Computer voor 3D rendering, illustreren, gaming, etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xaleah
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01-2024
Hallo,

ik wil binnen nu en een jaar een compleet nieuw systeem aanschaffen omdat het huidige beestje inmiddels 10 jaar oud is. Hij komt niet zo heel lekker meer mee met de eisen die ik eraan stel (en die aan mijn werk gesteld wordt).

Ik weet feitelijk niks van computers, behalve dan dat er 1001 opties zijn voor elk onderdeel en dat niet altijd alles is wat het lijkt. Dus ik kom maar even advies inwinnen m.b.t. de beste keuzes die ik kan maken.Als dat bijvoorbeeld 'even wachten' is is dat ook prima. Als het echt moet kan deze nog 1 a 2 jaar mee maar dan is het echt gedaan.

Met het nieuwe systeem moet ik het volgende kunnen:
- Werken met Z-brush (Primair) en Blender (Minimaal gebruik).
- Photoshop (Primair) (Illustreren, niet fotobewerking) en soortgelijke programma's (Geen procreate).
- Videobewerking.
- Screen capture/Twitch tijdens illustreren en werken in 3D.
- Gaming, zoals GTA5, hij moet makkelijk mee kunnen gaan komen met nieuwe spellen maar het is een secundaire prioriteit.
- 3 schermen tegelijk gebruiken.

Ik heb op het moment geen budget, het doel is juist om te bepalen hoeveel ik moet gaan sparen en welke compromis mogelijk zijn en welke juist absoluut niet,

Ik heb al hardware, Een Dell en HP beeldscherm. Daarnaast ook een Huion tekentablet van 13 inch. Deze laatste zal mettertijd vervangen worden door een grotere Wacom. De beeldschermen mogelijk ook, maar dit is geen prioriteit en hoeft ook niet meegenomen te worden in de berekening.

Het systeem van mijn dromen kan hetgeen aan wat ik hierboven heb benoemd. Ik kan me verder zo niks bedenken, maar wellicht dat jullie iets weten wat de moeite waard is om te overwegen.

Ik heb geen voorkeur voor merken want ik heb er maar weinig verstand van.

Het is voor mij wel van belang dat hij vrij stil is, energieverbruik is op zich ook wel belangrijk maar is ondergeschikt aan het doel. Verder maakt het mij geen fluit uit, zolang het maar niet een midget disco is.

Ik zal niet gaan overklokken, maar heb een maatje die er met zijn tengels niet af kan blijven, dus laten we maar zeggen ja: Er gaat vast geklokt worden, maar het is zeker geen prioriteit voor mij en tenzij er erg veel winst mee te behalen is hoef ik het er ook niet op te hebben als het een mep extra geld kost. Stabiliteit van het systeem gaat echt voor. Niks vervelender als een werk na 4 of worst case, 12 uur met een deadline ineens verdwenen is.

Het betreft dus een compleet nieuw systeem met vrij hoge eisen, hij moet vooral gewoon functioneel zijn en gebruiksvriendelijk voor iemand die best een defrag kan draaien, kan troubleshooten en de verschillende onderdelen van een computer kan aanwijzen, maar niet echt een techneut is en niet echt mensen bij de hand heeft die kunnen helpen. Geen poespas, gewoon doen waar het voor gemaakt wordt.

Zoals ik eerder al zei, er is niet specifiek een budget. Dit budget is ondergeschikt aan de functie. Maar ik vind het ook onnodig om een extra mep geld uit te geven omdat iets net splinternieuw is of net een fractie sneller of beter. Een goede prijs-kwaliteitverhouding zegt mij meer en is voor mij belangrijker. De computer moet 6-8 jaar mee kunnen gaan met kleine upgrades (denk videokaart en geheugen). Ik sta open voor verschillende opties en laat het waarschijnlijk in elkaar zetten door een maatje.

De huidige SD is 250 GB, die zal gebruikt gaan worden voor gaming. Een 2e SD gaat dus nodig zijn voor windows en photoshop/Zbrush. Ik heb geen flauw idee wat een geschikte SD daarvoor zal zijn. Maar 250 is net goed voor windows + Photoshop.
Aangezien de opslag ook al bijna 10 jaar oud is is het denk ik raadzaam deze ook te vervangen. 2TB is al die jaren meer dan genoeg geweest, ik zal het nu ook in die regionen zoeken, al is groter geen enkel probleem.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!
Groetjes Tessa

PS: Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ik kan krijgen voor mijn huidige systeem minus de harddisks:
- Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
- 16,0 GB geheugen (4 stuks, merk weet ik zo niet).
- NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
- GT-133 NVIDIA Audio

De kast is schroot, die heeft een keer gestuiterd :p. Dat was geen succes.

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:50
Xaleah schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 00:24:
PS: Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ik kan krijgen voor mijn huidige systeem minus de harddisks:
- Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
- 16,0 GB geheugen (4 stuks, merk weet ik zo niet).
- NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
- GT-133 NVIDIA Audio

De kast is schroot, die heeft een keer gestuiterd :p. Dat was geen succes.
Dat mag dus niet. Lees het DAA beleid
Daarbij verwachten we ook een eigen build.

[ Voor 7% gewijzigd door peize9 op 25-09-2021 01:13 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke