Merkwaardige witgoed

Pagina: 1
Acties:

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-04 22:09
Hoi,

Kan iemand beetje in sturing mijn chaos geven?
Ik krijg binnenkort een nieuwe keuken en had al het witgoed uitgezocht maar nu wordt de keuken qua indeling en apparaten veranderd. Van losstaand naar inbouw.

1)
Er zijn maar weinig showmodellen om te testen. Kopen jullie jullie witgoed op de bonnefooi?
Door enkel op de beschrijving en fotos af te gaan van het internet?
Mediamarkt/BCC/Coolblue/Zwennes/Keukenloods hebben vrij weinig in mijn budget/maat/eis..

2)
Kookplaat (gas)
* Wat is er voor te zeggen waar de draaiknoppen komen? Voorkant of zijkant? Wat is handig?
Welke merken moet ik sowieso links laten liggen?

3)
Oven (elektrisch)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03
Kali Durge schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 01:57:

Mediamarkt/BCC/Coolblue/Zwennes/Keukenloods hebben vrij weinig in mijn budget/maat/eis..
Doe als eerste dan eens je budget/maat/eis en andere info hier plaatsen.

Zonder info is er geen zinnig advies te geven behalve dan mogelijk wat generieke budgetmerken waar je uit de buurt moet blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er zijn maar weinig showmodellen om te testen. Kopen jullie jullie witgoed op de bonnefooi?
In Hoofddorp is een showroom van de betere merken (Bosch, NEFF, Gaggenau, Siemens) waar je alle inbouwapparatuur kunt voelen en proberen, zie https://www.inspiratiehuis2020.nl/.

Als het goedkoop mag/moet zijn zou je ook een Ikea vestiging kunnen bezoeken. Die hebben Whirlpool inbouwapparatuur dacht ik.
Oven (elektrisch)
Elk merk dat geen pyrolyse-stand heeft links laten liggen als je een hekel hebt aan schoonmaken van de oven. Als je toch een oven zonder pyrolyse-stand neemt goed opletten dat het makkelijk schoon te maken is.

[ Voor 7% gewijzigd door ari3 op 25-09-2021 02:22 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat wil je met de oven doen? Serieus bakken (taarten en zo), of is het opwarmen van een lasagne voldoende?

Ook vraag ik me af wat er zo bijzonder is aan de afmetingen van je witgoed. Als er iets gestandaardiseerd is, dan is het dat wel. In de regel past alles in een 60cm breed kastje. Een oven kun je krijgen in 45 of 60cm hoog.
Persoonlijk zeg ik, plaats een oven niet te laag, maar dat hangt van je persoonlijke voorkeur af. Je hebt ovens waarbij je de deur onder de oven kunt schuiven, zodat de deur niet in de weg zit als die open staat.

Zelf zweer ik bij Siemens/Bosch. ATAG/pelgrim/Etna komt er bij mij niet meer in. Voor anderen is dat juist prima.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En gaskookplaten zul je weinig meer tegenkomen in winkels, simpelweg omdat bijna niemand meer een nieuwe gaskookplaat koopt.

Ik zweer ook bij Siemens en Bosch voor koelers, vriezers, ovens en magnetron. Voor de inductieplaat kan Siemens of Bora.

Maar zoals al aangegeven, welk budget? De duurdere modellen vind je vaak wel in de winkels.

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 25-09-2021 08:04 ]

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je een laag budget hebt, is Ikea apparatuur goed betaalbaar, en prima spul. Ik zou sowieso niet voor een gas fornuis gaan. Dat gaat je klauwen met geld kosten. Gas is in een jaar tijd verdubbeld kwa prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 08:51
In het algemeen zijn de meeste apparaten niet meer gemaakt om te repareren. Ook een apparaat van een goed merk (Siemens / Bosch) helaas. Misschien het topmodel als je het uitgebreid controleert op hun 'losse onderdelen' pagina. Het hangt trouwens heel erg af van welk apparaat. Een vaatwasser moet je nooit van Zanussi/Whirlpool kopen (Italiaans/Amerikaanse fail design praktijken), en Siemens/Bosch is mogelijk wel repareerbaar.

