Toon posts:

Minidisc als recorder gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag weten of je mdspeler goed als recorder kunt gebruiken voor bijvoorbeeld colleges? Want ik neem aan dat de microfoon ingebouwd zit en niet van al te goede kwaliteit is. Een losse microfoon is namelijk vrij prijzig.

Ik zag zelf dat de sony R 900 wel geschikt was maar heeft iemand hier ervaring mee? Vooral met opnemen want het afspelen is maar bijzaak. De 909 lijkt me nog mooier maar volgens mij is deze nog niet verkrijgbaar.

Heb je trouwens een speciale geluidskaart nodig of is een Soundblaster 128 / live genoeg? Want eventueel wilde ik de opnamens omzetten naar mp3 formaat.

Heeft iemand misschien nog een aanrader voor een speciale winkel want de prijzen varieren nogal en in de pricewatch staan geen md spelers.

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03 21:48
er zit geen microfoon geintregreerd maar je kan geloof ik wel gewoon een mic van je PC aansluiten of je MIC in en dan opnemen... is gewoon etzelfde als je maar een stereo gebruikt... voor de rest kan je dan gewoon speakertjes aansluiten en afspelen

Verwijderd

Veel journalisten zie ik tegenwoordig gewoon met MiniDisc werken ipv DAT-recorders, maar die gebruiken dan wel zo'n retedure mic...
De microfoon maakt echt veel verschil uit, gewoon FF bij een speciaalzaak (niet bij de standaard witgoed dealer) navragen zou ik zeggen...

Wat betreft de geluidskaart:
Soundblaster 128 heeft naar mijn weten geen optische digitale doorgang, en dat is wel zo professioneel bij het overzetten naar PC. De Soundblaster Live! 1024 heeft wel een digitale opening, maar die is niet optisch...
Bij een bep. MiniDisc krijg je (of kreeg je:?) een speciaal adaptertje dat optisch naar USB om zet, kost normaal zo'n 200 piek. Als je een digitale normale ingang hebt kan je ook een goedkoper ding kopen dat optisch naar electrisch omzet.
Of je moet genoegen nemen met een beetje theoretisch kwaliteitsverlies door gewoon je minidisc analoog te laten afspelen en vervolgens je SB128 het weer te laten digitaliseren...

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Met drum rhythm festival had ik gewoon zo'n heel eenvoudig microfoontje op mn rugtas gespeld en mn MD laten opnemen. Stuk of 4 mdtjes zo opgenomen en het klinkt heel goed (geen cd-kwaliteit, duh, maar gewoon het live-gevoel).
Voor colleges op te nemen lijkt me dat dus perfect. Wat voor microfoontje het was weet ik niet, maar niet die dure Sony in ieder geval.

Verwijderd

yup...gebruik altijd een headset...
een hele kleintje, maar de kwaliteit is goed te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nagevraagd bij audiozaken en je kan met een minidisc inderdaad live opnames maken. Hier heb je dan een externe microfoon voor nodig. De sony R 900 valt waarschijnlijk ook af als recorder omdat deze een beetje overkill is als je hem alleen gebruikt voor opnames.
Dus waarschijnlijk wordt het een 500 of 700.
De aansluitingen op mijn geluidskaart (sb live) is analoog aanwezig dus dat is ook geen probleem meer. Maar nu heb ik nog maar 1 vraagje.

Kan je met opnemen van live recordings ook Mdlp gebruiken zodat je meer op een disc kan zetten of is dit niet mogelijk?

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 07:56
Sommige MD recorders kunnen ook in mono opnemen. Dan past er 2x zoveel op een schijfje

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• HawkEye
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

HawkEye

Very dry...

Op maandag 20 augustus 2001 21:12 schreef Indian het volgende:
Ik heb het nagevraagd bij audiozaken en je kan met een minidisc inderdaad live opnames maken. Hier heb je dan een externe microfoon voor nodig. Dus waarschijnlijk wordt het een 500 of 700.
Let op! De MZ-R500 heeft géén microfoon aansluiting, alleen een line-in...

