Advies zonnepanelen en offerte (franse kap, WZW ONO)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasquatch
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben recent verhuisd en overweeg mijn dak vol te leggen met zonnepanelen. De eerste offerte is binnen, zouden jullie met mij mee kunnen denken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25
Die automaat is een aardlekschakelaar. Je hebt nu idd een 1-fase aansluiting.

Over de panelen en omvormer kunnen anderen je beter adviseren. De prijs zit ruim onder €1/Wp dus dat lijkt in elk geval prima.

Omzetten naar 3x25A kost idd iets van €260 bij Enexis. Echter ben je daarvoor nog niet klaar. Jouw groepenkast heeft geen hoofdschakelaar, dat zal tegenwoordig wel moeten (lees: ik vermoed dat anders Enexis "dikke doei" zegt, ze vragen een foto van je kast voordat ze langskomen om 3 fasen aan te kunnen schakelen). Ook valt me op dat je 6 eindgroepen hebt op 1 aardlekschakelaar, wat helemaal niet mag (max is 4). Bovendien zit er een opening in de kast wat ook niet goed is (niet aanraakveilig). Verder is Hager juist wel prima spul. Maar, een opschoonbeurtje kan deze kast wel gebruiken. Ik zou dat meteen laten doen, als er toch een electricien los moet gaan op die kast.

Het voordeel is ook dat je de omzetting naar 3x25 en mogelijk zelfs het werk aan de groepenkast (dat laatste weet ik niet zeker, maar kun je zelf nazoeken) mag meerekenen in het bedrag waarover je de BTW terugkrijgt. Dus: ik zou het zeker nu meteen laten doen.

[ Voor 88% gewijzigd door Wilke op 24-09-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
6 groepen op 1 aardlekschakelaar is niet toegestaan.

Maar ik zou de hele kast vervangen, als je naar 3-fase gaat. Incl verplichte hoofdschakelaar.
https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/

Wat betreft offerte, is prima.
Al ben ik fan van een SMA omvormer (kan je zelf makkelijker uitlezen)
Je zou misschien nog kunnen kijken naar wat grotere panelen met meer Wp
https://www.winkelman-zon...B%5D=743160&min=0&max=300

Is dit in west brabant?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2021 18:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
JA Solar 495 JAM66S30 495
Swiss Solar IBEX 132MHC-EiGER 495

bovenstaand zijn twee grote panelen die je zou kunnen overwegen. Lengte 2094mm, breedte 1134mm.

Iets minder vermogen:
jinko Solar Tiger JKM465M-7RL3-V 156C 9BB, lengte 2182mm, breedte 1029mm

Als je die Googlet kom je ze wel bij NL webshops tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:07
Veel installateurs willen graag een dakpan speling rondom. Daar voldoe je perfect aan met die 375 Wp panelen.
Sommigen gaan ook akkoord met een halve dakpan speling, dan past een 2 meter paneel in portrait.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sasquatch
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dank voor de reacties, ik ga aan de slag! Ik ga kijken of de aangeraden grotere panelen passen en zorgen dat m'n meterkast fatsoenlijk wordt gemaakt zodat er daarna 3x25a kan komen.

Ook de omvormer keuze ga ik heroverwegen. Ik wil 'm graag ook lokaal willen uitlezen maar dat is me niet honderden euro's extra waard..

@AUijtdehaag regio Tilburg
Pagina: 1