PC/mengpaneel/versterker; instelling volume?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-04 14:57
Dag allen, ik kom er niet helemaal uit hoe ik de audio-setup in onze sportkantine het beste kan instellen. Mogelijk weten jullie raad :)

We hebben een pc waarop Spotify draait, die stuurt de muziek naar een mengpaneel, die stuurt het naar een versterker en uiteindelijk naar 2 speakers.

Mijn vraag is eigenlijk als volgt: op welke plek moet ik het volume regelen? Dat kan namelijk op meerdere plekken:

1. PC
2. mengpaneel gain & kanaalfader & master fader
3. versterker

We hebben in het verleden al eens speakers opgeblazen, hoewel de combo versterker/speaker in principe prima was (2x400W versterker en 350W speakers). Ik vermoed dat er daarom iets niet goed stond wat betreft de gain of de verschillende volumeniveaus.

Wat is de beste manier om het één keer in te stellen? Waar regel ik het volume?

Dank alvast voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Versterker: Wat is het maximum volume die je wilt sturen naar de speakers: Dat stel je in op de versterker.
Pak je bron zet op 100%, mengpaneel 100%: en dan stel je je volume in op de versterker wat je nooit wilt overschrijden met je speakers en dat raak je niet meer aan.

Dan is de vraag welke andere sources je hebt om te bepalen wat je nog meer gebruikt.
Ik kan me zo voorstellen dat je de PC gewoon altijd op 100% laat staan, zowel generiek volume control en in app en dat je makkelijker bij het mengpaneel kunt komen.

Ik gok dat je ook andere sources hebt:
Zo ja, dan zou ik wel proberen te balanceren tussen de sources.

Voorbeeld: Zet de PC mewt spotify op max en je hebt misschien een CD speler. Klinkt dat even hard? Zo nee, pas bijv. de PC aan zodat het gelijke output geeft aan de andere sources.
Daarna raak je het niet meer aan en die je het met het mengpaneel.

Dat is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Earv schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:56:
op welke plek moet ik het volume regelen? Dat kan namelijk op meerdere plekken:
Daar waar je het gemakkelijkst en snelst bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Hann1BaL schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:01:
Versterker: Wat is het maximum volume die je wilt sturen naar de speakers: Dat stel je in op de versterker.
Pak je bron zet op 100%, mengpaneel 100%: en dan stel je je volume in op de versterker wat je nooit wilt overschrijden met je speakers en dat raak je niet meer aan.

Dan is de vraag welke andere sources je hebt om te bepalen wat je nog meer gebruikt.
Ik kan me zo voorstellen dat je de PC gewoon altijd op 100% laat staan, zowel generiek volume control en in app en dat je makkelijker bij het mengpaneel kunt komen.

Ik gok dat je ook andere sources hebt:
Zo ja, dan zou ik wel proberen te balanceren tussen de sources.

Voorbeeld: Zet de PC mewt spotify op max en je hebt misschien een CD speler. Klinkt dat even hard? Zo nee, pas bijv. de PC aan zodat het gelijke output geeft aan de andere sources.
Daarna raak je het niet meer aan en die je het met het mengpaneel.

Dat is mijn advies.
Veel dank, dat beantwoordt bijna al mijn vragen :)

Ik weet alleen nog niet precies hoe de gain op het mengpaneel hierin past. Is dat simpelweg een kwestie van terugdraaien zodra de faders van het mengpaneel maximaal staan en het clipping lampje op het mengpaneel gaat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:56
Earv schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:39:
[...]

Veel dank, dat beantwoordt bijna al mijn vragen :)

Ik weet alleen nog niet precies hoe de gain op het mengpaneel hierin past. Is dat simpelweg een kwestie van terugdraaien zodra de faders van het mengpaneel maximaal staan en het clipping lampje op het mengpaneel gaat branden?
De gaim van het mengpaneel is net als de gaimn van de versterker, deze zet je zo dat je dat je maximaal geluidsnivo hebt wat je wilt horen (met een volle kantine). Als je dan de PC maximaal hebt staan dan gebruik je de faders van het mengpaneel om de muziek te regelen. Wel is het zo dat vermogen niet alles zegt, een 300 Watt verstrker van een merk als pakweg Crown heeft betere specificaties dan een model van de maxiaxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 23:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Earv schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:56:
Wat is de beste manier om het één keer in te stellen? Waar regel ik het volume?
Dat is een keuze tussen: de kanaal faders of de master faders.

Maar eerst even goede gain structuur inregelen: Versterker even uit of heel zacht zetten. Spotify aan, volume van de pc op max. Eq van betreffende kanaal neutraal instellen. Fader van betreffende kanaal op 0dB zetten. Master faders op 0dB zetfen. Kijk nu naar de vu meters, draai net zo lang aan de gain totdat het signaal rondom de 0dB aanwijst.
Doe dat ook met evt andere aangesloten apparaten.

Draai nu je versterker harder tot het maximaal gewenste niveau en laat deze daar permanent op staan. Idealiter sluit je toegang naar de versterker voor anderen af. Gain knoppen blijf je vanaf nu ook af. Nu kan je het volume regelen met de faders van het kanaal of de master faders. Wat je zelf het fijnst vindt werken.

There tou have it, zo moet het.