Ben echt heel teleurgesteld dat zoveel apparaten gemaakt zijn om snel stuk te gaan & niet repareerbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Harm_H op 25-09-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 23:30
Seth_Chaos schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:18:
Als je een laag budget hebt, is Ikea apparatuur goed betaalbaar, en prima spul. Ik zou sowieso niet voor een gas fornuis gaan. Dat gaat je klauwen met geld kosten. Gas is in een jaar tijd verdubbeld kwa prijs.
Heb je hier aan gerekend? Ik een tijdje geleden wel in een ander scenario. Namelijk het vervangen van een glasplaat voor een inductieplaat (inclusief een electrische aansluiting). Dit i.v.m. zonnepanelen en een stroom overschot. Het rendement op de investering was bijzonder laag.

Dit is een ander scenario en de gasprijzen zijn gestegen, maar ik zou het als ik de TS was wel even doorrekenen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
Hoi,

Ik krijg binnenkort een nieuwe keuken en had al het witgoed uitgezocht maar nu wordt de keuken qua indeling en apparaten veranderd. Van losstaand naar inbouw.

1)

2)
Kookplaat (gas)
* Wat is er voor te zeggen waar de draaiknoppen komen? Voorkant of zijkant? Wat is handig?

3)
Oven (elektrisch)
Heb je reeds een keuken besteld, of moet je dit nog gaan doen? Bij de gemiddelde keukenboer krijg je namelijk behoorlijk percentages korting op de adviesprijs.
Los inkopen is redelijk duur in mijn beleving, tenzij je restpartij/showmodel koopt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:03
Als je ook verwarmt op gas is het verbruik voor koken echt verwaarloosbaar, ik verbruik in de winter 200m3 gas/maand, en in de zomer 20m3/maand.
Dat is voor koken en warm water, waarbij volgens mijn cv-ketel ik meer gas gebruik dan volgens mijn gasmeter, die vind dat ik 25m3/maand verstook aan warm water.

Het gasverbruik van mijn gaskookplaat schat ik dan maar in op ongeveer 1 m3/maand. Met een gasprijs van rond de E1,- (of E2,-) per kuub is het gasverbruik van mijn kookplaat maar 1%(naar boven afgerond) van mijn totale energiekosten.

elleP

• Seth_Chaos
  • Niet online
Bumpy_NL schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:46:
[...]

Heb je hier aan gerekend? Ik een tijdje geleden wel in een ander scenario. Namelijk het vervangen van een glasplaat voor een inductieplaat (inclusief een electrische aansluiting). Dit i.v.m. zonnepanelen en een stroom overschot. Het rendement op de investering was bijzonder laag.

Dit is een ander scenario en de gasprijzen zijn gestegen, maar ik zou het als ik de TS was wel even doorrekenen.
Koken op gas koste 20 euro ten opzichte van 35 euro voor elektrisch koken. Maar de prijs van gas is dit jaar verdubbeld en zal naar verwachting nog verder stijgen. Daarbij komt nog dat gefaseerd iedereen van het gas af moet. Dus heel zinvol is het niet nog in een gasstel te investeren. Voor je het weet ben je de sjaak en wijst de gemeente je woonwijk aan als de volgende die de transitie gaan maken.

Ik betaal inmiddels meer voor gas dan ik voor mijn elektra betaal.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:56:
[...]

Koken op gas koste 20 euro ten opzichte van 35 euro voor elektrisch koken. Maar de prijs van gas is dit jaar verdubbeld en zal naar verwachting nog verder stijgen. Daarbij komt nog dat gefaseerd iedereen van het gas af moet. Dus heel zinvol is het niet nog in een gasstel te investeren. Voor je het weet ben je de sjaak en wijst de gemeente je woonwijk aan als de volgende die de transitie gaan maken.

