Sony Multiscan 200 GS OSD kapot

Pagina: 1
Acties:

• Paulusdebospooier
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 23:35
Van mijn Sony monitor is het On Screen Display kapotgegaan. Dat is te zeggen, als ik de knop "menu" indruk krijg ik nog wel een soort menuutje te zien, maar ik kan niets instellen. Er zijn woordjes te zien die geen samenhang hebben en die in verschillende talen zijn. Engels, Frans en Japans en Duits zie ik. Ik kan geen keuze selecteren in het menu. Knoppen voorop mijn monitor die buiten het OSD omgaan indrukken resulteert in een sleuteltje in de hoek.

De monitor heeft enkele standaard instellingen aangenomen, zodat mijn beeld iets schuin staat. Maar dat is het ergste niet, er zit voorop de monitor een knop waarmee je kunt kiezen voor drie weergave-modi, namelijk normaal, presentatie-, en grafisch. Normaal is normaal, presentatie-modus is extra helder om de aandacht te trekken en grafisch is wel mooi als je spellen speelt,maar niet om stukken tekst te lezen. Dan wordt je er een beetje scheel van, want het wordt iets onscherp. Op deze instelling staat de monitor en ik kan er niets aan veranderen.

Nu stel ik mij voor dat het menuutje in het OSD niets anders is dan een stukje software dat in een ROM-chipje gebakken zit. En dat het programaatje hangt omdat het chipje stuk is. Zou dat zo kunnen zijn of zit ik er helemaal naast?

Want als het wel zo is zou het dan mogelijk zijn om dat chipje te (laten) vervangen?

Ik vraag dit omdat ik denk dat het feit dat ik de instellingen niet kan veranderen niet betekent dat de monitor van binnen helemaal stuk is. Bovendien heb ik nu even geen geld voor een nieuwe monitor.

Iemand ideeën of suggesties?

Geen auto mooier dan de W116!

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
zit er geen garantie meer op :?

• Paulusdebospooier
Nee helaas, ik kocht 'm al tweedehands.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
uit welk jaar is die monitor

mischien als je het heel lief aan sony vraagt willen ze je nog wel helpen

• Paulusdebospooier
Ik weet het jaar niet, even achterop de monitor kijken.

• Paulusdebospooier
Al ouder dan ik dacht, nl van 1998.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij m'n 210EST heb ik al sinds hij uit doos kwam een verkeerd serienummer in het OSD staan.

Een faxje naar sony en een mailtje terug, waarin ze zeiden dat dit inderdaad niet klopte maar de werking niet beinvloedt. :(

Je kan altijd even een faxje sturen waarin je om een offerte vraagt voor zo'n soort reparatie.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op maandag 20 augustus 2001 07:25 schreef Paulusdebospooier het volgende:
Van mijn Sony monitor is het On Screen Display kapotgegaan. Dat is te zeggen, als ik de knop "menu" indruk krijg ik nog wel een soort menuutje te zien, maar ik kan niets instellen. Er zijn woordjes te zien die geen samenhang hebben en die in verschillende talen zijn. Engels, Frans en Japans en Duits zie ik. Ik kan geen keuze selecteren in het menu. Knoppen voorop mijn monitor die buiten het OSD omgaan indrukken resulteert in een sleuteltje in de hoek.

De monitor heeft enkele standaard instellingen aangenomen, zodat mijn beeld iets schuin staat. Maar dat is het ergste niet, er zit voorop de monitor een knop waarmee je kunt kiezen voor drie weergave-modi, namelijk normaal, presentatie-, en grafisch. Normaal is normaal, presentatie-modus is extra helder om de aandacht te trekken en grafisch is wel mooi als je spellen speelt,maar niet om stukken tekst te lezen. Dan wordt je er een beetje scheel van, want het wordt iets onscherp. Op deze instelling staat de monitor en ik kan er niets aan veranderen.

Nu stel ik mij voor dat het menuutje in het OSD niets anders is dan een stukje software dat in een ROM-chipje gebakken zit. En dat het programaatje hangt omdat het chipje stuk is. Zou dat zo kunnen zijn of zit ik er helemaal naast?

Want als het wel zo is zou het dan mogelijk zijn om dat chipje te (laten) vervangen?

Ik vraag dit omdat ik denk dat het feit dat ik de instellingen niet kan veranderen niet betekent dat de monitor van binnen helemaal stuk is. Bovendien heb ik nu even geen geld voor een nieuwe monitor.

Iemand ideeën of suggesties?
Zit er niet iets van een kinderslot :? op ofzo.
D'r zal idd een IC-tje inzitten waar de OSD inzit/wordt opgeslagen.
Maar of daar ook de software inzit weet ik niet.
Gewoon effe bellen met Sony.

And The Only One

• Paulusdebospooier
Bedankt voor de reacties, en eigenlijk ligt 't best voor de hand: ik zal 'ns contact opnemen met Sony.

Pagina: 1