Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik heb een 15 tal schakelaars (wall sockets) welke via mijn wifi werken met bijbehorende app, maar ik kom steeds meer Tuya Zigbee tegen en nu ben ik een beetje de weg kwijt geraakt.
Kunnen de Tuya Smart sockets welke ik al heb op een Zigbee aangesloten worden of moet ik daarvoor echt Tuya Zigbee sockets aanschaffen ?
Eea vraag ik ook om mijn automatisering uit te breiden met bv PIR, alarm, cv-knoppen enz.
En kan bv een PIR een Tuya wall socket (zonder Zigbee) laten schakelen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dat kan allemaal samenwerken, maar dan heb je wel een bridge nodig zodat je netwerk ook ZigBee "praat", zoals bijvoorbeeld deze;
https://m.banggood.com/nl...KUG52909&cur_warehouse=CZ

[ Voor 4% gewijzigd door itsmeallright op 26-09-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Zo'n soort Zigbee doosje (gateway ?) heb ik reeds besteld voor echte Zigbee apparaten, maar ik zit nog altijd die "normale" wallsockets van Tuya die ik +/- 1 jaar geleden heb gekocht en op wifi zitten.
Nu werd ik laats al door Ziggo erop geattendeerd dat ik wel erg veel wifi apparaten op het modem heb staan (had problemen met het modem, was defect), oa die 16 sockets en 6 IP-cams.
IP-cams kunnen niet op Zigbee, maar ik vraag me af of die Tuya wifi sockets wel op dat Zigbee doosje gaan werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
Volgens mij niet, je hebt óf Tuya WiFi óf Tuya via ZigBee. Er zijn uiteraard wel ZigBee sockets.
Ze zouden wel samen moeten werken, maar dan moet je wel een Tuya ZigBee bridge hebben, zoiets als ik al eerder had aangegeven. Niet elke bridge is compatibel met Tuya...
Ik heb er ook nogal wat aanhangen (Tuya WiFi), verder geen probleem...
Ik heb wel zo'n Blitzwolf Tuya ZigBee bridge gekocht maar (nog) niet in gebruik, want ik heb (nog) geen ZigBee devices...

[ Voor 23% gewijzigd door itsmeallright op 27-09-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
je router kan 254(/253) adressen uitgeven op je wifi netwerk
dus dat is het maximum aantal devices

het is natuurlijk wel een bandbreedte ding
tuya / esp's zitten altijd op het 2,4ghz met een max van ~450mbps

die sockets gebruiken niet echt bandbreedte maar doen wel hun connects
en genereren ruis op de verschillende kanalen
hoe meer devices hoe meer ruis hoe slechter de verbinding

dus ik zou zeggen hang je tuya's in het 2,4ghz en vaste channels (smartlife werkt via google home of homekit)
en zet een ander wifi netwerk op op de 5ghz en connect daar andere devices op e.g. laptops (andere channels dan de 2,4ghz)

voor de rest zigbee is ook een 2,4 ghz netwerk maar een ander protocol
dus net zoveel ruis
zigbee is gewoon een los netwerk die prima samen werkt naast 2,4ghz wifi (en je magnetron ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Het probleem zit volgens Ziggo bij het maximale aantal wifi verbindingen (32) die het modem aan kan, theoretisch nzou ik denken 254 maar die vlieger gaat dus niet op volgens Ziggo.
Daarnaast streamen er 6 IP-cams over de wifi wat veel bandbreedte inneemt.
Zou ik nog twee laptops over wifi laten werken dan bestaat de kans dat het modem over de scheef gaat.
Vandaar dat ik nu een oplossing zoek voor het huidige aantal en nog uit te breiden aantal Tuya's.
1 - Zigbee aan Ziggo modem.
2 - 2e router aan Ziggo modem waar de wifi apparaten opdraaien.
Optie twee lijkt mij de meest voor de hand liggende want als Ziggo uit valt blijft de wifi voor de apparaten die ik al heb voorhanden, dus de apparaten kunnen met elkaar blijven communiceren.

Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik die Tuya's een vast IP-adres kan geven en volgens mij kan dat ook niet (?)
Sowieso draaien die Tuya's op 2,4gHz en ook de IP-cams, de laptops, tablet en GSM's allemaal over 5 gHz.

[ Voor 3% gewijzigd door RobAkm op 27-09-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
Lijkt me vreemd die 32 devices limiet ?

1. ZigBee aan Ziggo; kan je doen zal wel werken. Misschien niet zichtbaar in je Tuya app als je een generieke bridge gebruikt.
Goed punt over storen op 2.4Ghz; https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html
Het gaat niet over vast IP adres, maar een fixed WiFi kanaal (zie artikel op metageek)
Ik gebruik trouwens de Smart Life app, die is véél uitgebreider dan LSC en Tuya.
2. 2e router aan Ziggo, ik kan je bevestigen dat dat werkt (in mijn geval KPN) Er hangen bij mij een aantal Tuya's aan de 2e WiFi router, ivm WiFi bereik.

[ Voor 34% gewijzigd door itsmeallright op 27-09-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Die 32 zijn niet mijn woorden, ik had verwacht 254, maar die van de Ziggo technische dienst welke ik nodig had ivm kabelbreuk in de straat en daardoor een opgeblazen modem.

Ik twijfel nog tussen Tuya Smart en Smart Life, wat is het verschil want mijn eerste indruk was dat de apps gelijk zijn.
Kan je van Tuya overstappen op Smart life zonder al de apparaten opnieuw aan te melden want ook dat kon ik niet in de app vinden van life......zou wel labberdepoep zijn.

