iAR schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:21:
[...]
De definitie ken ik inderdaad. Het gaat meer om specifieke zaken. Waarom is waardestijging van aandelen niet vruchtgebruik? Dat is toch ook rendement? En omdat dat (voor mij) zo vaag is: wat valt er wel en niet buiten de term vruchtgebruik.
Er zijn geen goederen in de nalatenschap, enkel vermogen.
Een aandeel is het goed waarover vruchtgebruik gegeven wordt. De waardestijging is enkel contant te maken door verkoop en dat gaat tegen het principe van vruchtgebruik in. Vergelijkbaar met een huis, er in wonen is gebruik maken van het goed maar het huis verkopen om te profiteren van waardestijging is dan niet toegestaan.
De definitie is duidelijk, het gaat wederom, om de invulling. Ter verduidelijking voor het kopen van materieel (een investering, aldus de notaris): als ik een auto koop van 20.000 euro. Dan kunnen de verwachters van het vermogen de aankoopwaarde (!) van de auto terugvorderen op mijn erfgenamen. De notaris zei nadrukkelijk aankoopwaarde en niet verkoop waarde. Je snapt dat het kopen van huizen en autos voor mijn erfgenamen een administratie en andere rompslomp oplevert.
Er zullen ergens definities gesteld moeten zijn: hoe kan iemand hier anders ooit mee werken?
Die definities kwam ik niet tegen in het wetboek in ieder geval. Wanneer je vruchtgebruik hebt over vermogen, en dit ongelimiteerd mag verteren, vraag ik mij af op welke basis de blote eigenaren een vordering hebben. Dat moet dan in het testament genoemd staan.
In het testament staat hierover niets vermeld:
Aan de bezwaarde komen alle bevoegdheden toe die de wet toestaat te verlenen, in het bijzonder de bevoegdheid tot beheer van en beschikking over het bezwaarde vermogen en tot vervreemding, bezwaring en/of vertering (intering). De vruchten van het bezwaarde vermogen komen de bezwaarde toe.
Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen
Titel 8. Vruchtgebruik
Artikel 215
1.Is bij de vestiging van een vruchtgebruik of daarna aan de vruchtgebruiker de bevoegdheid gegeven tot gehele of gedeeltelijke vervreemding en vertering van aan het vruchtgebruik onderworpen goederen, dan kan de hoofdgerechtigde bij het einde van het vruchtgebruik afgifte vorderen van de in vruchtgebruik gegeven goederen of hetgeen daarvoor in de plaats getreden is, voor zover de vruchtgebruiker of zijn rechtverkrijgenden niet bewijzen dat die goederen verteerd of door toeval tenietgegaan zijn.
2.Bij verlening van de bevoegdheid tot vervreemding en vertering kunnen een of meer personen worden aangewezen, wier toestemming voor de vervreemding en voor de vertering nodig is. Staat het vruchtgebruik onder bewind, dan zijn de vervreemding en de vertering van de medewerking van de bewindvoerder afhankelijk.
3.Is aan de vruchtgebruiker de bevoegdheid tot vervreemding en vertering verleend, dan mag hij de goederen ook voor gebruikelijke kleine geschenken bestemmen.
Op basis hiervan zie ik de wet geen onderscheid maken tussen de manier waarop het vermogen verteerd is. Wellicht is de notaris van mening dat het aanschaffen van een auto betekent dat de auto in plaats is gekomen van het in vruchtgebruik gegeven vermogen en niet als verteerd gezien mag worden.
De termen die vaak gebruikt worden zijn tweetrapsmaking en fideï-commis de residuo, wellicht dat daar nog wat op te vinden is?
Volgens dit artikel lijkt een woning er onder te vallen:
https://www.schootenadvie...akingen-in-het-testament/
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N