Vreemde foutmeldingen in Firefox na schoonmaak malware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Mijn vraag
Bij mijn collega merk ik op dat als ik in zijn Firefox wat wil zoeken in Google, merk ik op dat het steeds tussendoor springt naar verschillende vreemde zoekmachines. Dat betekent dat Firefox besmet is met malware, meestal van verdachte toolbar tools.
Malware Bytes gedraaid en dat merkt 89 verdachte settings op in Firefox. Maar dan nog springt het verdacht tussendoor, dus heb ik hele Firefox verwijderd (bookmarks backup gemaakt) en ook hele map met profiles, want die bevatten ook restjes malware.
Ook meer omdat bij installeren extensie Ublock, zegt Firefox website dat het onjuiste versie is. Dat wijst op dat Firefox zelf ook niet origineel meer is. Als ik wil downloaden, springt het naar Firefox pagina in Indonesische taal. Dat is niet goed teken.

Nadat ik alles weghaal en weer installeer met nieuw profiel, kan ik UBlock wel weer installeren, er zijn geen rare zaken meer te zien. Maar probleem is nog niet weg.
Ik krijg nog regelmatig SSL foutmeldingen in vorm van:

Foutcode: SSL_ERROR_RX_UNEXPECTED_APPLICATION_DATA

Fout tijdens het verbinden met www.kpn.com. PR_END_OF_FILE_ERROR

Deze komen dus nog regelmatig voor bij klikken. Maar Firefox is net vernieuwd, dus er is ergens nog een rommel blijven liggen. Maar waar? Moet even zeggen dat dit niet gebeurt bij eerste tab opstarten, maar 2e tab meldt dit wel vaker. Na paar keer refreshen gaat ie wel verder.
Maar het is niet netjes en moet opgelost worden.
Edge en Chrome vertonen geen problemen, zijn nog schoon van malware na scannen met Malware Bytes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Avast Premier Security
Firefox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie tekst boven.
Firefox is schoongemaakt met nieuw profiel.
De SSL foutmeldingen krijg ik nog niet weg.

Tips en oplossingen zijn welkom.

Beste antwoord (via MrDummy op 28-10-2021 15:57)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrDummy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:54:

Zou eigenlijk graag willen dat er tool bestaat die klusje kan doen met paar klikjes. Scannen en weghalen vreemde zaken en instellingen.
En ik wil een dokter die elke ziekte met een pilletje en een goed gesprek kan oplossen. Maar die is er nu eenmaal ook niet.

In een zakelijke omgeving ga ik simpel met malware om: Niet over nadenken maar formatteren en opnieuw beginnen. Het risico dat zich iets verbergt wat daarna ook andere machines besmet, of je bestanden encrypt, is gewoon te groot.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MrDummy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Mijn vraag
...
Maar het is niet netjes en moet opgelost worden...
Werk PC: niet moeilijk over doen; compleet wipen, opnieuw installeren en eventueel een back-up van de documenten terugzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Yeah.... that is laatste optie. Nieuw Windows erop.

Wacht dus even af of er wat oplossingen zijn die probleem kan oplossen. Zo niet, dan zal ik maar Windows opnieuw installeren en documenten backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Wat @Brahiewahiewa zegt wipen dat ding zeker zakelijk wil je geen risico lopen met malware.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MrDummy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:14:
Yeah.... that is laatste optie. Nieuw Windows erop...
't Zou je eerste optie moeten zijn. Je hebt nu samen met je collega allebei een halve werkdag verspild aan iets wat binnen een kwartier op te lossen is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MrDummy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:14:
Yeah.... that is laatste optie. Nieuw Windows erop.

Wacht dus even af of er wat oplossingen zijn die probleem kan oplossen. Zo niet, dan zal ik maar Windows opnieuw installeren en documenten backuppen.
Je bedoelt documenten herstellen vanuit backup? Of bedoel je dat je zakelijk (nog) geen backup hebt?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:59:
[...]

't Zou je eerste optie moeten zijn. Je hebt nu samen met je collega allebei een halve werkdag verspild aan iets wat binnen een kwartier op te lossen is
Ja, maar back-up duurt ook even. Ongeveer 4 uur koperen aan alle data naar externe drive.
Daarom kijk ik of het simpeler op te lossen is.

Ik heb bijvoorbeeld proxy uitgezet en dat lost de problemen maar deels op. Dus ik ben er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is nu schoongemaakt met verse Windows. Dus dat is klaar.
Hopelijk kom ik dit niet weer tegen.

Zou eigenlijk graag willen dat er tool bestaat die klusje kan doen met paar klikjes. Scannen en weghalen vreemde zaken en instellingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrDummy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:54:

En ik wil een dokter die elke ziekte met een pilletje en een goed gesprek kan oplossen. Maar die is er nu eenmaal ook niet.

In een zakelijke omgeving ga ik simpel met malware om: Niet over nadenken maar formatteren en opnieuw beginnen. Het risico dat zich iets verbergt wat daarna ook andere machines besmet, of je bestanden encrypt, is gewoon te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MrDummy schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:55:
Ja, maar back-up duurt ook even. Ongeveer 4 uur koperen aan alle data naar externe drive.
Daarom kijk ik of het simpeler op te lossen is.

Ik heb bijvoorbeeld proxy uitgezet en dat lost de problemen maar deels op. Dus ik ben er nog niet.
Niet erg zakelijk/professioneel als de data alleen maar op de laptop staan. Als er een virus in die docs staat, dan zet je het alleen maar terug.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1