Dus echt een fractie van wat verwarmen kost van je woning. Dat kan niet 10x zo duur gaan worden, want dan zit simpelweg half Nederland in de kou, want dat geld hebben ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:13
Ben paar jaar over gestapt van gas naar elektrische inductie koken. Wil niet anders meer wegens de gemak en ook wegens de veiligheid je heb geen open vuur.

Alleen moet je daarvoor een kookgroep hebben.
Op 220 is mogelijk maar met minder mogelijkheden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
[...]

Elektra is ook vies gestegen, misschien nog wel meer dan gas in verhouding. Die 35 euro zal inmiddels ook wel meer zijn.

Maar idd, inductie is toekomstbestendiger en geeft ook minder luchtvervuiling binnenshuis. Voor die paar euro verschil in energiekosten zou ik het niet laten.

Wat gasloos betreft, met een beetje mazzel kan je de gasplaat aanpassen naar propaan en hang je de boel aan een gasfles. Zo heel hard gaan die niet met dagelijks koken.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:02:
En gaskookplaten zul je weinig meer tegenkomen in winkels, simpelweg omdat bijna niemand meer een nieuwe gaskookplaat koopt.
Bestaande gebruikers die eens wat nieuws willen, vroeger had de bouwmarkt (gamma etc) van die dingen. maar bij de mediamarkt staan er nog genoeg online.

Bij vaatwassers wil je ook geen goedkoop model, die maken meer herrie dan wat luxere varianten.
Vroeger hadden we zo'n irritante whirlpool je kon de TV amper horen, Bosch maakt wat stillere types.

[ Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 25-09-2021 14:48 ]

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:03
Voor de aanschafprijs hoef je het niet meer te laten, ik zie dat de glasplaten en inductie platen van de IKEA ongeveer even duur zijn tegenwoordig. Dat was toen ik mijn keuken kocht nog wel een overweging om op gas te koken (naast een hele slechte ervaring met een keramische plaat)

elleP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 11:16
Hoi,

daar ben je toch zelf bij? of bepaal je de layout niet zelf van de keuken?
1)
je wil je vieze vaat meenemen om een testdraai te doen? je kan toch heel goed de apparatuur bekijken, en bedenken wat je zelf makkelijk vind? een koelkast indeling is zo te zien, een vaatwasser met bestekkorf vooraan, in het midden of losse besteklade. etc. etc.

wat wil je dan testen?
Kookplaat (gas)
wat lijkt je zelf het handigst? mn schoonmoeder zweert bij knoppen op de zijkant. ik veklaar haar voor gek en zou ze enkel vooraan willen.
Oven (elektrisch)
alles wat een dubbelfunctie heeft. combi-magnetrons wel te verstaan.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10

sll

1) Atag/Pelgrim/Etna heeft ook een showroom in Duiven (vlakbij Arnhem). Ik heb hier ooit geweest, je kunt daar bijna alles 'in het echt' zien.

2) Heb een Etna met de knoppen rechts, maar ik zou zo 1-2-3 niet weten of knoppen voor handiger zou zijn. Kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik.

De automatische ontsteking doet het echter niet altijd, wat dat betreft zou ik niet nogmaals een Etna kopen.

3) Heb een combimagnetron (ja, ook weer Etna...) maar de oven van mijn eerdere vrijstaande (Bosch)-fornuis bakte wel beter pizza's en broodjes af.

Ik denk dat elk merk wel zijn goede en slechtere apparaten heeft. Even kijken op consumentenbond.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35

JME

zeg maar Jamie

Kookplaat (gas)
Check vooral de hart-tot-hart afstand van de gaspitten en vergelijk die met je pannen. Bij knoppen op de gasplaat gaat dat ten koste van die afstand, waardoor je nogal eens niet meer fatsoenlijk twee pannen naast of achter elkaar kan plaatsen. Kansloos, want dat kookt voor geen meter.

• Seth_Chaos
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:19:
[...]

Elektra is ook vies gestegen, misschien nog wel meer dan gas in verhouding. Die 35 euro zal inmiddels ook wel meer zijn.

Maar idd, inductie is toekomstbestendiger en geeft ook minder luchtvervuiling binnenshuis. Voor die paar euro verschil in energiekosten zou ik het niet laten.

