Telefoon ter reparatie - unlock code doorgeven per mail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03
Mijn Android toestel heeft het helaas begeven - hij laad niet meer op. Volgens andere gebruikers online een vaker voorkomend probleem bij dit model door een zwakke flexconnector tussen de USB-connector en de printplaat. Gelukkig binnen de garantie, dus heb ik het toestel aangemeld bij de verkopende partij en opgestuurd ter reparatie.

Gezien het toestel leeg is en ik hem niet meer opgeladen krijg heb ik geen factory reset uit kunnen voeren voordat ik hem ter reparatie heb gestuurd. Wel heb ik waar mogelijk remote dit toestel uitgelogd bij de ingelogde accounts (o.a. Google).

Nu krijg ik van de verkopende partij via de mail het verzoek om de PIN-code van het toestel, Naar mijn mening is dit een onnodig risico voor zowel online veiligheid (toegang tot accounts) en privacy (foto's en media). Daarnaast lijkt het mij voor een hardware issue ook niet nodig om het toestel te ontgrendelen.

Als reactie op deze mail heb ik aangegeven dat het om een hardware issue gaat, en dat ik daarbij toestemming geef om zonodig (het toestel zal pas aan gaan nadat het gerepareerd is) het toestel te wipen of een factory reset uit te voeren.

Nu geeft de partij aan dat ze hier niet mee akkoord kunnen gaan, en zonder mijn PIN-code per mail geen mogelijkheid hebben om de reparatie voort te zetten. Ook geven ze aan dat een factory reset de unlock-code niet verwijdert.

Dit laatste is naar mijn weten ook onjuist, en zal een factory reset de ontgrendelcode zeker resetten. Daarnaast vind ik deze manier van werken ook onveilig en vreemd. Wat is jullie mening hierover?

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik neem aan de je de SIM kaart eruit gehaald hebt, en niet de PIN van een SIM bedoelen?

Om welk Android toestel gaat het?

Ik kan mij voorstellen dat het repair center, via het Service Menu, diagnostische tests wil uitvoeren ná reparatie, maar verder ook niet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Tegenwoordig kun je een toestel niet meer factory resetten zonder dat je bent ingelogd onder het account waarmee het toestel is aangemeld. Bij de factory reset dien je dan de gebruikersgegevens in te vullen van het account waarmee het toestel is geregistreerd.

Dus de vraag kan prima valide zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03
DutchKel schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:23:
Tegenwoordig kun je een toestel niet meer factory resetten zonder dat je bent ingelogd onder het account waarmee het toestel is aangemeld. Bij de factory reset dien je dan de gebruikersgegevens in te vullen van het account waarmee het toestel is geregistreerd.

Dus de vraag kan prima valide zijn.
Daar was ik niet van op de hoogte. Hebben ze dan de gebruikersgegevens van het google account nodig? Los hiervan is het valideren van de diagnose (hardware defect) en reparatie ook mogelijk zonder in het toestel te komen. Is er dan voldoende reden om toch de inlog te hebben?
PD2JK schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:22:
Ik neem aan de je de SIM kaart eruit gehaald hebt, en niet de PIN van een SIM bedoelen?

Om welk Android toestel gaat het?

Ik kan mij voorstellen dat het repair center, via het Service Menu, diagnostische tests wil uitvoeren ná reparatie, maar verder ook niet.
Het gaat om een Poco F2 Pro, inderdaad zonder SIM ;)

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Wat ik weet van de service centers (waar ik mee te maken heb gehad in elk geval) is dat ze ook alle firmware updates verplicht zijn om te installeren. Ze moeten het toestel perfect werkend afleveren.

Of dat hier ook het geval is weet ik niet, je zou kunnen vragen waar de pin code voor nodig is.

Anders kan het ook zijn om te kijken of het toestel geroot is waardoor je mogelijk geen garantie meer hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 24-09-2021 16:35 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 21:39
DutchKel schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:33:
Anders kan het ook zijn om te kijken of het toestel geroot is waardoor je mogelijk geen garantie meer hebt.
Wel of geen root-toegang (of unlocked bootloader) mag niet van invloed zijn op garantie bij een dergelijk hardware-defect.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Tjado schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:28:
[...]

Daar was ik niet van op de hoogte. Hebben ze dan de gebruikersgegevens van het google account nodig? Los hiervan is het valideren van de diagnose (hardware defect) en reparatie ook mogelijk zonder in het toestel te komen. Is er dan voldoende reden om toch de inlog te hebben?
Ik kan me voorstellen dat de normale procedure is dat ze via software nog allerlei dingen checken na zo'n reparatie, en dat ze niet zitten te wachten op het skippen van allerlei checks en diagnoses voor een bepaalde klant.

Het locking fenomeen van tegenwoordig heet Factory Reset Protection (FRP) en zorgt er, net als Apple al jaren heeft, voor dat je minder makkelijk een gejat toestel bruikbaar kan maken. Er is bij Android wel iets makkelijker omheen te werken, maar dat is best wat tijdrovend gedoe en verschilt per toestel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1