monitor & oudere persoon: scaling met 4K scherm+MacMini M1 ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:58
Goedendag allen,

Ik zit met een vraag die wat ongewoon is wellicht.

Voor mijn schoonmoeder van 83 zoek ik een 24" of 27" scherm bij een Mac Mini M1. Haar laptop is stuk gegaan en nu moeten we vervanging hebben. Ik geef haar geld liefst natuurlijk zo goed mogelijk uit.

Haar zicht is wat minder maar ze doet graag nog wat dingen op de computer. Ik zoek een scherm wat heel scherp is en tegelijkertijd op geschaald kan worden zodat ik voor haar alles wat groter kan maken op het scherm.

Maar ik verdwaal in het woud van kennis en informatie. Heel veel gezocht (o.a. best 4K monitor revieuw op tweakers natuurlijk) ik las o.a. ergens (op coolblue site) dat een 4K monitor niet geschaald kan worden, klopt dat?

Of is het beter om te kijken naar een simpelere HD od QHD? Zijn dan de icons en letters groter? En wat past dan goed bij een Mac Mini M1?

Sorry dat ik deze wellicht basic vragen stel, voor mijzelf een monitor uitkiezen is niet zo lastig maar de scaling vraag maakt het moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor zo ver ik weet kan je scaling gebruiken op een 4k scherm bij een Mac Mini M1 en werkt dat zelfs vrij goed.

Bij gelijke grootte zal een lagere resolutie grotere tekst geven zonder scaling maar je verliest ook een stuk scherpte. Het beste is om het natuurlijk gewoon eens uit te proberen. Kan je je eigen monitor eens aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
Dank voor je reactie, 👍🏻

Ik heb helaas de mini nog niet binnen en geen 4K scherm zo voorhanden.
Ik besef me dat het een trade-off is als ik de resolutie terugschroef via de MacMini om de desktop wat groter en beter zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
Ik hoopte door voor een 4K scherm te gaan met kleinere pixels dat ook bij resolutie veranderen het beeld toch wat scherper zal blijven. Maar zoveel weet ik daar ook niet van, wellicht is mijn aanname wel verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Nu online
Waarom zou je eigenlijk voor een 4K scherm gaan en niet gewoon een fullhd scherm nemen op 24" formaat.
Hoef je ook niks (of weinig) met scaling te doen aangezien de pixels al groter zijn.

Misschien dat de 24" iMac ook nog wel een optie is aangezien je de mini nog niet hebt gekocht.

Ben ook wel benieuwd wat ze voorheen gebruikte welk formaat en welke resolutie.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
Dat is inderdaad de twijfel, waar doe ik goed aan in de gegeven omstandigheden?

Ze komt van een macbook 13 inch, maar die is helaas na 10 jaar stuk gegaan door vloeistof. Scherm werd ook te klein. Ik zat eerst te kijken naar iMac 24 inch maar de tafel moet makkelijk vrij te maken zijn voor haar hobby. Daarom nu een mac mini en een los scherm op een swivel arm . Heeft ze beter zicht en bureau vrij. En als er vloeistof gemorst wordt is het alleen het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Nu online
Je kan dan ook nog gaan voor de iMac met ingebouwde Vesa adapter dan kan je die aan de arm hangen. Heb je alleen nog een stroom kabel nodig. toetsenbord en muis is al draadloos.

Kan je ook gelijk met je schoonmoeder facetimen.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac-vesa

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
Ja, super mooi, alleen wel 500,- duurder... Ik wou het onder de 1000,- houden. Zat nog wel even te denken aan refurbished iMac... Maar die mini is wel fijn up to date...

• solid67
allen,

Hartelijk dank voor de hulp, met deze kennis op zak heb ik dit onderwerp ook besproken bij coolblue. De medewerker ook aan dat een scherm met hoge resolutie niet echt een voordeel biedt in deze situatie. Dat dan een eenvoudiger scherm maar wel wat groter meer voordelen biedt.

Het is een 27 inch HD scherm van AOC geworden. Dat scheelde ook in de kosten. Ik ben de Mac Mini nu aan het installeren en alles is denk ik groot genoeg voor mijn schoonmoeder. Zeker een vooruitgang in vergelijk met de 13 inch macbook en zeker ook beter dan de eerst geplande aankoop van een 15 inch macbook.

Ik denk dat het helemaal goed gaat komen

Dank voor jullie support en meedenken!
Pagina: 1