Wat gasloos betreft, met een beetje mazzel kan je de gasplaat aanpassen naar propaan en hang je de boel aan een gasfles. Zo heel hard gaan die niet met dagelijks koken.
Electra wordt gecompenseerd door de overheid. Gas niet.

• _JGC_
Seth_Chaos schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:11:
[...]

Electra wordt gecompenseerd door de overheid. Gas niet.
Een elektra aansluiting levert gewoon een vast bedrag retour op, of je dat nou verbruikt of niet. Het is een compensatie voor energiebelasting berekend op het verbruik van een gemiddeld huishouden.

Maargoed, met een kookaansluiting die je alleen gebruikt voor een gasplaat kan je de netbeheerders kosten optellen bij je gastarief en dan zit je al snel op 1 euro, tegenwoordig 1,40 per kuub...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 07:26

WhiteDog

met zwarte hond

Bosch, Siemens en Neff kan ik van harte aanbevelen een zijn allemaal van dezelfde groep (BSH). Ook goede dienst na verkoop en normaal kan je overal 5 jaar garantie op krijgen of bijkomen.

AEG en Elektrolux zou ik van wegblijven, dan vooral vanwege hun dienst na verkoop die me 50 € wou aanrekenen voor een condensator van 4€ en me express een verkeerde voeding heeft opgestuurd (110V met US stekker, vanuit NL verstuurd).

Whirlpool is basic, voor een kookplaat en oven nog wel ok maar koop er aub geen wasmachine of wasdroger van.

Kan je verder alleen maar inductie aanraden, meer confort dan gas (zones, timers per vuur, powerboost, ...) zonder de rotzooi.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50
WhiteDog schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:33:
Bosch, Siemens en Neff kan ik van harte aanbevelen een zijn allemaal van dezelfde groep (BSH). Ook goede dienst na verkoop en normaal kan je overal 5 jaar garantie op krijgen of bijkomen.

AEG en Elektrolux zou ik van wegblijven, dan vooral vanwege hun dienst na verkoop die me 50 € wou aanrekenen voor een condensator van 4€ en me express een verkeerde voeding heeft opgestuurd (110V met US stekker, vanuit NL verstuurd).

Whirlpool is basic, voor een kookplaat en oven nog wel ok maar koop er aub geen wasmachine of wasdroger van.

Kan je verder alleen maar inductie aanraden, meer confort dan gas (zones, timers per vuur, powerboost, ...) zonder de rotzooi.
Hier al ruim 2.5 jaar AEG waar je 5 jaar garantie krijgt. Nu 2x iets geweest en 2x direct netjes verholpen zonder enige vorm van kosten.. ben er zelf erg tevreden over en werk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Kali Durge De vraag “welke merken iemand links zou laten liggen” is wel heel erg algemeen. De een heeft weer negatieve ervaringen met merk A, en de ander weer met merk B.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
Ik probeer iedereen zo te antwoorden.

@pickboy
Eisenpakket oven

@DrivinUCrazy
Heteluchtoven (bereiden van ovenschotels/sudderen/diepvriespizza en af en toe taarten)
Inbouw
60 cm breedte.
Hoogte maak niet veel uit.
La van boven naar beneden.
Grill/Boven-/onderwarmte basisfuncties.
Geen magnetron of stoom.
Rond de 60-70 liter.
Soft open (niet doorslaggevend)
Rekje moet half uit de over steken.
Klok en een tijdinstelling
Draaiknoppen. (met/zonder touch/drukknoppen). Maar zeker geen uitsluitende touchknoppen.
Emaillen binnenzijde
4-5 steekniveaus
Rond de 400 Euro
Geen B merken (ik las hier dat Siemens/Bosch goede keuzes zijn)

Voor de oven dacht ik aan een Etna. Komt mede omdat ik hem mooi vind. Mijn lijstje kom aardig overeen met deze oven.