Ik heb een wifi repeater in mijn netwerk waar 12 Tuya's op zitten, de cams lopen sowieso via het modem ivm de stream die de repeater niet aan kan.
Daarnaast zit het Ziggo modem in mijn kelder aangesloten, dus ook weinig bereik omdat het signaal eerst door het beton moet.
Ik heb nog wel een Wavlink AC600 (2,4 en 5GHz) en N300 (2,4GHz) liggen die ik als router zou kunnen instellen, maar ik kan niet met de software van die dingen overweg.
Vandaar dat ik denk om een echte wifi router te kopen en die achter het Ziggo modem te hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobAkm op 27-09-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zigbee != Wifi. Ofwel, je huidige Wifi sockets hebben gewoon niets met Zigbee te maken, je kan ze niet "omzetten". Wel kan je beide in dezelfde app bedienen door de Zigbee devices met de wifi te bridgen met een gateway / bridge.

@xtrme Dat is wel heel kort door de bocht. De overhead van een device (dus qua rekenkracht) speelt je op een ISP router ding als eerste parten. Niet de DHCP range of de bandbreedte. Die ISP doosjes zijn gewoon niet zo krachtig. 32 devices is geen gek getal, sommige hebben al wel eerder moeite. Dus wil je echt meer van je wifi (dat kan zijn meer bereik, betere snelheden en/of meer devices aankunnen) moet je gewoon zelf een router kopen. ISP doosje lekker alleen als modem inzetten en router/AP (= wifi) lekker door een beter device laten doen. Ook niet klooien met twee wifi netwerken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik heb nu een TP-link RE305 (ac1200) als repeater waar het meeste overheen loopt, maar kan er ook een bedraad accespoint van maken.
Het gaat mij er meer om dat als Ziggo offline is dat mijn home automatisering er ook niet uit gaat en een 2e router via de UPS de benodigde wifi over eind kan houden.
Zover ik heb begrepen is een internet verbinding niet echt nodig om de automatisering levendig te houden.

De wifi sockets hoeven niet via de Zigbee gateway te lopen als ze maar samen met de Zigbee kunnen samen werken.
Ik zou het wel prettig vinden als ik de sockets en PIR's 1:1 over zou kunnen zetten in de Smart Life app zonder ze opnieuw te hoeven inbinden in die life app, maar blijkbaar is dat onmogelijk.

BTW, die WavLink ac600/ac1200 en TP-link ac1200 kan ook maar 64 sets verbinden, die N300 maar 32 sets.

[ Voor 6% gewijzigd door RobAkm op 27-09-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
AP bedraad is altijd beter. Maar dit zal maar deels helpen, dan neem je alleen de overhead van de wifi weg, niet de overhead van het routen.

Als je toch al eigen router overweegt zet hier dan alles naar over. Je ISP doos gewoon in bridge en wifi uit. Gedoe met repeaters is alleen slecht patchwerk :X Beter gewoon één goed netwerk opzetten. Dus alleen samenwerkende AP's van hetzelfde merk.

Maar hoe dan ook zal dat niet helpen als je geen internet hebt. Tuya draait nu eenmaal volledig in de cloud. Je app praat alleen met de cloud die vervolgens weer met je devices praat/ Geen internet = geen cloud = geen smart. Wil je dat niet moet je voor een volledig lokale oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik ben in zijn geheel niet thuis in deze nieuwe materie (te oud / te laat mee begonnen) en probeer er zo veel mogelijk van te maken, maar ik zie al dat ik verkeert ben begonnen door alles via een cloud te moeten laten lopen.

Het nieuwe modem van Ziggo kan je niet meer in bridge zetten, het oude UPC modem wat ik had wel.
Voor de nieuwe router stond ik te denken aan een TP-Link Archer C6U - Router - 1200 Mbps.....of zit ik hier mee ook weer er naast ?
Volgens de beschrijving is deze MU-MIMO wat uitermate geschikt zou zijn voor veel apparaten in home automatisering.

[ Voor 11% gewijzigd door RobAkm op 27-09-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmeallright
  • Niet online
RobAkm je bent nooit te oud om te leren, ik ben ook niet de jongste hoor 😉
Ik begrijp je denk ik wel, je wilt dat je camera's blijven werken bij provider / WiFi problemen, toch ?
Ik persoonlijk zou camera's niet via de Tuya cloud laten lopen, ik gebruik daar een synology NAS met surveillance station voor, werkt als een 🌞
Maar ja, jij hebt die 6 IP cam's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Door ziekte en overlijden van mijn vrouw heb ik een tijd (~10 jaar) moeten stoppen met de automatisering.
Als mantelzorger heb je daar gewoon geen tijd en interesse meer in, vrouw gaat voor de hobby.

De ip cams blijven wel werken zolang ik spanning, wifi en netwerk heb, die lopen niet via een cloud maar op een klein NUCje welke aan alle de UPS hangen.
Zou de automatisering ook nog blijven werken zonder ISP dan zou het helemaal mooi zijn.
Valt de spanning uit dan is het gewoon afgelopen want niet mijn hele huis staat op de UPS......dan had ik een iets grotere (hobby) kelder moeten hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
OK, ik heb mijn Tuya wifi PIR-sensoren binnen en in de kring opgenomen, maar als de PIR beweging ziet (rode LED gaat aan) duurt het zo'n 10 a 15 seconden eer de lampen reageren......is dat normaal bij die wifi dingen en zou dit anders zijn bij Zigbee ?
Pagina: 1