Verwijderd

Ik heb de Sony MZ-R700PC en het is een perfect apparaat voor het opnemen. Deze MD heeft verschillende modes voor het opnemen van geluid:
Normal : Spreekt voor zich
LP2 : 2x zoveel opnemen op een MD schijfje dan normaal
LP4 : 4x zoveel opnemen op een MD schijfje dan normaal
Mono : Hoe lang je hiermee kunt opnemen weet ik zo niet (ik gebruik die mode nooit)

• ipsec
  • Laatst online: 10-03 21:48
Op maandag 20 augustus 2001 22:58 schreef Hitpoint het volgende:
Ik heb de Sony MZ-R700PC en het is een perfect apparaat voor het opnemen. Deze MD heeft verschillende modes voor het opnemen van geluid:
Normal : Spreekt voor zich
LP2 : 2x zoveel opnemen op een MD schijfje dan normaal
LP4 : 4x zoveel opnemen op een MD schijfje dan normaal
Mono : Hoe lang je hiermee kunt opnemen weet ik zo niet (ik gebruik die mode nooit)
bij een 74 min minidisc is mono opnemen 160 min.... ik heb ook MZ-R500 en R700 maar geen pc ;(

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op de nieuwe Sony's zit MD LP > 4 cd's op 1 MD!

Ik heb goeie ervaringen met Mic's op (Sony) MD.
De Mic sensitivity kan ik op High en low zetten, dit scheeld veel, low = stem geluiden, high = het kuchen van iemand 20 meter verder nog kunnen horen.

Het terugzetten naar de pc heb ik via een doodnormale "analoge" kabel gedaan > Line out MD --> Mic PC

Ging goed hoor!

Zeker voor spraak zul je geen Optische shit nodig hebben, dat is echt overkill.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 22:56 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Op de nieuwe Sony's zit MD LP > 4 cd's op 1 MD!

Ik heb goeie ervaringen met Mic's op (Sony) MD.
De Mic sensitivity kan ik op High en low zetten, dit scheeld veel, low = stem geluiden, high = het kuchen van iemand 20 meter verder nog kunnen horen.

Het terugzetten naar de pc heb ik via een doodnormale "analoge" kabel gedaan > Line out MD --> Mic PC

Ging goed hoor!

Zeker voor spraak zul je geen Optische shit nodig hebben, dat is echt overkill.
Eindelijk iemand gevonden die ervaring heeft met opnemen via de minidisc!! Heb je verder nog tips voor de het opnemen? Misschien het soort disc waarop je opneemt? Want ik zag dat er 2 soorten waren van Sony zelf. De ES en de "normale".
Kun je misschien zeggen welke Mic je zelf gebruikt hebt en eventueel de type minidisc?

• Hyperbird
  • Niet online
Bij mijn mzr-55 kan ik gewoon mn oordopjes in de mic aansluiting duwen en die als mic gebruiken, klinkt nog best goed :D

• Hyperbird
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 23:55 schreef Indian het volgende:

[..]

Eindelijk iemand gevonden die ervaring heeft met opnemen via de minidisc!! Heb je verder nog tips voor de het opnemen? Misschien het soort disc waarop je opneemt? Want ik zag dat er 2 soorten waren van Sony zelf. De ES en de "normale".
Kun je misschien zeggen welke Mic je zelf gebruikt hebt en eventueel de type minidisc?
Die diskjes maken volgens mij niet zo heel veel uit, maak je daar ook maar niet zo druk om, ga gewoon ff naar een betere winkel en test daar het een en ander.
Ik denk dat de goedkoopste md die op kan nemen, met een mic van een paar tientjes al zeer behoorlijk is :)

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 07:56
Op woensdag 22 augustus 2001 23:55 schreef Indian het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat het niet uitmaakt welk merk MiniDisk schijfjes je gebruikt. Zelf gebruik ik meerdere merken, (sony, TDK, Maxell, Basf, Fuji) en ze werken allemaal even goed.

Ik heb zelfs wel eens een verhaal gehoord dat alle schijfjes van verschillende merken uit dezelfde fabriek kwamen. Maar of dat waar is?? :? :)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Pagina: 1