Mijn huidige gasfornuis/oven is ook een Etna. En deze doet het nog steeds na jaren hem in gebruik te hebben. Zelfs mijn oma heeft erop gekookt. Weliswaar heeft mijn huidige geen bijzondere ingebouwde chips. En moet ik de temperatuur van de oven haast verdubbelen.

De vraag is. Als ik deze Etna tegenover een Bosch zet. Wat dan?

@ari3 pyrolyse is geen vereiste. Zo vaak ga ik de oven niet gebruiken.

Koel/vriescombinatie
Ik had dus eergisteren een [b]koel/vriescombinatie[/b] uitgezocht. Nu is die weg en is hij veel duurder geworden. In 2 dagen tijd!?
Bijna alle koelkasten die ik in levende lijve heb gezien en mooi vond, Qua indeling en grootte.
Kostten allemaal over de 900 Euro!

Gaskookplaat
Deze.

Rond de 300 Euro
Dikke gietijzeren pannendragers
Makkelijk schoon te maken
60 cm breedte
Draaiknoppen (voorkant over de hele lengte)
Wokbrander is niet nodig.
Liefst grote pit links achter. (Heb weinig van gezien) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89VJ7px8u7vaQ7H7vX_rLxMCg1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1KdEJRNq5sKpPpPCKNkdR0p1.png?f=user_large
Zodat een grote braadpan voor een deel over het werkblad uitsteekt. Is geen vereiste.

Over het gasverbruik. Ik wil zolang mogelijk op gas blijven koken. Elektrisch koken lijkt mij niets. Ik heb wel een periflex fase 2 laten aanleggen. Dus als ik moet overstappen, dan kan dat.

Is het schoonmaken van roestvrijstalen gaskookplaat veel meer werk dan een gemaillieerd kookplaat

@sll
Over de De automatische ontsteking. Ik lees dat meer mensen hier last mee hebben. Het liefst wil ik de ouderwetste manier. Dus gasknop opendraaien en dan met een aansteker het vuur aansteken.

Consumentenbond niet voor ovens gezien. Maar de Consumentenbond is toch doorgestoken kaart.

@Cyriel85 Een vriend gaat hem plaatsen. Een week geleden had ik voor witgoed allerlei losse apparaten uitgekozen. Nu ik geen leidingen meer ga verleggen omdat dit veel geld gaat kosten is het inbouw geworden.

@i.Stijn Remond_FRL
Ik hoef verder geen vaatwasse.
Wat ik wil testen? Hoe de knoppen aanvoelen. Hoe deuren open en dicht gaan. Hoe de indeling is gemaakt.
Met koelkasten bijvoorbeeld kun je bijvoorbeeld een aantal plateaus in gleuven kwijt. Ik had vaak meer gleuven gewild. De afstanden van plateaus vind ik soms net te dicht op elkaar zitten.
Sommige koelkastgroentenbak lades zijn te ondiep tevens voor de diepvries. Er moet wel een pizza en bleekselderij in kwijt kunnen.

De draaiknoppen van de kookplaat komen aan de voorkant

Kort gezegd.

Voor koelkasten zal ik naar een Bosch/Siemens kijken.
Voor ovens en kookplaten. Is de beetje de vraag of Etna een slechte keuze is tegenover een Bosch?

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:16
Ik wil je toch echt aanraden om een deftige inductiekookplaat te nemen...

Zou zelf niet meer terug willen naar gas.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Etna is het budgetmerk/budgetlijn bij: ATAG, Pelgrim en Etna. Zoals al door anderen aangegeven, je kunt het zien/testen in Duiven: https://etna.nl/showroom/ . Ik heb een Pelgrim ovencombimagnetron, vaatwasser en inductieplaat uit 2019. Voor beiden is al eens een monteur langs geweest (draaimotortje en lekkende rubbers). Nog steeds doet de oven 'raar': draait onnodig door als je de deur heel iets open doet. En maakt een rot kabaal als die lang als oven aan geweest is, ook ventileert die onnodig lang/veel bij even kort iets warm maken. De vaatwasser is in mijn ogen onpraktisch.
Maar gezien het voor mij allemaal bij de huurprijs inzit vind ik het acceptabel. De inductieplaat is prima, maar ik zou zelf niet snel voor Pelgrim kiezen. De monteur gaf aan dat zij (ATAG/Pelgrim-servicemonteurs) niet eens uitrijden voor Etna, maar hier een subcontractor voor sturen. Ik zou Bosch sterk overwegen indien ATAG niet binnen je budget valt.
NB. ik heb mij nooit verdiept in aanschaf wegens een huurwoning dus misschien is het wel uitstekend bang/buck.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 17:28
[...]

