Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (GTA V, RDR2, Minecraft, TF2, Forza, etc.) 1080p@144Hz
- Programmeren/ontwikkelen software (niet grafisch)
- Thuiswerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 1000 euro (exclusief GPU)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Enkel een M2 SSD
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al een AMD Wraith Prism koeler op de kop getikt, ik denk dat dat eerst afdoende is. In de toekomst wil ik eventueel over op waterkoeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik Linux dus ik denk (maar daar laat ik me graag over adviseren) dat AMD het handigst is. Qua prijs/prestatie heeft AMD sowieso de voorkeur over Intel.
Als moederbord heb ik een Asus gekozen met een X570 chipset. De reden hiervoor is dat ik in de toekomst twee M2 SSDs wil kunnen gebruiken met PCI4 (zonder een lane op te offeren), dit kan met B550 (voor zover mijn onderzoekje uitwees) niet. De reden voor dit specifiek bord is:
- Veel I/O
- USB C header
- Wifi/bluetooth
- Displayport & HDMI
- Debug info op bord
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag het Asus ROG moederbord en de kast willen behouden.
Ga je overklokken?
In de toekomst wellicht.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog een beetje of ik voor de Ryzen 5600G zonder goedkope GPU moet gaan, of voor de Ryzen 5600X met een goedkope GPU (max 100 euro). Verder vraag ik me af hoe goed je kunt gamen op een Ryzen 5600G of dat ik daar echt een GPU voor nodig heb en wellicht beter kan wachten tot die prijzen zijn gedaald.
- Gamen (GTA V, RDR2, Minecraft, TF2, Forza, etc.) 1080p@144Hz
- Programmeren/ontwikkelen software (niet grafisch)
- Thuiswerken
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 1000 euro (exclusief GPU)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Enkel een M2 SSD
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 269,- | € 269,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | € 259,- | € 259,- |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P500A Digital (RGB) Zwart | € 154,60 | € 154,60 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK | € 104,89 | € 104,89 |
1 | Voedingen | Corsair RM850 (2021) Zwart | € 120,50 | € 120,50 |
1 | Solid state drives | Toshiba RC500 500GB | € 92,- | € 92,- |
Totaal | € 907,99 |
Ik heb al een AMD Wraith Prism koeler op de kop getikt, ik denk dat dat eerst afdoende is. In de toekomst wil ik eventueel over op waterkoeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik gebruik Linux dus ik denk (maar daar laat ik me graag over adviseren) dat AMD het handigst is. Qua prijs/prestatie heeft AMD sowieso de voorkeur over Intel.
Als moederbord heb ik een Asus gekozen met een X570 chipset. De reden hiervoor is dat ik in de toekomst twee M2 SSDs wil kunnen gebruiken met PCI4 (zonder een lane op te offeren), dit kan met B550 (voor zover mijn onderzoekje uitwees) niet. De reden voor dit specifiek bord is:
- Veel I/O
- USB C header
- Wifi/bluetooth
- Displayport & HDMI
- Debug info op bord
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag het Asus ROG moederbord en de kast willen behouden.
Ga je overklokken?
In de toekomst wellicht.
Wat verwacht je van ons?
Ik twijfel nog een beetje of ik voor de Ryzen 5600G zonder goedkope GPU moet gaan, of voor de Ryzen 5600X met een goedkope GPU (max 100 euro). Verder vraag ik me af hoe goed je kunt gamen op een Ryzen 5600G of dat ik daar echt een GPU voor nodig heb en wellicht beter kan wachten tot die prijzen zijn gedaald.