ook. Ook is uitbreiding zo makkelijk te organiseren, huis er bij, antenne er bij.

Als t niet te veel mag kosten, 2e hands (enterprise) spul kan een uitkomst zijn. Als je geen enorme bandbreedte eisen hebt (en daar lijkt het niet op) kun je daar een hoop mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Zou voor wireless ook zeker naar Mikrotik kijken, niet het meest makkelijkste (wel heel veel opties) en niet duur! Qua functionaliteit toch wel enterprise te noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 11:20
Man man man we moeten hier toch geen 5 nines uptime halen?

Kabeltje over de paal is gewoon perfect, snel en goedkoop. Let wel op dat je UV resistente KOPEREN kabel gebruikt.
Voor de verdere links kan je wireless links of passieve repeaters overwegen (kijk zeker naar unifi of mikrotik). Weet wel dat deze wireless links een LOS (line of sight) nodig hebben en weersafhankelijk zijn.
Voor power zal je wel héél wat extra solar en opslag mogen voorzien als je nu off grid werkt.
Houdt wel rekening met bliksem, een mooi spinnenweb van koper het dorp rond zal aantrekkelijk zijn. Ik adviseer hierbij een UPS waarop je al de netwerk apparatuur zet. Een UPS biedt vaak ook bliksembeveiliging zodat de rest van je huis gespaard blijft. Tevens een extra veiligheid als je stroom uitvalt.

Zelf ben ik unifi fan vanwege de handige UI en monitoring tools. Ik zou een POE switch zetten waarop je QOS kan doen en vervolgens een apart virtueel netwerk met dito speed limit én AP per woning. Alles draadloos verspreiden zal iedereen blij mee zijn. Voor de veiligheid laat je enkel de MAC's van de ap's toe op het netwerk en zet je client isolation aan (zo kan een script kiddie niet aan de pc van de buren). Met een Unifi USG 3p of pro kan je later een 2e wan toevoegen voor een extra lijn via de load balancing functie.

Wat heb je dan nodig?:
- Startlink spul
- Router tussen starlink en switch. Een USG 3p of usg 4 pro
- Cloudkey of gelijkaardig op Rpi/server/nas voor management & opvolging
- POE switch, gewoon goedkoopste vinden die je vindt. Evt met vlan support maar je unifi kan ook alle security doen.
- X aantal AP's. Elk unifi AP voldoet. Wellicht kiezen voor de waterdichte. Ik verwacht dat 1 per huisje voldoende is en anders zet je lokaal een POE switch met meerdere AP's.
- Eventuele range extenders en wireless verbindingen.

Verder kan je ook over alle AP's een SSID per site lanceren met home functies en 1 gastennetwerk waar iedereen over kan roamen zodat ze minder geld kwijt zijn aan de 4g boer :)

Weet wel dat met deze POE setup je verbruik enorm stijgt! Je gaat immers alle AP's voeden.

Inspiratie: YouTube: Cuba's Underground Gaming Network

Ik zou er een leuk projectje van maken waarbij je het lokale tweakende kind betrekt zodat hij first line support kan doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:55
Kunnen we een betere schets van de situatie krijgen? Waar ligt je huis tov het dorp e.d.? Dan is het makkelijker om een selectie van apparatuur te maken.

Iig is Unify een goede keuze, de GUI en bediening zijn zo gewoon het makkelijkste als je weinig netwerkervaring hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door peize9 op 26-09-2021 17:21 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

larsg schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:18:
Een UPS biedt vaak ook bliksembeveiliging zodat de rest van je huis gespaard blijft.
Hoewel ze het allemaal beweren kun je dit rustig vergeten.... Als die bliksem van de wolk naar de aarde komt interesseert die zich echt heel erg weinig voor een halve milimeter breaker die in een UPS zit.

Bliksembeveiliging regel je door te zorgen dat afvloeien naar aarde eenvoudiger is dan in je apparatuur te gaan zitten. Een UPS doet helemaal niets tegen bliksem. Net zo min als een "bliksem beveiligt stopcontact". De grootste onzinnige marketingpraat die er bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Brahiewahiewa schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:47:
[...]

Mweh, in Nederland wel, idd. Maar op de locatie waar de TS zich bevindt, is het waarschijnlijk al moeilijk om überhaupt een bezorger te vinden die daar wil deliveren. Dat beperkt de product keuze aanzienlijk
En die UTP kabel draait hij zelf in elkaar zeker….. |:(

Pagina: 1