Het is een beetje offtopic hier, maar dit is echt onzin. Gas blijft nog wel 30 jaar beschikbaar in huizen die nu een aansluiting hebben. Een huis verwarmen met een warmtepomp kan wel, maar alleen als het huis erop is ontworpen. Dus supergoede isolatie, vloerverwarming en natuurlijk voldoende ruimte voor de warmtepomp. Die dingen zijn groot.

Mijn huis is er helaas niet op ingericht. De isolatie is wel goed, maar ik heb geen vloerverwarming. Dit aanleggen zou zeker 10k gaan kosten en dan komt de warmtepomp er nog bij, als ik daar al ruimte voor had. Dit is voor normale mensen niet te betalen. Dus als mijn cv-ketel nu kapot zou gaan, dan bestel ik gewoon een nieuwe gasgestookte cv-ketel.

Wat de gasprijs betreft, die is inderdaad nu hoog, maar het is niet gezegd dat dat zo blijft. Als Nord Stream 2 straks in gebruik is, dan krijgen we zoveel Russisch gas, dat wordt echt wel weer goedkoper. Ik ben daar niet zo bang voor. Het is alleen een beetje jammer voor degenen die nu een nieuw energiecontract moeten (ikke dus).

Wat betreft de keukenapparatuur. Zoals al eerder gemeld, de afmetingen zijn allemaal standaard. Koelkasten, vriezers, vaatwassers en ovens zijn allemaal 60cm breed, zodat ze precies in een standaard unit keukenkastje passen. Volgens mij is er niet meer echt slechte apparatuur. Misschien dat duurdere merken zoals Bosch wat langer meegaan dan de budgetmerken, maar je moet de verschillen vooral zoeken in de opties en comfort. Vergis je niet, als je een open keuken hebt en je laat na het eten de vaatwasser draaien, dan maakt dat best veel herrie. Ik heb een Bosch uit de SuperSilent serie, en daar ben ik heel blij mee.

Maar echt lang gaan die dingen toch niet mee, die van mij eet de korven langzaam op (roestplekken omdat de plastic 'verf' barstjes krijgt. Na 8 jaar verwacht je dat niet, zeker niet bij een Bosch. Maar de vorige Bosch ging ook al na 7 jaar stuk omdat het 'labyrint' volledig vervuild was. Desondanks zou ik waarschijnlijk wel weer een Bosch kopen. Denk erom dat Bosch, Siemens en Neff allemaal uit exact dezelfde fabriek komen, dus als je een Neff kunt krijgen voor iets minder, dan heb je eigenlijk gewoon een Bosch.

Ik heb een koelvriescombinatie van Liebherr, zeker niet de goedkoopste destijds, en die doet al 20 jaar zonder morren zijn werk. De volgende koelkast wordt dus beslist weer een Liebherr.

De gaskookplaat is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Er bestaan ook glazen gaskookplaten, die zijn makkelijker schoon te maken en minder gevoelig voor krassen, maar wel duurder. Dat is iets wat je zelf moet afwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens, mocht je weer een gasplaat overwegen, gas is heel simpel: 4 branders, knopjes en een ontsteker en dan nog rekjes om je pannen op te zetten. Je hebt ze ook design met per gaspit een rekje en evt een glasplaat.
Ik zie persoonlijk niet wat er zo bijzonder aan een gasplaat moet zijn. Mijn ouders hadden een Etna gasplaat waar na 20 jaar de knoppen van gesmolten waren omdat er grote koekenpannen tegenaan gezeten hebben. Ontsteking is na 15 jaar overleden omdat iemand het knopje mechanisch gemold heeft.
Zelf heb ik een Zanussi plaat van 20 jaar, doet het nog uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 27 september 2021 @ 00:17:
[...]