Maar; dat lost je probleem niet op wat ik tussen de regels door lees. Je lijkt te zoeken naar een oplossing om het systeem te beveiligen tegen oversturing en daarmee defecten of magic smoke die ontsnapt (daarna werkt het niet meer ;) ).
Daar ga je met je huidige spullen geen oplossing voor vinden. Zolang (onkundige) mensen toegang hebben tot mengpaneel en/of versterker, kan jij niets aan instellingen doen om dat te beveiligen.
Het kán wel, maar dan heb je een extra apparaat nodig, een limiter (Deze Behringer MDX -2600 bijvoorbeeld) deze komt tussen mengpaneel en versterker en levert je (na eenmalig correct instellen) de beveiliging die je zoekt, onder de voorwaarde dat de limiter buiten bereik van onkundige mensen staat en dus afgesloten is.

offtopic:
Offtopic en voor de goede orde:
Spotify mag je niet voor dit doel gebruiken volgens de regels van Spotify.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 24-09-2021 23:42 ]

Alles kan stuk.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
volume van pc op 100%
gain van mengpaneel minimaal (als startpunt).
fader van meng tafel op 0 dB
master fader op 0 dB
versterkers op maximaal.

mocht het met bovenstaande instellingen alsnog te hard staan dan volume van versterker dicht draaien tot gewenst niveau.

indien het gewenste niveau nog niet gehaald is met bovenstaande instellingen dan de gainknop opem draaien tot het gewenste niveau wel gehaald wordt. met de beschreven apparatuur zal dat nooit meer dan +/- “12u” zijn

• Earv
martyw schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:03:
[...]

Wel is het zo dat vermogen niet alles zegt, een 300 Watt verstrker van een merk als pakweg Crown heeft betere specificaties dan een model van de maxiaxi
Ja, dat realiseer ik me. Versterker en speakers zijn van Devine, de combo is geadviseerd door een gerenommeerde leverancier, ik ga ervanuit dat dat OK is.
remco_k schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:35:
[...]

Dat is een keuze tussen: de kanaal faders of de master faders.

Maar eerst even goede gain structuur inregelen: Versterker even uit of heel zacht zetten. Spotify aan, volume van de pc op max. Eq van betreffende kanaal neutraal instellen. Fader van betreffende kanaal op 0dB zetten. Master faders op 0dB zetfen. Kijk nu naar de vu meters, draai net zo lang aan de gain totdat het signaal rondom de 0dB aanwijst.
Doe dat ook met evt andere aangesloten apparaten.

Draai nu je versterker harder tot het maximaal gewenste niveau en laat deze daar permanent op staan. Idealiter sluit je toegang naar de versterker voor anderen af. Gain knoppen blijf je vanaf nu ook af. Nu kan je het volume regelen met de faders van het kanaal of de master faders. Wat je zelf het fijnst vindt werken.

offtopic:
Offtopic en voor de goede orde:
Spotify mag je niet voor dit doel gebruiken volgens de regels van Spotify.
Duidelijk. Alleen heb ik geen vu-meters, alleen een clipping lampje. Ik begreep al dat die liever niet, maar maximaal <1 seconde mag oplichten. Is het dus een kwestie van draaien aan de gain tot het clipping lampje oplicht?
jorisjan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 01:27:
volume van pc op 100%
gain van mengpaneel minimaal (als startpunt).
fader van meng tafel op 0 dB
master fader op 0 dB
versterkers op maximaal.
De faders hebben geen dB-aanduiding, alleen een schaal van 0 tot 10. Bij 0 is er geen geluid.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als je wil voorkomen dat iemand de speakers opblaast, dan zou ik normaal gesproken de bron op 100% zetten, het mengpaneel op 100% en dan de versterker zo inrichten dat het max volume niet te hoog wordt. Daarna toegang tot de versterker blokkeren of zorgen dat het volume niet hoger gezet kan worden. Daarna kan je het mengpaneel terug regelen als clipping te vaak voorkomt.

Mijn ervaring is dat als je ruimte laat op het mengpaneel om het geluid harder te zetten, er altijd een figuur is die alles opendraait. Als je versterker dan qua output te hoog staat, blaas je speakers op. Als de versterker schuifjes heeft voor het volume, plak je een plaatje boven de sliders met sterke lijm als je het max volume hebt bepaalt. Dan moet iemand moedwillig dit slopen voor meer power. Echter het beste blijft om de versterker achter slot en grendel te hebben icm voorgaande.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 23:35

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Earv Clip lampjes op het mengpaneel moeten uitblijven. Dus gain zo zetten dat cliplampje niet meer aangaat. Daarna faders op 10 (dat zal overeenkomen met 0dB) en verder mijn verhaal volgen zoals het er staat.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 25-09-2021 10:04 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earv
remco_k schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:03:
@Earv Clip lampjes op het mengpaneel moeten uitblijven. Dus gain zo zetten dat cliplampje niet meer aangaat. Daarna faders op 10 (dat zal overeenkomen met 0dB) en verder mijn verhaal volgen zoals het er staat.
Duidelijk, dank!
thunder8 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:49:
Als je wil voorkomen dat iemand de speakers opblaast, dan zou ik normaal gesproken de bron op 100% zetten, het mengpaneel op 100% en dan de versterker zo inrichten dat het max volume niet te hoog wordt. Daarna toegang tot de versterker blokkeren of zorgen dat het volume niet hoger gezet kan worden. Daarna kan je het mengpaneel terug regelen als clipping te vaak voorkomt.

Mijn ervaring is dat als je ruimte laat op het mengpaneel om het geluid harder te zetten, er altijd een figuur is die alles opendraait. Als je versterker dan qua output te hoog staat, blaas je speakers op. Als de versterker schuifjes heeft voor het volume, plak je een plaatje boven de sliders met sterke lijm als je het max volume hebt bepaalt. Dan moet iemand moedwillig dit slopen voor meer power. Echter het beste blijft om de versterker achter slot en grendel te hebben icm voorgaande.
Ja, zo hebben we het nu ook geregeld: de versterker zit achter een (geperforeerde) houten plaat en die is alleen te verwijderen met een schroevendraaier.
Pagina: 1