Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobPM
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-09-2021
Ik heb een tijdje geleden een pc gebouwd met de asus rog strix b450-f gaming moederbord. Des tijds zat er een ryzen 7 3700x en een RTX 2080s in.

Inmiddels ben ik overgestapt naar een Ryzen 9 5900x en RTX 3080. (Overige specs: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD, NZXT 510 case, NZXT Kraken x63 AIO, Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU.

Mijn vraag aan jullie is of het verstandig is om over te stappen qua moederbord, en zo ja, welk type raden jullie aan? Het budget en merk maken in principe niet heel veel uit en wi-fi/bluetooth is niet noodzakelijk maar is wel een plus.

Het systeem wordt gebruikt voor patch tracing 3D Rendering, Texturing, modelling, Adobe Photoshop/After effects en gaming.

Op het moment overklok ik niet maar ik zit er wel over na te denken.

Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Waarom wil je een ander moederbord. Loop je tegen bepaalde problemen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-07 19:23
Het is eigenlijk compleet overkill maar persoonlijk zou ik dan voor de https://tweakers.net/pric...shair-viii-dark-hero.html gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-07 14:43
Ik heb zelf een:
pricewatch: MSI MAG B550M Mortar Wifi

Die bevalt prima. Ik gebruik hem in combinatie met vergelijkbare hardware (maar alleen voor gaming + "huis tuin en keuken" gebruik). Zie:
inventaris: Ryzen

Mijn eisen waren:
- mATX
- Wifi/Bluetooth
- 2x M.2 met 1x PCIe4.0 NVME

Ik overklok zelf niet.

Enige nadeel tot nu toe aan dit moederbord is dat ik wel eens meemaak dat de bluetooth niet meer gezien wordt. De enige optie lijkt dan te zijn om in de BIOS de wifi module uit te schakelen, en daarna weer in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobPM
Ik loop niet zozeer tegen bepaalde problemen aan. Ik zit er voornamelijk mee dat mijn huidige moederbord geen PCIE 4.0 heeft, geen USB 3.2. Toch zijn dat geen hele grote problemen. Ik was meer benieuwd of het verstandig is om nu over te stappen omdat ik vrij nieuwe en high-end hardware heb maar een vrij verouderd en ''goedkoop'' moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:40
ga je pcie 4.0 gebruiken, ga je usb 3.2 gebruiken.
zonee: het past nog wel op dit goedkope bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
De volgende generatie moederborden voor AMD zullen waarschijnlijk socket AM5 zijn, kan natuurlijk niet zien of fabrikanten van plan zijn.

Ik raad je aan om voor een goede passief gekoelde x570 te gaan met name voor gen4 PCI lanes voor de B550 is dat allen maar van toepassing voor vid kaart en een m.2 socket de rest zijn gen 3 lanes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
99ruud99 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:49:
ga je pcie 4.0 gebruiken, ga je usb 3.2 gebruiken.
zonee: het past nog wel op dit goedkope bord.
Het past en werkt maar wordt niet optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
JobPM schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:40:
Ik loop niet zozeer tegen bepaalde problemen aan. Ik zit er voornamelijk mee dat mijn huidige moederbord geen PCIE 4.0 heeft, geen USB 3.2. Toch zijn dat geen hele grote problemen. Ik was meer benieuwd of het verstandig is om nu over te stappen omdat ik vrij nieuwe en high-end hardware heb maar een vrij verouderd en ''goedkoop'' moederbord.
Heel veel functionaliteit mis je niet als je zonder PCI-e4.0 en USB3.2 en/of C kunt. Overklokken kun je wel vergeten met je huidige moederbord want daar is de stroomvoorziening niet toereikend genoeg voor. Het zal met een 5900X nu al op het randje zitten. Je hebt geen last van thermaltrotteling op de cpu door te warme VRM's?

Eventuele vervanging:
pricewatch: MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI met prima stroomvoorziening en passief gekoelde chipset.
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master zeer goed B550 met zeer goede stroomvoorziening voor een stabiele OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:40
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING zit atm 60 euro cashback op, waardoor hij een leuke prijs heeft :)

@Dennisdevries93 heeft helemaal gelijk, ik zat niet op te letten (staat nog wel op site van asus)

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 24-09-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdevries93
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-07 22:46
99ruud99 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:24:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING zit atm 60 euro cashback op, waardoor hij een leuke prijs heeft :)
De cashback actie is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobPM
Overklokken is voor in de toekomst wel aanzienlijk belangrijk. Ik heb af en toe wel last van thermal throttling nder heavy load tijdens het renderen/gaming.
Pagina: 1