Het is een beetje offtopic hier, maar dit is echt onzin. Gas blijft nog wel 30 jaar beschikbaar in huizen die nu een aansluiting hebben. Een huis verwarmen met een warmtepomp kan wel, maar alleen als het huis erop is ontworpen. Dus supergoede isolatie, vloerverwarming en natuurlijk voldoende ruimte voor de warmtepomp. Die dingen zijn groot.

Mijn huis is er helaas niet op ingericht. De isolatie is wel goed, maar ik heb geen vloerverwarming. Dit aanleggen zou zeker 10k gaan kosten en dan komt de warmtepomp er nog bij, als ik daar al ruimte voor had. Dit is voor normale mensen niet te betalen. Dus als mijn cv-ketel nu kapot zou gaan, dan bestel ik gewoon een nieuwe gasgestookte cv-ketel.

Wat de gasprijs betreft, die is inderdaad nu hoog, maar het is niet gezegd dat dat zo blijft. Als Nord Stream 2 straks in gebruik is, dan krijgen we zoveel Russisch gas, dat wordt echt wel weer goedkoper. Ik ben daar niet zo bang voor. Het is alleen een beetje jammer voor degenen die nu een nieuw energiecontract moeten (ikke dus).

Wat betreft de keukenapparatuur. Zoals al eerder gemeld, de afmetingen zijn allemaal standaard. Koelkasten, vriezers, vaatwassers en ovens zijn allemaal 60cm breed, zodat ze precies in een standaard unit keukenkastje passen. Volgens mij is er niet meer echt slechte apparatuur. Misschien dat duurdere merken zoals Bosch wat langer meegaan dan de budgetmerken, maar je moet de verschillen vooral zoeken in de opties en comfort. Vergis je niet, als je een open keuken hebt en je laat na het eten de vaatwasser draaien, dan maakt dat best veel herrie. Ik heb een Bosch uit de SuperSilent serie, en daar ben ik heel blij mee.

Maar echt lang gaan die dingen toch niet mee, die van mij eet de korven langzaam op (roestplekken omdat de plastic 'verf' barstjes krijgt. Na 8 jaar verwacht je dat niet, zeker niet bij een Bosch. Maar de vorige Bosch ging ook al na 7 jaar stuk omdat het 'labyrint' volledig vervuild was. Desondanks zou ik waarschijnlijk wel weer een Bosch kopen. Denk erom dat Bosch, Siemens en Neff allemaal uit exact dezelfde fabriek komen, dus als je een Neff kunt krijgen voor iets minder, dan heb je eigenlijk gewoon een Bosch.

Ik heb een koelvriescombinatie van Liebherr, zeker niet de goedkoopste destijds, en die doet al 20 jaar zonder morren zijn werk. De volgende koelkast wordt dus beslist weer een Liebherr.

De gaskookplaat is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Er bestaan ook glazen gaskookplaten, die zijn makkelijker schoon te maken en minder gevoelig voor krassen, maar wel duurder. Dat is iets wat je zelf moet afwegen.
De transitie gebeurd niet in één dag. Dat gaat gefaseerd, en wordt door de verschillende gemeentes geinitieerd. Zij wijzen een wijk aan en die gaat dan om. Dat is het plan dat er op tafel ligt. Of je het daar nu mee eens bent of niet. Welke wijken als eerst gaan moet dit jaar nog vastgelegd zijn. Dus je kunt niet vrolijk 30 jaar door blijven stoken. Waarom denk je dat, dat zo breed in het nieuws uitgemeten werd? En waarom ze hier nu al een aantal jaar voor waarschuwen. Welke techniek in jouw wijk gebruikt gaat worden om je van het gas af te helpen wordt overigens ook door hen bepaald. En het blijven ambtenaren, dus meer dan een subsidie, en wellicht een lening hoef je niet van ze te verwachten, om je tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Seth_Chaos schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:07:
[...]

De transitie gebeurd niet in één dag. Dat gaat gefaseerd, en wordt door de verschillende gemeentes geinitieerd. Zij wijzen een wijk aan en die gaat dan om. Dat is het plan dat er op tafel ligt. Of je het daar nu mee eens bent of niet. Welke wijken als eerst gaan moet dit jaar nog vastgelegd zijn. Dus je kunt niet vrolijk 30 jaar door blijven stoken. Waarom denk je dat, dat zo breed in het nieuws uitgemeten werd? En waarom ze hier nu al een aantal jaar voor waarschuwen. Welke techniek in jouw wijk gebruikt gaat worden om je van het gas af te helpen wordt overigens ook door hen bepaald. En het blijven ambtenaren, dus meer dan een subsidie, en wellicht een lening hoef je niet van ze te verwachten, om je tegemoet te komen.
In Belgie zijn ze net gestopt met stookolie en dan wordt gas gepromoot. En Belgie heeft zelf niet eens gas.

Het wordt deze winter wel moeilijk, gasprijs is 4,5 keer zo hoog (omdat Rusland minder levert). In Engeland zijn schijnbaar al verschillende energiebedrijven failliet hierdoor (dus maak je voorschot niet te hoog want geld terug krijgen als ze failliet zijn doe je niet). Maar ik denk dat dit meer een nastuip is van Corona en een plaagstoot van Rusland (wij kutten hun immers ook continu met economische maatregelen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 17:28
In Duitsland zijn ze juist bezig met omschakelen NAAR aardgas. Ze stoken daar vooral met bruinkool, wat nog veel vervuilender is. Ze zien aardgas daar juist als een schone brandstof. Wat het ook is. Het blijft natuurlijk een fossiele brandstof, maar van alle fossiele brandstoffen is het wel de schoonste en de voorraad is (wereldwijd gezien) nog enorm.

Ik geloof er helemaal niks van dat ik op een dag dus een brief krijg met de mededeling 'sorry uw gasaansluiting wordt op datum xx beeindigd.' Dat kan helemaal niet. Ze kunnen subsidies uitdelen aan mensen die er wel aan willen meewerken, maar wijken die er niet op ontworpen zijn kun je gewoon niet zomaar omzetten. Je kunt wel subsidie uitdelen, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Er moeten ook bedrijven beschikbaar zijn om de ombouw uit te voeren. En wat ik verder zei, de huizen zijn er helemaal niet op ingericht. Ik heb geen ruimte voor een warmtepomp. Dus tot daarvoor een oplossing is (kleinere warmtepomp?) kan het hier in de wijk gewoon niet.

En dat is dan nog helemaal los van de problemen met het electriciteitsnet. Als de hele wijk overschakelt op een warmtepomp en elektrische kookplaat (laat staan een elektrische auto kopen), dan flikkert het electriciteitsnet om. Dus voordat het zover komt zal eerst Enexis flink aan de bak moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
Ik gok erop dat ik over 10-15 jaar van het gas af moet. In de wijk van mijn ouders wordt al gepromoot om van het gas af te gaan. Maar zij wonen vooral in een gebied waar weinig flats en dergelijke zijn. En ik woon in een gebied waar veel lage flats zijn.

Ik heb enorm veel moeite met keuzes maken haha. Dit vreet al mijn energie op.
Drie ovens op het oog. Ze lijken allemaal hetzelfde kunnen. De duurdere Siemens vind ik er mooier uitzien.
Maar om 40-80 Euro meer voor betalen. Hebben jullie spijt van de aankoop gehad qua kleur of zijn jullie er aan gewend geraakt?

Siemens, Bosch, Bosch 2

Grote verschil dat ik zie is de inhoud en het aantal bak functies. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35

JME

zeg maar Jamie

Dat zijn toch allemaal persoonlijke keuzes? Pak er gewoon eentje. Als je niet oppast komt de nieuwe collectie, kun je opnieuw beginnen :+
Pagina: 1